بسم الله الرحمن الر حيم в името на Аллах, Всемилостивият, Милосърдният!



Дата10.02.2018
Размер56.89 Kb.
#56762
(1)


بسم الله الرحمن الر حيم

В името на Аллах, Всемилостивият, Милосърдният!

Благодарността, славата и възхвалата е за Всевишния Аллах, Господарят на световете. Нека саляту селям да бъде за Мухаммед (с.а.с.), неговото семейство, всичките му сподвижници и последователи до Съдния ден.

Уважаеми братя!

Нека да се страхуваме от Аллах Субханеху ве Теаля с истински страх, да се запасяваме с добри дела за Съдния ден, и да се подготвим за деня, за който Аллах Теаля казва:





§В този Ден ще бъдете изправени [пред Аллах]. Не ще бъде скрита нито една ваша тайна.§/Сура „Хакка”/69/:18/

Ислямът се стреми да изгради едно здраво общество, със здрава и силна връзка между хората, подобно на спойката между отделните елементи, вградени в стабилна постройка. Общество, опиращо се на братство и обич, като едно тяло. Когато страда един орган от него, то цялото боледува и се измъчва.

За да се осъществи на практика повелята на Аллах Субханеху ве Теаля за добрите обноски към съседа и да бъдат зачетени всичките му права, трябва да бъдат прекратени негативните отношения и поведение. Една от причините за постигане на щастието в този и задгробния живот е добруването със съседите. Пейгамберинът (с.а.с.) казва:

((من سعادة المرء الجارُ الصالحُ, و المركبُ الهنيءُ، و المسكنُ الواسعُ)) - رواه أحمد والحاكم و رجاله رجال الصحيح.

От щастието на човека са: добрият съсед, комфортното превозно средство и просторният дом. “/Ахмед и Хаким/

(2)

Най-малката полза от добрия съсед е, че ако не ти направи добро, то поне и зло няма да ти причини. Ако сгрешиш, ще те поправи; ако забравиш нещо хубаво, ще те подсети; ако не знаеш, ще те научи и ако се нуждаеш от помощ, ще ти помогне. За разлика от добрия съсед, лошият ще те възпрепятства, ще ти пакости, злосторничи, злослови по твой адрес и ще ти създава проблеми. Затова Пейгамберинът (с.а.с.) казва:



((تعوذوا بالله من جار السـَوْءِ ... )) – رواه النساءي و أحمد.

Искайте от Аллах да ви пази от лошия комшия!...”/Несаи/

Ислямът ни учи да уважаваме съседа си и на много места в Корани Керим и Сюннета се споменава за правата и добрите обноски към съседа. Пейгамберинът (с.а.с.) казва:

((من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليكرمْ جاره))– رواه البخاري و مسلم.

Който вярва в Аллах и в Съдния Ден, да почита съседа си!”/Бухари и Муслим/

Амр ибни Аас (р.а) предава, че Пейгамберинът (с.а.с.) е казал:

((خير الأصحاب عند الله خيرهم لصاحبه، و خير الجيران عند الله خيرهم لجاره)) - رواه الترمذي و أحمد و الدارمي و هو صحيح.

Най-добрите приятели при Аллах Теаля са онези, които се отнасят най-добре към приятелите си, и най-добрите съседи при Аллах Теаля са онези, които се отнасят най-добре към съседа си.”/Тирмизи, Имам Ахмед и Дарими/

Пейгамберинът (с.а.с.) често наблягал на своите сподвижници за правата на съседа, че те започнали да си мислят, че всеки ще има права да унаследява част от имуществото на своя съсед. Абдуллах Ибни Умер попитал семейството си, които били заклали овца:„Дадохте ли на съседа евреин? Аз чух Пратеникът (с.а.с.) да казва:

((ما زال جبريل يوصيني بالجار حتى ظننت أنه سيورسه)) ـ رواه البخاري و مسلم.

Джибрил постоянно ми правеше указания за съседа, дори предположих, че ще го унаследи (т.е., че единият съсед ще унаследи другия след смъртта) .”

Аллах Субханеху ве Теаля е забранил да се злоупотребява със съседа, защото неговото имущество, достойнство и живот са неприкосновени. Пейгамберинът (с.а.с.) запитал своите сподвижници:
(3)

((ما تقولون في الزنا؟)) قالوا: حرمه الله و رسوله فهو حرام الي يوم القيمة. فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم لأصحابه: ((لأن يزني الرجل بعشرة نسوة أيسر عليه من أنْ يزني َ بامرأة جاره!)). فقال: ((ما تقولون في السرقة؟)). قالوا: حرمها الله و رسوله، فهي حرام. قال: (( لأن يسرق الرجل من عشرة أبيات أيسر عليه من ان يسرق من جاره)) – رواه أحمد.

Какво ще кажете за блудството?” Те отговорили:„Аллах и Неговият Пратеник са го забранили и то е харам до Съдния ден.” Тогава Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал на сподвижниците си:“Ако един човек направи блудство с десет жени, това престъпление е по-леко, отколкото да направи блудство със съпругата на съседа си!” После запитал:”Какво ще кажете за кражбата?” Те отговорили: „Аллах и Неговият Пратеник са я забранили и тя е харам.” Той казал: “Ако един човек ограби десет къщи, това престъпление е по-леко, отколкото да открадне от съседа си.”/Имам Ахмед/

От този хадис се разбира, че блудството и кражбата са десетократно по-тежки престъпления, когато засягат съседа, защото имуществото и достойнството му са неприкосновени. И който наруши тази неприкосновеност, то той е пристъпил повелята на Аллах и на Неговия Пратеник (с.а.с.).

Ибни Месуд (р.а.) казва: “Попитах Пратеника на Аллах (с.а.с.): „Кое престъпление е най-голямо при Аллах?” А той ми отговори: „Да сторваш подобия на Аллах, а Той те е сътворил.” Казах:”Наистина това нещо е голямо! ” И пак попитах: „А след това кое е?” А той отговори:“Да убиеш собствената си рожба, опасявайки се, че ще се храни заедно с теб.” Рекох: „След това кое е?” А той отговори: “Да блудстваш със съпругата на съседа си.”/Бухари и Муслим/.

Вижте сравнението, което Пейгамберинът (с.а.с.) е направил между тези две големи престъпления - ширка (съдружаване) с Аллах Теаля и блудството със съпругата на съседа или неговата сестра, или дъщеря. Не трябва да се забравя, че Аллах Субханеху ве Теаля опрощава всички престъпления, на когото пожелае, с изключение на ширка.

Добрите обноски със съседа са врата от вратите към Дженнета, а лошите обноски с него са врата от вратите към Джехеннема. Затова Пейгамберинът (с.а.с.) е обърнал внимание на тази голяма опасност. Ебу Хурейра разказва, че: “Един човек рекъл: ”О, Пратенико на Аллах! Говори се, че еди-коя си жена кланя много /нафиле/ намаз, много говее и много



раздава садака, но с езика си притеснява и причинява страдания

(4)


на съседите.” А той (с.а.с.) казал: “Тя ще бъде в Огъня!” После

човекът пак рекъл: „О, Пратенико на Аллах! А пък за друга жена се говори, че кланя малко /нафиле/ намаз, малко говее и малко раздава садака, но не притеснява и не причинява страдания на съседите си с езика.” А той(с.а.с.) отговорил: “Тя ще бъде в Дженнета.”

Ислямът напътства да се поддържат добри отношения между съседите, дори и да не са мюсюлмани. Това е свидетелство за справедливостта и добротата, която Ислямът проповядва.

Според ислямските учени съседите биват три категории:

1.Съсед-немюсюлманин, който се ползва само с правата на съсед.

2.Съсед-мюсюлманин, който се ползва с правата на съсед и с правата на мюсюлманин.

3.Съсед-мюсюлманин и роднина, който се ползва с правата на съсед, с правата на роднина и с правата на мюсюлманин.

Пейгамберинът (с.а.с.) казва:

((ما آمن بي من بات شبعان و جاره جائع إلى جنبه و هو يعلم به)) ـ رواه الطبراني.

Не е истински повярвал в мен онзи, който си легне сит, а пък съседът му е гладен и той знае за това. “



От правата на съседа са:

1.Да му бъдеш верен и да пазиш тайните му!

2.Да не накърняваш достойнството му и да се държиш толерантно с него!

3.Да защитаваш интересите му така, както защитаваш личните, и да прекратиш всяка негативност спрямо него!

4.Да го посетиш, когато се разболее и да се грижиш за семейството му, когато той отсъства!

5. Да бъдеш със засмяно лице, когато го срещнеш!

Предава се, че Пейгамберинът (с.а.с.) имал много лош съсед евреин, който му нанасял различни вреди. Един ден евреинът се разболял и злините към Пейгамберина (с.а.с.) му прекъснали. Тогава той (с.а.с.) попитал за съседа и хората го известили, че съседът му е болен. Въпреки вредите, които му нанасял, Пратеникът (с.а.с.) го посетил, след това го призовал към Исляма и той приел.

Нека да си зададем въпроса - Дали ние спазваме правата на съседа?!

(5)

За голямо съжаление, най-често срещащ се проблем, довел много от хората до прекъсване на отношенията им, е неспазване правата на съседа. В действителност, всеки се бори да завземе повече от другия, да го излъже, измами… За съжаление тази алчност, която е вкоренена у нас, ни тласка да владеем повече и повече и ни измъчва денонощно. Това е душевна болест, от която всички страдаме и която се предава от поколение на поколение. А изходът от тези проблеми се намира в спазването напътствията на Корани Керим и Суннета на Мухаммед (с.а.с.).



В заключение завещавам на тези, които пренебрегват правата на съседите си, да се страхуват от Аллах Субханеху ве Теаля, защото при Него ще се завърнат и ще им бъде потърсено сметка за всичко сторено.

Молим Аллах Субханеху ве Теаля да опрости всички наши грешки към Него, към всички наши съседи, близки и роднини, към които не сме изпълнили задълженията си и сме пренебрегнали правата им! Амин!




***

Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница