/доц. дтн. Красимира Стоилова/
София, 2013г.
Увод 5
Структура на дисертацията 6
Глава 1. Сериозни и учебни игри 8
1.1. Основни понятия 8
1.1.1. Сериозните игри като компонент на електронното обучение 8
1.1.2. Игри 9
1.1.3. Сериозни игри 10
1.1.4. Учебни игри 11
1.1.5. Симулации и виртуални светове 11
1.2. Информационни технологии и използването им за проектиране на учебни игри 12
1.2.1. Клиент-сървър технология 12
1.2.2. Програмиране от страна на клиента и от страна на сървъра 14
1.2.3. Информационни услуги и протоколи 15
1.2.4. Програмни средства за генериране на динамично съдържание: Flash и ActionScript 16
1.2.5. Други мултимедийни програмни среди 17
1.3. Системи за електронно обучение 18
1.3.1. Moodle 19
1.3.2. Atutor 20
1.3.3. Други системи за електронно обучение 21
1.4. Особености на сериозните игри 23
1.5. Изисквания към сериозните обучаващи игри 24
1.6. Елементи на обучаващите игри 30
1.6.1. Сюжет 30
1.6.2. Учебно съдържание и педагогика 31
1.6.3. Дизайн и интуитивен интерфейс 32
1.6.4. Правила и цели 33
1.6.5. Събитие 33
1.6.6. Игрова среда 33
1.6.7. Аватари и неигрови персонажи 34
1.6.8. Награда/Трофей 34
1.7. Приложения на сериозни игри 34
1.7.1. Игри на „Сирма Медиа” 35
1.7.2. Mingoville 35
1.7.3. Exergames 36
1.7.4. Други приложения на сериозни игри 37
1.7.5. Сравнителен анализ 39
1.8. Изводи 41
1.9. Цели и задачи на дисертационната работа 42
Глава 2. Моделиране и проектиране на сериозни игри 44
2.1 Моделиране на игри за обучение 44
2.1.1. Проектиране на софтуерна програма 44
2.1.2. Проектиране на сериозна обучаваща игра 44
2.1.3. Създаване на системата 45
2.1.4. Предназначение на играта 47
2.2. Избор на учебен материал за влагане в играта (Етап 2) 48
2.2.1. Целева възрастова група 48
2.2.2. Избор на учебен материал и представянето му 49
2.2.3. Начин на получаване и използване на знанията 50
2.2.4. Оценяване и награждаване на знанията, показани от учениците 50
2.2.5. Примерни въпроси по География и икономика, включени в играта 51
2.2.6. Допълнителна информация и въпроси, включени в играта 52
2.3 Изграждане на фонов сюжет за учебна игра (Етап 3) 54
2.3.1. Игрови жанрове 54
2.3.2. Създаване на подходящи игрови ситуации и влагане на учебния материал в тях 56
2.3.3. Алгоритъм за оценяване на въпросите в играта 57
2.4. Преработване на популярни игри за изпълняване на учебни функции 59
2.4.1. Sabotage 59
2.4.2. The Sims 60
2.4.3. Стратегии за развиване на обект в социалната мрежа Facebook 61
2.4.4. Стратегия (Starcraft 2) 63
2.4.5. Търсене на предмет в картина 64
2.4.6. First person shooter - игри 65
2.5. Изводи 70
Глава 3. Проектиране и разработване на компютърна игра за ученици 72
3.1. Технологии при разработване на играта „Картата” (Етап 4) 73
3.1.1. База данни и управление на системата 73
3.2. Структура и функции на учебната игра „Картата” (Етап 5) 76
3.2.1. Фонов сюжет на сериозната игра „Картата” 76
3.2.2. Роля на участниците в обучителния процес в конкретната система 81
3.2.3. Характеристики на разработената система 83
3.3. Развитие и съпровождане (Етап 7) 83
3.3.1. Оценяване на отговорите и персонализиране на учебната игра чрез формализация с невронни мрежи на взаимосвързани въпроси 83
3.3.2. Играта като уеб-услуга 87
3.3.3. Сравнение на проектираната игра с други учебни игри 89
3.4. Изводи 92
Глава 4. Експериментални тестове и оценка (Етап 6) 94
4.1. Подготовка на експериментите 94
4.1.1. Цел на експериментите 94
4.1.2. Организация на експериментите 94
4.1.3. Структура на анкетата 95
4.1.4. Софтуерна реализация на експеримента 95
4.2. Резултати от експериментите 97
4.2.1. Резултати от анкетата 97
4.2.2. Резултати от оценките 101
4.2.3. Мнения на учители 102
4.3. Анализ на резултатите от експериментите 103
Глава 5. Заключение 105
5.1. Извършени дейности при проектиране и разработване на системата за сериозна учебна игра 105
Приноси на дисертационния труд 107
Бъдещи насоки за работа 108
Публикации, свързани с дисертацията 110
Научноизследователски проекти 111
Изследванията в дисертационния труд са част от получените резултати на следните научноизследователски проекти: 111
Декларация за оригиналност на резултатите 112
Литература 113
Приложение 1: Разпределение на учебните предмети по класове 122
Приложение 2: Документи за проведените експерименти 124