РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Министерство на културата
З А П О В Е Д
№ РД 09………./……………….2017 г.
На основание чл. 13д, ал. 1 и ал. 2, т. 1 от Закона за професионалното образование и обучение, при спазване изискванията на чл. 66, ал. 1 и 2 от Административно процесуалния кодекс и във връзка с осигуряването на обучението по учебен предмет
У Т В Ъ Р Ж Д А В А М
Учебна програма за специфична професионална подготовка по учебен предмет Живопис, Професионално направление: код 214 Дизайн, Професия: код 214010 Дизайнер Специалности:
код 2140101 Театрален, кино и телевизионен декор
код 2140102 Художествено осветление за театър, кино и телевизия
код 20140103 Театрален грим и перуки
код 2140111 Театрална кукла
код 20140113 Сценичен костюм
Учебната програма влиза в сила от учебната 2017/2018 година.
БОИЛ БАНОВ
Министър на културата
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
УЧЕБНА ПРОГРАМА
за специфична професионална подготовка
ПО
ЖИВОПИС
Утвърдена със заповед №РД………………………………………2017г.
ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ: 214 ДИЗАЙН
ПРОФЕСИЯ: 214010 Дизайнер
СПЕЦИАЛНОСТИ:
код 2140101 Театрален, кино и телевизионен декор
код 2140102 Художествено осветление за театър, кино и телевизия
код 20140103 Театрален грим и перуки
код 2140111 Театрална кукла
код 20140113 Сценичен костюм
2017 г.
ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА ПО ЖИВОПИС
Обучението по живопис, като основна дисциплина в професионалната подготовка на дизайнера на сценични и екранни изкуства, дава възможности за усвояване на основни знания и умения, при изграждане на цветно изображение с илюзорно пространство. В процеса на обучение, учениците трябва да могат на базата на подготовката да изразяват творческа мисъл и да придобият и демонстрират практически умения.
Учебното съдържание е подбрано в съответствие с поставените цели от главните предмети осъществяващи професионалната подготовка на дизайнера в сценичната и кино практика. Осъществява междупредметна връзка с общохудожествените учебни предмети, рисуване, перспектива, бутафория и пластична анатомия. Темите са представени в тяхната методична последователност, пълнота и логическа връзка. Творческия характер на дисциплината разкрива широки възможности за приложение на овладените знания и умения в професионалната подготовка на учениците.
Основните характеристики на съдържанието са: системност; последователност; функционална връзка между отделните елементи на учебната структура.
За интензифициране на процеса на обучение и повишаване на педагогическата ефективност, освен правилно подбрана методика и добра систематизация, е необходимо богато онагледяване с визуален материал. Препоръчва се часовете по живопис да се провеждат в специализирани ателиета с необходимите условия и осветление.
II. ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ЖИВОПИС
В резултат на обучението ученикът трябва
1. Да притежава познания и умения, необходими за пресъздаване на триизмерни обекти в пространствена композиция, чрез изразните средства на живописта.
2. Да знае специфичните особености и владее средствата за интерпретация на жива натура с цвят.
3. Да владее материали и техники характерни за изразните средства на предмета живопис.
4. Да познава значението на колорита при цветното изображение.
5. Да култивира естетическо чувство, усет за мяра и артистичност.
6. Да прилага знания и умения придобити от останалите общохудожествени предмети.
III. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО ВРЕМЕ
Общият брой учебни часове по учебния предмет живопис е 137 часа, които се разпределят по класове, в зависимост от конкретния учебен план, по който се осъществява обучението.
IV. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Структурирането на учебното съдържание е по раздели и теми. За всеки раздел в програмата са записани препоръчителен брой учебни часове и теми. Учителят конкретизира броя на учебните часове за всяка тема в съответствие с посочените за раздела. Учителят разпределя броя на часовете, предвидени по учебния план и по учебната програма в годишното си разпределение.
За постигане целите на обучението учителят разпределя учебните часове за нови знания, упражнения и контрол.
№ по ред
|
Наименование на теми и раздели
|
Брой часове
|
1.
|
Въведение
|
1
|
2.
|
Натюрморт
|
28
|
2.1.
|
Натюрморт от прости геометрични тела
|
4
|
2.2.
|
Натюрморт от прости геометрични тела с препарирано животно
|
5
|
2.3.
|
Натюрморт от геометрични тела с гипсов орнамент и драперии при изкуствено осветление
|
5
|
2.4.
|
Натюрморт с гипсов орнамент, предмети от бита и драперии
|
4
|
2.5.
|
Натюрморт с геометрични тела, предмети от бита и драперии – изкуствено осветление
|
5
|
2.6
|
Гипсов фрагмент с драперии и битови предмети при естествено осветление
|
5
|
3.
|
Гипсов фрагмент от човешко тяло, като обект в натюрморта
|
33
|
3.1.
|
Гипсов фрагмент с драперии и предмети от бита и препарирано животно при естествено осветление
|
4
|
3.2.
|
Гипсова глава с драперии при естествено осветление
|
5
|
3.3.
|
Гипсова глава с драперии и прозрачни предмети при естествено осветление
|
6
|
3.4.
|
Гипсова глава с драперии и предмети от бита
|
4
|
3.5.
|
Гипсова глава с драперии и препарирано животно
|
4
|
3.6.
|
Гипсова глава с драперии и препарирано животно
|
4
|
3.7.
|
Гипсова глава, гипсови детайли от човешко тяло
|
6
|
4.
|
Глава по натура
|
22
|
4.1.
|
Глава по натура
|
5
|
4.2.
|
Глава по натура с ръце
|
4
|
4.3.
|
Глава по натура с аксесоари и ръце
|
5
|
4.4.
