Списание „Прозорец”1



Дата06.02.2018
Размер93.68 Kb.
#55387

© Списание „Прозорец”1/10



СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКИ ФАКТОРИ

ЗА УСПЕХА НА РАННОТО ХРИСТИЯНСТВО

Стивън Сийзър


Християнството се разпространява в цяла Палестина и Средиземноморието сред средните и бедните социални класи. Авторът Стивън Сийзър посочва нови изследвания, които разкриват всекидневния живот на обикновения човек и показва въздействието на благовестието по времето на Иисус Христос и апостолите.
Проведените в края на миналия век археологически изследвания в новозаветните земи разкриват един нов, непроучван аспект на ранното християнство: социално-икономическата обстановка в Римската империя през I в. сл. Хр., която съдейства за успешното разпространяване на християнското послание. Едно изследване на Нийл Ашър Силбърман, редактор в сп. „Археология”, и Ричард Хорсли от Масачузетския университет в Бостън, ни помага в огромна степен да разберем социалната среда, в която се развива действието в Евангелията и Деянията на апостолите. Едновременно с това то подчертава точността, с която Новият Завет предава ситуацията в обществото на средиземноморския свят през I в. сл. Хр.

В средата на 90-те години на XX в. Силбърман и Хорсли проучват в продължение на две години земите, в които са се случили събитията, описани в Новия Завет - Юдея, Галилея, Сирия, Йордания, Мала Азия, Гърция, Италия, – за да разкрият «по-широкия социален контекст, свързан с разпространението на християнството”1. Тяхното проучване показва, че римският свят от I в. се характеризира с повсеместна икономическа дезорганизация, тежки данъци, централизирано управление на дребната и едрата търговия, както и „широко разпространена конфискация и преразпределение на земята, която се дава на римски ветерани и държавни служители...”2 . Дребните независими стопани се изместват от едрите земевладелци, които стават свръхбогати. Това довежда до огромно преразпределение на обществените слоеве. Тези дълбоки социални промени - твърдят Силбърман и Хорсли - пораждат много страдания и крайно отчаяние, които подготвят пътя за посланието на християнството.


ПАЛЕСТИНА ПО ВРЕМЕ НА НОВИЯ ЗАВЕТ

Напълно логично двамата изследователи започват своето проучване в люлката на благовестието - Юдея и Галилея. Повсеместният и необратим процес на социално разпадане и разруха, обхванал средиземноморския свят, е изразен особено oстро в Светите земи по времето на Иисус Христос. Покварената местна аристокрация – управниците от династията на Ирод - и свещенослужителите действат като марионетки за Римските си повелители. С огромна алчност и коравосърдечие едрите земевладелци облагат с данъци еврейските селяни и поглъщат техните земи.

Според учени като Юриъл Рапапорт от университета в Хайфа и Мартин Гудман, автора на книгата „Управляващата класа в Юдея”, обедняването и лошото отношение към обикновените хора изключително засилва и разпространява нашироко месианските очаквания, като те все по-често отправят поглед към небето с надежда оттам да дойде освободител от омразните римляни и чуждоземните управници. Силбърман отбелязва: „Като натрупват богатство непосредствено и несъразмерно от данъците и десятъците, които се вливат в разрастващата се столица Йерусалим, свещенослужителите и светската аристокрация стават все по-богати, а бедните изпадат във все по-голяма мизерия и много са лишавани дори от гражданските си права. Традиционните модели за законно ползване на земя в Юдея се променят. След задълбочено изследване на текстовете на Йосиф Флавий и някои еврейски равини Гудман стига до извода, че традиционните собственици на земята в Юдея се променят, като дребните семейни парцели се изкупуват насилствено от аристократите и свещенослужителите, които по този начин осъждат бившите собственици да живеят като наети стопани, обработващи чужди земи, или направо като наемни работници.”3

Този всеобхватен процес на лишаване от граждански права естествено поражда дълбоко възмущение сред обикновените евреи, за които е особено живо старозаветното схващане за царство, дадено им от Бога (не от римляните), и за изцяло безкласово общество. Всичко това възпламенява нарастващия копнеж за избран от Бога Спасител (Месия) Цар, Който да освободи Божия народ Израил. В своята книга „Разбойници, пророци и месии” Ричард Хорсли и Джон Хансън пишат:

„Оказва се, че древното предание на израилтяните за всенародно, помазано от Бога царство, макар и дълбоко скрито по време на сравнително благоприятните персийски и елинистичен период, остава живо. То несъмнено се възражда изключително силно непосредствено преди и след живота на Иисус от Назарет. В отговор на чуждото господство, жестокото потисничество и незаконното царуване на Иродите опитите на обикновените хора да възстановят справедливостта приемат формата на месиански движения.”4

Наистина в Евангелията и Деянията на апостолите често се говори за всеобщата искрена надежда на еврейския народ, че Иисус е Месия, Който идва с меч. Той ще установи Своето царство и ще освободи Своя народ от Рим и от неговата марионетка Ирод чрез апокалиптична битка (Йоан 1:41; 4:25; 6:15; Деян. 1:6). Нещо повече, учението на Иисус показва,че икономическите трудности и държавната дезорганизация са реалност в Неговото време. В притчите Му се говори за задлъжнялост на селяните, за крайна бедност в контраст със свръхбогатство, за яростно негодувание на наемателите на земята към нейните собственици (виж Мат. 18:23-35; Лука 6:20, 24; 16:1-6).5


В ЕВАНГЕЛИЯТА

Археологическите открития в последно време хвърлят светлина върху тези разрушителни икономически процеси и тяхната връзка с ранното християнство. Разкопките в Галилея, направени от Мордехай Авиам от Израелската дирекция по опазване на паметниците и от екипи от университетите в Южна Флорида и в Тел Авив, показват реалността на римското владичество през I в. От друга страна, Йосиф Флавий, който живее по онова време, пише за нарастващите данъци при управлението на Иродите и засилващата се военната активност в Римската империя, което допринася за обедняването на обикновените хора. „Тези демографски промени и новите, по-високи нива на данъчно облагане - отбелязва Силбърман - имат трайно въздействие върху живота на селското население от Назарет до Галилейското езеро... Подобна културна среда е част от една по-широка социална система, която обслужва интересите на богатите. Ние сме по-склонни да приемем, че поученията на Иисус Христос са били чисто религиозни. И все пак не бива да забравяме, че хората, които Той порицава – „великолепно облечените и онези, които живеят разкошно” (Лука 7:25), - са тези, чиито домове, паметници, места за забавление и гробници са най-пищните, открити при археологическите разкопки. Ето защо археологията е толкова важна, за разбирането как е възникнало ранното християнство и как се е разпространило в Средиземноморието.”6

В другото си изследване Силбърман пише:

„Тези находки се оказват материал за нова, дълбока историческа преоценка на живота в Юдея и Галилея през I в. Занапред новозаветната археология ще продължава да задълбочава нашето разбиране за християнството през I в.”7


В ДЕЯНИЯТА НА АПОСТОЛИТЕ

Когато преминават от Евангелията към Деяния на апостолите, учените виждат същата картина. В областите, които посещава ап. Павел например, има подобно доказателство за такава промяна в полза на земевладелската аристокрация. Проучването в района на древна Галатия, направено от Стивън Мичъл от Университетския колеж в Суонси, разкопките в Централна Гърция, осъществени по проект за изследване на Беотия в университетите на Брадфорд и Кеймбридж, експедициите в Коринт по съвместен археологически проект на САЩ, Гърция и Британия за разкопки в долината Немея и данните на Дейвид Гилман Романо от Пенсилванския университет „потвърждават обезлюдяването на селските райони, прекомерното разрастване на едни градове и „свиване” на други, изместването на търговските пътища, промяната на административните и религиозните центрове. Всички тези фактори позволяват на римските власти да присъединят новите области към империята”8.

Сриването на традиционния начин на живот, обедняването на местното население и нарастващата тирания на имперската администрация създават добра почва на Павловото послание за благодат, милост и надежда за по-добър живот след смъртта, при който хората ще бъдат „избавени от настоящия нечист свят” (Гал. 1:4). Силбърман твърди, че „ранното християнство им предлага по-практичен начин да устоят на този нов световен ред, като отхвърлят основните принципи на власт и обществено положение, върху които той е изграден”9.

Посланието на Павел, в което се отхвърлят грижите за материалното и самовъзвеличаването (виж II Кор. 10:24; I Тим. 6:8), засяга дълбоко все по-обезверените, обедняващи маси, без каквато и да било надежда за промяна към добро в „настоящия нечист свят”. Ап. Яков докосва най-чувствителната струна в съзнанието на бедните хора чрез своето унищожително порицание на богатите експлоататори:

„Заплатите на работниците, които са жънали нивите ви, от която ги лишихте, вика; и виковете на жътварите влязоха в ушите на Господ на Силите. Вие живяхте на земята разкошно и разпуснато, угоихте сърцата си като в ден на клане” (Як. 5:4-5).

Това отношение, намерило потвърждение в новите археологически открития, кара Силбърман да обобщи:

„Именно в тази специфична историческа среда на урбанизация и икономически промени са корените на християнството... Движението, което започва преди две хиляди години в Галилея и се разпростира по цялата Римска империя чрез усилията на ап. Павел и на другите апостоли, може да се разглежда като уникално събитие в религиозната история на света и като осезаем, реален исторически процес. Християнското всеобхватно търсене на Божието царство може да се види едновременно като духовно пътуване и като разгръщаща се социална реакция към промените, настъпили с налагането на римското господство.”10

Откритията на Силбърман и на Хорсли показват, че новозаветните документи не само не са анахронична измислица, а са създадени от автори, чийто поглед върху точните детайли обхваща дори недоловимите с просто око обществени сили и промени, формирали един изключително съдбоносен, макар и труден за разбиране тогава елемент на темата, по която пишат. Както посочва Силбърман, новите открития разширяват много нашите познания и ни помагат да оценим Новия Завет като книга, отразяваща реалната история в много по-голяма степен, отколкото някой преди е подозирал.


Към снимките (Снимки Майк Лудени):
I снимка: През I в. сл. Хр. Назарет е разположен във висока долина сред Назаретските планини в Долна Галилея, които се издигат над долината Ездрелон. Подобно на дълбока купа, селището се намира в низината (където е водният извор), заобиколено отвсякъде от планини. То не е споменато в Стария Завет, а археологическите находки показват, че първото селище на това място се появява през I в. пр. Хр. Било е малко земеделско селце, населявано единствено от юдеи, най-вероятно два или три рода в 35 домакинства на 24300 м2 земя. Жилищата им често са изсичани или издълбавани направо в скалите, както може да се види в църквата „Благовещение”. Безиригационното земеделие с отглеждане на маслини, грозде, смокини, бадеми, жито и ечемик правят това селище типично за света, който Иисус Христос и апостолите са познавали през I в. сл. Хр. На снимката се вижда църквата „Благовещение” и отвътре с древната й конструкция върху здрава скална основа в източната част, където е олтарът.
II снимка: Докато богатите римски граждани и държавни чиновници си строят луксозни домове из цялата Римска империя, в новозаветна Палестина луксозните жилища обикновено принадлежат на местната аристокрация и на чиновници, които не са римляни по произход. В горната част на Йерусалим, на западния хълм, който се издига над хълма с храма, са открити останки от такъв богат дом. Той е на два етажа и наподобява истински дворец със стенописи и мозаечни подове, множество бани и скъпи домакински съдове. На първия етаж има богато обзаведени всекидневни стаи. В сутерена са намерени множество водопроводни инсталации и сервизни помещения. Източното и западното крило гледат към вътрешен двор. Може би това е домът на богат садукей или дори на свещенослужител. Всъщност е вероятно там да е живял и първосвещеникът.
III снимка: Комплекс от елински гробници - две в пещери и два издълбани в скалата монумента. Намира се в долината Кедрон, срещу хълма, където е храмът. Погрешно приписвани на Авесалом (II Цар. 18:18 ),

цар Йосафат, Яков и пророк Захария, а в действителност това са гробници на неизвестни, но видни и богати жители на Йерусалим. Само гробницата, приписвана на Яков, може да е принадлежала и на друг човек. В надпис на еврейски в нея се говори за семейството на свещенослужителя Хезир. Иисус Христос вероятно е имал предвид подобни гробници, когато казва, че фарисеите са като „варосани гробници” (Мат. 23:27). Повечето жители на новозаветния Йерусалим живеят под властта на политици, свещенослужители и управници, които строят за себе си и семействата си разкошни паметници.


IV снимка: Коринт е бил главен търговски център в Гърция, стратегически разположен между две пристанища. Едното пристанище (Кенхрея – виж Деян. 18:18) е отворено към Мала Азия, а другото (Лехайон) - към Италия. Според Атеней (II в. сл. Хр.) древен Коринт е наброявал 300 000 граждани и 460 000 роби. Именно там, отхвърлен от юдеите, ап. Павел заявава, че ще отиде да проповядва на езичниците (Деян. 18:6). Древните писатели разказват за широко разпространената безнравственост на града като за един от факторите, допринесли за неговото неимоверно забогатяване.



1 Silberman, N. The World of Paul. – Archaeology, 49, 1996, N 6, 30-36.

2 Ibid., p. 35.

3 Silbermsn, N. Searching for Jesus. – Archaeology, 47, 1994, N 6, 30-40.

4 Horsley, R., J. Hanson. Bandits, Prophets, and Messiahs. Minneapolis, Winston Press, 1985, p. 131.

5 Ibid., 1-3.

6 Silberman, N. The World of Paul, p. 35.

7 Silbermsn, N. Searching for Jesus, p. 40.

8 Silberman, N. The World of Paul, p. 36.

9 Ibid.

10 Ibid.


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница