Програма за специфична професионална подготовка по учебен предмет „



Дата24.10.2018
Размер260.83 Kb.
#96994
ТипПрограма


РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Министър на културата

З А П О В Е Д

РД 09………………./……………….2017 г.

На основание чл. 13д, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от Закона за професионалното образование и обучение, при спазване изискванията на чл. 66, ал. 1 и 2 от Административнопроцесуалния кодекс и във връзка с осигуряването на обучението по учебен предмет
У Т В Ъ Р Ж Д А В А М
Учебна програма за специфична професионална подготовка по учебен предмет „Гайда“, специалност код 2120119 „Гайда” от професия код 212010Музикант-инструменталист от професионално направление код 212 Музикални и сценични изкустваза придобиване на трета степен на професионална квалификация, съгласно приложението.

Учебната програма влиза в сила от учебната 2017/2018 година.


Боил Банов

Министър на културата

Приложение
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА


У Ч Е Б Н А П Р О Г Р А М А

ЗА СПЕЦИФИЧНА ПРОФЕСИОНАЛНА ПОДГОТОВКА

ПО СПЕЦИАЛНОСТ ГАЙДА

ЗА УЧИЛИЩАТА ПО ИЗКУСТВАТА

за VІІІ, ІХ, Х, ХІ, ХІІ клас

(теория)

Утвърдена със Заповед № ……………………………

СПЕЦИАЛНОСТ :

код 2120119 „Гайда”
ПРОФЕСИЯ:

код 212010 „Музикант-инструменталист”
ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ:

код 212 „Музикални и сценични изкуства

София, 2017 година

I. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПРОГРАМАТА

Учебната програма е предназначена за специфична професионална подготовка на ученици от VІІI до XII клас по музикален инструмент гайда в училищата по изкуствата.

Усвоените теоретични знания са основа за овладяване на практически умения и навици. Основните теоретични познания върху фолклорен стил и изявени изпълнители- гайдари, съчетани с практическите умения ще доведат до по-качествено усвояване на учебния материал и по-високи резултати в обучението.

Спецификата на изучавания инструмент предлага тясна взаимовръзка с практическото обучение с цел овладяване на професионални навици и умения.


II. ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ

Основната цел на теоретичното обучение по музикален инструмент гайда е да подпомогне по-пълното и правилно овладяване на инструменталната техника, стиловите особености и специфичната орнаментика на конкретния музикално-фолклорен образец, както и да даде познания върху музикалните изразни средства – звукоизвличане, ритъм, метрум, орнаментика, глисандо.

Главните задачи, към които е насочена програмата са:

- запознаване с характерните изпълнителски особености на гайдарския фолклорно-музикален стил;



  • изучаване на музикални произведения от различни фолклорни области, с конкретно разглеждане на именитите представители на всяка фолклорна област, с включени различни по размер и характер техни произведения;

  • очаква се теоретичната подготовка да послужи за развиване у учениците на основни изпълнителски навици и познания, необходими в практическата работа на изпълнителите на гайда и бъдещи музикални педагози.

  • Овладяване на теоретични знания, даващи възможност за решаване на технически проблеми, възникнали в процеса на изработване на художествения материал.

- затвърждаване на навиците за самоподготовка и системни домашни занимания;

опознаване на основния инструктивен и художествен репертоар за осъществяване на активна художествено-творческа дейност.


II. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО ВРЕМЕ

VІІІ клас – 36 учебни седмици х 1,5 учебни часа = 54 учебни часа годишно;

IХ клас - 36 учебни седмици х 1,5 учебни часа = 54 учебни часа годишно;

Х клас - 36 учебни седмици х 1,5 учебни часа = 54 учебни часа годишно;

ХІ клас - 36 учебни седмици х 1 учебни часа = 36 учебни часа годишно;

ХІІ клас - 29 учебни седмици х 2 учебни часа = 58 учебни часа годишно.


