Творческа автобиография доц. Д-р светозара ръцева



Дата05.02.2018
Размер55.61 Kb.
#55273
ТВОРЧЕСКА АВТОБИОГРАФИЯ
ДОЦ. Д-Р СВЕТОЗАРА РЪЦЕВА
ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”,

Православен Богословски факултет,

катедра Църковни изкуства


Персонална информация:
Име: Светозара Георгиева Ръцева - Христова

Дата на раждане: 20. 09. 1968 г.

Място на раждане: гр.Стара загора, България.

Гражданство: българско

Домашен дрес: ул. „Янко Забунов” № 59 „А”, ет. 6, ап. 16, ж.к. „Иван Вазов”,

София 1408, България,



Служебен адрес: ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”, Православен Богословски факултет, катедра Църковни изкуства на ул. „Теодосий Търновски” № 2

гр. Велико Търново 5000, България


Телефон: +359 889 14 14 66

E-mail: raceva@abv.bg
Образование и квалификация:
2009-2017 – доцент по История на християнското изкуство към катедра Църковни изкуства, Православен Богословски факултет на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”

2004-2008 – главен асистент по История на християнското изкуство към катедра Църковни изкуства, Православен Богословски факултет на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”

2002-2004 – старши асистент по История на християнското изкуство към катедра Църковни изкуства, Православен Богословски факултет на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”

1999-2002 – асистент по История на християнското изкуство към катедра Църковни изкуства, Православен Богословски факултет на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”

1997–1999 – хоноруван преподавател по История на християнското изкуство към катедра Църковни изкуства, Православен Богословски факултет на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”

1998 г. Научна и образователна степен “доктор”. Дисертационен труд на тема: Иконография и стил на стенописите от църквата “Св. Атанасий” в Арбанаси.- научен ръководител - чл. – кор. проф. д.н. Елка Бакалова

1993-1997г. докторант към катедра Църковни изкуства на Православен Богословски

факултет на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”.



1987 – 1992 г. Магистър във ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”,факултет Изобразително изкуство, специалност “Живопис”.

1986г. - ПМГ “Васил Друмев” в гр. Велико Търново

Персонални умения:
Работни езици: английски и руски.

Комуникативни умения: добри, свързани с лекционни курсове, с участие в конференции и специализации в чужбина и др.

Организаторски умения: добри, свързани с преподавателска дейност и участие в научни проекти.

Области на професионален интерес: християнска иконография, византийско и пост-византийско църковно изкуство от Балканите, Източното средиземноморие и Близкия изток и Египет, средновековна история, техника и технология на различните видове църковни изкуства.
Месторабота:
ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”, Православен Богословски факултет, катедра Църковни изкуства=
Лекционни курсове:

Предхристиянско изкуство – ПБФ, катедра Църковни изкуства (І курс бакалавърса степен –І семестър)

Ранно-християнско изкуство – ПБФ, катедра Църковни изкуства.( І курс бакалавърса степен –ІІ семестър)

Средновековно християнско изкуство – ПБФ, катедра Църковни изкуства. (ІІ курс бакалавърса степен –ІІІ и ІV семестър)

Визуалното средновековно наследство на БалканитеИсторически факултет, катедра Археология ПБФ, (ІV курс бакалавърса степен –VІІІ семестър)

Българско християнско изкуство – ПБФ, катедра Църковни изкуства. (ІІІ курс бакалавърса степен –V и VІ семестър)

Западно европейско християнско изкуство (Романски период и Готика) – ПБФ, катедра Църковни изкуства. (ІV курс бакалавърска степен –VІІ семестър)

Центрове на пост-византийското изкуство на Балканите – (магистри ПБФ, катедра Църковни изкуства.)



Съвременно християнско изкуство - (магистри ПБФ, катедра Църковни изкуства.)
Публикации:
Монографии:

Стенописите от арбанашките църкви.//Арбанаси. С.,Борина 2003 с. 47-89.

(съавторство - Харитонов Хр., Чохаджиева) С.,( ISBN 954 500 095 3).


Църквата “Св. Атанасий” в Арбанаси и традициите на епирското ателие., В.

Търново, Праксис 2005 (ISBN 954 439 009 4)


Статии и студии:

  1. Иконографски и стилови характеристики на стенописния ансамбъл от ц. “ Св. Атанасий” – 1667 г. в Арбанаси. Проблеми на изкуството – Извънреден брой посветен на 60 – годишнината на проф. д. н. Елка Бакалова, 1998, с. 20 – 31 и В: Търновска книжовна школа, Т. VІ, В. Търново 1999, с. 633 - 642

  2. Стенописите в нартекса на храма “ Св. Атанасий” в Арбанаси – сюжетно-тематични и иконографски аспекти. сп. Проблеми на изкуството, 4/1998, с.20 – 31

  3. За някои иконографски аспекти на изображението на св. Богородица “Страстна”. (Научна конференция посветена на 70-годишнината на проф. д. н. Любен Прашков проведена във ВТУ “Св. св. Кирил и Методий” 14-15 декември 2001г.) В: Любен Прашков – реставратор и изкуствовед. С. 2006, с.177- 185

  4. Holy Mary in Passion” - Origin and Semantics in the Context of Byzantine and Post – Byzantine Image Traditions’, Albright Institute of Archaeological Research Fellows’ Reports, ASOR Newsletter Vol. 53/3. Jerusalem. 2002 – 2003. pp. 19 – 20.

