3 Ранен ренесанс в италия



Дата11.05.2023
Размер0.59 Mb.
#117644
4

3

Ранен ренесанс в италия


Леон Батиста Алберти – архитект и теоретик; първият универсален човек на Ренесанса;
Сан Франческо в Римини според проекта, старата трикорабна църква е трябжало да се превърне в еднокорабна със странични капели и надлъжен цилиндричен свод; на място на хора се предвиждало да се издигне ротонда по подобие на пантеона в Рим с диам. Равен на ширината на трите кораба; страничните фасади са разчленени с 7 дълбоки ниши; за главната фасада той запазва двуетажната схема; долният етаж е разчленен самостоятелно; Леон прилага римско-класическия мотив за триумфалната арка; фасадата е триосна; средната арка е по-пирока и по-висока; нишата е по-дълбока, там се намира порталът на църквата; под аркадите минава цокъл, върху който стъпват канелирани полуколони и над всяка колона корнизът се чупи; фасадата няма никаква връзка с вътрешността на църквата; Алберти запазва еднакви прозорци.



Палацо Ручелай във Флоренция
Алберти
Олекотяване на сградата чрез ордери, почти еднави етажи
1етаж – тосконаски
2ет. – композитен ордер и специален ключов камък
3ет. – коринтски
Правоъгълна врата и стремеж към правоъгълни отвори и по-високи арки
Главната врата е по –висока
Подпрозоречен и подов корниз
-един партерен и 2 горни етажа, разделени с малки корнизи, като корнизите не отговарят на подовете на етажите; дебелината на корнизите е еднаква, като най-главният корниз е издаден на конзоли повече от междинните; система от пиластри разграничава 7 еднакви полета; полетата с портали са по-широки; фасадата е степенувана във височина, но не чрез релефа на рустиката;

Санта Мария Новела във Флоренция –трикорабна и кръстовидно засводена; странични портали, ниши и големия кръгъл прозорец са предварително дадени. Алберти отделя долния етаж с корниз, подчертава средата с висока полугръгла арка, фланкирана от колони върху пиедестали; пиластрите носят силно профилиран фронтон, който увенчава постройката;Микеланджело я нарича своя годеница.





Санта Анунциата Флоренция –копиране от античността – повторение на формата
пропорциите на храма в Рим – Минерва Медика; стените на средното десетоъгълно пространство са вдлъбнати във вид на полукръгли ниши с изключение на входната страна (тя е оформена с арка към главния кораб) и отсрещната стена (нейната ниша е заменена с правоъгълно олтарно пространство)


Палацо Пити във Флоренция –
3ти еднакви етажа с еднакви проозрци, но първи етаж с малки прозорчета и 7 оси
Голяма градина Боболи
първоначално дворецът е имал 7 оси, проведени през трите етажа; всеки етаж е отделен от другия с прост корниз върху който стъпва балюстрада с малки йонийски колони; вратите и прозорците във всички етажи имат еднакви размери-височината е два пъти ширината; фасадата е изградена от грубо издялани камъни, без украса; в партерния етаж големите отвори се редуват с малки прозорци; в страниците на етажните прозорци са поставени пиластри, да поемат хоризонталната греда;



Сан Себастиано в Мантуа – сводът се срутва веднага след застрояването и църквата се покрива с дървен покрив; планът е гръцки кръст; около едно квадратно пространство са разположение на кръст рамена,закръглени с апсиди; по проект пред фасадата има широка, открита стълба, а сега порталът е недостъпен,заради голямата си височина; фасадата е с фронтон, в който е вписана дъга, на това място долният корниз е прекъснат;

Сант Андреа в Мантуа – дълго еднокорабно пространство, засводено с надлъжен полуцилиндричен свод, който продължава и в хора; рамената на напречния и главния кораб са с еднаква височина; над квадрата, където се пресичат двата кораба се издига купол с диам=широчина на кораба; странични капели- по 6 от всяка страна; основният подкуполен квадрат се съдържа по един път в напречните рамена и 3 пъти в кораба; страната на квадрата определя височината на главния корниз, а една трета от него е дълбочината на капелите; предверието не стои в никакво отношение с църквата – то е по-тчсно и по-ниско; по
примера на римските триумфални арки тук се появява реда б-а-б и във вътрешността на църквата;

Палацо Венеция в Рим – две постройки – малкия и големия дворец, разделени с със старата базилика Сан Марко; спазва се принципът дъгите да се носят не от колони, а от стълпове; пред стълповете върху постаменти стоят полуколони, които носят хоризонтални корнизи.


„Десетте книги за архитектурата” – 10-те книги на Алберти, които съдържат творческата програма на Ренесанса
I-ва и II-ра книга – различава форма и материал; от трета до 5-та тайност и целеобразност в архитектуата; от 6 о 10 – темата за красотата;
Различните видове постройки са обхванати от различ гледи точки – на местнотта, на формата, на парцела, на разпределението, на изграждането на стени, подове, отвори; В книга 10 е показано как могат да се отстранят грешки, допуснати при строежа.



Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница