Допълнителна информация Да израстваме с технологии



Дата23.11.2017
Размер107.65 Kb.
Допълнителна информация

Да израстваме с технологии


Какво биха могли компютрите да направят за децата?

Да им помогнат да станат част от социални мрежи

Да подпомогнат общуването им с връстници и възрастни

Да разширят света на обучението като съживят „сухите” предмети

Да изградят способности за работа в екип и сътрудничество и да мотивират децата да станат активни участници в образователния процес

Да насърчават отвореното съзнание към нови идеи и технологии

Да задвижват творчеството черес възможността да направиш почти всичко във виртуалния свят без да плащат, например за създаваш книги, музика филми и снимки

Да улесни семейния живот като насърчава включването на всички членове в интерактивни занимания

Да развият координацията на ръцете и очите, аналитични умения и способност за взимане на решения чрез обработване на големи обеми от информация

Да ги подготви за бъдещия професионален живот като ги запознае с новите технологии и развитието на умения важни за намиране на работа


Време е да изоставим моралната паника на поколението на телевизията, и да позволим на компютърното поколение да порастне. Децата са бъдещето и това, че те използват компютри е естествено. Информационните технологии вече обхващат много аспекти от живота ни и тази тенденция ще се засилва в бъдеще. Не трябва ли децата ни да бъдат оборудвани с уменията и знанията, които са необходими, за да се развиват успешно в този нов свят?

Децата обичат да сърфират в интернет.

За тях използването на сложни технологии е естествено като дишането, разглеждането на уебстраници е лесно като игра, а езикът на компютрите е нещо просто като А Б В. Накратко, те знаят свои начини да използват технологии и се чувстват удобно с тях. А така ли е?

Съществуват мнения, че вместо да разширява кръгозора на децата, употребата на компютри, всъщност ги прави мързеливи и летаргични. И естествено при все по-често срещаните в домовете компютри и лаптопи, тези опасения се засилват.

Вероятно, Азриел Л. Айзенберг, американски психиатър, най-добре напипва пулса на този дух на времето, когато казва: Този нов натрапник в уединението на дома е донесъл на много хора безпокойство. Родителите са усещат странната промяна в поведенческите модели на своите деца. Те са озадачени от тези нови проблеми и се чувстват неподготвени, изплашени и безпомощни. Те не могат да изключат този натрапник, защото той вече е „пленил” техните деца.

Това е гледна точка, която много родители ще подкрепят и ще кимат с разбиране. Само че, Айзенберг казва тези думи през 1936 година – говорейки за злините на радиото. През 1929 година, влиятелни хора са изразили подобни мнения за ужасния ефект от кино филмите. И нека не споменаваме ТВ поколението от 60-те години на ХХ-ти век. През 60-те години на миналия век, което според мастити учени от онова време били предразположените наивните им мозъци да бъдат изкривени от тъмните сили, излизащи от катодните тръби.




Да пазим децата в безопасност

Д-р Ричард Уулфсън, детски психолог, посочва, че докато децата от части се характеризират със своята доверчивост, и оптимизъм, те също са и психологически раними. Поради това употребата на компютри трябва да се случва както и всяка друга дейност по балансирана рамка. Те трябва също да бъдат научени, че съществуват и опасности онлайн, по същия начин, както ги учим на безопасност на пътя и да не говорят с непознати. Например децата никога дне бива да дават лична информация в интернет и трябва да са наясно с негативното отношение към спама и кибер тормоза. Въпреки това по природа децата са склонни да поемат рискове и те трябва да имат възможност да разпознаят и да отговорят


Идеята е, че всяка нова вълна в технологиите е посрещана от някои хора със страх, дезинформация и още страх, особено, когато става дума за деца. И до известна степен, това е разбираемо. Но къде бихме били днес без радио, телевизия и филми – вероятно щяхме да се удряме един друг със сопи и да се прескачаме от пещера на пещера, докато се забавляваме с театър на сенките на стената на пещерата?

Употребата на компютър е естествена като дишането

Д-р Ричард Уулфсън (Richard Woolfson), детски психолог, прави доста проницателно наблюдение, като казва:

Възрастните понякога ме питат какви са ползите за децата за истинския свят от използването на компютър. Това е един възрастен въпрос за един възрастен свят, защото за децата, компютрите са истинския свят - част от процеса на обучение и развитие. Компютрите разширяват техния свят на обучение и са една област от живота на децата, която предлага ниво на социално общуване, което никога досега не е било възможно. Помага им да развиват социални мрежи да правят контакти в света извън компютрите. Той също променя и начина, по който учат, и че стават активни участници в процеса на обучение.”

Несъзнателната съпротива срещу промяната е част от психологията на възрастните, също както изумителният оптимизъм и доверчивост са част от психологията на децата. Срещата между тези два вида води до напрежение и в един свят на възрастни, възрастният е този, който има „най-силен глас”. Но по ирония, откритото съзнание на детето, необремено от страхове, обикновено води то това, че децата са наясно с компютърните технологии и често са доста по-напреднали в това отношение от своите родители.



Сиви костюми и кристални топки

В много европейски страни, добрите граждани може да изпадат в дружна поредица от дълбоки и продължителни прозявки при споменаването на Европейския Съюз, но тази уважавана организация предоставя безценни стратегически познания.

И една от областите, върху които ЕС поставя изключително силен акцент е сферата на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) – или между нас казано на компютрите и лаптопите. Всъщност, в същината на редактираната Лисабонска стратегия – събирателна точка за великите, добрите и вдъхновените, също беше поставен огромен акцент върху ИКТ. И съвсем ясно в този план е очертана необходимостта да се гарантира, че децата използват ИКТ, за да се усъвършенства процеса на тяхното обучение. Това не е доброжелателен жест или пророчество на база астрологичен анализ, това е твърд прагматизъм базиран на ясното рабзиране, че ИКТ са икономическият двигател на настоящите и бъдещите общества.


Движещата сила на революцията

Радикалната трансформация в посока на информационното общество през последните 10 години беше значително задвижвана от една компания – Intel. Intel прави процесорите – или иначе казано – двигателите, или мозъците на всеки компютър. И тъй като технологиите на Intel стават все по усъвършенствани, то и компютрите стават все по-мощни. Например, ноутбук от нисък клас днес има повече компютърна мощ от първата мисия на човека на луната. По този начин, Intel като уважаван пионер в технологичните тенденции и известен със своята проницателност, поставя силен акцент върху технологичното образование на децата , защото успешното бъдеще зависи от това децата да бъдат обучени с подходящите умения. Инициативата Intel Education Initiative е разработена в над 50 държави в подкрепа на усъвършенстване на образованието. Защо? Защото Intel разбира фундаменталната важност от това да се разбират основите на технологиите.


Това е очертано в документи на ЕС от преди няколко години „Ако Европейският съюз цели да стане най-конкурентноспособната в света икономика, базирана на знанието.... то той трябва да има жизнена стратегия за образованието” и както доктор Уулфсън казва: „ИКТ е това около което се върти светът. Технологиите ще движат икономиките напред и ще бъдат мерна единица за нашия напредък - както като индивиди, така и като общества. Да не дадеш възможности на детето, е все едно да заложиш на пътя му сериозни препятствия.”



Четене, писане и кликане

В отражение на важността на компютрите, училищата в Европа поставят технологиите в сърцето на своите учебни програми и им отдават толкова голямо значение както и на четенето и писането Това се дължи на факта, че те разбират жизнената важност на технологиите в живота на децата.

Много от нас може да възприемат компютрите като устройства, които използваме за да влизаме в интернет, от които да работим, или като домашното РС, на което децата играят игри. Всичко това, разбира се, е вярно, но този тип ежедневно използване на компютър е само видимото проявление на огромни невидими мрежи, на които ние често без да го съзнаваме се осланяме.

Например, когато завъртим кранчето на чешмата, натиснем ключа на осветлението, изтеглим последните си стотинки от банката, извадим замразено пиле от фризера в магазина, или пробваме елегантна рокля с презрамки, ние активно участваме в този процес, който на едно под-ниво е зависим от компютърните мрежи. Това може да бъде веригата за доставки на магазините, която се използва за поръчване на стока, или системата на водопреносното дружество, която осигурява това мръсната и чистата вода да се отчитат отделно.

Докато училищата не се концентрират специално върху тези аспекти на компютърната технология, като поставят ИКТ в основата на своите учебни програми, те ясно признават всеобхватната роля на технологиите за нашия живот днес и ролята, която ще играят в бъдещето на нашите деца. И е ясно, че за да напредваме в този свят, уменията за работа с компютър са от жизено важно значение.

Креативни в класната стая

Употребата на технологии в класната стая разбира се варира според възрастта на децата. В първите години на училище, децата ще се занимават с работа с компютър чрез простички интерактивни програми, които им помагат да се научат на основни умения за писане и смятане.

На по-креативно ниво, те ще използват компютърни програми, за да рисуват, или оцветяват. Тези базови умения за употреба не само ще запознаят децата с клавиатурата и монитора, но и ще им помогнат да развиват координацията на ръцете и очите.

Докато децата порастват и се развиват, начините на употреба на компютрите ще става все по-сложна и ще отрязява огромния потенциал на технологиите да трансформират начина, по който ние се учим и обучаваме.

Например, организация начерена WebLabs помага за предоставянето на начини за представяне и изразяване на абстрактни концепции в европейските общности за учащи се на възраст между 10 и 14 години. Същината е, че математиката и научните диспиплини са одухотворени, така че учениците да могат заедно да конструират и обсъждат помежду си своите развиващи се знания и модели на работа.


Включете се и вие

На определен етап от живота, родителите вече няма да могат да помагат на децата си с домашните. Това е неизбежно и се случва с всяко поколение. Детето изпреварва родителите си по отношение на наученото. Д-р Ричард Уулфсън, детски психолог, посочва, че технологиите бързо се превръщат в новата разделителна линия и предлага на родителите вместо да стоят настрани стреснати и озадачени, да се включат: Не се страхувайте, дори и да схващате по-малко от детето си. Не стойте настрани, защото това създава бариера, потопете се, споделете с детето си използването на компютъра и бързо наваксайте, говорете с детето си. Говорете с учителите на детето си и ги помолете за съвет, ако се колебаете.

Това отношение ще помогне на родителите също и да осигурят, че употребата на компютъра е балансирана и ще могат бързо да усятят потенциални отрицателни тенденции като прекарване на твърде много време пред монитора.

То също ще помогне за развиване на по-добри родителски умения информирани от разбирането, че компютрите не са зло, а е важен начинът по който се използват.


Математиката, в частност, може да бъде предмет – сух като пясъка в пустинята Сахара. Гордън Грейлиш, Вицепрезидент на Intel Sales and Marketing Group за региона на Европа, Близкия Изток и Африка (ЕМЕА) заяви: Опитите да ангажираш учениците в това, което може да е задълбочена теория, може да бъде безплоден при някои типове личности, защото тези теории се представят чрез сложни цифри, описани на страницата на учебника. Но ако ги сложите в компютърна програма - с визуално представяне, може да бъде зашеметително красиво и съответно да провокира философски размисъл като тези генерирани от математическите фрактали, базирани на уравнения.”

Училища, учители и ученици в Европа обикновено са наясно за образователния потенциал на компютрите и вече се възползват от тях като фактически метод за преподаване. Но не е само потенциалът за обучение, който им дава възможност да поощряват работата в екип и изобретателността.

Бруно Сентиер, учител по обществени науки в Дуе, Франция, казва за своите ученици „Каквото и да се изисква за ИТ сертификат, то е лесно постижимо от 97% от учениците. Те са наясно и се наслаждават на ползите.”

Например, за разработването на карти от статистическа таблица е доста лено нещо за тях и ги ангажира в дълбочина. Оливие Жакомард, учител по математика от Монтрьо, Франция също кава, че технологиите и онлайн обучението помагат на неговите ученици да изследват възможностите на математическите формули бързо, а същевременно им позволява бързо да разберат същината на предмета.



Неморалността на игрите и икономическият растеж

Образователната употреба на компютрите е като цяло нещо положително, но какво да кажем за опасностите от компютърните игри? Картина, често рисувана от масовите медии, и бетонирана в общественото въображение е един от онези персонажи – зубрач, зомбиран по компютрите и който може да общува единствено чрез поредица от нечленоразделни звуци – това често се отдава на покваряващото влияние на компютърните игри.

Д-р Уулфсън представя една доста по-релистична картина: „Компютърните игри носят много ползи, както и някои рискове. Те предоставят на децата възможността да изчитат тонове информация на екрана и да реагират с изумителна скорост.

Необходимо е да се обработват огромни количества визуална информация и това води до развитието на аналитични способности и добра координация на ръцете и очите. Обемът информация, която авиодиспечер поема и на която реагира е нищо, в сравнение с тази, която се обработва при игра на компютърна игра. А уменията, научени при обработването и анализирането на тази информация могат директно да се прехвърлят на пазара на труда.”

Правителствата на държавите от ЕС разбират абсолютната важност на ИКТ за подпомагане на ръста на икономиките и осигуряване на бъдещото икономическо благосъстояние. Всъщност, много от политиките за бъдещето са очертани на базата на силна ИКТ основа, за да се подобри индустриалната конкурентноспособност, да се подкрепи растежа, да се създават работни места и да се решават ключови обществени предизвикателства.

Както професор Линда Джаксън открива на базата на тригодишно проучване сред 12-годишни деца в Държавния университет в Мичиган, САЩ, играта на компютърни игри увеличава визуално-пространствените умения. И какви ползи в света на работата може да донесе това. Като мислят в картини и образи, се задвижват някои от основните инструменти, залегнали при обучение по някои дисциплини. А тези дисциплини са именно науките, технологиите, инженерните дисциплини, математиката и медицината. В този смисъл, точно както нашите деца стават интернет-маниаци, умни и вечно в интернет, те могат да преминат в огромния нов свят на бъдещето лесно и уверено.

За Intel


Intel, световният лидер в силициевите иновации разработва технологии, продукти и услуги, за да усъвършенства непрекъснато начина, по който хората живеят и работят. За допълнителна информация за Intel, моля посетете www.intel.com/pressroom and blogs.intel.com.

Intel, логото на Intel, Intel Xeon, Intel Leap Ahead, логото Intel. Leap Ahead са търговски или регистрирани марки на Intel Corporation или нейни филиали в САЩ и други страни.

*Други марки могат да бъдат собственост на други.


За допълнителна информация:

Нина Неделчева, +359 887 378 328, Nina.Nedelcheva@NDG-Communications.EU



Мануела Опришан, Intel PR Мениджър, Manuela.Oprisan@intel.com

Поделитесь с Вашими друзьями:




База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2020
отнасят до администрацията

    Начална страница