  5. Св. Богородица “Страстна” – произход и семантика в контекста на средновековната образна традиция. сп. Проблеми на изкуството, 3/2004, с. 10-14

  6. Аргументи за синайския произход на някои паметници на църковното изкуство от Кипър и Близкия изток. Международна научна конференция проведена в Шуменски университет “Епископ Константин Преславски” 21 – 23 октомври 2005г. В: “Хриситиянството в Египет и Синай” (под печат)

  7. The Artistic School at the Sinai Monastery of St Catherine: Areas of Influence and Incidence of its Artistic Production 11-13th cc. Проблеми на изкуството 1/2006. с. 3-12.

  8. За особеностите на цикъла “Сътворението на света” от притвора на търновския храм “Св. Георги”. В: Известия на РИМ – Велико Търново, Т. ХХІІІ с. 203 – 215

  9. Въртящите се дискове от Боянската църква. сп. Проблеми на изкуството 2/2008 с. 16-22.

  10. Образът на св. Сисой пред отворения гроб в храмовите програми от Арбанаси. В: Изкуствоведски четения, София 2008, с. 358-364.

  11. Образът на Александър Велики в поствизантийската иконография. В: От От Честния пояс на Богородица до коланчето за рожба. Изследвания по изкуствознание и културна антропология в чест на проф. Е. Бакалова. София 2010, с. 212-221.

  12. Уточнение към иконографската типология и текстовете на две Богородични икони от Велико Търново.В: Сборник в чест на 80-годишнината на професор протопрезвитер д-р Николай Шиваров, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий” В. Търново 2014, с. 533-54, ISBN 978-954-524-982-9

  13. Невiдомi шляхи до “Гори, по якiй ходив Бог„ Варненський ктитор i львiвськi джерела iконографii срiвного проскинетариiю синайскоi каплицi Неопалимоi купини.В:Пам’ятки Украiни. Исторiя та культура, №8 серпень 2013, Киев. КВ № 683 от 01.06. 1994

  14. The Mural “Spinning discs” – an Indication for Spiritual Connectionsand Artistic Influences. In: Series Byzantina. Studies on Byzantine and Post-Byzantine Art.In: Series Byzantina, Vol. XI Warsava 2013, .р. 25-40, ISSN 1733-5787

  15. Iconography of the Hierotopos: the Silver Proskinitarion from the Burning Bush Chapel at the Sinai Monastery of St. Catherine’. Eastern Christian Art in its Late Antique and Islamic Context (ECA 10 (2014-2016), p. 81-95;), Leuven: Peeters Publishers ISSN 1781-0930 (под печат)


Международни изяви:
05. 05. 2003 Участие в конференция организирана от W. F. Albright Institute of Archaeological ResearchJerusalem, Israel с доклад на тема: “Holy Mary in Pasion: Textual basia and iconographic aspekts”

2005: Участие в Международна научна конференция на тема: “Хриситиянството в Египет и Синай”р - Шуменски университет “Епископ Константин Преславски” 21 – 23 октомври доклад: Аргументи за синайския произход на някои паметници на църковното изкуство от Кипър и Близкия изток.

2011 Участие в 22nd International Congress of Byzantine Studiesq Sofia, 22-27 august с доклад на тема: The Mural “Spinning discs” – an Indication for Spiritual Connectionsand Artistic Influences / Volume III Abstracts of Free Comunications, Sofia 2011, p. 278-79

2012 Участие в Международна научна конференция на тема: Светци и свети места на Балканите поведена в СУ „Климен Охридски” 14-16 06. 2012 с доклад на тема : Иконография на йеротопоса. Сребърният проскинетарий от параклиса „Неопалимата къпина” в синайския манастир „Св. Екатерина”.

2013 – лекции по програма Еразъм за преподавателска мобилност в Университет „Кардинал Стефан Вишински”, Варшава (Полша).

2013 – лекции по програма за международно сътрудничество в Националната академия по изкуства Львов (Украйна)
Стипендии за индивидуални изследователски проекти:
2002 – 2003: A.W. Mellon Foundation Fellowship. Topic of project: Holy Mary in Passion” - Origin and Semantics in the Context of Byzantine and Post – Byzantine Image Traditions’. Realized at W.F. Albright Institute of Archaeological Research in Jerusalem.1.03.- 30.05. 2003.
2002 – 2003: A.W. Mellon Foundation Fellowship. Topic of project: ‘The Opposition Transcendentality – Immanence in the Symbols of Christian Iconography’. Realized at the Department of Biblical Studies of CSIK, Instituto de Filologia, Madrid. 1.07. – 30.09. 2003.
Участие в проекти
2009-2010: Арбанаси – реално и виртуално (мултимедиен интерактивен проект) под ръководството на проф. дин. Ив. Тютюнджиев, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”
Каталог: userinfo -> 640 -> doc
userinfo -> Лична информация
userinfo -> Стефан лютаков
userinfo -> Европейски формат на автобиография
userinfo -> Преподавателите на вту „Св св. Кирил и Методий” 1963 – 2013
userinfo -> Списък на публикациите на доц д-р Димитриос Йоанис Румпос
userinfo -> Завършва Национална Художествена Академия София, специалност „Стенопис при проф. Димо Заимов, Магистър по стенопис, мозайка и витраж 1980-1984 г. Назначен с конкурс
userinfo -> Европейски формат на автобиография
userinfo -> Монография: Suffixderivation der Personenbezeichnungen im Fr ü
userinfo -> I. монографии: Църква и общество в България днес
doc -> Публикации: Иконографски и стилови характеристики на стенописния ансамбъл от


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница