Програма за отраслова професионална подготовка по учебен предмет



Дата28.10.2018
Размер187.64 Kb.
#103575
ТипПрограма
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Министерство на културата



З А П О В Е Д

РД 09………./……………….2017 г.

На основание чл. 13д, ал. 1 и ал. 2, т. 1 от Закона за професионалното образование и обучение, при спазване изискванията на чл. 66, ал. 1 и 2 от Административно процесуалния кодекс и във връзка с осигуряването

на обучението по учебен предмет.



У Т В Ъ Р Ж Д А В А М

Учебна програма за отраслова професионална подготовка по учебен предмет Рисуване, Професионално направление: код 214 Дизайн,



Професия: код 214010 Дизайнер

Специалности:

Код 2140112 Рекламна графика

Код 2140109 Пространствен дизайн

Код 2140107 Силикатен дизайн

Код 2140108 Моден дизайн

Код 2140105 Детски играчки и сувенири


Професионално направление: код 215 Приложни изкуства и занаяти,

Професия: код 215070 Художник приложни изкуства

Специалности:

Код 2150701 Художествена дърворезба

Код 2150704 Художествена обработка на метали

Код 2150703 Художествена тъкан

Учебната програма влиза в сила от учебната 2017/2018 година.

БОИЛ БАНОВ

Министър на културата

МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА

УЧЕБНА ПРОГРАМА

за отраслова професионална подготовка

ПО РИСУВАНЕ

Утвърдена със заповед №РД………………………………………2017г.

ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ: 214 ДИЗАЙН

ПРОФЕСИЯ: 214010 Дизайнер

СПЕЦИАЛНОСТИ:

Код 2140112 Рекламна графика

Код 2140109 Пространствен дизайн

Код 2140107 Силикатен дизайн

Код 2140108 Моден дизайн

Код 2140105 Детски играчки и сувенири


ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ: 215 ПРИЛОЖНИ ИЗКУСТВА

И ЗАНАЯТИ



ПРОФЕСИЯ: 215070 Художник приложни изкуства

СПЕЦИАЛНОСТИ:

Код 2150701 Художествена дърворезба

Код 2150704 Художествена обработка на метали

Код 2150703 Художествена тъкан


2017 г.

I. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА

Рисуването е основна, базисна и задължителна дисциплина за средното художествено училище. Проблемите, включени в нейното съдържание са онзи важен и неотменим фундамент, върху който се изгражда обучението по изобразително изкуство във всички негови аспекти.

Основен обект за изучаване и естетическа интерпретация в дисциплината рисуване е човекът и неговата предметна и жизнена среда. Сложната за овладяване проблематика, свързана с рисуването на човешка глава и фигура /Х, ХІ, ХІІ, клас/, се предхожда в /VІІІ и ІХ клас/ от изучаването на прости геометрични тела, битови предмети, гипсови орнаменти, гипсови отливки на детайли от класически глави, череп, класически гипсови маски и глави. Рисуването в Х, ХІ и ХІІ клас се провежда по натура с позиране на модел. Учебният процес по рисуване е тясно обвързан и подкрепен от паралелното изучаване на дисциплините: пластична анатомия и перспектива.

Задачите на програмата по рисуване могат да бъдат групирани по-конкретно в няколко главни насоки:

- запознаване с рисуването и видовете рисунки-според функцията си (етюд, ескиз, скица, рисунка, работен картон) или според предназначението си (учебна, проучвателна, творческа и др.);

- запознаване с рисуването като основа на изобразителната творческа дейност, и осъществяване на връзката със знанията по перспектива, пластична анатомия и композиция;

- овладяване на етапното изграждане на учебния етюд;

- развиване на изобразителни качества и навици: преднамерено и непреднамерено внимание, наблюдателност, целенасоченост, концентрация, аналитичност, способност за синтез, зрителна памет, пространствено и логическо мислене, самодисциплина;

- разкриване и използване на широк спектър от елементи на изобразителния език - линия, петно, щрих и тяхното въздействие върху обема;

- формиране на трайни навици за възприемане, пресъздаване, оценяване и творческо осмисляне на околната материална и духовна среда;

- запознаване със спецификата, богатството и изразните възможности на различните материали и рисунъчни техники;

- формиране на художествено-образно мислене, което предполага естетическо възприятие и оценъчно разсъждение за изображението, ясна представа за изобразявания обект и добре завършена рисунка, както и способност за синтез на представите в резултат на който се формира художествен образ;

Условията за това са ясно поставената задача и предвиждане на крайния резултат, задължително планиране на изобразителната дейност на всеки етап и постоянен контрол и самоконтрол в процеса на работа, който завършва със задължителна оценка.


Системното и последователно поставяне в постъпателна градация по сложност на пластичните проблеми е залог за убедителното им разрешаване от учениците.
II. ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ

Целите за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от „Професионалните направления” при обучението по отраслова задължителна професионална подготовка са единни за професиите „Дизайнер” и „ Художник приложни изкуства”.

В резултат на обучението ученикът трябва
да знае:


  • понятията и спецификата на изразните средства в рисунката

  • възможностите на различните изобразителни средства и материали;

  • етапите в изграждане на художествена творба;

  • законите и принципите за изграждане на композицията;

  • законите на линейната и въздушната перспектива;

  • пропорциите на човешкото тяло и анатомично-пластичната проява на външните форми;


да може да :

  • използва изразните средства на различните рисувателни материали;

  • композира и помества в различни рисувателни формати;

  • конструира и нарисува вярно различни по сложност задачи по натура;

  • пресъздава триизмерно-пространствени форми върху двуизмерна плоскост;

  • изобразява убедително различни по материалност обекти;

  • анализира поставените задачи и чрез синтез да достига до формиране на художествен образ;


III. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО ВРЕМЕ

Общият брой учебни часове по учебния предмет рисуване е 660 часа, които се разпределят по класове, в зависимост от типовия учебен план, по който се осъществява обучението.

VIII клас – 90 часа;

IX клас – 90 часа;

X клас – 90 часа;

XI клас – 216 часа;

XII клас – 174 часа;
IV. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ

Структурирането на учебното съдържание е по раздели и теми. Учителят конкретизира броя на учебните часове за всяка тема Учителят разпределя броя на часовете, предвидени по учебния план и по учебната програма в годишното си разпределение.



За постигане целите на обучението учителят разпределя учебните часове за нови знания, упражнения и контрол. Използваните задължителни формати за VІІІ, ІХ, и Х клас са 46/55 и 50/70 см, а за учениците от ХІ и ХІІ клас са 50/70 см и 54/70 см.


по ред

Наименование на раздели и теми

Брой часове




VIII клас




1.

Натюрморт по натура

45

1.1.

Геометрични форми и предмети от бита.




1.2.

Ротативни битови предмети и драперии.




1.3.

Срочна постановка – натюрморт с битови и геометрични предмети с драперия.

12

2.

Сложен натюрморт по натура

45

2.1.

Конструктивни рисунки на гипсов растителен орнамент /симетричен и асиметричен/, Перспектива на гипсовия орнамент, композиране във формата.




2.2.

Композиция от гипсов орнамент, битови и геометрични предмети и драперии. Работа с различни графични материали.




2.3

Годишен изпит – сложен натюрморт с гипсов растителен орнамент, битови и геометрични предмети и драперии. Формат на листа 46/55 см.. Графичен материал по избор на ученика.

12




Общо VIII клас

90




IX клас




3.

Основи за изобразяване на човешко лице.

45

3.1.

Конструктивни скици на гипсов череп в трите основни положения /анфас, профил и три четвърти/. Перспектива на човешкия череп.




3.2.

Гипсов детайл от класическа глава /око, ухо, нос, уста/. Конструктивни рисунки.





3.3.

Етюд на гипсов череп с драперии при дифузно и изкуствено осветление.




3.4.

Срочна постановка – Етюд на гипсов череп с драперия.

12

4.

Класическа гипсова глава.

45

4.1.

Гипсова класическа маска с драперии. Дифузно и изкуствено осветление.




4.2.

Класическа гипсова глава при различни пози и видове осветление (дифузно и изкуствено). Перспектива на човешката глава.




4.3

Годишен изпит – етюд на гипсова маска или глава с драперия. Формат на листа 46/55 см.. Графичен материал по избор.

12




Общо IX клас

90




X клас




5.

Човешка глава по натура

45

5.1.

Човешки череп /гипсов, естествен/ в различни положения. Съпоставка с човешката глава. Перспективни и анатомични особености.




5.2.

Глава по натура. Общи познания.

Работа с различни графични материали на дифузно и изкуствено осветление.






5.3

Срочна постановка – контруктивна обемна рисунка на човешка глава от натура.

12

6.

Етюд на човешка глава по натура.

45

6.1.

Глава от натура с раменен пояс. Работа на различен тип осветление и графични техники.




6.2.

Бързи рисунки на глава с торс и ръце.




6.3.

Годишен изпит – етюд на глава по натура. Формат на листа 46/55 см.. Графичен материал по избор.

12




Общо X клас


90




XI клас




7.

Три четвърти седнала облечена човешка фигура.

108

7.1

Глава и торс с ръце от натура. Дифузно и изкуствено осветление.




7.2

Етюд на три четвърти човешка облечена фигура по натура.




7.3

Рисунки на голо тяло.




7.4

Срочна постановка – контруктивна обемна рисунка на три четвърти човешка облечена фигура по натура.

16

8.

Етюд на три четвърти човешка фигура.

108

8.1

Седнала три четвърти човешка фигура в интериор.




8.2

Разсъблечена три четвърти фигура с аксесоар.




8.3

Цяла фигура - бързи рисунки.




8.4

Годишен изпит – етюд на три четвърти облечена човешка фигура по натура. Формат на листа 50/70 см.. Графичен материал по избор.

16




Общо XI клас

216




XII клас




9.

Цяла човешка фигура по натура.

87

9.1

Цяла фигура по натура . Перспектива и композиция.




9.2

Рисунки на голо тяло в различни положения.




9.3

Етюд на цяла фигура в седнало положение . Различни графични техники.




9.4

Срочна постановка - етюд на цяла фигура в седнало положение.

16

10.

Етюд на цяла и три четвърти фигура.

87

10.1

Цяла фигура в седнало и право положение при различен тип осветление.




10.2.

Етюд на три четвърти фигура с аксесоар.




10.3.

Годишен изпит – етюд на три четвърти облечена човешка фигура по натура. Формат на листа 50/70 см.. Графичен материал по избор.

16




Общо XII клас

174




Общо

660


Раздел 1. Натюрморт по натура.


    1. Геометрични форми и предмети от бита.

    2. Ротативни битови предмети и драперии.

Цели: Придобиване на знания и практически умения за композиране, конструиране и обемно-пространствено изграждане на различни по сложност и материалност предмети.

Очаквани резултати и критерии за оценка:

  1. Учениците трябва да могат да поместват правилно предметите в изобразителната равнина;

  2. Да се справят с конструкцията и перспективните изменения на формите в пространството;

  3. Да са овладели обемно-пространственото изграждане на натурата, спазвайки етапите в рисуването.


Раздел 2. Сложен натюрморт по натура.

2.1. Конструктивни рисунки на гипсов растителен орнамент /симетричен и асиметричен/, Перспектива на гипсовия орнамент, композиране във формата.

2.2. Композиция от гипсов орнамент, битови и геометрични предмети и драперии. Работа с различни графични материали.
Цели : Да се развият умения за пластично- пространствено изобразяване на сложни тела и предмети като правилно бъдат отразени структурните особености на различните по вид материи.

Очаквани резултати и критерии за оценка:


  1. Прилагане на знанията за поместване, мащабиране и конструиране на предметите в натюрморта.

  2. Прилагане на знанията за линейна и въздушна перспектива.

  3. Прилагане на знанията за обемно – пространствено изграждане на изобразяваните обекти, спазвайки етапите в рисуването.


Раздел 3. Основи за изобразяване на човешко лице.

3.1 Конструктивни скици на гипсов череп в трите основни положения /анфас, профил и три четвърти/. Перспектива на човешкия череп.

3.2. Гипсов детайл от класическа глава /око, ухо, нос, уста/.

Конструктивни рисунки.

3.3. Етюд на гипсов череп с драперии при дифузно и изкуствено осветление.
Цели : Да се овладеят знанията за конструктивните особености и обемното изграждане на детайлите на човешкото лице, както и костната основа на човешка глава.

Очаквани резултати и критерии за оценка:

1. Наблюдателност и осмисляне на анатомичния строеж и пластичните особености на детайлите от човешката глава.

2. Аналитично разбиране на строежа и пластиката на човешкия череп и плоскостното му изграждане.

3. Анализ и практическо осъществяване на теоретическите знания.


Раздел 4. Класическа гипсова глава.

4.1. Гипсова класическа маска с драперии. Дифузно и изкуствено осветление.

4.2 Класическа гипсова глава при различни пози и видове осветление (дифузно и изкуствено). Перспектива на човешката глава.

Цели : Учениците да се научат правилно да изобразяват съвкупност от различни по материалност и характер обекти. Да развият рисувателните си умения за вярно анатомично, обемно и пластично изобразяване на гипсова глава при различно осветление с характерната изява на светлосенките.

Очаквани резултати и критерии за оценка:

1. Прилагане на знания за конструиране на човешкия череп и глава, като се използват осите на симетрия.

2. Прилагане на знания за етапите в изобразяването на класическата гипсова глава и на детайлите в нея.

3. Прилагане на знания за обема и пластичното изграждане на черепа и главата.

4. Формиране на общ критерий за оценка на постигнатите знания.

Раздел 5. Човешка глава по натура.

5.1. Човешки череп /гипсов, естествен/ в различни положения. Съпоставка с човешката глава. Перспективни и анатомични особености.

5.2. Глава по натура. Общи познания. Работа с различни графични материали на дифузно и изкуствено осветление.
Цели : Придобиване на знания и умения за правилно пропорциониране и конструиране на детайлите в човешката глава. Анатомични познания за строежа на главата.
Очаквани резултати и критерии за оценка:

1.Учениците трябва да се справят с мащаба и поместването на човешката глава в изобразителната равнина, конструирането и връзките между формите, тяхната симетрия.

2. Постигане на характер и прилика с модела чрез вярно пропорциониране на детайлите.

3. Формиране на пластични умения при обемно и светлосянъчно изграждане на главата.



Раздел 6. Етюд на човешка глава по натура.

6.1. Глава от натура с раменен пояс. Работа на различен тип осветление и графични техники.

6.2. Бързи рисунки на глава с торс и ръце.

Цели : Да се овладеят различни рисунъчни техники за постигане на правдиво и характерно пластично изображение на човешка глава, поставена в различна светлинна среда.
Очаквани резултати и критерии за оценка:


  1. Учениците трябва да могат да рисуват глава от натура във всички положения, да степенуват и балансират композицията.

  2. Да могат да разучават детайли, да намират тоналните стойности и да постигат прилика и характер.

  3. Учениците трябва да се справят с поставените им задачи за определеното от преподавателя време.



Раздел 7. Три четвърти седнала облечена човешка фигура.

7.1. Глава и торс с ръце от натура. Дифузно и изкуствено осветление.

7.2. Етюд на три четвърти човешка облечена фигура по натура.

7.3. Рисунки на голо тяло.



Цели: Формиране на умения за изобразяване на човешка фигура и знания за пропорциите и перспективата на фигурата.

Очаквани резултати и критерии за оценка:

1.Учениците трябва да могат да поместват човешката фигура до под коленете в учебния формат.

2.Да конструират убедително сядането /облягането/ на фигурата, да сглобяват големите обеми /глава, тяло, крайници/ и да ги разработват със средствата на светлосянката.

3. Да правят конструктивен и пластичен анализ на формите и да ги степенуват по значимост.



Раздел 8. Етюд на три четвърти човешка фигура.

8.1. Седнала три четвърти човешка фигура в интериор.

8.2. Разсъблечена три четвърти фигура с аксесоар.

8.3. Цяла фигура - бързи рисунки.


Цели : Формиране на майсторски умения за обемното пространствено изобразяване на човешката фигура и разработване на дрехата като средство за постигане на конструкцията и ритъма в етюда. Постигане на композиционен и светлинен център.

Очаквани резултати и критерии за оценка:

1.Учениците трябва да могат да поместват и конструират човешката фигура до под коленете в учебния формат.

2.Да рисуват анатомично и перспективно вярно обемите.

3. Да разработват детайлите и да използват изразително дрехите, като разбират същността и структурата на гънките при различните материи. Да преценят степента на завършеност.


Раздел 9. Цяла човешка фигура по натура.

9.1. Цяла фигура по натура . Перспектива и композиция.

9.2. Рисунки на голо тяло в различни положения.

9.3. Етюд на цяла фигура в седнало положение . Различни графични техники.


Цели: Формиране на знания и умения за конструиране и поместване във формата на цялата фигура.

Очаквани резултати и критерии за оценка:

1.Учениците трябва да определят цялата фигура като мащаб и пропорции.

2.Убедително да свързват фигурата с равнините на допиране: сядане, стъпване, облягане и да проследяват осите на движение.

3.Да сглобяват анатомично правилно отделните части и да ги моделират светлосянъчно.


Раздел 10. Етюд на цяла и три четвърти фигура.

10.1. Цяла фигура в седнало и право положение при различен тип осветление.

10.2. Етюд на три четвърти фигура с аксесоар.
Цели: Формиране на художествено-образно мислене, което предполага естетическо възприятие и оценъчно разсъждение за изображението, ясна представа за изобразявания обект и добре завършена рисунка. Прилагане на знанията и практическите умения за получаване на максимална обемно-пространствена изразителност на учебния етюд.
Очаквани резултати и критерии за оценка:

Учениците трябва да могат за определено време, самостоятелно да показват степен на знания и умения, които са усвоили в петгодишния курс на обучение.


V. АВТОР:

Гл. учител Мария Златанова.



VII. ЛИТЕРАТУРА

  1. Проф. П. Чуховски (1976) Рисунката – същност, проблематика, достижения на съвременните български художници, София, изд.” Български художник”.

  2. Проф. П. Чуховски (1971) Бешков, рисунката и пространството,, София, изд. ” Български художник”.

  3. Проф. Веселин Димчев (1993) Изобразително изкуство, методика,

София, изд. ”Просвета”.

  1. Ависян, О.А. (1985) Натура и рисование по представлению. Москва. „Изобразительное искусство“.

  2. Амбруш, В. (1998) Как да рисуваме човешката фигура. София. „Алианс-97“ ООД .

  3. Бамес, Г. (2000) Човешкото тяло. Учебник по пластична анатомия. София, Книгоиздателска къща „Труд“.

  4. Дамянов, Б. (2010) Учебните изобразителни задачи . Университетско издателство “Паисий Хилендарски“. Пловдив.

  5. Домусчиев, С., М. Енев. ( 2006) Рисуване и академия. Издание на национална художествена академия,.

  6. Пучков, А.С., А.В. Триселев. (1982) Методика работы над натюрмортом. Москва. „Просвещение“.

  7. Ростовцев, Н.Н. (1981) История методов обучения рисованию, зарубежная школа рисунка. Москва, Просвещение

  8. Станев, А. (1991) Рисуване за средните художествени училища. София. Просвета.

  9. Станев, А. (1992) Рисуването – някои методически и творчески процеси в българската държавна художествена академия София. София, Наука и изкуство.









Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница