изготвил: ПЕТЪР ИВАНОВ РАЙЧЕВ –сканирано от копие
С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е
СТР.
1. “ЙОГА И АСКЕТИЗЪМ, ИЗСЛЕДВАНЕ НА СВРЪХСЕТИВНИТЕ
СВЕТОВЕ – МЕДИТАЦИЯ И ПОСВЕЩЕНИЕ – ЕВРИТМИЯ,
ОСНОВНИТЕ ДУХОВНО-ДУШЕВНИ СИЛИ НА
ВЪЗПИТАТЕЛНОТО ИЗКУСТВО”
/по лекции на Рудолф Щайнер/.......................................................3
2. ИЗВАДКИ ОТ ДЕВЕТ ЛЕКЦИИ ЗА ПЧЕЛИТЕ / Дадени на
работниците при Гьотеанума, Дорнах, Швейцария, 1923 г./.......13
"ЙОГА И АСКЕТИЗЪМ, ИЗСЛЕДВАНЕ НА СВРЪХСЕТИВНИТЕ СВЕТОВЕ - МЕДИТАЦИЯ И ПОСВЕЩЕНИЕ, ЕВРИТМИЯ, ОСНОВНИТЕ ДУХОВНО-ДУШЕВНИ СИЛИ НА ВЪЗПИТАТЕЛ- НОТО ИЗКУСТВО "
За да достигнем до духа в 20-тия век, ние не може да постъпваме повече така, както са правили преди векове, или дори преди хилядолетия в Древна Индия. Ние не можем да постъпваме по този начин, както се е постъпвало преди осъществяването на Мистерията на Голгота. Ние живеем в периода на развитието на Християнството. Ние не можем да постигнем разбиране по отношение на духа и душата, ако обърнем поглед назад към този по-стар метод и по-точно когато усетим, колко съвсем различен е пътят на духа и душата за духовния човек, в сравнение с пътя на просто интелектуалния човек.
В древни времена и в Ориента, хората са се опитвали да достигнат до духа и до душата чрез метода на Йога. Исторически ние познаваме само късните методи на Йога, които в голямата си /степен/ част почиват на егоизма на хората, които желаят да постигнат някаква форма на власт във външния свят. Старите методи на Йога, които днес могат да бъдат открити единствено чрез духовната наука са били пътища, по които човек е тръгвал, за да достигне до Духа.
Йогата търси връзката между дишането и мисленето и успява да усети как мисълта, която за нас е нещо абстрактно, се движи върху вълните на дишането през целия организъм. Усещайки как дишането реално пулсира през него, йогата чувствува, че Духът твори в човека чрез диханието: "И Бог вдъхна дихание човеку и човекът стана жива душа." Ние чувствуваме нашата същност, усещайки как мисълта пулсира през нашето тяло, понесена от вълните на дишането. Йогата свързва мисълта много по-тясно с човека, отколкото днес ние правим това. Но нашият човешки напредък почива на обстоятелството, че днес ние самите сме освободили мисълта в много по-силна степен, направили сме я много по-интелек- туална, отколкото е ставало това по времето когато разцъфтява методът на Йогата. Ние трябва да имаме предвид, че нашата западна цивилизация е станала велика чрез интелектуалността. Днес ние трябва да подхождаме по различен начин, дори по-духовно, отколкото е ставало това в Древна Индия. Днес най-малкото изглежда удобно да се извършват вдишванията на Йога, за да бъде открит пътя към духовния свят. Но това не е пътя по който модерния човек трябва да навлезе в духовното. Ето защо ние трябва да сме в състояние да си кажем следното: сега ние няма да поемем пътя към вътрешността както прави това йогата - по посока на дихателния процес, сега ние ще тръгнем по посока навън - ще
разглеждаме внимателно всяко едно растение, ще разглеждаме всяко животно, ще разглеждаме всеки човек и ще заживеем с това, което е вън от нас.
Човек се вглъбява в растението по такъв начин, че започва да чувст- вува, как цялата тежест в корените се устремява по посока на Земята и как силите на цъфтежа разгръщат себе си по посока нагоре. Така човек съпреживява цъфтежа и зреенето. Човек изцяло потъва във външния свят. Човек като че ли се събужда от едно състояние на безсилие, на безсъзнание. И тук човек получава вече не абстрактни мисли, но имаги- нации. Човек получава образи. Там където йогата навлиза в себе си, там ние излизаме навън и опитваме по такъв начин да се свържем с всички неща, че в действителност да постигнем същото, но по един много по-душевен начин, по-духовен начин. Когато успеем да пропием с реалност нашите понятия, идеи, това което е просто интелектуално в нас, тогава ние усещаме как духът действува творчески в нас. Тогава ние можем да почувствуваме, какво действува в детето реално. Действува не това, което ние определяме като "ум". Това не би действувало творчески в съвсем малкото дете. Това до което ние достигаме по описания творчески начин, това е което действува в детето, което формира вторите му зъби по подобие на първите /млечните/ и то е което с настъпването на седмата година престава да действува по този пластичен начин.
В съществената си част аскетизмът се състои от определени упражне- ния. Тези упражнения могат да се простират и в сферата на душевното и духовното. Сега искам да Ви обърна внимание преди всичко на начина по който са се извършвали тези упражнения, чрез които за определен период от време и по определен начин тялото е било изключвано от цялостното човешко изживяване. И тъкмо чрез изключването на тялото бива предизвикано изживяването в духовния свят. Такива упражнения се състоят в следното: По определен начин тялото е било така приуча- вано, че чрез страдания, чрез болки, чрез умъртвяване, през които то е минавало, то се е научавало да понася болката, без при това душата да е била възбудена. Тялото е било приучавано да понася физическите стра- дания, без при това цялата душа да потъва в тези физически страдания. Чрез умъртвяване, чрез стремежа да се постигне определена издръжливост на човешкото тяло се е разчитало, че постепенно все повече и повече, тялото в известен смисъл бива парализирано и че тогава в него ще се въздигне духовното, ще се освободи и ще успее да постигне едно непосредствено възприемане, едно непосредствено изживяване.
Макар че тези методи не се препоръчват в наше време, опитът все пак показва, че в същата степен в която физическия организъм бива парали
зиран, в съща степен той позволява на човека да приеме в себе си духо- вно-душевна същност. Това е просто един факт - духовното става осезаемо тогава, когато физическото бива подтиснато в своята дейност.
Днес ние не можем да подражаване на този аскетизъм. В по-стари времена това е било едно общо настроение в човека, когато е желаел да чуе какво става в духовните светове: тогава човек се е обръщал към определени самотници, към такива хора, които са се отделили от живота. Това е едно общо схващане, че от хора застанали в кипежа на живота, човек не може да научи нищо и че това което трябва да бъде научено от духовните светове, може да бъде придобито единствено в самота, и че човека, който желае да има знание и познание трябва да стане нещо различно от това, което е обикновеният човек.
В съгласие с нашия житейски възглед днес ние не можем да разсъждаваме така. Днес ние се стремим да вярваме само на този човек, който е стъпил здраво на своите крака, който се труди с ръцете си за другите хора, който има стойност в живота, който може да действува, който знае как стават нещата в живота. Това усамотение на което в по-стари времена се гледа като на предварително условие за едно по-висше познание, това усамотение днес вече не може да бъде възглед. Ако днес ние трябва да вярваме на човека, ние трябва да имаме пред себе си една активна личност, човек който не напуска живота, но човек който се впуска в живота.
Поради /тези съображения/ днес ние трябва да се стремим към тази прозрачност, изхождайки от духовно-душевния елемент, без при това чрез аскетизъм да отнемаме на нашето тяло неговата сила за действие. И ние можем да направим това - навсякъде интелектуалния елемент трябва да бъде основа, основа трябва да бъде ясното мислене. Върху това ясно мислене трябва да надстроим онова, което трябва да ни отведе в духовния свят. В основана на цялото ни развитие трябва да залегнат съдържателни, ясни мисли със съдържание.
