1.Запишете трите имена, родното място на Вазов, рода и частите на творбите му, включени в учебника за 7. клас.
Име-на
|
Родно място
|
Произведе-ние
|
Род
|
Части
|
Иван
|
Сопот
|
„Немили –недраги”
|
eпос
|
17 глави
|
Мин-чев
|
|
„Една българка”
|
епос
|
6 епи-зода
|
Вазов
|
|
„Опълчен-ците на Шипка”
|
лироеп.
|
3 части
|
|
|
„Българският език”
|
лирика
|
8стро-фи
|
2. В кой от редовете правилно са свързани цитат и литературно произведение?
А) " и на клеветата строшава зъбът" - "Българският език" /”Опълченците….”/
Б) "Защо ви трябваше вам, момчета?" - "Немили-недраги" /”Една българка”/
В) "...байрак със словата: свобода или смърт!" - "На прощаване" /”Немили-недраги”/
Г) "Какво, стрино? ” - "Една българка"
3. Кое от следните твърдения е вярното продъл-жение на изречението? И двете творби - "На прощаване" и "Немили-недраги" ...
А) пресъздават една и съща епоха.
Б) са създадени преди Освобождението.
В) принадлежат към един и същи литературен жанр.
Г) говорят за недостойна забрава на героите.
4. Кое от твърденията за разказа „Една българ-ка” е вярно?
А)Творбата е написана след Априлското въстание и преди Освобождението.
Б) Бунтовникът е застрелян в една кошара от Джамбалаза.
В)Във втората част на разказа Вазов използва ретроспекция.
Г) Игуменът на манастира нарича баба Илийца „луда”.
5. Какво разкриват художествените детайли в описанието на Илийца: Тя си мислеше: "Да направя това добро... Клетнику! Какъв беше!... Беки и бог се умилостиви и поживи детето”?
А) черта от характера на героя; Б) душевно състояние; В) социално положение; Г) физическа характеристика.
6. С кой израз трябва да се допълни изречението, за да е вярно твърдението: Стихотворенията „Опълченците на Шипка” и„На прощаване”...
А)са забележителни образци на одата.
Б)изграждат образа на поробителите.
В)разкриват идеалите на хъшовете.
Г)са създадени преди Освобождението.
Прочетете откъса и изпълнете задачите!
Нека носим йоще срама по челото,
синила от бича, следи от теглото;
нека спомен люти от дни на позор
да висне като облак в наший кръгозор;
нека ни отрича исторьята, века,
нека е трагично името ни;
нека Беласица стара и новий Батак
в миналото наше фърлят своя мрак…
…нека таз свобода да ни бъде дар!
7. Откъсът е:
А) част от същинския разказ за битката; Б) част от лирическото встъпление; В)кулминация; Г) завръзка
8. Какво изразно средство е „нека” в откъса?
(Запишете отговора!) анафора
9. Какъв е основният тон в цитата?
А) радостно-възторжен; Б) неутрално-спокоен
В) иронично-хумористичен; Г) тържествено-приповдигнат.
10. Кои са несправедливите обвинения към българите, които Вазов опровергава в одата? Посочете НЕВЕРНИЯ отговор.
А) обвинение във високо самочувствие
Б) обвинение в робско малодушие
В) обвинение в липса на исторически подвизи
Г) обвинение, че свободата ни е дадена даром
11. Кой от посочените изрази НЕ се отнася към образа на българските опълченци ?
А) "младите дружини"; Б) "идат като тигри, бягат като овци"; В) "кат лъвове тичат..."; Г) "кат шъпа спартанци..."
12. Какво внушава финала на "Опълченците…”?
И днес йощ Балканът, щом буря зафаща,
спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
славата му дивна, като някой ек,
от урва на урва и от век на век!
А) красотата и могъществото на родния Балкан
Б) безсмъртието на подвига на опълченците
В) страдалческата участ на народа ни
Г) тайнствеността на историческото минало
13. Кои от посочените тропи и фигури НЕ откривате в следните стихове?
героите наши, като скали твърди,/желязото срещат с железни си гърди ...
А) сравнение; Б) метафора; В) градация; Гметонимия
14. Кои чувства са общи за "Опълченците на
Шипка" и "Българският език"? Посочете ГРЕШ-НОТО!
А) възторг, преклонение; Б) ирония, сарказъм;
В) болка, възмущение;Г) национална гордост.
15. Кои от изразите НЕ са антоними в контекста на одата„Българският език”?
А)хули гадки– звуци сладки; Б)мощ– разкош;
В)кал– блясък; Г)песен– брътвеж
16. Допишете строфата от „Българският език”?
Тъй слушам сè, откак съм на света!
Сè туй ругателство ужасно, модно,
сè тоя отзив, низка клевета,
що слетя всичко мило нам и родно.
17.Теза:/ключови думи и изрази: езикът ни е беден, неизразителен, немузикален; на него не може да се пише литература, да изразява възвишени чувства; той е за обикновени разговори, за елементарно общуване…/