6.1Модели на изображението 6.1.1Текст -
ASCII (8-битов) код: основен и горен (разширен) регистри; 28 кодови комбинации
-
Unicode (16-битов): включва ASCII като подмножество от всичките 216 кодови комбинации (... японска и корейска азбуки).
6.1.2Графика -
Пиксел - точка върху отпечатана страница или екрана.
-
Атрибути на пиксела (описание за яркостта и цвета на всеки пиксел - RGB).
6.1.3Режими за дисплейване и отпечатване -
Текстов - с вариране на широчини и броя на редовете.
-
Графичен - точкова графика (bitmap), на всеки пиксел отговаря код.
6.1.4Растерни и векторни модели -
Изображението се описва като масив от пиксели (bitmap).
-
Разделителна способност (определя се от размерите и броя на пикселите).
-
VGA екран от 640х480 пиксели (307200) изисква 38,4 KB данни в ч/б режим. При 256 цвята (8 бита за пиксел) се изискват 8х38,4 KB.
-
Приложни програми - PaintBrush, Aldus PhotoStyler, Adobe Photoshop.
-
Обектно-ориентирана графика
-
Изображението се описва векторно, още т.нар. обектно-ориентираната графика (отсечки, окръжности, многоъгълници и криви)
-
Вектор 320,240 задава пиксел в центъра на VGA екран (640х480)
-
Приложни програми - програми за чертане (CorelDRAW, Micrografx Designer, Aldus Freehand, 3Dstudio MAX), CAD програми (AutoCAD), текстообработващи редактори и програми за електронни таблици (Microsoft Word, Excel, Lotus 1-2-3).
-
Предимства на векторната графика - малки размери на файловете, хардуерна независимост и описание с помощта на процедурни езици за програмиране.
-
Хардуерна независимост на моделите на изображенията - описание на файл, позволяващо изход при максимална разрешаваща способност на устройството (векторната графика е хардуерно независима, а растерната - не).
Формати, използващи различни методи за описание на графичните изображения (за битмап или векторна графика, с възможност за компресиране).
6.2.1Битмап файлови формати
BMP (BitMaP): Използва се за Windows платформа. Съхранява данните за пикселите отдолу нагоре, в последователност “червено-зелено-синьо”. Компресиране не се прилага – с големи размери.
GIF (Graphics Interchange Format): Използва 8 бита за кодиране на цветовете. Удобни за WEB приложения (поддържат и прозрачност).
JPEG (Joint Photographic Experts Group): Поддържа 24-битова информация за цвета, с компресиране. Най-често използван за WEB.
PNG (Portable Network Graphics) – развитие на GIF формата. Поддържа 24-битова информация за цвета, с по-добро компресиране от GIF, възможност за прозрачни изображения. Не се поддържа още от всички браузери.
TIFF (Tagged Image File Format) на Aldus (сега Adobe)и Microsoft. Поддържа 8-битов код на сивото (256 степени), 24-битови цветни изображения. Големи по обем.
6.2.2Обектно-ориентирани формати
PostScript на Adobe за PageMaker на Adobe, за Macintosh, LazerWriter.
3DS на 3Dstudio Max.
AL на Adobe Illustrator.
DWG (DraWinG) и DXF (Drawing Interchange File – текстово описание) на AutoCAD.
WRL за стандарта VRML97 – текстово описание на векторни изображения.
6.2.3Комбинирани битмап и обектно-ориентирани формати (метафайлове)
CGM (Computer Graphics Metafile), използван в програми за чертане (Harvard Graphics, CorelDRAW, Lotus Freelance, Arts & Letters и Micrografx Designer), програми за планиране на страници (Ventura Publisher и PageMaker), текстообработващи програми (WordPerfect и Word).
EPS (Encapsulated PostScript - капсулиран PostScript) е PostScript текстово описание на графично изображение, придружен от представяне с ниска разделителна способност за извеждане на изображението.
PICT (PICTure) - Macintosh векторен формат, използван главно за растерни изображения, но поддържа и векторни описания.
Допълнителна информация:
www.why-not.com/articles/formats.htm
www.dcs.ed.ac.uk/home/mxr/gfx/2d-hi.html
acomp.stanford.edu/acpubs/Docs/graphic_file_formats/
6.3Изобразяване на текст -
Растерни шрифтове (bitmap fonts)
-
Щрихови шрифтове (stroke fonts)
-
Контурни шрифтове (outline fonts)
Сподели с приятели: |