III. КРАТКИ МЕТОДИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ

Спецификата на изучаваната професия предполага тясна свързаност между теоретичните и практически познания на учениците. Теоретичната подготовка е предпоставка за по-пълноценна работа върху изучаваните музикални произведения. Настоящата програма дава теоретичните познания, необходими за осъществяване на основните задачи на дисциплината. Тя цели развитие, което да позволи най-цялостна изява на музикалните личностни и индивидуални качества на учениците, като предпоставка за постигане на цялостно и хармонично развитие на младия изпълнител. Важен момент в процеса на обучението представлява балансираното овладяване на теоретичния и практически материал. Теоретичните знания, които ученикът придобива в процеса на обучение трябва да намерят музикално-естетическо приложение и осмисляне в художествени произведения. Посочената програма за различните класове е ориентировъчна. Всеки педагог може да използва и друг материал като се съобразява със съответните основни изисквания.

Преподавателят по музикален инструмент е основният и най-близък възпитател на учениците си. Освен изпълнителски навици той трябва да формира в тях естетическо отношение към богатото фолклорно музикално наследство. Педагогът трябва да полага непрекъснато грижи за цялостното развитие на учениците с оглед индивидуалните им качества, както и да създава интерес към инструмента и занятията. Теоретичните знания в обучението са от особена важност, тъй като подпомагат по-цялостното изграждане на музикалната творба.

Структурата на учебното съдържание е по раздели и теми. За всеки раздел в програмата са записани препоръчителен брой учебни часове и теми, които могат да варират в процеса на обучение в зависимост от изучавания технически и художествен материал.

Учителят разпределя броя на часовете, предвидени по учебен план и по учебната програма в годишното си разпределение.

Предложената учебна програма е примерна и в никакъв случай не бива да спира инициативата на преподавателя.


IV. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ И РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА МАТЕРИАЛА

Структурирането на учебното съдържание е по раздели и теми. За всеки раздел в програмата са записани препоръчителен брой учебни часове и теми. Учителят конкретизира броя на учебните часове за всяка тема в зависимост от изучавания технически и художествен материал в часовете по учебна практика.

За постигане целите на обучението учителят разпределя учебните часове за нови знания, упражнения и контрол.
VIII КЛАС


по

ред


Наименование на разделите и темите

Брой часове




Раздел I. Актуализация на знанията

3

1.

Възникване и историческо развитие на инструмента.




2.

Устройство на инструмента.







Раздел II. Постановка и начин на звукоизвличане

3

1.

Постановка. Положение на тялото и ръцете.




2.

Специфични особености на начина на звукоизвличане.







Раздел III. Усъвършенстване на технически умения

10

1.

Основни техники на изпълнение и начини за тяхното овладяване.




2.

Работа с инструктивен материал – прости и сложни метруми и размери; бавна мелодия.




3.

Структура на метро-ритмичните комбинации: в бавна/безмензурна/ мелодия и в хоро / 2/4, 5/8 А, 7/8 А, 9/8 А, 11/16




4.

Орнаментика.







Раздел IV. Работа върху художествен материал

30

1.

Представяне на изучаваното произведение. Запознаване със стилистичните особености за фолклорната област и отделните представители.




2.

Биографични бележки за автора на изучаваната творба.




3.

Характерни особености на изпълнителския стил




4.

Анализ на музикалната пиеса.




5.

Уточняване на оптимална пръстовка.




6.

Анализ на техническите проблеми и начините за тяхното разрешаване.




7.

Стилистични и интерпретационни проблеми в музикалното произведение. Техническа последователност и приемственост в изучавания материал







Раздел V. Изграждане на навици за самостоятелна работа

4

1.

Организация на самостоятелната работа.




2.

Създаване на навици за изграждане на междупредметни връзки в процеса на работа.







Раздел VI. Сценично поведение

4

1.

Изграждане на специфични психофизични сценични умения




2.

Начини за преодоляване на сценичното вълнение







Общ брой часове

54



IX КЛАС


по

ред


Наименование на разделите и темите

Брой часове




Раздел I. Актуализация на знанията

2

1.

Анализ на самостоятелната работа




2.

Преодоляване на възникнали проблеми







Раздел II. Усъвършенстване на технически умения

10

1.

Основни техники на изпълнение и начини за тяхното овладяване




2.

Овладяване на нови технически похвати Структура на метро-ритмичните комбинации: в бавна/безмензурна/ мелодия и в хоро / 2/4, 5/8 А, 7/8 А, 7/8 Б, 9/8 А, 11/16 ,




3.

Работа с инструктивен материал - метроритмични комбинации: Йовино хоро / 7/16 Б + 7/16 Б + 11/16/




4.

Вярна стилова орнаментика в изучаваните пиеси; Верен ритъм и метрум




5.

Цели и задачи при работа с метроритмични комбинации – задълбочено изучаване на прийома ДО ДИЕЗ Кърма







Раздел III. Работа върху художествен материал

34

1.

Представяне на изучаваното произведение. Запознаване със стил и област.




2.

Биографични бележки за автора на изучаваната творба




3.

Характерни особености на изпълнителския стил




4.

Анализ на музикалната пиеса




5.

Уточняване на оптимална пръстовка




6.

Анализ на техническите проблеми и начините за тяхното разрешаване чрез практическо онагледяване на изучаваната творба




7.

Стилистични и нтерпретационни проблеми в музикалното произведение




8.

Усъвършенстване на свирене по памет







Раздел IV. Изграждане на навици за самостоятелна работа

6

1.

Създаване на умения за самостоятелна работа върху музикалното произведение. Решаване на технически и интерпретационни проблеми.




2.

Организация на самостоятелната работа







Раздел V. Сценична изява

2

1.

Начини за преодоляване на сценичното вълнение. Търсене на начини за преодоляване на конкретни проблеми, възникнали по време на концертна изява







Общ брой часове

54


X КЛАС


по

ред


Наименование на разделите и темите

Брой часове




Раздел I. Актуализация на знанията

2

1.

Анализ на самостоятелната работа




2.

Преодоляване на възникнали проблеми







Раздел II. Усъвършенстване на технически умения

10

1.

Основни техники на изпълнение и начини за тяхното усъвършенстване




2.

Овладяване на технически похвати, свързани с конкретния художествен материал




3.

Работа с инструктивен материал – Еленино хоро 13/16 и Бучемиш 15/16 Бавна Добруджанска песен, Шопски мелодии




4.

Авторска пиеса – интонационни и технически проблеми; препоръчва се да е от региона на автора/ученика/




5.

Цели и задачи при работа за създаване на авторска пиеса от ученика – да създаде правилно формално структуриран и интонационно развит фолклорен музикален образец. Същият е желателно да съдържа интонационно ядро от автентичен музикален образец, открит от ученика







Раздел III. Работа върху художествен материал

38

1.

Представяне на изучаваното произведение. Запознаване със стил и фолклорна област.




2.

Биографични бележки за изпълнителя на изучаваната творба




3.

Характерни особености на изпълнителския стил стил




4.

Анализ на музикалната пиеса




5.

Уточняване на оптимална пръстовка




6.

Анализ на техническите проблеми и начините за тяхното разрешаване чрез практическо онагледяване на изучаваната творба




7.

Стилистични и нтерпретационни проблеми в музикалното произведение




8.

Обогатяване на мелизматичните похвати




9.

Усъвършенстване на изпълнението наизуст







Раздел IV. Изграждане на навици за самостоятелна работа

2

1.

Създаване на трайни навици за самостоятелна работа върху музикалното произведение. Решаване на технически и интерпретационни проблеми.




2.

Развиване на навиците за самостоятелна работа с цел постигане на оптимални резултати







Раздел V. Сценична изява

2

1.

Начини за преодоляване на сценичното вълнение




2.

Усъвършенстване на сценичното поведение







Общ брой часове

54


XI КЛАС


по

ред


Наименование на разделите и темите

Брой часове




Раздел I. Усъвършенстване на технически умения

4

1.

Усъвършенстване на техническите умения




2.

Овладяване на технически похвати, свързани с конкретния художествен материал. Авторска пиеса - ученикът да създаде правилно формално структуриран и интонационно развит фолклорен музикален образец. Същият е желателно да съдържа интонационно ядро от автентичен музикален образец, открит от ученика. Авторската пиеса по възможност да е бавна мелодия.




3.

Да усвои характера на Странджанските и Тракийските мелодии




4.

Интонационни и технически проблеми – задълбочено изучаване на стилистиката на бавната мелодия; Грънчарско хоро – 9/8 Б




5.

Цели и задачи при работа с бавна мелодия: усъвършенстване на инструменталната техника.







Раздел II. Работа върху художествен материал

28

1.

Представяне на изучаваното произведение. Запознаване със стил и фолклорна област.




2.

Биографични бележки за изпълнителя на изучаваната творба




3.

Характерни особености на изпълнителския стил




4.

Анализ на музикалната пиеса




5.

Уточняване на оптимална пръстовка




6.

Анализ на техническите проблеми и начините за тяхното разрешаване чрез практическо онагледяване на изучаваната творба




7.

Интерпретация на изучаваното музикална пиеса.







Раздел III. Изграждане на навици за самостоятелна работа

2

1.

Създаване на трайни навици за самостоятелна работа върху музикалната пиеса. Решаване на технически и интерпретационни проблеми.




2.

Развиване на навиците за самостоятелна работа с цел постигане на оптимални резултати







Раздел IV. Сценична изява

2

1.

Усъвършенстване на сценичното поведение и издържливост







Общ брой часове

36


XII КЛАС


по

ред


Наименование на разделите и темите

Брой часове




Раздел I. Усъвършенстване на технически умения

4

1.

Да е овладял стиловите и технически похвати в различните пиеси.




2.

Да е овладял техническите похвати, свързани с конкретния художествен материал




3.

Да е овладял различните метруми и размери




4.

Да има ясна и изразителна орнаментика при бавните мелодии.




5.

Да се работи за силно развит музикален слух и усет за вярно темпо; да чете прима виста щимове за СОЛ, РЕ и Ла гайдуница







Раздел II. Работа върху художествен материал

50

1.

Стилно представяне на изучаваното произведение.




2.

Биографични бележки за автора на изучаваната творба




3.

Характерни особености на дадения изпълнителски стил




4.

Анализ на музикалната пиеса




5.

Уточняване на оптимална пръстовка




6.

Анализ на техническите проблеми и начините за тяхното разрешаване чрез практическо онагледяване на изучаваната творба




7.

Стилистични и нтерпретационни проблеми в музикалното произведение




8.

Решаване на конкретни проблеми в музикалното произведение




9.

Провокиране на творческия потенциал на ученика. Създаване на условия за диалог и обсъждане на проблемите в процеса на работа.







Раздел III. Изграждане на навици за самостоятелна работа

2

1.

Създаване на трайни навици за самостоятелна работа върху музикалното произведение. Решаване на технически и интерпретационни проблеми.




2.

Развиване на навиците за самостоятелна работа с цел оптимизирането и.







Раздел IV. Сценична изява

2

1.

Усъвършенстване на сценичното поведение и издържливост







Общ брой часове

58


V. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕТО
Спецификата на изучаваната професия предполага тясна връзка между теория и практика. В края на обучението учениците трябва да притежават теоретични познания, необходими за пълноценната работа като музикант – гайдар -инструменталист:

  • да владее инструменталната техника;

  • да има теоретични познания върху структурата на музикалните образци

  • да има теоретични познания върху музикалните изразни средства;

  • да познава основния художествен репертоар;

  • да осъществява междупредметни връзки в процеса на работа с цел постигане на високи резултати;

  • да има теоретични познания върху основните методики на обучение, използвани в практиката;

  • да умее да използва различни източници и справочна литература.



Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница