Месец
|
Учебна седмица
|
Б Ъ Л Г А Р С К И Е З И К
|
Л И Т Е Р А Т У Р А
|
IX
|
|
ТЕМА НА УРОКА
|
ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ
|
ТЕМА НА УРОКА
|
ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ
|
1.
|
Указания за работа по български език в 8. клас. Запознаване с учебника
|
|
1. Указание за работа в часовете по литература в VІІІ клас.
|
|
Езикови единици и правилата за тяхната употреба (Преговор)
|
науки за езика
|
2. Преговор на наученото по литература в VІІ клас
|
|
2.
|
Езикови единици и правилата за тяхната употреба (Преговор)
|
|
1-2. Писмено упражнение – входно ниво
|
|
1.1. Общуване, език, текст
|
социокултурни сфери на общуване
|
3. Николай Лилиев – ,,музика, чистота, светиня“ (Иван Мешеков). Житейски и творчески път
|
|
IX - X
|
3.
|
1.2. Общуване, език, текст (Упражнение)
|
|
1. Същност на анализа на лирическа творба.
|
литературен анализ, епос, лирика, драма
|
Тест за входно равнище
|
|
2. Лирическата миниатюра ,,Тихият пролетен дъжд“ – сложна гама от човешки състояния. Ролята на дъжда символ.
|
|
2. Текстът в различните сфери на общуване (Упражнение)
|
уместна и неуместна употреба
|
X
|
4.
|
Коментар на грешките от теста за входно равнище
|
|
1. ,,Тихият пролетен дъжд“ – характерен пример за символистичната поезия.
|
символизъм
|
3. Съчетаване на описание, повествование и разсъждение в текста (Преговор)
|
описание,
повествование,
разсъждение
|
2. Димчо Дебелянов – най-нежният лирик (житейски и творчески път)
|
поанта, художествено време, художествено пространство,
тиформа
|
3. Поправка на ученическите текстове от входното равнище. Коментар на най-често допусканите грешки.
|
|
5.
|
3. Съчетаване на описание, повествование и разсъждение в текста (Упражнение)
|
|
1. ,,Да се завърнеш в бащината къща“ – спомен, край на житейския път, възможност за постигане на хармония със света и със самия себе си.
|
притча
|
4. Функционални разновидности на българския книжовен език (Нови знания)
|
стил,
индивидуален стил,
колективен стил
|
2. Домът – копнеж по уют и сигурност. Присъствието на лирическия говорител и печалния ,,странник“ в елегията.
|
|
4. Функционални разновидности на българския книжовен език
(Упражнение)
|
стилово маркирани езикови средства
|
|
6.
|
24. Аргументативен текст (Нови знания)
|
теза, аргументи
|
Стихотворна реч. Стихосложение. Ритмични стъпки.
|
|
24. Аргументативен текст – анализ на особеностите му (Упражнение)
|
|
25. Интерпретативно съчинение (Нови знания)
|
интерпретация
|
Подготовка за писане на съчинение.
|
|
7.
|
5.1. Разговорен стил
(Нови знания)
|
разговорен стил,
книжовно-разговорна реч,
фонетични и лексикални особености на текстовете от разговорния стил
|
1.–2. Писане на интерпретативно съчинение на тема: ,,Мотивът за носталгията по миналото в ,,Да се завърнеш в бащината къща“. Умората от ,,безутешните дни“ и копнежът за бягство от нея в ,,Да се завърнеш в бащината къща“.
|
|
5.2. Разговорен стил
(Нови знания)
|
морфологични и синтактични особености
|
Разговорен стил (Упражнение)
|
|
XI
|
8.
|
6.1. Научен стил
(Нови знания)
|
научен стил,
общуване в научната сфера,
лексикални особености
|
1. Христо Смирненски – кратък житейски път и богато творчество. Житейски и творчески път.
|
|
6.2. Научен стил
(Нови знания)
|
морфологични и синтактични особености на научните текстове
|
2.–3. ,,Зимни вечери“ – цикъл от картини. Теми и мотиви в творбата.
|
фрагмент, символ, алегория
|
9.
|
Научен стил (Упражнение)
|
|
1. Анализ на интерпретативното съчинение върху „Да се завърнеш в бащината къща“. Редактиране.
|
редактиране
|
23.1. Публично изказване (Нови знания)
|
публично изказване
|
2. Безнадеждният свят на отхвърлените и онеправданите. Темата за човека и града.
|
|
|
|
|
3. Символите, цветовата символика в ,,Зимни вечери”. Постсимволизмът и Христо Смирненски.
|
постсимволизъм
|
10.
|
23.1. Публично изказване (Упражнение)
|
|
1. Светослав Минков ,,писателят с рентгеновите очи”. Житейски и творчески път.
|
диаболизъм
пародия
сюжет, фабула
|
|
7.1. Официално-делови стил (Нови знания)
|
общуване в официално-деловата сфера,
лексикални особености
|
2. Разказът – криво огледало на отразената действителност. Сюжет. Тематично многообразие.
|
|
|
7.2. Официално-делови стил (Нови знания)
|
морфологични и синтактични особености на официално-деловите текстове
|
11.
|
Официално-делови стил (Упражнение)
|
|
1. Разказът – криво огледало на отразената действителност. Сюжет. Тематично многообразие.
|
|
2. Особености на повествованието и композицията на разказа.
|
фантастична приказка
|
8.1. Публицистичен стил (Нови знания)
|
общуване в медийната сфера,
лексикални особености на медийните текстове
|
3. Смехът на сатирата и смехът на комичното в разказа. Гротеска.
|
сатира, гротеска
|
XII
|
12.
|
8.2. Публицистичен стил (Нови знания)
|
морфологични и синтактични особености
|
1. Елисавета Багряна - ,,родната сестра на вятъра” /,,Стихии”/.
Житейски и творчески път.
|
космополит
|
Публицистичен стил (Упражнение)
|
|
2. ,,Потомка“ – щерката на майката земя, събирателен образ на жената.
|
|
23.3. Публично изказване по научен проблем (Нови знания)
|
публично изказване
|
13.
|
23.3. Публично изказване по научен проблем (Упражнение)
|
|
1. Подготовка за класна работа.
|
|
9.1. Художествен стил (Нови знания)
|
естетическа сфера на общуване
|
2-3. Класна работа
|
|
14.
|
9.2. Художествен стил (Нови знания)
|
езикови особености на художествените текстове
|
1. Никола Й. Вапцаров – поетът работник. (Житейски и творчески път.)
|
полемика, екзистенция, реторика
|
23.2. Публично изказване по житейски проблем (Нови знания)
|
публично изказване
|
2. ,,Песен за човека” – драма, епос, лирика. Духовното помъдряване и нравственото просветление на човека жертва.
|
реторика
|
|
23.2. Публично изказване по житейски проблем (Упражнение)
|
|
Поправка на класната работа.
|
|
2010 г.
I
|
15.
|
Художествен стил (Упражнение)
|
|
1. Темите в творбата.
|
|
10. Стилистичен анализ на текст (Нови знания)
|
стилистичен анализ
|
2. Мотивът за пеенето и песента в стихосбирката ,,Моторни песни” на Н.Вапцаров.
|
|
10. Стилистичен анализ на текст (Упражнение)
|
алгоритъм за стилистичен анализ
|
16.
|
11. Стилова норма. Стилистичен ефект. Стилова грешка. Редактиране (Нови знания)
|
стилова норма
стилова грешка
стилистичен ефект
|
1. Подготовка за домашна работа – интерпретативно съчинение на тема: „Драмата на човека според ,,Песен за човека“; ,,Песен за човека“ – поема за вярата в човешкото у човека“.
|
|
11. Стилова норма.Стилистичен ефект. Стилова грешка. Редактиране (Упражнение)
|
|
2. Емилиян Станев – дълбок мислител, познавач на човешката душа и мъдър тълкувател на историята. Житейски и творчески път. Творческа история на повестта.
|
повест, повествовател
|
12. Функционални стилове на българския книжовен език (Обобщение)
|
|
17.
|
12. Функционални стилове на българския книжовен език (Упражнение)
|
|
1. ,,Крадецът на праскови“ – сюжет и композиция на повестта.
|
ретроспекция
|
Функционални стилове на българския книжовен език – обобщителен тест
|
|
2. Общочовешката проблематика на повестта: любовта, войната, човечността и омразата?
|
композиционна рамка
|
|
13. Книжовен език и диалекти (Нови знания)
|
общонароден български език,
български книжовен език,
диалект
|
|
|
II.
|
18.
|
14. Диалектите – разновидности на българския език (Нови знания)
|
териториален диалект
|
1. Общочовешката проблематика на повестта: любовта, войната, човечността и омразата.
|
|
|
14. Диалектите – разновидности на българския език (Упражнение)
|
|
2. Поправка на домашна работа върху „Песен за човека“
|
|
|
15. Социални диалекти (Нови знания)
|
социален диалект,
жаргон
|
|
|
19.
|
16. Употреба на диалектите в речта (Нови знания)
|
|
1. Особености на повествованието в ,,Крадецът на праскови“.
|
гледна точка
|
|
16. Употреба на диалектите в речта (Упражнение)
|
|
2–3. Герои и похвати при изграждане на образите им.
|
|
20.
|
17. Книжовна норма (Нови знания)
|
норма,
книжовна норма
|
1–2. Упражнение на тема: ,,Една невъзможна любов във време на зло и разруха“.
|
|
17.1. Граматична норма (Нови знания)
|
граматична норма,
членуване,
бройна форма
|
3. Блага Димитрова – творец с активна гражданска позиция. Житейски и творчески път.
|
свободен /бял/ стих
|
|
21.
|
17.1. Граматична норма (Упражнение)
|
|
1. ,,Жена“ – многоликият и противоречив образ на жената.
|
|
17.2. Граматична норма (Нови знания)
|
граматични грешки при местоименията
|
2–3. Николай Хайтов – творецът с ,,вътрешна дълбоко скрита и покоряваща красота“. Сборникът ,,Диви разкази“ – литературна история. Житейски и творчески път.
|
личностен избор, отговорност, отмъщение
|
III.
|
22.
|
17.2. Граматична норма (Упражнение)
|
|
1–2. Особености на повествованието в разказа ,,Дервишово семе“.
|
дълг
|
17.3. Граматична норма (Нови знания)
|
граматични грешки при употреба на глагола и неговите форми
|
3. Светът на патриархалните хора и тяхната родова повеля – запазване и продължаване на рода.
|
|
23.
|
17.3. Граматична норма (Упражнение)
|
|
1. Светът на патриархалните хора и тяхната родова повеля – запазване и продължаване на рода.
|
|
18. Лексикална норма (Нови знания)
|
лексикална норма
|
2–3. Публично изказване на тема: ,,Родът – окови или устои?“.
|
публично изказване
|
24.
|
18. Лексикална норма (Упражнение)
|
|
1. Ивайло Петров и неговият ,,смях от дистанцията на времето“ (С. Султанов). Житейски и творчески път.
|
автобиография
|
|
|
19. Правоговорна норма (Нови знания)
|
правоговорна норма
|
2–3. ,,Преди да се родя“ – повест за възвишеното, героичното и ежедневното, обикновеното и грубото в живота. Композиция, теми в повестта.
|
аз-повествование,
пародия
|
25.
|
26.1. Характеристика на ученическото съчинение (есе) – нови знания
|
есе
|
1. Героите в повестта – модели на патриархалния човек.
|
|
26.1. Характеристика на ученическото съчинение (есе) – упражнение
|
|
2. Валери Петров – културен феномен (поет, сценарист, блестящ преводач). Житейски и творчески път.
|
антология
|
3. ,,Японският филм“ – стихотворение за трудния диалог между изкуството и зрителя.
|
|
IV.
|
26.
|
20.1. Правописна норма (Нови знания)
|
правописна норма
|
1. Упражнение на тема: ,,Човекът и изкуството“.
|
изкуството
|
20.1. Правописна норма (Упражнение)
|
|
2. Павел Вежинов – философът разказвач. Житейски и творчески път.
|
фантастични елементи
|
3. ,,В един есенен ден по шосето“ – особености на сюжета. Композицията в разказа.
|
фантастичен сюжет
|
27.
|
26.2. Структурни части на есето (Нови знания)
|
теза,
увод,
обобщение (заключение)
|
1. ,,В един есенен ден по шосето“ – особености на сюжета. Композицията в разказа.
|
|
26.3. Работа върху аргументативната част на есе (Нови знания)
|
аргументи
|
2–3. Проблемът за смисъла на човешкото съществуване през оптиката на различни гледни точки – на болния приятел, на писателя и на пришълеца.
|
|
28.
|
26.3. Работа върху аргументативната част на есе (Упражнение)
|
|
1. Упражнение на тема: ,,Фантастичното в ,,Дамата с рентгеновите очи“ и ,,В един есенен ден по шосето“.
|
|
20.2. Правописна норма (Нови знания)
|
главни букви
слято, полуслято и разделно писане
|
2. Подготовка за класна работа
|
|
20.2. Правописна норма (Упражнение)
|
|
V.
|
29.
|
21.1. Пунктуационна норма (Нови знания)
|
пунктуационна норма
|
1–2. Класна работа
|
|
21.1. Пунктуационна норма (Упражнение)
|
|
3. Йордан Радичков – ,,магьосникът на словото“ (Св. Игов) Житейски и творчески път. Литературна история на разказа ,,Нежната спирала“.
|
ретроспекция
|
30.
|
Подготовка за написване на есе (Упражнение)
|
|
1–2. ,,Нежната спирала“ – диалог между човека и природата.
|
асоциации
|
21.2. Пунктуационна норма (Нови знания)
|
|
3. Мотиви и символи в разказа.
|
спирала
|
31.
|
1–2. Разработване на есе (Упражнение)
|
|
1-2. Писане на интерпретативно съчинение на тема: ,,Човекът и насилието над природата (,,Нежната спирала“).
|
|
21.2. Пунктуационна норма (Упражнение)
|
|
3. Упражнение на тема: Проект за филмов сценарий /текст по избор/.
|
сценарий
|
32.
|
21.3. Пунктуационна норма (Нови знания)
|
двоеточие, тире, скоби, точка и запетая, кавички
|
1. Поправка на класната работа.
|
|
21.3. Пунктуационна норма (Упражнение)
|
|
2. Публично изказване на тема: „Съвременните екологични проблеми“.
|
екология
|
Книжовни норми (Обобщение)
|
|
VI.
|
33.
|
Книжовни норми (Обобщение)
|
|
1–2. Годишен преговор. Човекът, родът, ценностите.
|
|
|
|
Книжовни норми – обобщителен тест
|
|
Поправка на есето
|
|
34.
|
1–2. Функционални стилове на българския книжовен език (Преговор)
|
|
1. Поправка на интерпретативното съчинение върху „Нежната спирала“.
|
|
2–3. Решаване на тест.
|
|
35.
|
Книжовни норми (Преговор)
|
|
1–2. Особености на художествените послания в лирическите текстове.
|
|
Книжовни норми (Упражнение)
|
|
Тест за изходно равнище
|
|
36.
|
Анализ на резултатите от изходящия тест
|
|
1. Анализ на тестовете.
|
|
2. Какво да четем през лятото,
за да е по-успешно обучението ни
по литература в 9. клас.
|
|
|