"Бог и човешкото страдание"
Урок № 4
пастор Венцислав Панайотов
Встъпителни въпроси:
-
Как бихте коментирали следните думи на Виктор Франкъл: "Без страдания и смърт човешкият живот не може да бъде пълен."
-
В какво се състои проблемът със страданието?
-
Какви отговори се предлагат за разрешаването на проблема със страданието?
-
Как бихте коментирали думите на Исус в Мат. 6:34 на фона на темата за страданието? "Затова, не се безпокойте за утре, защото утрешният ден ще се безпокои за себе си. Доста е на деня злото, което му се намери."
I. Бог в природата
-
Прочетете Римл. 1:18-20! До каква степен и как природата разкрива Божието съществуване?
-
Какъв Бог откриваме в природата около нас?
II. Нищо не произлиза от само себе си
-
Кои аргументи може да изтъкнете за Божието съществуване?
-
Как бихте коментирали думите на Стивън Хокинг: "Тъй като съществува закон като закона на гравитацията, вселената може и ще се самосъздаде от нищото."
-
Какво е отражението във всекидневния живот на дилемата "Има Бог – няма Бог"?
III. Най-ранните книги
-
Доброто е факт, но също така и злото. Как си обясняваме тяхното съвместно съществуване в нашия свят?
-
Какво можем да научим от книгата Йов за решението на проблема със съществуването на зло в присъствието на един добър Бог?
-
Как Йоан 16:33 може да ни помогне в търсенето на отговори?
IV. Дилемата
-
С какви въпроси се бори Йов в 9:1-12? Може ли Божието всемогъщество да ни помогне за приемането на страданията тук на земята?
-
Как бихме коментирали думите на К. С. Луис: „Не че има опасност (така си мисля) да престана да вярвам в Бога. Истинската опасност е да започна да вярвам в ужасни неща за Него. Заключението, от което се ужасявам, не е „Значи все пак няма Бог” а „Значи ето какъв е Бог в действителност…”
-
Какъв отговор можем да дадем на въпроса, защо страдаме? Има ли разлика в отговора на този въпрос даден от един атеист и от вярващия човек?
V. Теодицея
Понятието теодицея е гръцко (theos – „бог“ и dike – „справедливост“), което означава „оправдаване на Бога“. Въведено е от немския философ Готфрид Лайбниц през 1710 г. Теодицеята се занимава с проблема на злото. Тя се стреми да покаже, че е възможно съществуването на Божието всемогъщество, Божията любов и действителността на злото без противоречия. Аргументът на скептиците обикновено се състои в това, че при очевидното съществуване на злото, трябва да пожертваме или всемогъществото, или любовта (добротата) на Бога. Получава се дилема. Ако Бог не може да предотврати злото, се оказва, че Той не е всемогъщ. Ако пък не желае да се справи с него, то тогава Той не би бил добър.
-
Как се справяме със страданието като християни?
-
До каква степен разбирането ни като адвентисти за "Великата борба" може да бъде полезно в разгадаването на дилемата със страданието?
-
Как Христовото преживяване на кръста може да ни помогне в разбирането и приемането на страданията?
Обобщение:
Темата за страданието съществува от дълбока древност. Християнството дава отговор на въпроса посочвайки Бог като Създател и същевременно като Спасител, който минава през страдания, за да може да върне хората при себе си, но не насила, а по тяхна воля и желание.
Сподели с приятели: |