Природен пейзаж В този урок ще можете:
да прилагатe знанията си за линейна перспектива при създаване на графични скици и при изграждане на рисунка поетапно.
да прилагате знанията, свързани с перспективните изменения на обектите в пространството и с понятията перспективен хоризонт и убежна точка.
Прилагане на познанията за въздушна перспектива
Въздушната перспектива изучава промените на цветовете на обектите и светлосянката им в зависимост от отдалечеността им от зрителя. Благодарение на разстоянието се променя силата на цветовете, а контрастът между осветените и засенчените части на обектите постепенно намалява. За пространственото въздействие на всяка художествена творба допринася и начинът на изграждане на живописната и графичната форма. При разположение на обектите на първи план формата се изгражда триизмерно-пространствено и с повече подробности. При втори и трети план контрастът на светлосянката намалява, а детайлите изчезват.
arrow_backarrow_forward
1/2
Практическа задача
Нарисувайте пейзаж по представа или след наблюдение.
Рисуването на природен пейзаж дава възможност да се засили впечатлението за пространственост и дълбочина в рисунката, като се съчетаят линейната и въздушната перспектива. Това условно се осъществява на два етапа.
След като се уточни пейзажният мотив и форматът на рисувателния лист, рисунката се изгражда на два етапа: Първи етап
1/7
Живописната рисунка може да се изпълни с акварелни или темперни бои и техники на работа по лично предпочитание. Цялостното ѝ цветово изграждане обикновено започва от задния към предния план. По-отдалечените обекти се изобразяват в по-студени и по-светли съчетания, а по-близките – в по-топли, контрастни цветове.
Съвет
Определете съотношението между небето и терена.
Разграничете теренните форми в един, два или три плана с помощта на цветовете и тяхната светлосила.
Изобразете различни видове дървета по големина, форма и конструкция на стъблата.
Използвайте характерни за сезона цветови съчетания.
Можете да постигнете дълбочина в пейзажа и чрез:
застъпване на обектите;
степенуване на изображенията по големина според разположението им на първи, среден или заден план;
по-детайлизирано и по-обобщено изграждане на формата на обектите в зависимост от тяхното разположението в пространството.
Знаете ли, че проследявайки творчеството на различни художници, някои изследователи разделят произведенията им на периоди, съдържащи различни творчески вдъхновения и търсения. Разглеждайки картините на френския художник Алфред Сисле се откроява период, включващ въздушни и хармонични пейзажи, наречен ранен период. В разделите може да видите някой от картините, които се включват в него.
Пейзаж. Музей Орсе. Париж
Сподели с приятели: |