|
Фигура 3/4
|
4
|
4.5.
|
Фигура 3/4 с аксесоари
|
4
|
5.
|
Цяла фигура по натура
|
30
|
5.1.
|
Цяла права фигура по натура
|
5
|
5.2.
|
Цяла фигура с аксесоари
|
5
|
5.3.
|
Цяла облечена фигура в тематична среда с изкуствено осветление
|
5
|
5.4.
|
Цяла фигура с театрален костюм в тематична среда с изкуствено осветление
|
4
|
5.5.
|
Цяла фигура с театрален костюм в тематична среда при естествено осветление
|
5
|
5.6.
|
Цяла фигура с театрален костюм в тематична среда при естествено осветление – интерпретация на натурата
|
6
|
6.
|
Интерпретация на натурата – фигура от натура
|
23
|
6.1.
|
Цяла фигура в тематична среда и костюм с аксесоари при естествено осветление
|
6
|
6.2.
|
Цветен ескиз на фигура от натура в теметична среда с аксесоари при естествено осветление
|
6
|
6.3.
|
Цветен ескиз на фигура от натура в теметична среда с аксесоари при изкуствено осветление
|
5
|
6.4.
|
Цветен ескиз на фигура от натура
|
6
|
Раздел 1. ВЪВЕДЕНИЕ.
Цели: Запознаване на учениците с предмета „ живопис“.
Раздел 2. НАТЮРМОРТ.
2.1. Натюрморт от геометрични тела. Монохромна цветна композиция, плоскостно изграждане на формите .
2.2. Геометрични тела в общ натюрморт с препариран обект, гипсов орнамент, предмети от бита и драперии.
2.3. Натюрморт от геометрични тела с гипсов орнамент и драперии.
2.4. Натюрморт с гипсов орнамент, предмети от бита и драперии.
2.5. Натюрморт с геометрични тела, предмети от бита и драперии – изкуствено осветление
Цели: Да се усвоят знания за видовете пособия и материали за работа в дисциплината „живопис“. Общите правила за композиране на цвета. Да се изучат и съпоставят различията в материалността на обектите в натюрморта. Зависимостите обем - цвят, материалност - цвят, пространство – цвят.
Раздел 3. ГИПСОВ ФРАГМЕНТ ОТ ЧОВЕШКО ТЯЛО, КАТО ОБЕКТ В НАТЮРМОРТ.
3.1. Гипсов фрагмент с драперии и предмети от бита при естествено осветление.
3.2. Гипсова глава с драперии при естествено осветление.
3.3. Гипсова глава с драперии и прозрачни предмети при естествено осветление.
3.4. Гипсов глава с драперии и предмети от бита.
3.5. Гипсов глава с драперии и препарирано животно.
3.6. Гипсов глава с драперии и препарирано животно.
3.7. Гипсов глава, гипсови детайли от човешко тяло.
Цели: Да се усвои принципа за пропорционално изграждане на човешко лице. Да се формира наблюдателност и пространствено въображение при изграждане на живописна композиция. Да се усвоят конструктивни и композиционни принципи в композицията на натюрморта. Моделиране на илюзорно пространство. Цветови баланс.
Раздел 4. ГЛАВА ПО НАТУРА.
4.1. Глава по натура.
4.2. Глава по натура с ръце.
4.3. Глава по натура.
4.4. Фигура ¾.
4.5. Фигура 3/4 с аксесоари.
Цели: Да се затвърдят конструктивните принципи и пропорции в човешкото лице. Изграждане на пространствените планове в картинната среда. Материалност в костюма. Портретна характеристика на модела. Баланс на композиционните центрове. Постигане на различна материалност в елементите от постановката
Раздел 5. ЦЯЛА ФИГУРА ПО НАТУРА.
5.1. Цяла фигура с аксесоари .
5.2. Цяла облечена фигура в тематична среда с изкуствено осветление.
5.3. Цяла фигура с театрален костюм в тематична среда с изкуствено осветление.
5.4. Цяла фигура с театрален костюм в тематична среда при естествено осветление.
5.5. Цяла фигура с театрален костюм в тематична среда при естествено осветление – интерпретация на натурата.
Цели: Усвояване на система от правила за оразмеряване на детайли и принципи на рационално оразмеряване. Формиране на техническо мислене за значението на точността на размерите и на повърхнините, за качеството и ефективността на продукцията.
Раздел 6. ИНТЕРПРЕТАЦИЯ НА НАТУРА.
6.1. Цветен ескиз на фигура от натура в теметична среда с аксесоари при естествено осветление.
6.2. Цветен ескиз на фигура от натура в теметична среда с аксесоари при изкуствено осветление.
6.3. Цветен ескиз на фигура от натура.
Цели: Да се затвърдят конструктивните принципи и пропорции на човешкото тяло. Да се формира наблюдателност и пространствено въображение при изграждане на живописна композиция. Интерпретация на илюзорно пространство.
VI. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ.
В края на обучението ученикът трябва да придобие компетентности за: постигане на материалност и цветови баланс в композицията, познания по анатомия на човешкото тяло, пространствено мислене и изграждане на илюзорно пространство с цвят.
VI. ЛИТЕРАТУРА:
„История на изкуството“, Михаил Алпатов;
„Пластична анатомия“, Готфрид Бамес;
„Цветознание“, П. Върбанов;
„Цветовете в изкуството“, Румен Райчев;
„Антично изкуство“, Н. Димитриева;
„Бои за живописта“, Д. Славчев;
„Старинни трактати“, Атанас Шаренков.
АВТОРСКИ КОЛЕКТИВ:
Иван Чакъров
Димитър Воденичаров.
Сподели с приятели: |