ИВАН ПЕТКОВ-СТРАШМИР Заглавието на интерактивната звукова инсталация Fleischwolf идва от немската дума за месомелачка, буквално “Месо-вълк“ . Тя се състои от една ръждива ръчна месомелачка, закована за кухненска маса. При завъртане на манивелата, от вътрешността й се разнася ужасяващ провлачен звук. При ускоряване на въртенето, характеристиките на звука също се променят. При определена скорост оригиналният, предварително записан звук може да бъде разпознат, но поради несиметричната кострукция на прастарата месомелачка е почти невъзможно той да бъде задържан за повече от няколко секунди. Дали въобще ще бъде чут, зависи единствено от посетителите на инсталацията.
Проектът изследва т.нар ефект на Кулешов - метод, широко използван във видео-изкуството и киното, но със средствата на интерактивното изкуство. Той e експеримент в контекста на
медийната психология. Въпреки че се състои от съвсем конкретни, взаимно свързани елементи, посланието, което транспортира е изцяло зависимо от опита и асоциациите на
всеки отделен посетител. СКАНИРАНА ИДЕНТИЧНОСТ, 2010
КИПРИЯН ЧУКЛЕЯ
Формално, биологичната идентичност може да бъде контролирана чрез система, управлявана от принципите на информационен интелект. Границите на процеса са присъщи на всяка база данни, подобно на сканирането на индивидуалната идентичност, но ефективната валидност на социално ниво все още доказва, че е непълна на хуманно такова. Видеото е заснето, когато в Румъния бяха представени биометрични докумнети.
ДА БЯГАШ С ХИЩНИЦИ, 2012
ЕКИН БАЛДЖИОГЛУ "Да бягаш с хищници" на Екин Балжиоглу търси документалност в рудиментарни регионални традиции. В разговор за минало и предстоящо с местна гадателка художничката намира повод да анализира страховете си. Автентичността на ритуала леене на куршум се възприема от зрителя буквално и мистично. Зад усещането за индивидуална изолираност и враждебна среда има разбиране за движещите реалности, които позиционират членовете на местното общество в социалната йерархия и мястото на съвременната жена там.
The title of the interactive sound installation Fleischwolf comes from the German word for Mincer, literally "Meat-wolf." It consists of a rusty manual meat grinder nailed on kitchen table. Turning the crank from inside it is spreading a drawling horrible sound. Upon acceleration of the rotation, the sound characteristics are also changing. At a certain speed the original, pre-recorded sound can be recognized, but due to the asymmetric construction of the age-old meat grinder is almost impossible to be detained for more than a few seconds. Whether it will be heard depends solely on the visitors of the installation. It explores the effect of the so-called Kuleshov, a method widely used in video – art and film, but by means of interactive art. He is an experiment in the context of media psychology. Although it is composed of very specific interconnected elements, the message that is being conveyed is entirely dependent on the experience and associations of each individual visitor.
SCANNED IDENTITY, 2010
CIPRIAN CIUCLEA
Formal, biological identity can be monitored within a system governed by the principles of informative intelligence. The limits the control process acquires are inherent to any data base, as scanning of individual’s identity keeps but an efficient validity at social level, yet it proves incomplete at human level. The video was done in the period when in Romania have introduced bio-metric identity documents. RUNNING WITH PREDATORS, 2013
EKIN BALCIOGLU
"Running with predators" of Ekin Balcioglu looks for documentary at the rudimentary regional traditions. In a conversation about past and upcoming with a local fortune teller the artist get an opportunity to analyze her fears. The authenticity of the ritual of casting a bullet is perceived by the viewer literally and mystically. Behind the feeling of individual isolation and hostile environments exists understanding of the moving realities that position the members of the local community in the social hierarchy and determine the place of the contemporary woman there.