Това което древния аскет е постигал чрез умъртвяване, чрез пара- лизиране на физическото тяло, това ние постигаме благодарение на това /на обстоятелството/, че в известен смисъл вземаме в собствени ръце нашето лично душевно развитие и че например в един определен момент на нашият живот ние си задаваме следният въпрос: какви навици имаш? Кои са твоите особености? Кои са твоите лоши черти? Какви симпатии и антипатии имаш? И след като човек постави всичко това напълно ясно пред душата си, той опитва първоначално по един съвсем прост начин да си представи какво би представлявал самият той, ако носеше в себе си един друг вид симпатия, един друг
вид съдържание на душевния живот.
Човек не бива да си представя, че тези неща са много лесни, защото често пъти са необходим много години, за да може човек изхождайки от своята вътрешност да направи това, което иначе прави самият живот. Да разгледаме веднъж съвсем честно самите себе си. Ние ще си кажем: такива каквито сме днес, такива сме били преди десет години /такива не сме били преди десет години/ - вътрешното съдър- жание на душата, също така външното устройство на душата са се променили изцяло, но кое точно е допринесло за това? Животът!!! По един съвсем несъзнателен начин ние сме отдали себе си на живота. Ние сме се хвърлили в течението на живота. Можем ли това, което тестът извършва, с нас, да го направим сами, можем ли да погледнем към това, което трябва да бъдем след десет години да го изнесем пред себе си, да си го поставим за цел и след това с желязна воля да започ- нем да работим за неговото осъществяване. Ако успеем да обхванем целият, живот, който работи във нас и който е толкова голям,- ако успеем да съберем целия този живот в нищожните размери на собствения аз, ако успеем така да съберем във волята на собственият аз тази сила, която иначе се разпростира като жизнено море, ако успеем сами да направим крачка напред, ако успеем сами да направим нещо от себе си, тогава ние, изхождайки отвътре успяваме да постиг- нем същото, което древният аскет е постигал отвън. Той отслабва своето тяло, за да могат волята и познанието мощно да се издигнат нагоре от отслабеното тяло и отслабеното тяло да стане прозрачно за Духовният свят. Ние трябва да засилим волята си, да засилим мисли- телната сила, за да станат те по-силни от тялото, което тяло тря- бва да продължава да извършва своите дейности. Ето така ние при- нуждаваме тялото да стане прозрачно за света на духа. Ние правим тъкмо противоположното за това, което е правил древният аскет.
Помислете си само какви бихте желали да бъдете, може би и след де- сет години. Човек трябва да вземе предвид цялото човешко същество между раждането и смъртта. Да се научим да живеем във времето, в хода на целия живот.
Ако желаем да достигнем до познанието на посвещението, интелектуалното мислене трябва да бъде предварително напълно развито. След това е необходима една предварителна преориентация, така че притежателят на познанието на посвещението изобщо трябва да погледне от съвсем различна гледна точка. В сравнение с това как бива разглеждан света без това познание на посвещението.
В обикновеното познание ние възприемаме себе си като мислещи хора,
ние сме субектът. Ние винаги търсим обектите, те трябва да изложат себе си пред нас, така че да можем да ги обхванем с нашите мисли, така че да можем да приложим върху тях нашето мислене.
При човека устремен към посвещение съществува една напълно различна ориентация. Той трябва да осъзнае, че той като човек представлява обект и спрян от този обект човек трябва да потърси субекта. Трябва да настъпи напълно противоположното. В познанието на посвещението ние самите сме обект и търсим за него субекта - респективно в действителното познание на посвещението в последствие се явяват субек- тите. Но това е предмет на едно по-късно познание. В хода на поз- нанието на посвещението ние трябва да напуснем себе си, трябва да стенем като растенията, като камъните, като растенията, като гръмотевиците, които за нас се превръщат в обекти. В познанието на Посвещението ние се измъкваме от самите себе си, превръщаме се в обект и търсим съответните субекти. В обикновеното съзнание ние раз- мишляваме върху нещата, в познанието на посвещението ние трябва да потърсим как се размишлява за нас в космоса. Днес познанието на Посвещението изхожда първоначално от мисленето. Мисловния живот трябва да бъде напълно развит.
В днешния смисъл медитацията трябва да бъде нещо напълно ясно. Същевременно тя е и нещо, което изисква търпение и душевна вътрешна енергия. Към нея спада необходимостта, човек да обещае нещо на самия себе си и след това да се придържа към това обещание. Когато човек веднъж започне да медитира, то с това той осъщест- вява единственото действително - напълно свободно деяние в този чо- вешки живот. Попитайте себе си доколко сме в състояние внезапно да изоставим това, което сме придобили като наследственост, възпитание и чрез живота. Ако извършваме медитация сутрин и вечер, тогава ние можем да изоставяме всеки ден всичко това. Ако ние останем верни, ако си обещаем в самите нас, а не другиму, че ще останем верни на това медитираме, тогава това само по себе си представлява една огромна сила в душата, да можеш да останеш верен.
"В светлината живее мъдростта" Да се отпуснем върху това изречение с нашето съзнание. По възможност съдържанието на медитати- вния образ, изречение, или представа да остане непроменено в продъл- жение на месеци, дори и на години. Защото за целта на действителното изследване /свръхсетивно изследване душевните сили трябва първоначално да бъдат укрепени, засилени. Човек започва да се чувствува в една духовно-душевна дейност, която е напълно независима от всяка телесна дейност. Човек открива в какво се състои разликата между съ
ня и будното състояние. Когато сме будни нещо трепти в целия човешки организъм, само не в главата: това е същото, което е в покой и което иначе в останалият човешки организъм е в движение. В главата етерното тяло е във вътрешен покой.
В съня нещата са други. Сънят започва с това, че етерното тяло се задвижва в областта на главата. И когато сънуваме, да кажем при про- буждане, тогава ние успяваме да възприемем последните движения на етерното тяло тъкмо в хода на пробуждането. Те ни се представят като сънища. Ние успяваме при пробуждането да възприемем последните етерни движения на главата. Това означава, че при бързото пробуждане това не може да се осъществи.
Който медитира продължително време по указания начин, той достига до състоянието постепенно да изгражда образи в спокойното етерно тяло на главата. Аз наричам това имагинации. Тези имагинации биват изживявани в етерното тяло независимост физическото тяло, те са първото свръхсетивно изживяване което можем да имаме.
Хора, които потъват във вода, хора които се давят виждат своя живот в обратен ред в подвижни образи, това може да бъде изградено по един систематичен начин, така че в него да можем да видим всички резултати от нашия съвременен земен живот.
Първото нещо което ни дава посвещението е виждането на нашия собствен душевен живот. Модерното посвещение трябва да остави човека в света, така че, дори когато този човек достигне до посвещение, той да може да продължи своя живот по същия начин, както някога го е започнал. Важен момент отличаващ познанието на посвещението е, че човек все повече и повече чувствува, че колкото по-нататък напредва в изживяването на свръхсетивното, толкова собствената му телесност започва да се губи, това означава по отношение на нещата в които тази телесност участвува в обикновеният живот. Да се запитаме как възникват нашите преценки в живота. Симпатията и антипатията спрямо природните явления и преди всичко симпатията и антипатията спрямо другите хора. Във всичко това участвува нашето тяло. Тази симпатия и антипатия имат в голямата си част своя основа във физическите процеси на нашето тяло. В мигът в който адептът се изкачи към свръхсетивния свят, той се вживява в един свят, в който тази симпатия и антипатия, свързани с телесността, стават все по-чужди и все по-чужди на пребиваването в свръхсетивното. Адептът се е отдалечил от това, с което той е свързан чрез своята телесност. Когато трябва отново да поеме обикновеният живот, той трябва тепърва отново да се вмъква в своите обичайни симпатии и антипатии, което иначе става по един
естествен начин. Когато човек се събуди сутрин той е в своето тяло и разгръща спрямо вещите и хората същата любов, същата симпатия и антипатия, която е имал и преди това. Когато човек пребивава в свръхсетивното и след това желае да се върне отново към своите симпатии и антипатии, тогава той трябва да извърши това с усилие, тогава в известен смисъл той трябва отново да потъне в своята собствена телесност, тази отдалеченост от собствената телесност, това е едно от срав- ненията, което ни показва, че наистина малко сме напреднали.
В едно отношение развитието по посока на посвещението се проявява особено силно - това е въздействието на паметта. Ние изживяваме себе си в обикновеният живот. С нещата които ние изживяваме в свръхсетивните светове нещата не стоят по този начин. Ако изживяването трябва да застане отново пред душата, това изживяване трябва да бъде отново изживяно. То не остава и обикновения смисъл в сферата на спомена. То се отпечатва в спомена, само след като с всички възможни усилия ус- пеем да облечем с понятия това, което сме видели в областта на свръхсетивното - тогава, когато пренесем в свръхсетивния свят и своя разум. Това е много трудно. Там, отвъд човек трябва да мисли по начина при който неговото тяло няма да му помага в това мислене. Ето защо е необходимо човек предварително да е укрепил своите понятия, необходимо е човек предварително да е придобил една правилна логика, за да се бъде тази логика непрекъснато забравяна, когато човек погледне отвъд.
Тъкмо примитивните ясновидци са в състояние да видят много неща, но когато са отвъд те забравят логиката. И тъкмо когато трябва да разкажем някому определени свръхсетивни истини, тогава човек забелязва промяната на паметта по отношение на свръхсетивните истини. И тогава ние виждаме, как нашето физическо тяло участвува в осъществяването на паметта, не на мисленето, но в осъществяването на паметта, която непрекъснато се намесва в свръхсетивното.
Този, който наистина развива свръхсетивните истини той всъщност трябва да ги създава в момента, в който ги разгръща. Аз мога да изне- са една лекция много пъти, но тази лекция за мене никога не е една и съща.
Това, което сега Ви разказах за способността да бъдат внасяни форми и етерното тяло на главата, които форми след това позволяват на човека да прозре своето тяло на времето, да прозре етерното тяло чак до раж- дането, всичко това предизвиква едно особено настроение спрямо Космоса. Човек губи своята собствена телесност, но човек усеща как започва да се оживява в Космоса. В известен смисъл съзнанието започва
да се /вживява/ разширява в просторите на етера. Човек вече не може да погледне едно растение, без при това да навлезе в растителния процес на растението. Човек го проследява от корена до цвета. Човек започва да живее в соковете на растението, в неговия цъфтеж, в неговото зреене. Човек може да потъне в живота на животните според тяхната форма, но най-вече човек е в състояние да потъне в живота на другия човек. Най-лекият повей появил се в човека срещу нас, ни отвежда в целия душевен живот, при което ние усещаме, че вече не сме в нас самите, но по време на това свръхсетивно познание, ние сме извън себе си.
Но е необходимо да можем винаги да се връщаме назад, иначе се превръщаме в един отнесен муден мистик, в едни мечтател, а не в изследовател на свръхсетивните светове. Трябва да бъдем в състояние по едно и също време да бъдем в свръхсетивните светове и в същото време да сме в състояние да се връщаме назад, така че да бъдем способни да стоим здраво на двата си крака. Ето защо когато разяснявам отделни неща за свръхсетивните светове, аз трябва да подчертавам че за мене добрия философ трябва да имаме само логика, но много повече той трябва да знае как се прави обувката и как се шие костюма, човек трябва да е застанал наистина в практиката на живота. Човек не би трябвало да разсъждава за живота, ако на практика не бе застанал, в самият живот. Но в още по-силна степен всичко това се отнася за този, който търси свръхсетивните познания. Мечтателите, фантазьорите, хората които не са застанали здраво на двата си крака не могат да станат свръхсетивни изследователи. В противен случай човек губи себе си, тъй като човек трябва да излезе извън себе си.
По-нататъшното усъвършенствуване в свръхсетивното познание е възможно благодарение на медитацията. Първоначално човек се спира на определени представи, или на комплекси от представи и чрез това укрепва своят душевен живот. Но това не е достатъчно, за да навлезем изцяло в свръхсетивния свят, за целта е необходимо човек да упражни себе си не просто да почива върху представите, не просто да концентрира цялата си душа върху тези представи, но да бъде постоянно в състояние произволно да изхвърли тези представи от съзнанието си. Тъй както в сетивния живот можем да насочим погледа си върху нещо и след това да го отдръпнем, така трябва да се научим в свръхсетивното си развитие да се концентрираме силно върху дадено душевно съдържание и след това отново да сме в състояние да го изхвърлим от душата си.
Това понякога не е лесно дори в обикновения живот. Представете си в колко слаба степен човек е в състояние да прогонва винаги своите мисли. Понякога някои мисли, особено когато са неприятни преследват
човека в продължение на дни. Той не може да ги захвърли. Но всичко това става още по-трудно, ако предварително сме се научили да се концентрираме върху мисълта. Дадено мисловно съдържание, върху което сме се концентрирали, в крайна сметка ни обсебва много здраво и ние трябва да приложим всичкото си старание, за да го отстраним. Ако сме се упражнявали продължително време, ние ще успеем да отстраним, да изхвърлим от нашето съзнание и целия този обратен поглед назад върху живота до раждането, цялото това етерно тяло, както аз го наричам, цялото това тяло на времето.
Това разбира се е едно стъпало от развитието, на което ние трябва да стъпим. Първоначално трябва да достигнем състоянието на зрялост. Чрез отстраняването на медитативните представи ние трябва да придобием силата, с която да отстраним този душевен колос, този душевен великан, цялата досегашна ужасна акула на нашия досегашен живот между сегашния миг и раждането е застанала пред нас - НЕЯ НИЕ ТРЯБВА ДА ОТСТРАНИМ. Ако успеем да я отстраним, тогава за нас настъпва не- що, което бих желал да назова като едно "по-будно съзнание". Тогава ние сме просто будни, без това будно съзнание да съдържа нещо. Но сега съзнанието започва да се изпълва. Тъй както въздухът нахлува в белия дроб, от който въздух ние се нуждаем, така сега в празното съзна- ние, появило се по начина, по който Ви описах, нахлува действител- ният духовен свят.
Това е Инспирацията. Сега нахлува нещо, което не е някакво по-фино вещество, но което спрямо веществото се отнася по такъв начин ка- кто негативното се отнася към позитивното. Това което е противо- положно на веществото, това е което сега нахлува е освободената от етера човешка същност. Ако наречем веществото позитивно, тогава духът по отношение на веществото трябва да бъде наречен негативно.
Духът нахлува в човека чрез инспирацията и първото нещо, което ние сега изявяваме, това е битието на нашата душа и на нашия дух в ду- ховния свят преди раждането ни, респективно преди зачатието ни. Това е предрожденият /преекзистентния/ живот на нашата душевно-духовна същност. Преди това ние сме виждали своя живот в етера до нашето раждане. Сега ние поглеждаме отвъд раждането, отвъд зачатието в духовно-душевния свят и достигаме до това да можем да възприемем какво сме били, преди да слезем от духовните светове и преди с помощта на наследствената линия, да сме приели едно физическо тяло.
За познанието на посвещението тези неща не са философски истини, които човек си измисля, това са опитности които трябва тепърва да бъдат придобити.
Какво става с душата, когато след смъртта тя напусне тялото? Това е егоистично право на хората, защото хората се интересуват от това, което ще последва след настъпването на смъртта, по егоистични причини. В модерния живот ние се нуждаем от една дума, чрез което вечното става нещо цялостно. Ние би трябвало да говорим за неродеността, защото вечността се състои от безсмъртие и нероденост, а познанието на посвещението открива неродеността преди безсмъртието.
Едно следващо стъпало в развитието по посока на свръхсетивния свят може да бъде постигнато чрез това, че в нашето духовно-душевно занимание ние се опитваме да се освободим още повече от телесната опора.
Това може да се осъществи, ако насочим упражненията за концентрация и медитация повече по посока на волевите упражнения. В обикновеният живот ние сме свикнали да мислим с хода на света. Ние позволяваме на нещата, тъй както те протичат, да се доближат до нас. Това което е приближило към нас, ние го мислим по-рано, което е приближило по-късно ние го мислим по-късно. И дори когато в сферата на логичното мислене ние не се съобразяваме с хода на времето, то въпреки това в основата е налице усилието, да се придържаме към външното, действително протичане на даден факт. За да упражняваме себе си в духовно-душевното съотношение на силите, ние трябва да се освободим от външното протичане на нещата. И тук има едно добро упражнение, което е същевременно едно волево упражнение, когато се опитваме да изживеем в обратен ред събитията на деня, така както сме ги изживели от сутринта до вечерта, но не от сутринта до вечерта, но в обратен ред - от вечерта към сутринта, при което се опитваме да се спираме на възможно повече подробности.
Постепенно ние ще придобием един вид техника, чрез която в действителност ще бъдем в състояние вечерта, или на следващата сутрин, като на една обратна лента, да си представим чрез образи в обратна посока живота от изминалия ден. Когато бъдем в състояние със своето мислене да се освободим изцяло от начина, по който действително- стта протича триизмерно, тогава ние ще видим, че настъпва едно невероятно усилване на нашата воля. Чрез всички тези средства ние усилваме волята си, при което я усилваме вътрешно, а външно я откъсваме от нейната сетивна /същност/ свързаност със събитията. Ще усетим една мелодия, или ще видим една драма в обратен ред.
Да разгледаме как изглежда един, или друг наш навик. При това ние решаваме твърдо и с желязна воля, в това отношение да няколко години да придобием друг навик. Ако ние с желязна воля положим усилие да придобием друг почерк, който никак не прилича на предишния, то за
това е необходима една мощна вътрешна сила. Но при това вторият почерк трябва да стане толкова привичен, колкото и първия. Чрез собствената си енергия ние можем да променим цялата насока на нашата воля. По този начин, ние постепенно успяваме вече не само да приемаме в себе си духовния свят под формата на инспирация, но наистина успяваме с нашия, освободен от тялото дух да нахлуваме в другите духовни същества, намиращи се вън от нас. Защото действителното духовно познание представлява нахлуване в същества, намиращи се духовно около нас, тогава, когато наблюдаваме физическите неща. Когато искаме да опознаем духовното, първо трябва да излезем вън от себе си. След това обаче трябва да придобием и способността отново да се вглъбяваме в нещата, а именно в духовните неща и същества.
Когато ние сме извършили такива упражнения на посвещение, в действителност не биваме смущавани от собственото си физическо тяло, когато сме в състояние да потъваме в духовността на нещата, когато вече пред нас изплуват вече не цветовете на растенията, но когато ние самите потъваме в цветовете на растенията, когато виждаме не цветята оцвете- ни, но ги виждаме да се оцветяват, че можем вътрешно да потънем в цвета, така че да участвуваме в синьото, ето тогава ние интуитивно заставаме вътре в този процес и тогава изхождайки от този процес ние можем все повече и повече да разширяваме духовното си познание.
Сподели с приятели: |