Списание „Прозорец”2



Дата20.08.2018
Размер40.84 Kb.
#81409

© Списание „Прозорец”2/12









Къде си, Боже мой?

Откъс от книгата на Васил Лазаров

„Християнство и поезия”1
Състраданието като Христова добродетел е присъщо на религиозния Вазов. С голяма загриженост към бедните, останали сираци и вдовици, поетът им е посветил няколко свои песни:
Боже, чуй от Твоето небе

скръбните сърца,

тука молят се пред Тебе

майка и деца.

Свири нощната фъртуна”


Поетът черпи вдъхновение от чистотата на храма. В неговото голямо сърце, наред с интимните чувства, има винаги място за състраданието към нещастието на хората.
Неволно отбих се във Божия храм -

кат пътник отпаднал под сенчица хладна;

свещена молитва възлизаше там

и лейше мир сладък в душата ми страдна.
Наведох смирено, покорно глава;

смущение тайно обзе ме неволно

и некакви чудни нови слова

из моето сърце извираха болно.
Аз молех се жежко към Бога велик

за помощ, за утеха в живота ми тежки,

за мене, за братя, за всеки клетник,

за всичкия страждущи род человешки.
И молех на кръста разпетий Христа

да вдъхне мен свойта любов и търпение...

И дълго йощ шепнеха мойте уста,

и леко и светло ставаше на мене.

В храма”


С високата си религиозна нравственост Вазов чувства самота, защото вижда ширещото се зло в новия свят. Поетът има изострено съзнание за греха в хорските души – онова зло, което ражда вражда, насилие, безчовечност, жестокост, мъки и закоравяване в престъпленията. С голяма болка той наблюдава грехопадението в душите на хората, които все повече се отдалечават от Господ.
Търсих Го на небето – там Го няма, –

от празнотата му смутен останах.

Търсих Го в земния Му дом, но в храма

аз ликът Му видях.
Подирих Го в сърцата – срещнах тамо

не Бога благи – други бог жесток.

Дирих Го в разума – той каза само:

Не знам какво е Бог.”


Потърсих Го в душата человешка –

там името Му беше, а не Той.

Дирих Го вред... и виках в мъка тежка:

  • Къде си, Боже мой?


Не виждам Те в небето и в челякът,

земята пуста е сега от Теб

и пълна с кривди, зло, синджири звякът,

цари Ваал свиреп.
Заглъхна в бурен Твойто слово живо

и Твоя благ завет за братство, мир.

Теб химни пейм, а служим послушливо

на други, лют кумир.
Къде си, Бог на любовта, живота,

на истината извор вечен, свят?

И чух аз вик: „Търси Го на Голгота:

Той пак е там разпнат!”

Де е Бог?”


Стихотворението поставя съдбовни въпроси на битието, пречупени през духовния поглед на вярващия Вазов. Видимо е страданието на поета от факта, че тържествуващият демон на злото царува сред хората. А те, макар да се чувстват християни, да пеят химни за Бога и да отправят към Него молитвите си, не се разделят с греха и така превръщат вярата в една студена религия. Личното спасение не е едничката цел на Вазов.Той е духовен водач, който живее с успехите и провалите на обществото, за което страда, както добронамереният баща живее с радостите и грешките на детето си. Виждаме поета в ролята му на народен застъпник, който изповядва пред Бога всички хорски грехове. Не някакъв Негов грях, а хорската слепота и привързаност към злото пращат Христос на ново разпятие. И стихотворението се превръща в повик към покаяние – дълбоко и всеобхватно. Защото когато Христос не е сред хората, Той е на кръста...
Сред многообразните прояви на Вазовата вяра в Бога едно стихотворение се отличава с непосредствена и откровена изповед за разбирането на поета за Бога.
Дете бех и вервах в Бога.

И знаех, че Той е в небето.

Осанка Той имаше строга,

както я виждаха с тревога

на нашия храм на кубето.
И знаех, че Той като нази

от плът е, слуша и вижда,

и „Дедо” му казвах тогази,

че люби, гърми, ненавижда

от Своя престол от елмази.
Днес стар съм и пак вервам в Бога.

Но веч Му не зная лицето,

ни де Му е трона, чертога:

Той Дух е, разлян в ширинето,

в душата, в света, в битието.

Той”


Вярата в Бога не е напускала поета през целия му живот – от ранна младост до края на дните му. В песните на Вазов откриваме, както при никой друг български поет, призив към Христовите добродетели – смирение, миролюбие, кротост, състрадание и любов. Ценностната система на твореца е характерна за един истински християнин, а принципите на вярата той е осмислил, приел и съхранил като най-висше благо дълбоко в своето сърце и душа.


1 Лазаров, В. Християнство и поезия. С., Огледало, 2012.



Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница