ПЛАН-КОНСПЕКТ
НА ДИДАКТИЧНА ИГРА
1. Образователно направление: Български език и литература
2. Възрастова група: Трета възрастова група (5 – 6 г.)
3. Тема: „Златна Мара и Арап Мара“
4. Игрова ситуация (наименование на играта): „Приказна пантомима“
5. Образователни цели:
Вникване в нравствено-естетическия свят на произведение от художествената литература;
Формиране на умения за изразяване на отношение към литературно произведение и към постъпките на героите от него.
6. Очаквани резултати:
Разпознава епизод от познато литературно произведение;
Описва според основните моменти в произведението литературни герои;
Пресъздава по дадени опори момент от приказка.
7. Предварителна подготовка:
7.1. На учителя:
Осигуряване на подходяща ефективна среда за игрово взаимодействие;
Подготовка на необходимите средства и материали за провеждане на игровата ситуация (4 броя карти с изображения на отделните епизоди; по 2 бр. табелки за всяко дете с усмихнато и намръщено човече);
Конструиране на дидактична игра (изготвяне на план-сценарий).
7.2. На децата:
Демонстрират желание и готовност за включване в съвместна игрова дейност;
Имат предварителни познания за литературното произведение „Златна Мара и Арап Мара“ – българска народна приказка.
СТРУКТУРНИ КОМПОНЕНТИ НА ДИДАКТИЧНАТА ИГРА:
Дидактична задача (игров замисъл):
Възприемане и преработване на информация;
Развитие на артистичните заложби;
Формиране на умения за пресъздаване на моменти от литературно произведение;
Формиране на умения за структуриране епизодите от литературно произведение в конкретната им последователност;
Усвояване на асоциации, които възникват;
Ориентиране в ситуацията;
Усъвършенстване на базов речник;
Развиване на уменията за създаване на прости разширени изречения;
Развитие на положителни чувства и интерес към игрово-образователни ситуации.
Описание на дидактичната игра:
Учителят е подготвил карти, които изобразяват различни епизоди от приказката, включващи постъпки на героите. Картите са общо четири и пресъздават епизодите както следва:
1) Златна Мара реше косата на бабата, която заспива. Момичето я събужда, когато идва жълтата вода и се потапя в реката. Става златна.
2) Златна Мара се връща на кон със съкровището. Отваря го с баща си и виждат златни дрехи и пари.
3) Арап Мара се държи грубо са бабата, отказва да реше косата ѝ и сяда до нея. Бабата заспива, а момичето я събужда, когато идва черната вода и се потапя в реката. Става черна.
4) Арап Мара се връща на кон. Отваря сандъка и отвътре излизат змии и гущери.
Подготвил е и по две табелки за всяко дете – усмихнато и намръщено човече. Раздава табелките на децата.
Учителят разбърква картите, които са поставени на масата му с лицето надолу. На случаен принцип се посочва едно дете, което да изтегли карта, представяща епизод от приказката. Картата не бива да се показва на останалите деца в групата. Детето трябва само с мимики, жестове и движения, без думи, да подскаже на останалите кой епизод от приказката пресъздава. При необходимост, може да избере друго дете, което да му помага в пантомимата, ако например в конкретния епизод участва повече от един герой. Старае се по най-артистичния начин да се превъплъти в героя и да пресъздаде постъпките му. Ако се затруднява/т, учителят се включва с помощ и насоки – предоставя опорни думи, помощни въпроси, подсказва на представящите какви действия да извършат и прочее.
След като децата отгатнат кой е епизода, трябва да вдигнат табелка на усмихнато или намръщено човече, според това дали пресъздаваната постъпка на героя е положителна или отрицателна.
Прави се кратък обзор върху епизода – какво точно е пресъздало детето, справило ли се е артистично, бързо ли са се досетили останалите, коя е конкретната случка в епизода, кой е героят, положителен или отрицателен е, постъпките му добри ли са и прочее.
Аналогично се процедира и с останалите карти.
Игров резултат:
След като се отворят и пресъздадат всички карти с епизоди, те се подреждат от децата в правилната последователност – както се разказва в приказката.
След приключване на играта се прави кратък разбор: как са се представили децата, има ли нещо, което ги е затруднило, спазвали ли са правилата, играли ли са честно, как са се отнасяли помежду си по време на игра и т.н. Всички деца биват поздравени и поощрени за доброто си представяне и за това, че са успели да пресъздадат епизодите от приказката, да оценят постъпките и характерите на героите, и да подредят епизодите в правилната последователност.
Сподели с приятели: |