Компютърни програмисти има както в големи така и в малки фирми по целия свят. Софтуера, който те създават улеснява нашия живот ежедневно. Различни видове софтуер управляват автомобили, самолети, телефони, поточни линии в заводи, както и много други устройства. Колкото повече хората използват компютрите в ежедневието си, толкова повече труда на програмистите ще бъде по-ценен в бъдеще, тъй като тяхната дейност улеснява живота на хора навсякъде по света.
Хората, които се интересуват от компютри обикновено започват да проявяват интерес към тях в ранна възраст. Голяма част от програмистите заявяват, че са написали първата си програма още в основното училище. От този момент нататък с всяка написана нова програма те придобиват допълнителен опит и знания, което им помага да овладяват различни и по-сложни програмни езици.
Компютърна конфигурация
На програмиста му трябва компютър, в този компютър трябва да има дънна платка, централен процесор, Оперативна памет (ROM, Ram), видео карта, SSD или HDD (хард диск), захранващ блок, трябва охладител за процесора, ще му трябва монитор, клавиатура и мишка. Като има компютър може да почна да програмира.
КРЕАТИВНОСТ
Програмирането изисква повече от натискане на копчетата върху клавиатурата. Това е професия изискваща креативност, въображение и умение за решаване на многобройни проблеми. При стартиране на какъвто и да е вид компютърен софтуер се задава задача, която трябва да бъде изпълнена при определени условия. Колкото е по-сложна тази задача, толкова софтуера е по-трудно да бъде програмиран. Ето какво казва един от нашите програмисти: „Когато програмирам аз се фокусирам върху даден проблем за дълъг период от време, като оставям съзнанието си да се чуди, докато въображението ми прозре всички възможни решения на този проблем. В тези случаи се оприличавам на художник, който се е изгубил в процес на създаване на картина, до момента в който цялата композиция стане ясна в съзнанието му”.
ВНИМАНИЕ КЪМ ВСЕКИ ДЕТАЙЛ
Създаването на нов софтуер е само половината от работата на програмиста. Другата половина представлява откриване и премахване на проблеми, които пречат на софтуера да изпълнява правилно задачите си. Тези проблеми се наричат „бъгове” и могат да бъдат причинени и от най-малкото невнимание на програмиста. Дори една грешно изписана цифра може да бъде причина за бъг, отнемащ часове, дни или седмици за да бъде локализиран и отстранен. Колкото по-сложен е даден софтуер, толкова повече проблеми могат да възникнат на по-късен етап. Поради тази причина е важно в началото на всеки един проект програмистите да отделят повече време за обмисляне и обсъждане за това, по какъв начин е най-добре да се изпълнят възложените им задачи.
При компютърните програми всичко трябва да бъде точно преценено, пресметнато и подредено. Ако поради някаква причина логиката бъде нагласена, без ясна причина но все пак работи – това е сигурна предпоставка за бъдещи проблеми. Намирането на бъгове в компютърните програми в повечето случаи е дълъг период от време. Самото търсене на проблеми е в пъти по-бавно и досадно отколкото тяхното реално отстраняване.
ГЪВКАВОСТ
В допълнение на всичко останало, добрите програмисти имат смелостта да поемат непосилни на пръв поглед задачи. Те умеят да работят по няколко проекта едновременно и то в един и същи ден. Този вид работа повишава нивото на стрес, особено когато е нужна висока концентрация върху проект, който често бива прекъсван. Програмирането може да бъде и самотна работа, защото понякога програмистите прекарват голяма част от времето си в самостоятелна работа върху авторски проекти. Добрите програмисти умеят да слушат и да комуникират с хората, но това не е задължително условие и правилен критерий за техните умения.
Програмистите често работят на ръба на крайни срокове. Това означава, че често стоят дълго време пред компютъра. Голяма рядкост е да се види програмист спазващ фиксирано работно време поради тяхната отворена натура. Програмистите са изобретателни и свободолюбиви хора, обичат предизвикателствата и постоянно търсят иновативни начини компютрите да изпълняват техните задачи.