Гириш 5 1 Християн Инанджънън абдж’си 7 2



страница1/4
Дата15.01.2018
Размер0.77 Mb.
#47477
  1   2   3   4
Петер Жефферй

ХРИСТИЙАН


ИНАНДЖЪНЪН
АБДж’СИ

ГДК
Ичиндекилер




ГИРИШ 5
1 Християн Инанджънън АБДж’си 7
2 Бюйюк Келимелер 11
3 Танръ 14
4 Иса 19
5 Кутсал Рух 24
6 Ючлю Бирлик 28
7 Гюнах: Танръ’нън Ясасънъ Чиğнемек 32
8 Кефарет: Танръ Гюнахла Уğрашъйор 37
9 Лютуф:

Танръ’нън Хак Етмейенлере Олан Мерхамети 42


10 Йениден Доğуш: Йени Бир Рухсал Доğуш 46
11 Тьовбе ве Иман: Гюнахтан Танръ’я Дьонюш 50
12 Баръштърма:

Гюнахън Дюшманлъğънъ Калдърмак 53


13 Куртарълма:

Гюнахън Есаретинден Ьозгюр Бъракълма 57


14 Акланма:

Танръ Тарафъндан Кабул Едилмемизи Саğладъ 61


15 Евлатлъğа Кабул Едилме 65
16 Месих иле Бирлик 69
17 Кутсаллашма:

Иса’нън Бензерлиğине Дьонюштюрюлме 73


18 Сечим 78
19 Сонсуз Гювендже 82
20 Икинджи Гелиш 86
Къса Танъмлар 90
Гюнлюк Кутсал Китап Окума Планъ 92

ГИРИШ

АБД’де бир килисе ьондери, бирчок Християн язарън билги черезлерини инсанларън улашабиледжеğи йере коймадъкларъндан шикайетчийди. Бу ьондер, Християн язарларън зюрафаларъ деğил койунларъ беслемелери геректиğини ифаде едийорду. Ьоğретиш китапларънъ окуян бирчок генч Християнън, бу килисе ьондерини хаклъ булдукларъна инанъйорум.


Бу китаптаки билги черезлерине тюм Християнларън колайджа ула-шабиледжеğини умуйорум. Китабън ичиндеки герчеклерле акълла-рънъ Танръ’нън зенгин лютфуйла ве йюреклерини Раб Иса Месих’ин артан билгисийле беслейебиледжеклерине инанъйорум.

1

Християн Инанджънън АБДж’си


Ибранилер китабънън язаръ, окуйуджуларънън инанджън темел герчеклерини хенюз кавраямамъш олмаларъндан рахатсъзлък дуй-муш ве хаял къръклъğъна уğрамъштъ (Ибранилер 5:11-14). Онларън синдиребил-диклери тек бесин рухсал сюттю; катъ йийеджеклерле баша чъкамъйорлардъ. Язар йирминджи йюзйълън башларънда, ьоğретисел оларак нередейсе тамамен джахил олан Християнларъ танъсайдъ; онлар хаккънда не дюшюнюрдю, доğрусу мерак едийорум...


Яваш ьоğренийор олмак бир зека проблеми деğил, рухсал ачлък ве арзу ексиклиğидир. Бу айнъ заманда, хеп еğитим алма оланакларънън ексиклиğи иле илгили бир проблем де деğилдир. Ибранилер 5'тен анлашълдъğъ юзере, хем рухсал сют хем де катъ йийеджек хазър дурумда булунуйорду, факат онлар сютю кулланмакла йетинмишлерди. Олгунлашмамъш олмаларънън себеби не кадар сюредир иманлъ олдукларъ деğилди; имансъзлъкларънън ве Танръ’нън онлара сундуğу имканларъ кулланмъйор олмаларъйдъ. Инанджън темел герчеклерини ьоğренмиш дурумдайдълар, факат бунларъ я анламамъшлардъ (Ибранилер 5:11) я да унутмушлардъ (2. Петрус 1:9). Ве бу ьоğретилерин кендилерине ен баштан верилмесине ихтиячларъ вардъ. Инанджън темел япъташларъ яни инанджън АБДж’си олмадан, херханги бир илерлеме кайдетмек имкансъздър. Еğер Wиллиам Схакеспеаре Ингилиз дилинин АБДж’сини ьоğренмемиш олсайдъ, бюйюк япътларънъ асла язамаздъ. Елбетте Схакеспеаре башка едеби йетенеклере ве армаğанлара да сахипти, факат АБДж олмадан хичбир шей япамаздъ. Айнъ шекилде, Християнларън да рухсал оларак гелишмелери ичин инанджън АБДж’сини ийи бир шекилде ьоğренмелери герекир. Хер не кадар ьонемли де олса, садедже башкаларънън рухсал денейимлерини окуярак олгунлашамайъз. Ьоğрети; садедже Кутсал Китап’ън ьоğреттиклерини танъмламак ичин кулланълан бир келимедир ве хичбир иманлъ, ьоğретийи куджакламактан коркмамалъдър.
Вааз Заманъ
Християнлар генелликле вааз верилдиğинде буну съкъджъ булмактадър. Динлейенлерин кафасънън яръм метре юзеринден гечен аğър, съкъджъ ве куру ьоğрети ьолдюрюджюдюр. Белки верилен ьоğрети Кутсал Китап’а гьоре доğру ве тамдър, ама инсанлара асла улашмъйордур. Динлейенлерин акълларънда йер етмейеджек бир тарзда сунулуйордур. Ваиз белки о сърада ийи вакит гечирийордур, факат кюрсюде булунмасънън себеби бу деğилдир. Онун иши Танръ’йъ йюджелтмек, инсанларън зихинлерини гелиштирмек ве калплерини ъсътмак ол-малъдър. Ьоğретисел вааз, илгилендиğи конулар неденийле ишитилдиğинде нефес кесиджи олмалъ ве Танръ’нън халкънън калплерини ве зихинлерини хейеджанландър-малъдър. Инанджън ьоğретилерини ьоğренмек истейенлер ичин, бу съджак ве атешли герчеклерин вааз едилдиğини дуймактан даха бюйюк бир тешвик йоктур.
Бу тарз ваазларън терси олан, хикайелерле ве есприлерле долу факат ичериğи бош я да чок аз олан ваазлар да вардър. Бу тюр ваазларъ динлемек колайдър, факат бу тюр ваазлар динлейиджилерин диккатини Танръ’нън йюджелиğинин ве гьоркеминин юзерине чекмектен узак калър. Бу тюр ваазлар еğлендириджидир, факат инсан-ларда Иса Месих ичин дерин бир севги яратмаз; попю-лердир, факат хейеджансъз ьоğретиджи ваазлар кадар ише ярамаздър да. Чюнкю инсанларън зихинлерине хитап етмекте башаръсъз олур.
АБДж Недир?
Инанджън АБДж’си; даха зор герчеклере каршът олдуğу кадар, садедже басит ьоğретилер анламъна да гелмемектедир. Ибранилер мектубунун язаръ темел герчеклери, “ьолю ишлерден тьовбе етме ве Танръ'я инанма, вафтизлер, елле кутсама, ьолюлерин дирилиши ве сонсуз яргъ” (Ибранилер 6:1-2) олмак юзере диккате алмъштър. Белки бунларън темел олмактан узак олдукларънъ дюшюнерек алданабилириз, факат илк чаğ килисесинин диккате алдъкларъ бунлардъ.
Кутсал Китап’та бириси йени иманлълар, диğери де даха олгун иманлълар ичин олмак юзере сют ве катъ йийеджек дийе ики айръ ьоğрети грубу йоктур. Садедже бир тек герчек вардър ве инанчларънда йени де олсалар, ески де олсалар тюм иманлъларън ихтияджъ олан будур. АБДж даха темел ве даха колай анлашълър бир япъда сунулан ьоğретидир. Хер Християнън акланма ве кутсанма арасъндаки фаркъ ве бунун гиби Кутсал Китап ьоğретилерини анлайъп, генч Християнлара ьоğретмеси герекир. Доğрусу Кутсал Китап’та, Християн генчлерин билмек ве севмек зорунда олмадъğъ бир ьоğрети булунмамактадър. Факат генчлерден олушмуш Християн бир топлулуğа ьоğрети вермекле, дин гьоревлилеринин булундуğу бир конферанста ьоğрети вермек арасънда фарк вардър. Фарк, ишленен кону анламънда деğил; уйгула-манън деринлиğи анламъндадър. Меселе, ьоğретинин даха кабул едилебилир олмасъ ичин ону хафифлетмек деğил; генч иманлълара даха анлашълър бир тарзда ачъклаябилмектедир.
Бу китап сайесинде, Кутсал Китап ьоğретилерини кулланарак хенюз инанчта олгунлашмамъш инсанларъ айдънлатмайъ ве даха фазласънъ ьоğренмек ичин ичлеринде ачлък олуштурмайъ амачлъйорум. Буну герчеклештириркен, конулар хаккънда ьозет шеклинде саде ве там бир билги сунмайъ умут едийорум. Кулландъğъм матеряллерин базъларънъ, диğер китапларъм-дан топламакла берабер; тюм ьоğрети курабийелерини даха колай улашълабилир олмасъ ичин айнъ табакта сунмая чалъштъм.
Диккате Деğер Бир Алънтъ...
“Бизлер Месих’и О’нун варлъğънън долулуğунда ве лютфунда дуйуруйоруз. Танръ’нън бизлере есинледиğи хичбир шейи сакламъйоруз. Иса Месих хаккънда, имканъмъз олдуğу кадар фазла шей сьойлемек бизлерин амаджъ олмалъдър. Кутсал Рух иманла долу ьоğретилери берекетлейеджектир. О; сьозлерийле вердиğи ьоğретилери, сучлу булдукларънъ махкум етмек ве куртулуш ичин сечилмиш оланларъ кендисине чевирмек ичин куллана-джактър. Танръ, теоложи араджълъğъйла куртарър.”

Едwард Доннелй
Ек Окума

Синджлаир Фергусон, “Хандле wитх Джаре”, Ходдер & Стоугхтон.




2

Бюйюк Келимелер

Базъ Християнлар ьоğретинин бюйюк, зор телаффуз едилен ве гюч анлашълан келимелерден олуштуğуну; кефарет ве кутсаллашма гиби келимелерин, сърадан Християнларън анлайъшъндан узак олдуğуну дюшюнюр. Бунларън бюйюк келимелер олдуğу доğрудур. Ифаде еттиğи герчеклер анламджа девасадър ве бу герчеклерин Християн инанджънън калбиндеки йери де сон дередже ьонемлидир. Факат бу герчеклерин анлашълабилмелери ичин чоğу иманлънън анлайъш йетенеğинин чок юстюн олмасъ герекмез. Ьозелликле Рома’даки килисейе язаркен Павлус’ун бу келимелери кулландъğънъ ве чоğу Християнън бизим сахип олдуğумуз еğитимсел авантажа сахип олмадъğънъ хатърлайън. Павлус Ромалъларън биле иман ве акланмайъ анламаларънъ умут етмектейди ве бизлерин бу келимелерин бизим ичин чок бюйюк келимелер олдуğу конусундаки протестоларъмъз каршъсънда хайрете дюшмектейди.


Йени Антлашма’даки ьоğретисел келимелерин чоğу текник келимелердир ве де Християнлък ичин ьозел бир ьонем ве анлам ташърлар; тъпкъ инсанларън герчеклештирдиğи активителерин кендине хас ьозел бир дили олдуğу гиби. Бир инсан дьортлюк нота иле секизлик нота арасъндаки фаркъ анлаямамъшса, мюзисйен олмак ичин даха фазла уğрашмаз. Билгисаярла уğрашан чоджукларън хепси де, мегабйте ве CD-ROM’ун не олдуğуну билирлер. Спор далларънън биле кендине ьозгю бир дили вардър; футболда геридьортлю, тенисте “съфър” анламъна гелен лове гиби бирчок келиме вардър. Бу активителерле илгиленен кишилер, бу келимелери билмектедир чюнкю бьойледже яптъкларъ шейи северлер ве бу келимелерин сюрекли кулланълмасъ онларъ алъшълдък кълар. Елбетте Християнларън да инанчларъ иле илгили дили бил-мелерини беклемек мантък дъшъ деğилдир. Ьоğретисел келимелер, Християн инанджънън текник келимелери-дир.
Белки де Кутсал Китап’ън модерн чевирилери бизлери тембеллештирмектедир. Бен кишисел терджихим оларак, доğру ве ексиксиз олмасъ шартъ иле модерн чевирийе ачъğъм. Артък кулланълмаян келимелерин калдърълмасъ, Християнларън чоğу ичин авантаждър; факат Кутсал Китап’тан ьоğретисел келимелери темизлемейе калкарсак, анлам деğишиклиğи яратъръз. Ьорнеğин Кутсал Китап’ън ески версийонларъ олан Аутхорисед Версион Оф Тхе Библе, Неw Кинг Жамес Версион ве Америджан Стандарт Версион’да “ятъштърма” анламъна гелен “пропитиатион” келимеси кулланълмъшкен, йени чевири олан Неw Ънтернатионал Версион’да “кефарет курбанъ” анламъна гелен “саджрифидже оф атонемент” келимеси кулланълмъштър. Бу ифаде доğрудур, факат ифаденин хаккънъ там оларак вермемектедир. “Ятъштърма” айнъ заманда Танръ’нън гюнахларъмъз юзериндеки ьофкесинин, Месих’ин чармъхтаки курбанлъğъ ве кефаретийле ятъштърълмасъ анламънъ ташъмактадър. Тюм ески текник келимелерин акълда тутулмасъ ве Християнларън бу келимелерин не ифаде еттиğини там оларак билмелери даха ийи оладжактър. Бир я да ики келименин деğишими, бу бюйюк ве ьонемли келимелерин хаккънъ там оларак вермемектедир.
Генч иманлълар, ьонемли олан бу Кутсал Китап келимелеринин ьозет оларак сьозлюк халине гетирилмесини ве бу сьозлюğюн китабън сонунда йер алмасънъ такдир етмелидирлер. Факат лютуф, кутсаллашма ве сечилмишлик гиби келимелерин ьозет ачъкламаларънън надир оларак йетерли олабилдиклери конусунда диккатли олмалъдърлар. Бу келимелер юзерине олан бьолюмлерин къса ве ьозет халинде олушунун себеби, китабън ески ве олгун иманлълар ичин деğил; ески ве ьонемли келимелер йюзюнден анлам каръшъклъğъна дюшен Християнлар ичин хазърланмъш олмасъдър.
Диккате Деğер Бир Алънтъ...
“Рухсал герчеğи анламак ве бунун анлашълдъğъндан емин олмак, бир кишийи рухсал бир милйонер япар. Факат гюнюмюзюн тражедиси; килисе ичинде ве дъшънда чок фазла сайъда инсан, бу рухсал хазиненин еллеринде олмасъна раğмен инанч йьонюнден факир калър.”

Жохн Бланджхард

3

Танръ

Еğер Танръ хаккъндаки дюшюнджелеримиз доğру деğилсе, зихнимизе уйгулаяджаğъмъз диğер хер ьоğрети хаталъ оладжактър. Бу, Танръ’нън насъл олдуğу хаккънда инсанларън кенди фикирлерини йюрютмекте кендиле-рини сербест хиссеттиклеринден бери ен ьонемли ьоğретидир. Кендини Християн оларак адландъран базъларъ, “Беним Танръм асла кимсейи джехеннеме гьондеремез” демектедир. Бьойле бир ифаде, Кутсал Китап’ън тюм сьойледиклерини инкар едерсениз ве конуя садедже кенди фикирлеринизи емпозе едерсениз мюмкюн олабилир. Бу яклашъм, Танръ’йъ бизим ичин мантъклъ олан калъплара съğдърмая чалъшъп О’ну кючюлтерек белки де ишленебиледжек ен бюйюк гюнаха себеп олур (Мезмур 50:21).


Ески Антлашма’да Танръ’йъ ен чок кедерлендирен гюнахлардан биринин путперестлик олмасънън себеби будур. Бу, тек олан герчек Танръ’нън йерине инсан юрюню олан неснелери ве дюшюнджелери коймак демектир (Йеремя 10:3-5). Бу, Танръ’нън карактерине атълан ифтирадър ве тюм тапънъш ише ярамазлък ичерисинде джереян едер.
Танръ Нейе Бензер?
Бу сорунун джевабъ, Танръ’нън бизим билдиğимиз я да денейим казандъğъмъз хичбир шейе бенземедиğидир. Йешая китабънда Танръ’йъ, бизлере шу соруйу сораркен гьорюйоруз: “Бени киме бензетеджек, киме денк тутаджаксънъз? Киминле каршълаштъраджаксънъз ки, бензер олалъм?” (Йешая 46:5). Мезмур язаръ да айнъ шейи сормактадър: “Чюнкю гьоклерде РАБ'бе ким еш кошулур? Ким бензер РАБ'бе илахи варлъклар арасънда?” (Мезмур 89:6).
Еğер бу доğруйса, Танръ хаккънда насъл билги сахиби олабилириз? Бунун ичин, Танръ’нън кендисини бизлере ачъкламак ичин сечтиğи йере гитмемиз герекир; яни Кутсал Китап’а гитмемиз герекир. Кутсал Китап’та Танръ’нън ьозелликлерини кешфедебилириз. Бизим кешфедебиледжеğимиз херханги бир ьозеллик, Танръ’нън бизлере кендиси хаккънда сьойлемейи сечтиğи бир ьозелликтир. Неден бунларъ билмемиз герекир? Илк оларак, Танръ бизлере кендиси хаккънда бир шейлер гьостереджек кадар лютуфкарса, О’нун вердиклерини алмамъз герекир. Икинджи оларак да, Танръбилими бир Хъристиянън аклънъ мешгул едебиледжек ен бюйюк ве ен харика конудур.
Танръ Кутсалдър
Кутсал Язълар’да Танръ хаккънда ен чок сьойленен шей, О’нун кутсал олдуğудур (Мезмур 99:9; 119:9; Вахий 15:4). Бу, О’нун тюм гюнахлардан ве кьотюлюктен узак олдуğу ве кендисинде там ахлаксал бир йеткинлик булундуğу анламъна гелир. Бу ьонемли герчек, диğер хершейи еткилер ве бундан долайъдър ки, Танръ’нън севгиси кутсал бир севгидир; адалети кутсал бир адалеттир; ьофкеси кутсал бир ьофкедир. Танръ кутсал олмаян хичбир шей япмаз. Бу мютхиш бир герчектир, айнъ заманда рахатлатъджъ бир герчек. Чюнкю бизлере саğладъğъ куртулуш кутсал бир куртулуштур. О’нун планънда аксаклък вея кусур йоктур; бу йюзден аксама ихтимали де йоктур.
Танръ Егемендир
Бу, Танръ’нън тюм яраттъкларъ юзеринде мутлак йьонетим хаккъ ве йеткиси олдуğу анламъна гелир (1. Тарихлер 29:11-12). Танръ кенди истек ве амачларънъ йерине гетирме гюджюне сахиптир. О, дюшманларънън заферини гьордюğюнде чаресиздже бакан бир масал кралъ деğил; хершейе гюджю йетен (тюм гюдже сахип олан), хершейи билен (тюм билгилере сахип олан), хер йерде вароландър (тюм йерлерде оландър). Истедиğи хершейи, истедиğи заманда ве истедиğи кишийле япар (Ейюп 23:13).
Бьойле бир варлъğън бизим Танръ’мъз олдуğуну билмек не бюйюк бир севинч ве рахатлъктър!
Хершей Танръ’нън Хакимийетиндедир
О, халкънън яшамънда сюрекли чалъшмактадър. Бу неденле шанс есери вея тесадюфен хичбир шей яшамайъз. Танръ дестеклер, рехберлик едер ве хер олайъ йьонетир (Яратълъш 41:22). Базен бизлер ичин буну гьормек зордур, факат Павлус бизлере Танръ’нън хершейи кенди истеğи доğрултусунда дюзенледиğини сьойлемектедир (Ефеслилер 1:11). Павлус’а зор анларда хузуру ве ич рахатлъğънъ саğлаян шей, Танръ хаккъндаки бу бюйюк герчеğе иман етмесидир.


Танръ Ийидир
Танръ ийидир; севеджен ве джьомерттир; йумушак калплидир ве де шефкатле долудур (Мезмур 145:9, 15-16). О’нда мерхаметтен йоксун ве акъл дъшъ хичбир давранъш йоктур, анджак Танръ’нън ийилиğи зайъфлък вея йумушаклък деğилдир. О инсанларън истисмар едебиледжеğи, кендисинден колайлъкла бир шейлер копарабиледжеğи бир варлък деğилдир. Бу ийилик, халкъ оларак бизлер ичин Танръ’я гювенебиледжеğимиз анламъна гелмектедир. О’на гювенебилириз; буну япарак каршълаштъğъмъз дурум хер не олурса олсун, буну Танръ’нън бизим ийилиğимиз ичин кулланаджаğънъ билириз.
Танръ Севгидир
Еğер Танръ севги олмасайдъ, хичбиримиз ичин бир умут олмаздъ. Илахи севги ьозенсиз, сулу, ашъръ дуйгусал деğилдир; севдиклери ичин ишлейен бир севгидир.
Бу, хак едилмемиш бир севгидир (Ромалълар 5:6-8).
Бизим тарафъмъздан аранмамъш бир севгидир (1.Йуханна 4:10).
Хаял едилемез бир севгидир (1. Йуханна 3:1).
Танръ хаккънда Кутсал Китап’ън бизлере ьоğреттиğи даха бирчок герчек вардър. Бунларъ даха сонра бу китапта гьореджеğиз. Факат шу ан девам едеджеğимиз конуларън темелини даяндърмак ичин бу кадаръ йетерлидир. Хер Кутсал Китап ьоğретиси Танръ’нън калбинде ве аклънда мейдана гелир. Хер ьоğрети Танръ’нън карактерини ачъклаяджак зенгинликтедир ве хер бири Танръ’я олан севгимизи деринлештирир.
Диккате Деğер Бир Алънтъ...
“Хичбир шей Танръ конусунда япълан садък, ичтен ве сюрекли бир араштърма кадар инсан аклънъ даха фазла генишлетемейеджек; инсан рухуну даха фазла бюйют-мейеджектир. Кедеринизи кайбетмек истер мийдиниз? Юзюнтюлеринизи атъп куртулмак истер мийдиниз? О заман гидин ве кендинизи Танръ’нън дерин суларъна бъракън; О’нун учсуз буджаксъзлъğънда кайболун ве кендинизи динленмиш, тазеленмиш ве джанланмъш булун. Танръ конусунда дерин дерин дюшюнмектен башка, руха бьойле хузур верен; юзюнтюлери ве кедерлери бьойле диндирен; фелакет рюзгарларъна бьойле хузур гетирен башка хичбир шей билмийорум.”

Дж. Х. Спургеон
Бунларъ Дюшюнюн
1. Неден инсанлар Йеремя 10’да анлатълдъğъ гиби ише ярамаз танрълара тапънмак истерлер?
2. Путперестлик садедже гечмиште варолан бир шей мидир?
3. Ромалълар 8:28’и, севдиğи бирисинин ьолюмю йюзюнден аджъ чекен бирисине насъл ачъклардънъз?
4. Кутсал Китап Танръ’нън кутсаллъğънъ неден бу кадар чок вургулар?
Ек Окума

Петер Жефферй, Греат Год оф Wондерс, Евангелиджал Пресс




4

Иса

Иса’нън ким олдуğу сорусу, Християн инанджънън гечерлилиğи ачъсъндан критик бир сорудур. Бу сору, Иса’нън кендиси ичин де ьонемли бир сорудур; Матта 16’да Иса’йъ ьоğренджилерине “Халк Инсаноğлу’нун ким олдуğуну сьойлюйор?” дийе сораркен гьорюйоруз. Иса’нън бу сорусуна верилен джеваплар илгинчтир ве бир башкасъна сьойленеджек олса олдукча метхедиджи нителикте джеваплардър. Кону хаккъндаки ортак дюшюндже Иса’нън Вафтизджи Яхя, Иляс я да Йеремя олдуğудур. Инсанлар Иса’дан чок еткиленмиш ве О’нун ьолюмден дирилерек гери гелмиш олан, Танръ’нън бу бюйюк хизметкарларъндан бириси олдуğуну дюшюнмюшлерди. Джеваплар ьовгю долу олдуğу халде, Иса’нън ким олдуğуну танъмламак ичин йетерсизди; Кутсал Китап бизлери Иса’нън ешсизлиğи ве сечкинлиğи конусунда шюпхесиз бир бичимде билгилендирмектедир.


О, гьорюнмез Танръ’нън гьорюнтюсю, бютюн яратълъшън илк доğанъдър. Хершей О’нун араджълъğъйла яратълмъштър (Колоселилер 1:15-16).

Танрълъğън тюм долулуğу бедендже Месих’те булунмактадър (Колоселилер 2:9).
Оğул, Танръ'нън йюджелиğинин парълтъсъ ве О'нун варлъğънън ьоз гьорюнюмюдюр (Ибранилер 1:3).
Кутсал Язълар’да башка хич кимсе ичин буна бензер сьозлер сьойленмемиштир. Диğер тюм инсанлар гюнахкардър. Бизлер гюнахкар бир доğада доğаръз ве ейлемлеримиз бу доğа иле лекеленмиштир. Еğер Иса садедже яшамъш олан ен бюйюк инсан олсайдъ, О да гюнахкар бир доğая сахип оладжаğъ ичин бир куртаръджъя ихтияджъ олурду ве асла кендиси Куртаръджъ оламаздъ.
Иса ьозелдир. О’нун доğуму ьозелди ве диğер тюм доğумлардан фарклъйдъ. Аннеси Мерйем бир бакирейди; бундан долайъ Иса’нън доğуму бир ашкън я да илишкинин сонуджу деğил, Кутсал Рух’ун доğаюстю бир ишинин сонуджуйду (Матта 1:20; Лука 1:35). Инсан денейимлери ачъсъндан тамамен имкансъз олан бу олай, бизлер ичин анлашълмасъ гюч бир шейдир. Факат Танръ, Куртаръджъмъз’ън доğумунда инсан дюшюнджесинин вея хаял гюджюнюн ьотесинде ьозел бир шей герчеклештирмиштир.
Инсаноğлу
Йени Антлашма Раб Иса ичин бирчок унван ве исим кулланър, факат бунларън ичерисинде Иса’нън ен чок кулландъğъ исим Инсаноğлу’дур. Башка хич кимсе Иса’я бу шекилде хитап етмемиштир. Иса бу адъ бу кадар сък кулландъğъ ичин, бу унванън ьозел бир анламъ олмасъ герекир. Иса бу исми кулланмакла, кендисинин герчектен бир инсан олдуğуну ачъкламъш булунмактадър. О ешсиз ве гюнахсъз бир инсандъ, факат йине де герчек бир инсандъ. Бу билги куртулушумузда хаяти ьонеме сахиптир. Ибранилер 2: 14-17’йе бакалъм:
Бу чоджуклар еттен ве кандан олдукларъ ичин Иса, ьолюм гюджюне сахип оланъ, яни Иблис'и, ьолюм араджълъğъйла еткисиз хале гетирмек юзере онларла айнъ инсан япъсънъ алдъ. Буну, яшамларъ бойунджа ьолюм коркусу йюзюнден кьоле олмуш оланларън хепсини ьозгюр кълмак ичин яптъ. Кушкусуз О, мелеклере деğил, Ибрахим'ин сойундан оланлара ярдъм едийор. Бунун ичин хер йьонден кардешлерине бенземеси герекийорду. Ьойле ки, Танръ'я олан хизметинде мерхаметли ве садък башкâхин олуп халкън гюнахларънъ Танръ'я баğъшлатабилсин.”
Иса, инсанларън гюнахларъна кефарет олабилмек ичин инсан олмуштур. Танръ’нън Ясасъ’нъ чиğнейен ве гюнах ишлейен киши инсандър ве бу йюзден бу гюнахън беделини ьодейеджек киши йине инсан олмалъдър. Факат буну герчеклештирмек ичин хичбир инсан йетерли деğилди. Бу неденле, Танръ Иса Месих’ин кишилиğинде инсан олду ве куртулушумуз ичин герекен бу ейлеми герчеклештирди.
Танръ Оğлу
Иса, бир инсандан даха фазласънъ ифаде етмектейди. Инджил’де кендисини йирми беш кез Танръ Оğлу дийе адландърмактадър. Иса, “Танръ бизимледир” анламъна гелен Имануел’дир. Танръ’нън, халкъ иле даима бирликте олдуğу доğрудур ве Ески Антлашма’да Танръ’нън Муса ве Давут иле бирликте олдуğуну гьоребилириз. Бунунла берабер Танръ, Иса’да олдукча фарклъ бир шекилде бизимледир. Танръ Иса’да инсан олур, инсан шеклини алър ве Ески Антлашма’даки иманлъларън хич денейимлейемедиğи бир шекилде кендисини бизлерле ьоздешлештирир. Иса герчектен Танръ ве герчектен инсандър. Бир късмъ инсан, бир късмъ Танръ деğилдир. О’нда ики айръ доğа мевджуттур ве бундан долайъ да илахидир. Айнъ заманда, гюнахсъз бир инсандър. О’нун Танрълъğъ Кутсал Язълар бойунджа доğруланмъштър. Ески Антлашма’да Йешая пейгамбер Танръ’нън кутсаллъğъ ве гьоркеми иле илгили олаğанюстю бир вахий алмъштър.
Йешая, мелеклерден олушан бир калабалъğъ гьорюр ве чъğлъкларънъ дуяр:
Хершейе Егемен РАБ кутсал, кутсал, кутсалдър.Йюджелиğи бютюн дюняйъ долдуруйор” (Йешая 6:3).
Ве шьойле дер:
Крал'ъ, Хершейе Егемен РАБ'би гьозлеримле гьордюм” (айет 5).
Факат Йени Антлашма’да, Йуханна бу олайла илгили шьойле дер:
Бунларъ сьойлейен Йешая, Иса'нън йюджелиğини гьормюш ве О'нун хаккънда конушмушту” (Йуханна 12:41).
Иса, мелеклерин бахсеттиğи Кутсал Раб’дир. Иса Йешая- нън гьордюğю Крал, Хершейе Егемен Раб’дир. Иса Танръ’дър.
Иса Куртаръджъдър
Куртулуш дженнетте планланмъш, факат дженнетте тамамланамамъштър. Гюнах ичин герекли олан кефарет, Танръ’я бир инсан тарафъндан сунулмалъйдъ. Факат бютюн инсанлар гюнахкар олдуğундан, буну япаджак нителикте бир инсан йокту.

Ьолюмсюз Танръ инсан олду, бьойледже “ьолюм араджълъğъйла” (Ибранилер 2:14) халкъ ичин куртулушу саğладъ. Танръ инсан олду, инсан Иса оларак халкъ ичин ьолдю ве халкънън куртулушуну саğладъ. Павлус Ромалълар 5:17’де буну шьойле ифаде едер: “Чюнкю еğер ьолюм бир тек адамън [Адем] сучу йюзюнден о тек адам араджълъğъйла егеменлик сюрдюйсе, Танръ'нън бол лютфуну ве акланма баğъшънъ аланларън бир тек адам, яни Иса Месих сайесинде яшамда егеменлик сюреджеклери чок даха кесиндир.”


Еğер “Танръ нейе бензер?” дийе сораджак олурсак, Кутсал Китап’ън бизе вереджеğи джевап шудур: О, Иса гибидир; кутсал, доğру, ийи, аджъма ве мерхамет иле долу. О гюнахкарларъ север, онлара кенди севги долу еллерини узатър ве онлара лютуф сунарак Кендисине гелмелери ичин чаğръда булунур. Гюнахкарларън тек куртулуш умуду Иса’нън ким олдуğуна даир бу харика герчекте ятар. Чюнкю Танръ анджак Раб Иса Месих араджълъğъ иле танънабилир.
Диккате Деğер Бир Алънтъ...
“Сечиминизи япмак зорундасънъз. Бу инсан я Танръ’нън Оğлу я да бир дели вея даха кьотю бир шейдир. О’ну бир ахмак гиби сустурабилир; О’на бир иблис гиби тюкюребилир ве О’ну ьолдюребилир я да аякларъна капанъп О’ну Раб ве Танръ’нъз оларак чаğърабилирсиниз. Факат О’нун инсанлък ичин харика бир ьоğретмен олдуğу гиби ашаğълатъджъ бир яклашъмда булунмайън. Бизе бу сеченек верилмеди; Танръ бу сеченеğи вермек истемеди. О буну планламадъ.”

Дж. С. Леwис

5

Каталог: ders
ders -> Само Мъжете ли могат да бъдат Лидери? / 25 Януари 2002 г. Insert paragraphs
ders -> Атанас'ън Иман Билдиргеси
ders -> Севгили евладъм
ders -> Канун ве Антлашма
ders -> Инджил ичин сьозлюк ве конкорданс Абба
ders -> Топлулук насъл саалам оладжак?
ders -> Ве биз хепимиз печесиз йюзле Раб’бин йюджелиини гьоререк йюджелик юстюне йюджеликле О’на бензер олмак юзере деиштирилийоруз. Бу да Рух олан Раб сайесинде олуйор кор. 3: 18)
ders -> Иса Месихин бензетмелери
ders -> Иса Месих насъл дирилди?
ders -> 2. кону: Топлумсал баскълар (груп баскъларъ)


Сподели с приятели:
  1   2   3   4




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница