Задание за курсов проект по картография



Дата27.09.2016
Размер148.54 Kb.
#10910
Задание за курсов проект по картография
Да се изработи картата .............................................

с пълната документация за редактирането, проектирането, съставянето и оформянето на нея. Към проекта се прилагат:




  1. Редакционен план с приложения:

  • образци на условни знаци и шрифтове

  • предварителен технологичен план

  • график на тоновото оформяне

  1. Авторски оригинал (черно-бял)

  2. Авторски оригинал (цветен)

  3. Компоновъчен макет

  4. Издателски оригинали – CMYK

РЕДАКЦИОНЕН ПЛАН



  1. Общи положения

  • наименование на картата

  • вид на картата – според мащаба, съдържание, предназначение

  • тип на картата

  • потребители на картата

  • начини на използване на картата




  1. Математическа основа

  • мащаб и причини за избора му (на основната карта на врезка/и, карта на гърба при диплянка)

  • картна проекция – принципи за избор

  • териториален обхват

  • размер

  • компоновъчен макет

  • разполагане на картата върху листа за печат




  1. Източници за съставяне на картата

  • картографски източници – печатни (издател, година, наименование), електронни (Интернет страници, ведомства и др.)

  • печатни произведения (научни и литературни), статистически таблици и др.




  1. Съдържание на картата




Картографиран елемент

Картографски метод на изображение

Графично средство

Характеристики на обекта или явлението

Забележка

Хидрография

Метод на линейните знаци

Полилиния,

Плътна линия, удебелена от извора към устието



Наименование, посока на течение, прагове и водопади

Надписват се реки с дължина над 3 см. картна дължина

































  1. Генерализация

  • ценз и норма при генерализацията

  • метод на извършване на генерализацията – автоматичен, ръчен (описание на всички генерализирани елементи)

  • табло за генерализация – дават се примери от изходния картен материал и авторския оригинал за една и съща територия с генерализирани елементи




  1. Оформяне на картата

  • табло за условни знаци – точкови, линейни и площни

  • табло за шрифтовете при надписите

  • цветово решение – при черно-белия и цветния вариант на авторския оригинал

  • табло за фоновото оформяне на картографираните елементи




Картографски елемент

C

M

Y

K

Хидрография

-, брегова линия, реки и надписи и точкови знаци


100











язовири

30












  1. Предварителен технологичен план

Описва се технологията на изработване на картата

  • въвеждане на картографски източници в цифров вид – софтуер, особености

  • въвеждане на литературни източници и таблици в цифров вид – софтуер и особености

  • технология на извършване на генерализацията

  • технология на изработване на условните знаци

  • сканиране и обработка на растерни данни и фотоси – софтуер и особености



Формати и стандарти


Графичното оформяне на картата или атласа е едно от най-важните неща, извършвани непосредствено преди тяхното издаване. Чрез него отделните елементи се привеждат в определен художествен ред, при който прегледността и четливостта заемат централно място.
Хартиени формати според ЕС (ISO)

Схемата на печатния лист е дадена на фигурата по горе – 1/2 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128 са основни формати, а 1/6, 1/24 и т.н.се наричат производни.

Под формат на хартията се разбира площта на хартиения лист, която фабриките произвеждат за нуждите на полиграфията. БДС 324-54 е български стандарт, приведен към Европейските.

При определяне формата на изданието винаги се посочват размерите на хартиения лист и частта от листа, с която ще се образува страницата на изданието.

Част от хартиения лист се нарича онази част от листа, от която е образувана страницата на дадено издание, взета по отношение на формата на целия хартиен лист.
Видове печатни формати:

70х100/16 – 70 см ширина и 100 см дължина, 16 – това е 1/16 част от площта на хартиения лист.

Частите на хартиения лист се получават при последователно сгъване на листа по неговите две страни – при всяко сгъване предшестващата дълга страна става къса, а късата дълга. *Производни формати са така наречените албумни – основни 1/8-1/64. Изданията като атласи се обрязват отгоре, отдолу и външно от 3-5 мм.


  • фабриките произвеждат и хартиени листа според типа машини, които притежават и нестандартни – по-малки или по-големи от приетите Европейски стандарти по желание на клиентите си – най-големи възможности в производство на подобен тип хартия имат Холандия, Белгия, Финландия.



Част от листа

60х84

64х90

70х100

70х108

84х108

½

42х60

45х64

50х70

54х70

54х84

¼

30х42

32х45

35х50

35х54

42х54

1/8

21х30

22,5х32

25х35

27х35

27х42

1/16

15х21

16х22,5

17,5х25

17,5х27

21х27

1/32

10,5х15

11,2х16

12,5х17,5

13,5х17,5

13,5х21

1/64

7,5х10,5

8х11,2

8,7х12,5

8,7х13,5

10,5х13,5

В издателската практика трябва да се прави разлика между печатна кола, издателска кола, както и хартиен лист и печатна кола.


Издателската кола се приравнява на страница с формат А4, върху която има нанесени 1800-2100 знака (30 реда х 60 знака или 70 знака на ред) – големината на буквата не е от значение. *БДС и Европейски стандарт изравнени – при компютрите броенето на знаците също е унифицирано на тази основа – брой знаци на ред.
Хартиен лист и печатна колахартиеният лист има две страни, на които могат да се отпечатат две коли. Печатната кола заема само половината лист, а това означава, че ако едно издание се състои от 20 печатни коли, ще бъдат изразходвани 10 листа хартия. Печатната кола не зависи от големината на хартията, а от това колко страници побираме на лицето и на гърба на даден печатен лист хартия. При формат 1/16 – една кола е от 16 страници, 1/24 – е от 24 страници, а на един лист от 70 х 100 побираме 4 печатни коли по 12 страници /лице+гръб/ - тип джобни издания.
Печатната кола се определя от формата на изданието – размерът на готови страници и каква част от листа е 1/8 от 60х90 – една кола съдържа осем страници, с размер 22х31см. Печатната кола има 8 страници – един печатен лист съдържа 2 печатни коли – 8 страници лице +8 страници гръб =16 страници=2 п.к.; Издателските коли при осем страници ще са приблизително равни на 9,43 страници при средна големина на буквите между 12-14 пункта.
Размери на хартиените формати според типа издание:

Формат 84х108 (не се произвежда поради стандартизация в печатните машини от 1998 година) и се приравнява на 54 х 84 хартиен лист.

Стандартите на изданията от 10 се намалява на 8 основни препоръчителни групи – октомври 2002 година – Европейски стандарти на изданията.
Научни издания (еднотомни и многотомни) 60х90/16 и 60х84/16 и 54х84/8 и 1/6 при специални издания с картографски елементи

Учебни издания


Буквари – 62x92/16, 54х84/16, 54х84/8, 60х90/8

Средни училища и висши – 54х84/16, 60х90/16, 60х90/8, 70х100/16, 70х100/24, 70х100/64

Справочници и инструкции, 70х100/32

Справочни –научни (Речници, наръчници...) – 70х100/16, 54х84/16 , 70х100/32

Художествена литература (масова) – предимно 1/16 и 1/32, както и 1/24

Издания за деца – 1/8,1/16 – книжки от художествен тип – с текст и илюстрации; 1/32, 1/8, 1/6 – книжки за оцветяване, както и списания за деца.


Официални документи


Закони, укази и кодекси – 54х84/16, 70х100/32, 60х90/16 при таблици и картографски данни, и диаграми 60х90/8

Административни – 60х90/16, 54х84/16, 60х90/8; албумни формати – 90х60/16, 60х90/6

Търговски – (горните)+ разрешават се и джобните 70х100/24, 70х100/64, 60х90/32

Атласи и карти – 54х84/8, 60х90/8, 70х100/8, 70х100/24, 54х84/16 – както и техните албумни варианти – джобни формати за пътуване- технически указатели, исторически справочници.

Списания, вестници – 1/6, 1/8 и 1/4 - разрешават се и нестандартни варианти на хартии, съобразени с произвежданите или наличните печатни машини на издателствата; към тази категория се преизчисляват и бюлетините и предизборните материали, кройки и алманасите.

Художествени издания – албуми, фото-илюстрации, луксозни справочници – 1/8 и 1/6, 1/16, като в редки случаи се препоръчва използването на нестандартни хартии, най-вече за луксозни издания.


Шрифтове


Шрифт – графическите знаци на буквите от дадена азбука, цифрите, препинателните знаци, условните означения и други. Шрифтовете трябва да притежават определени художествени качества, но да бъдат и удобни за четене, което е основно и определящо качество при избора на шрифт за дадено издание. Шрифтът е важен, защото чрез него се действа на подсъзнанието на читателя. Той привлича вниманието, подсказва стила и тона на даден документ, разнообразява начините, по които читателите осмислят думите и определят усещането, което предизвиква страницата. Шрифтът е комуникация – комуникацията означава предоставяне на информация за нашите мисли или емоции на други. Колкото по-добре комуникираме, толкова по-добре ще се разбираме.

Четливост на шрифта – качество на възприятието на набрания текст – четливостта характеризира контура на графичните знаци. Шрифтът не трябва да засенчва текста. Няма лоши и добри шрифтове, има уместни и неуместни шрифтове. Помислете за читателите си и за емоцията, която искате да предизвикате. Тогава изберете подходящия шрифт.

Доказано е, че по-малките деца възприемат по-добре кръглите букви, отколкото тесните и високите, а също и шрифтове с по-едър кегел – въвежда се за тях 16-20 пункта текст и се препоръчва използването на шрифтове от типа на Универс, Балт и Блок. При атласите за ученици се препоръчват 12-16 пункта, а най-дребно изписаните текстове да не са с по-малки от 9 пункта.
Атласи и карти – точно спазване на мащабите при възпроизвеждането им, не се разрешава непропорционалното им възпроизвеждане.

Установените цветове за реки, планини, равнини, пустини (картографски знаци и начини на изобразяване, които са подчинени на европейските стандарти) да се възпроизвеждат точно – допуска се отклонение от цветовете в растеровата точка до – 7% от установения при печат.

Шрифтове - използвани за обозначение /надписване/ да са съобразени с мащабирането т.е., ако изработената карта подлежи на умаление – използваният шрифт да не падне под 6 пункта, както и разстоянието между думите. Шрифтът може да е декоративен, но да не предизвиква цялото внимание към себе си и да затруднява четенето на обозначенията. Препоръчително е използването на шрифтовете Helvetica, Palatino, Melior – избягвайте художествените шрифтове, защото ще имате проблеми при възпроизвеждането им и мащабирането им.

Височините и дълбочините – да се нанасят и описват в метри и километри - изнесени в долен десен ъгъл на картата със съответните мерни единици.


Цветово оформяне на хипсометрично и изобатно изобразяване. Ако най-високото място е плътно /приема се за 100%/, следващата по-ниска височина, която е нанесена на картата от тази височината, трябва да е с цвят –15% /плътност 85%/. Останалите международните и европейски стандарти в картографията и геодезията е в процес на договаряне и уточняване.
През 1991-1992 година се въведе задължително за всички печатни издания така наречената идентификация на всяка издадена книга. Последвалото създаване на международен стандарт през 1992 г. - ISO 2108. Международен стандарт. Информация и документация: Международна стандартна номерация на книгите с цел координация и стандартизация на използваните идентифициращи номера (ISBN). Международната асоциация на издателите излиза с призив за масово въвеждане на бар (щрайх) кодове за ISBN с цел улесняването на въвеждането на информацията за по-нататъшна компютърна обработка и ускоряване на информационния цикъл до "Books in Print" (BIP). По този начин ISBN се превръща в комплексно средство за комуникация, за хармонизиране и съвместяване на информационните процеси в международен мащаб. Приетите от Международната организация по стандартизация ISO, по-специално от техническия комитет ISO/TC 46 Documentation, стандарти през последните 5 години са задължителни и за България като член на ISO. Извършва се ускорена адаптация на БДС, като в голяма част от случаите те се заменят от ISO стандартите. Стандартите се съгласуват с международните в ТК16 към Националната Агенция по стандартизация. По този начин ще се изгради модерна завършена система от стандарти, отговарящи на международните за библиографско описание, както и полиграфическото изпълнение, графичното оформяне и дизайна на много от изданията на българския пазар. Последните съгласувани и въведени препоръчителни стандарти са от октомври 2002 година, когато голяма част от използваните в България стандарти (БДС) бяха преведени към Европейските стандарти.

CORELDRAW

Препоръки за работа в AutoCAD, с оглед улесняване на работата в Corel Draw

  • да се работи в мм

  • всички обекти да са добре групирани по слоеве според вида им

  • слоевете да са подходящо именовани

  • да се чертае с polyline, а не с line

  • да не се задава специален тип на линия (ще се зададе по-късно в Corel Draw)

  • да не се правят запълвания на обектите (също по-късно в Corel Draw)

  • всички надписи е добре да се направят в Corel Draw

  • преди файла да се импортне в Corel Draw е добре да се изтрият излишните слоеве (ако има такива), а не да се скрият


Описание за работа с Corel Draw

Corel Draw е широко разпространена графична програма, която намира приложение в картографията. Изучаването и не е трудно, тъй като тя напомня на други графични програми. Удобна е за оформяне на графични изображения и подготовката им за печат. Последната версия на програмата дава възможност за изключително коректна обмяна на данни с AutoCAD.


Работно поле

File – New –

Определяме работното поле да бъде А3 или А4 (по-късно ще бъде променено според размера на графиката).


Object Manager

Освен полето с графиката, в Corel Draw имаме поглед върху отделните обекти и в полето на Object Manager. Object Manager се изкарва от Tools - Object Manager.


Import

Corel Draw версия 12 дава възможност за Import на .dwg файлове, запазвайки (в повечето случаи) характеристиките на обектите.



FileImportселектирате *.dwg файла

Задавате 1 unit да отговаря на 1mm





Дефиниране на слоеве

Лесното моделиране на едно векторно изображение е свързано с възможността за групиране на обектите в отделни слоеве. Това позволява групите обекти да се манипулират независимо едни от други. В полето на Object Manager можем да видим типа на обектите, някои техни характеристики като цвят и дебелина на линия, подредбата им както по слоеве, така и един спрямо друг. Те могат да бъдат приведени в режим на редактиране или да се забранят за манипулация. Могат да бъдат визуализирани в работното поле или да бъдат скрити. Чрез Object Manager се указва кой да бъде текущия слой, кои да бъдат видимите слоеве и кои да бъдат редактируемите. В него се създават и трият слоеве.


слоят е видим

слоят ще се отпечатва

слоят може да се редактира

създаване на нов слой




Основни инструменти


селектиране на обектите
редактиране на обектите чрез възловите им точки
zoom
изчертаване на криви на Безие *

изчертаване на правоъгълници и квадрати


изчертаване на елипси и окръжности
изчертаване на многоъгълници и някои други обекти

текст

задаване на контура на обектите (цвят, тип на линия, дебелина)**
задаване на цвят на запълване на обектите***

*Corel Draw предоставя много добри възможности за изчертаване на криви линии. Освен режима на Freehand, където линията се чертае изцяло на ръка, програмата предлага и режим Bezier. Той позволява изчертаване на криви линии, използвайки криви на Безие, което води до чистота на линията при преминаване в различни мащаби. При тях кривината може да се определя в процеса на изчертаване, както и след това – посредством тангентите.

**

***



Всяко цветно изображение, което ще бъде отпечатвано, трябва да бъде разделено на съответните си цветове по такъв начин, че за всеки цвят да може да бъде направен отпечатък. Графичното изображение трябва да бъде разделено по модела CMYK. Ето защо всички обекти, изчертани в Auto CAD и съответно запазили RGB модела, трябва да бъдат дефинирани в CMYK.

Основни манипулации с обектите


  • избиране (селектиране)

Селектирането може да се осъществи както върху самата графика, така и в полето на Object Manager

  • преместване

Промяната в положението на един обект може да се извърши само върху графиката, чрез влачене с мишката. Преместването на обекта от един слой в друг се извършва чрез Object Manager, отново чрез влачене с мишката

  • изтриване

  • копиране

Изтриването и копирането също могат да се извършат и в двете полета – работното и това на Object Manager

  • обединяване в група ArrangeGroup (обратната операция е ArrangeUngroup)

При обединяването на обекти в група, всеки обект запазва своите атрибутни характеристики.

  • комбиниране ArrangeCombine (обратната операция е Arrange – Break Apart)

При комбинирането на обекти, всички обекти приемат характеристиките на последния избран обект.

  • разполагане на текст по крива

Селектират се едновременно текста и кривата, по която ще бъде разположен, след което се задава от TextFit Text To Path. Кривата, по която е разположен текста, може да се редактира чрез възловите и точки и тангентите.


- подравняване на обекти. Обектите могат да се подравняват един спрямо друг по най-лява, дясна, горна, долна или сентрална точка. Подравняването се извършва по последния селектиран обект.

Arrange – Align And Distribute
Редактиране на формата на обектите и техните контури
Системата дава възможност за въртене, изкривяване, огледален образ на обектите и др. Обектите могат да се подравняват по други обекти или по помощни линии. Редактирането на възли включва преместване, добавяне, отстраняване, съединяване, разкъсване и подравняване. Редактирането на контурите се изразява в промяна на типа, цвета и дебелината на контурите.

Запълването на обектите може да стане не само чрез един цвят, но и чрез използване на много цветове, например използване на преливки или запълване с многоцветни орнаменти. Възможностите в тази насока са огромни.


Snap

Възможностите за Snap на обектите могат да се определят от ToolsOptionsSnap To Objects


Цветоотделяне. Издателски оригинали.
Процесът на цветоотделяне разделя цветовете на съответните им компоненти или канали. При разделянето на даден цвят, създаден по модела CMYK се получават четири канала – C (син), M (пурпурен), Y (жълт), K (черен) – четирите компоненти за всеки съответен цвят. Обикновено се работи с четирите основни цвята в CMYK цветова гама и се създават четири издателски оригинала, а от там четири печатни форми.
Каталог: filebank
filebank -> Тема на дипломната работа
filebank -> Доклад на национален дарителски фонд „13 века българия
filebank -> 1 3 в е к а б ъ л г а р и я“ Утвърдил
filebank -> Доклад на национален дарителски фонд „13 века българия
filebank -> Доклад на национален дарителски фонд „13 века българия
filebank -> Зимна сесия – уч. 2015– 2016 г. Начало на изпитите 00 ч. Теоретична механика ІІ ч. Динамика
filebank -> Упражнение №1
filebank -> О т ч е т на проф. Д-р инж. Борислав маринов – декан на геодезическия факултет при уасг пред общото събрание на факултета
filebank -> Техническа механика
filebank -> Дати за поправителната сесия септември 2013 г катедра “Техническа механика”


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница