Конспект по български език и литература
за XI клас, специалност Бизнес администрация
за учебната 2012/2013 година
-
Ботев - поетът, публицистът, гражданинът.Ботевият поетически модел на фона на възрожденския поетически модел.
-
Проблемът за самотата. Азът и другите, майката, либето, бащата (“Майце си”, „Към брата си”, “Елегия”).
-
Любовта и саможертвата в “До моето първо либе”.
-
Светът на робството и свободата в “На прощаване”.
-
Проблемите за борбата, свободата, смъртта (“Борба”, “Моята молитва”, “Обесването на Васил Левски”).
-
Гласът на разума в “Моята молитва”.
-
Иван Вазов – жизнен и творчески път, теми, проблеми, мотиви в творчеството му. България и българското във Вазовата поезия (”Българският език”, “Де е България”, “На България и др.).
-
“Епопея на забравените” – история, превърната в поетическа легенда, противопоставяне на забравата, монументализиране на паметта и спомена за миналото – “Левски”.
-
“Епопея на забравените” – личност – народ – история . “Кочо”.
-
“Епопея на забравените” - “Между мрака и светлината” в поемата “Паисий” на Иван Вазов.
-
“Епопея на забравените” История и легенда в “Опълченците на Шипка”.
-
“Чичовци” – строеж, проблематика, персонажи. “Чичовци” – снизяване на основните проблеми на Възраждането: книжовен език, църковен въпрос, борба за българско училище; прощаване с вкусовете и стиловете на Възраждането и доказателство за проява на ново художествено мислене.
-
“Под игото”. Нива на конфликтността в романа; пространството на Дома като място за най-важните и дълбоки промени. Проблемът за героичното, разкрит чрез “големите” (Огнянов, Соколов, Кандов, Рада), но и “малките” (Мунчо, Колчо, Безпортев, чорбаджи Марко, Марийка…). “Под игото” – мотивите за слепотата, пиянството, лудостта, смъртта.
-
Вазовите разкази – портрет на една епоха, в която човекът прави своя драматичен избор. Структурно-композиционни особености на Вазовия разказ (“Тъмен герой”, “Дядо Йоцо гледа”). Проблемът за свободата в „Дядо Йоцо гледа”.
-
Творчеството на Алеко Константинов – завоюване на нови литературни пространства. Понятията народ, родина, свобода. Позицията на твореца. Алеко Константинов –фейлетони. Особености на фейлетона.
-
“Разни хора – разни идеали” – структура, проблеми, език, авторова позиция.
-
“Бай Ганьо” – съществен момент в развитието на българската литература. Българската критика за жанра на творбата.Проблемът за разказвачите в “Бай Ганьо”.“Бай Ганьо” – книга за героя и антигероя; Бай Ганьо между ориенталското и европейското.
-
Българската литература от началото на ХХ век до Първата световна война. Кръгът “Мисъл”. Д-р Кръстев - първият професионален критик в модерната ни литература. Идейно-естетическа програма.
-
Пенчо Славейков. Жизнен и творчески път. (“Жрецът-воин”, “Олаф ван Гелдерн”)
-
“Епически песни” – книга за творящия човешки Дух (“Сis moll”, “Ралица”). Проблемът за твореца в “Сis moll”. “Ралица”– силата на волята и на несломимия човешки дух.
-
“Сън за щастие” – жанрът на лирическата миниатюра. Образът на всемирния покой в творчеството на Пенчо Славейков. Творбите в “Сън за щастие” – образци на лирическата миниатюра.
-
Яворов и българският символизъм. “Песен на песента ми”.
-
Проблемът за страданието в “Градушка”.
-
Символният образ на родното в “Заточеници”.
-
Лириката на Яворов – драма на лирическия аз, който търси, но не открива взаимност – “Ще бъдеш в бяло”, “Две хубави очи”, “Стон”
-
Разказите на Елин Пелин – традиция и модернизъм. “Ветрената мелница”.
-
Интерпретация на разказа “Косачи”.
-
Реализъм и комизъм в разказа “Задушница”.
-
Интерпретация на разказа “На оня свят”.
-
“Под манастирската лоза” – притча и иносказание. Съпричастие и милост в “Занемелите камбани”. Мотивът за доброто и злото в човешкия живот – “Чорба от греховете на отец Никодим”. Преобразяващата сила на доброто в “Огледалото на св. Христофор”.
-
“Гераците” – повест за тревожните трансформации на човешките ценности, за разграждането на дома. Символи на непреходното – женските образи в “Гераците”.
-
Димчо Дебелянов – поетика. Теми и символистични мотиви - блян, спомен, сън. Отсъстващото време – “Пловдив”. Убежищата на душата - “Спи градът”.
-
Невъзможното завръщане към ценностите на родния свят в “Да се завърнеш в бащината къща”. Съновидението в света затвор – “Помниш ли, помниш ли…”.
-
Хуманизмът на Дебелянов – “Един убит”.
Изготвил:
/Любомир Трифонов/
Директор:
/Сл.Иванова/
Сподели с приятели: |