Христо Смирненски Създаване на цикъла публикуван във в-к „Работнически вестник



Дата18.08.2018
Размер37.39 Kb.
#80841
Зимни вечери” – Христо Смирненски
1. Създаване на цикъла

- публикуван във в-к „Работнически вестник” в началото на 1923г.

- в самостоятелно издание – през 1924г. с помощта на литературния критик Георги Цанев
2. Поетически модел на града в „Зимни вечери”

- градът съсредоточава човешките съдби, пространство на човешките тревоги;

- градът у Смирненски е пространство на противоречия и сблъсъци: уличната тълпа - бедни/богати;

- „Зимни вечери” е свят на душевен хаос, убиец на мечти, заключено за надеждите пространство /връзка със символистите/
3. „Зимни вечери”
а/ градът – въплъщение на злото

- столичният град е свят на неправдите, на незаслужената участ, на „зимата” в духовното общуване между хората;

- символ е на пустошта, на призрачните селения, но и място на порока
б/ композиция

- в 7 части и 32 строфи поетът обрисува града чрез зимен пейзаж в крайния бедняшки квартал;

- изображението довежда до по-дълбоки социални внушения – градът е обществена и духовна среда на човешки персонажи от най-бедното съсловие у нас
в/ заглавие

- налага времевото пространство - вечерта

- видяното и разказаното е в неопределен брой вечери на зимата – смълчани, притихнали

- зимната вечер асоциативно отвежда към детските представи за пухкава бяла картина – светла, чиста, уютна, усещане за ситост, сдружение и помирение

- НО авторът предава на зимния вечерен град призрачност и демоничност

- за социалните низини зимата е сезон на изпитание за бита и духа на бездомниците

- природа, вещи , хора са в криза, която генерира множество прокобни знаци на злото и смъртта.

- природните детайли от зимните вечери са пръснати в целия цикъл, а връзката между седемте фрагмента се осъществява от бродещия в мъглата поет



г/ символика на цветовете

- основните тонове са бялото и черното:

белият сняг – „хрупка зъл и глух”

оскрежената топола – зловещо „стърчи”

- белотата на снежинките е контрапункт на калта, в която те потъват

- снежинките – краткотрайност, мимолетност на чистата духовност, преждевременна старост на човека от социалното дъно

Бялото – символизира отчуждението на ситите, пустошта, в която са захвърлени бедните хора

- в ІV фрагмент – бялото като отвъдност /демоничност/

Черното – демоничният град /”черна гробница”/ символ на страшното, грозното, смъртта;

- тъмнината и мъглата – страховити полутонове на черното и бялото

- мъглата носи усещане за задушаване, неясност, безперспективност; тя отключва социалната и екзистенциалната драма на обитателите; те живеят в призрачния свят без надежди за бъдеще, сред фаталната неизбежност на физическата и духовната смърт.

Жълтият цвят – зловещ знак; запалените лампи и свещи не разсейват мрака, а искрят враждебно като „жълти стъклени очи”; мъглата е жълтопепелява, а луната – „огнен сърп”/ сърпът от оръдие на труда тук носи ефект на унищожение/

- бялото, черното, сивото и жълтото показват покъртителната история на човешкото изтляване



д/ призрачност и апокалиптичност на човешкото битие

- мълчанието е липса на глас, но тишината също има своите измерения

- „изопнатите жици” наподобяват „странни струни”, по които животът-злодей свири чудовищната мелодия на човешкото страдание;

- в мълчанието се откроява скриптенето на снега – „хрупка зъл и глух”;

- „ридай старуха”, „грубо гърмят слова”, „децата пищят”…- писъкът, риданието, виковете са израз на непокосима болка

- само в картината на циганите ковачи има по-ведър смислово-емоционален оттенък

- образът на зимната страшна пустиня внушава идеята, че за човека няма спасителен бряг;отвореното пространство отвежда към затвореното;студът извуците – дома на хората



е/ Домът – вещно обкръжение на нещастните обитатели на бедняшкия квартал

- зимната вкочаненост се разраства в изображение на духовната, мисловната застиналост на битието;

- призрачната природа съответства на призрачния човешки свят;

- в целия текст понятието Дом липсва, защото домът обикновено е интимно пространство, крепост сред хаоса и тревогите;

- в „Зимни вечери” синоним на дома са: „смълчаните хижи”, „Сградите с жълти стъклени очи”, „къщурка позната” и др.

- изобразените вещи само загатват за човешко присъствие;

- мътните стъкла, злокобното черно ложе, мъничкият иконостас показват социалната безпомощност на обитателите;

- в тези обиталища поетът съсредоточава три погледа „вътре” и един „отвън”-до фенера



ж/ човешкият свят в „Зимни вечери”

- човешкият свят е призрачен: бащата „безхлебен” – възприеман като силует, отдавна е загубил своята функция на глава на семейството; чужда му е отговорността към дома, децата, семейството

- жената –проридава едва-физическа и духовна обезсиленост;

- горестният плач на старицата – загубила женственост „старуха”

- VІ фрагмент – жертва на туберколозата /гостенка при несретниците/;

- слепецът – лишен от вътрешно проглеждане, житейска безнадеждност;

з/ сцената с ковачеството

- зазвучава нов ритъм, открояват се други цветни детайли;

- огнените ковачи предизвестяват заревото на човешкия гняв, който разкъсва призрачната белота на студените зимни вечери

- ако безхлебният баща е лишен от съзидателен психологически потенциал, то циганите символизират устойчивост и сила и се различават от другите


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница