Българските празници
Програма за докторантски курс
проф. дфн Искра Христова
ФСлФ, катедра по кирилометодиевистика
Целта на курса е да запознае студентите със спецификата на празниците и празнуването и с конкретните им проявления у нас – в миналото и днес. Всяко човешко общество изпитва потребност от празници, от колективно празнуване, при което индивидът се разтваря в ликуването на колектива. Всеки човек има нужда от празници и ликуване. Идеята за курса ми дойде от празничните слова на св. Климент Охридски, който често употребява думата празнолюбци - `любители на празници`. Старобългарският писател говори за празници на духа, когато човек се отърсва от дребнавите грижи на делничното си битие и се издига духовно към общуване с Бога. Привидно различни, празниците в различните общества и култури имат много общо. Всички празници са свързани с ритуални действия и със специално пространство за празнуване. Във всички празници участват сакрални и ритуални текстове. Сакрален може да стане всеки текст, ако бъде подложен на сакрализация. Ритуалните текстове, напротив, възникват именно като ритуални. Те се отличават с това, че съдържат множество цитати от сакралния текст и по този начин са изградени от два вида текст. Това ги прави немонолитни, защото двата вида текст в тях са с различна аксиологична стойност, а също и защото цитатите от сакралния текст се повтарят в множество други творби и по този начин текстовете се пресичат, те губят своята единственост и често изглеждат съставени от други по-малки текстчета.
Акцентът в курса ще бъде поставен върху българските традиционни празници. Това са преди всичко християнските празници, които ще бъдат разгледани в два аспекта - откъм официалната им християнска страна и откъм традиционната им езическа обредност. Ще бъдат обяснени историческите корени на християнските празници, създадени като синтез между еврейски и индоевропейски традиции, както и спецификите на християнския ритуал. Ще бъдат разгледани българските светци и характерната особеност на култовете у Българите. В България още от най-ранната епоха след покръстването най-почитани са светците просветители, за разлика от другите народи, които почитат най-много мъченици и владетели. Другият тип светци-покровители в България са тези, за чиито свети мощи се вярва, че са извършили чудеса и изцеления, такива са св. Иван Рилски и св. Петка Търновска. Ще бъде отделено внимание и на поклонничеството като вид празнуване, на традициите на поклонничеството и на поклонническите свети места в България, както и на главните поклоннически места за различните религиозни общности у нас.
Ще бъде отделено внимание на празниците на другите общности в България – мюсюлмани, евреи, арменци, роми. Специално ще бъдат разгледани хетероконфесионалните празници, синтез между мюсюлмански и християнски: почитта на християнски светци от мюсюлмани. Ще бъдат анализирани и съвременните светски празници на модерното общество. Ще бъдат разгледани празниците на индивида в съвременния свят, приликите и отликите им с колективните празници. Предвидени са посещения на православен християнски храм и на свети места на други религиозни общности.
Идеята на курса е не само да се проследят традициите на празнуване в България, а и да се анализира обществото от гледна точка на неговите празници и празнуване. Но главната цел на курса е да се покаже общото, което стои в основата на човешкото празнуване, обединяващата сила на празниците. За съжаление в днешно време у българския народ, който е известен със своята толерантност, се надига вълна на ксенофобия и расизъм, която се проявява на всички равнища. Една от причините за нетолерантността е непознаването на другия. Въпреки че докторантите принадлежат към интелектуалния елит на обществото, който най-малко страда от нетолерантност, за тях също би било полезно да добият по-широки познания както за традиционните православни български празници, така и за празниците на другите общности в България.
Програма на курса
-
Празници и празничност. Особености на колективното празнуване. Празници и ритуал. Сакрални и ритуални текстове
-
Християнските празници – възникване и особености на ритуала. Общото и различното между тях и езическите празници.
-
Главните християнски празнични цикли – рождественско-богоявленски и великденски. Традиционното празнуване и езическата страна на тези празници. Останалите Господски празници. Мистичният смисъл на Преображението.
-
Богородичните празници и почитта към женското начало. Почитта към Богинята Майка в древните религии. Следите от върховенство на женското божество в древните цивилизации, населявали България преди индоевропейското нашествие. Женското божество у индоевропейците. Ролята на жената в християнството.
-
Почитта към предците. Задушниците и ангелите.
-
Организация на християнския храм, характерни особености на иконописта. Power point презентация на иконопис, посветена на св. Богородица и на Благовещение.
-
Култовете към българските светци – история и характерни особености. Българските светци-покровители. Почитта към учители и просветители, характелна за българската традиция. Почитта към отшелници и към свети мощи.
-
Българските поклоннически места. Поклонничеството в миналото и днес като тип празнуване. Големите поклоннически места за различните религиозни общности. Йерусалим като обединяващо свято място за трите големи религии. При желание и възможност може да се организира посещение на Рилския манастир.
-
Мюсюлманските празници. Празниците на българските мюсюлмани. Празниците на алианите в Делиормана. Хетероконфесионалните мюсюлманско-християнски празници. Почитта към християнски светци от българските мюсюлмани.
-
Празниците на другите християнски общности в България. Арменските празници в България. Традициите и празниците на българските католици.
-
Еврейските празници. Връзката между еврейските и християнските празници. Разликите между еврейските и християнските празници. Псалтирът като основна богослужебна книга за евреи и християни.
-
Празниците на ромите в България. Християнски и мюсюлмански елементи в тях.
-
Разходка из свети места в София: посещение на православен храм, на Баня баши джамия, на Синагогата, на Арменската църква, на католическата църква Св. Йосиф в София.
-
Личните празници на съвременния човек и връзката им с колективните празници.
-
Съвременните светски празници на модерното общество. Национални празници. Колективното празнуване при футболни победи. Идолите на модерното общество.
Изпит: докторантите трябва да подготвят кратка курсова работа за някой празник по собствен избор.
Препоръчителна литература:
Българска митология. Енциклопедичен речник. Съставител А. Стойнев. София, 1994.
Български календар. Съставители С. Гюрова и А. Кирилова. Велико Търново, 1992.
Българските алиани. Сборник етнографски материали. Съставител Ив. Георгиева. София, 1991.
Гюрова С. Поклонничество и поклонническа литература. София, 1996.
Дяков Т. Народният календар. София, 2003.
Жития на светиите. София, 1974.
Иванова Кл. Bibliotheca Hagiographica Balcano-Slavica. София, 2008.
Кметова Т. и Л. Миков. Софиянецът Бали Ефенди, мюсюлмански светец от ХVІ в. – Българска етнология, 2, 1996, с. 31-50.
Мавродинова Л. Стенната живопис в България до края на ХІV в. София, 1995.
Маринов, Д. Народна вяра и религиозни народни обичаи. - СбНУН. XXVIII. София, 1914.
Огнянова Е. Традиции и празници в България. Български, арменски, еврейски, мюсюлмански, цигански. София, 2003.
Поснов М. История на християнската църква. Т. 1-3. София, 1993-1994.
Стайнова М. Османски изкуства на алианите ХV-ХVІІІ век. София, 1995.
Христова И. Филологически поглед върху сакралния и ритуалния текст. – Език и литература, 1997, кн. 1-2, 134-142
Христова-Шомова И. Йерусалимският типик от библиотеката на Гръцката православна патриаршия в Йерусалим. – Jews and Slavs. 20. The Holy Land and the Manuscript Legacy of Slavs. Edited by W. Moskovich, S. Nikolova and M. Taube. Jerusalem-Sofia, 2008, 125-168.
Сподели с приятели: |