Департамент



Дата26.02.2017
Размер83.04 Kb.
#15810
Нов български университет

Департамент: Философия и социология

Ася Асенова Маркова



e-mail: asyamarkova@gmail.com
Достойнство и човешки способности
Увод
Тези от нас, които споделят интуицията, че хората с ментални увреждания притежават достойнство не биха били удовлетворени от кантианския дискурс върху човешкото достойнството, още повече, че той е и доминиращият философски дискурс върху това понятие. В този дискурс, достойното за уважение в човешката природа (и поради това в собствен смисъл хуманното в човека) е изразено изключително в рационалистки термини. Но когато става дума за хора с ментални увреждания кантианският речник с нищо не ни помага ако се опитаме да артикулираме тяхното достойнство и моралният им статут на човешки същества. В този речник също така не сме способни да обосновем, ако се наложи да обосноваваме, защо се полага да респектираме техните човешки права на равни основания с правата на всеки друг. Ако погледнем от тази перспектива към Всеобщата декларация на правата на човека например ще забележим, че съществува теоретичен луфт между възприетата идея за човешко достойнство, описано в термините на рационалността, свободата, равенството и независимостта, и задължението да се пазят в негово име човешките права на хората с ментални увреждания, тъй като нито техният статут на човешки същества, нито тяхната човешката ситуация всъщност може да бъде адекватно схваната и описана в тези термини1.

Разбира се, за тези, за които достойнство на хората с увреждания е нещо саморазбираемо изразите универсално достойнство и равни права имплицира естествено и тяхното достойнство и права. Дали тогава рационалистическата редукция на значението на понятието не се разкрива само като един спекулативен философски проблем, съвсем нерелевантен, или пък сляп за действителния цивилизационен прогрес, осъществен с приемането на хартата на универсалните човешките права? Нали техните права в действителност също се имат предвид, ако и дефиницията да създава неяснота?

Тази интерпретация обаче има своите основания само до момента, до който никои не поставя под въпрос саморазбираемостта на техния екзистенциален и правен статус.

Въпросът за дефиницията на понятието достойнство на равнището на конкретните термини става обаче действително и философски и политически важен тогава, когато някой се позове на тях в противоречие с духа, целите и принципите, на които се основават човешките права2. В такъв случай най-очевидно се демонстрира, че саморазбирането и интуициите са недостатъчни – необходимо e понятията да бъдат недвусмислено определени, а нормите-недвусмислено обосновавани.

В кантианското понятие за достойнство е заложен този риск за превратно тълкуване. Рискът е най-очевиден по отношение на хората с ментални увреждания: то не позволява да се интерпретират като съществени човешки характеристики, нито пола, цвета на кожата, националността, социалното положение или сексуалната ориентация, но все пак оставя пространство за дискриминация, доколкото, от разнообразните жизнени форми, в които се проявява хуманността, то изтъква като значима единствено моралната сфера, а способностите, позволяващи да се участва в нея са редуцирани до едно тясно понятие за рационалност. Тъкмо за това именно перспектива на хората с увреждания отправя значимо предизвикателство пред нормативното обосноваване на политическия либерализъм днес.
Когато става дума за обосноваването на универсални норми и на първо място сред тях- уважението към човешкото достойнство, би могло да изглежда,че можем да минем и без философско обосноваване, защото те могат да се обосноват и на базата на исторически основания, когато историческия опит от който са почерпани е засегнал цялото човечество. За това макар първото посочено основание за приемането на декларацията за правата на човека да е философско и както показахме проблематично, поради неяснотата на термина достойнство, то второто се позовава на общия трагичен исторически опит на Холакост:

Като взе предвид, че пренебрегването и неуважаването на правата на човека доведоха до варварски деяния, които потресоха съвестта на човечеството, и че създаването на един свят, в който хората ще се радват на свобода на словото и убежденията си и ще бъдат свободни от страх и лишения бе провъзгласено за най-съкровения стремеж на човека…3

Една от групите, жертви на Холакост са именно хората с увреждания. Според официалните статистики броят на жертвите сред тази група е около 200 0004, убити в рамките на националсоциалистическата държавна програма за евтаназия, известна като Т45, проведена в името на публичното здраве и под идеологическия лозунг „Живот недостоен на живот“ (Lebensunwertes Leben)6. Поуката от този трагичен исторически опит би трябвало да е достатъчна, за да обоснове необходимостта от експлицитни нормативни гаранции срещу това този опит да се повтори. Тук няма да спекулирам за причините, защо в декларацията на правата на човека липсва морално релевантна клауза, отчитаща недвусмислено като недопустима дискриминацията на базата на здравен статус. Достатъчно е да се подчертае само,че въпросът за човешкото достойнство на хората с увреждания е неглижиран както във философския, така и в историческия и политически дискурс.


Тази работа обаче поема по пътя на философското обосноваване и си поставя за задача да обоснове изрично и правото на достoен живот на хората с ментални увреждания като ревизира кантианското понятие за достойнство в светлината на алтернативни философски дискурси.

Причините да считам, че съществува актуална необходимост от подобно обосноваване е на първо място споменатото историческата неглижиране и липсата на отчетлив морален коментар на престъпления срещу хората с увреждания, като тези проведени по времето на Холакост и др.7 Този пропуск ни пречи да забележим аналогиите и референциите, които подобни практики имат в актуалните правни и биоетически и дискусии, осигуряващи основа за взимане на политически решения в тази област8. За съжаление такива аналогии със сигурност много лесно могат да бъдат направени и по отношение на българския контекст, взимайки предвид условията, при които се третират възрастни и деца с ментални увреждания в специализираните държавни български институции. Почти всички разкритията за датиращи години назад, систематичните недохранвания, неразследвана смъртност, физическа или химическа демобилизация, изолация, липсата на адекватна медицинска грижа и липсата на каквато и да било форма на организирана образователна програма в тези институции, идват от спорадични журналистически разследвания или от доклади на неправителствени организации, а не от представителните държавни органи9. Предвид на това, че ограниченият отзвук, които намират тези разкрития в българското медийно и публично пространство не съответства на скандалността на изнасяните данни, както и че те не успяват да отворят път на широк публичен дебат за поправяне на тези престъпления срещу човешките права, не е трудно да се предположи, че възгледът за хората с увреждания, като „непълноценни човешки същества“, при които въпросът за достойнство не се разглежда като релевантен, и днес не маргинален, а изразява все още широко разпространени ежедневни нагласи. Макар тези нагласи в повечето случаи да остават негласно изразени, би могло да се покаже, че именно тяхната подривната сила блокира възможността дори драстични нарушения на човешките права на хора с психически увреждания изобщо да намират отзвук в публичното пространство и така да достигат до възможност за правно санкциониране. Не бива да се забравя, че необходимостта от публичната гласност е много по-голяма по отношение на нарушаването на правата на хора, на които, поради здравословното си състояние имат ограничени възможност да се борят за правата си.

От казаното до тук вероятно е станало видно, че нашите интуиции не са достатъчни за обосновем една норма като универсалната ценност, тъй като, както се опитах да покажа - съществуват противоположни и несъвместими интуиции. Ако обаче споделяме - както аз споделям - витгенщаинианския възглед за езика, според които понятията ни имат значение, защото са споделени, тоест свързани са с определени форми на живот или езикови игри, в които тъкмо това значение има смисъл, то мисля че има основание да се надяваме, че може да бъде извадено на яве онова значение на понятието за

достойнство, което интуитивно и въпреки рационалисткия редукционизъм в съвременната култура, ни кара да зачитаме достойнството на хората с увреждания. Може би най-недвусмислен аргумент в полза на възможността и необходимостта да бъде артикулирано по-адекватно понятие за достойнство от рационалистическото, е че чрез последното, ние не можем да обясним чувството на морално задължение към ограничените в своята автономност хора: източникът на това морално задължение със сигурност не е обичайното понятие за достойнство, доминирано от идеята за самоопределение. Затова то си заслужава то да бъде експлицитно артикулирано.



Методологията на това изследване следва от споменатия витгенщаиниански възглед за езика. Тя се опира на ключово за късната философия на Витгенщайн понятие за прегледно представяне (Übersichtliche Darstellung), определящо представата за философията като систематичен анализ на употребата на понятия. Да представим прегледно употребите на понятието за достойнство в термините на Витгенщайн би означавало да систематизираме експлицитните философски употреби на понятието, за да се покажат сходствата и различията между тях. Към това трябва да бъдат прибавен и подобен анализ, изхождащ от обратната перспектива - от практиките към понятията - като се покаже кои практики и езикови употреби имплицират понятие за достойнство, макар употребените понятия да са други. Целта е да бъде засечена областта, в която смисъла на понятията и практиките се припокрива или показва значително сходство, така че да ни позволят да очертаем областта на правилната употреба на понятието за достойнство (и да я разграничим от неточните, изкривени или безсмислени употреби). Търсенето на по-широк диапазон от примери и изчерпателното описание на сходствата и различията в употребите би трябвало да ни предпази от едностранчивост и прибързаност при обобщенията.

1Срв. Всеобща декларация за правата на човека,член 1: „Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Те са надарени с разум и съвест и следва да се отнасят помежду си в дух на братство.“

2 Виж: Всеобща декларация за правата на човека, член 29, §3: “Тези права и свободи при никакви обстоятелства не могат да бъдат упражнявани в противоречие с целите и принципите на Организацията на Обединените нации.“

3 Всеобща декларация за правата на човека, преамбюл

4 Източник:U.S. Holocaust Memorial Museum

5 Нацистката програмата за евтаназия Т4 първоначално е насочена срещу немски и австрийски граждани с увреждания, не съответстващи на представата за арийската раса и поради това „недостойни на живот“. По-късно именно тази програма става модел за масови убийства на евреи, роми и други малцинствени групи. Освен евгенични аргументи, идеята да се убиват неизлечимо болните има своята икономическа логика- още преди 1939г. се води дискусия в центъра на която стоят имената на Алфред Кох и Карл Биндинг около въпроса за финансовото бреме, което представлява обгрижването на „безполезни животи“. Източник:U.S. Holocaust Memorial Museum

6 Виж: Robert Jay Lifton , The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide (1986) http://www.holocaust-history.org/lifton/LiftonT021.shtml


7 Практиките на евтаназия в рамките на Холакост, представляват само най-радикалния пример за нарушаване на човешкото достойнство и права. Не по-малко драстичен пример представлява цифрата от 400 000 души, стерилизирани в Германия в рамките на Закон за превенция на потомството от наследствени болести от юли 1933г. , които предвижда стерилизация на страдащите от заболявания определяни като наследствени (между тях: душевни разстройства, епилепсия, слепота, алкохолизъм , шизофрения, маниакална депресия).

Под влиянието на популярната за началото на 20в.евгеника, такива програми за стерилизация, се провеждат още преди идването на власт на Хитлер и не само в нацистка Германия: между 1907 и 1939 г., повече от 30 000 души са стерилизирани в САЩ по времето на хоспилитаризирането им в медицински институции за душевно болни или затвори. Източник:U.S. Holocaust Memorial Museum




8 За липсата и необходимостта от рефлексия върху референциите и аналогиите на медицинските престъпления на Холакост в съвременните биотически дебати върху актуални биоетически теми виж: Arthur L. Caplan, Too Hard to Face, Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law Online, September 2005, http://www.jaapl.org/content/33/3/394.long .


9 Представа за измеренията на тези престъпления дават докладите на Български Хелзингски Комитет: http://forsakenchildren.bghelsinki.org/?page_id=236 (дата на отваряне на сайта: 05.05.2012






Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница