|
Литература І. Модели на сравнителната литературна история
|
Дата | 31.12.2017 | Размер | 38.37 Kb. | | #38002 | Тип | Програма |
| Програма по западноевропейска литература
І. Модели на сравнителната литературна история
Основания и критика на литературната периодизация.
Класика, традиция, канон – принципи и дебати.
Жанрови модели в западноевропейските литератури.
Романтически модели на литературната история.
Позитивистичен модел на литературния процес.
Съзнание и самосъзнание на литературните процеси в западноевропейските
литератури.
ІІ. Ренесанс
Периодизация, топография и жанрова система на ренесансовата литература.
Ренесансова естетика и културна идеология.
Антични и средновековни традиции на реториката и поетиката в епохата на
западноевропейския Ренесанс.
Ренесансът в Италия
Данте Алигиери. Божествена Комедия: човекът, светът и езикът в
алегоричния код на поемата.
Ренесансовият сборник с новели – жанрова генеалогия и структуриране на
целостта. Декамерон, Кентърбърийски разкази, Хептамерон.
Ренесансовият сонет – формиране, нормативност и вътрешна динамика.
Еволюцията на жанра от Франческо Петрарка до Уилям Шекспир.
Ренесансът във Франция
Средновековни и ренесансови характеристики в поезията на Франсоа
Вийон.
Пиер дьо Ронсар, Клеман Маро и кръгът “Плеяди”.
Франсоа Рабле. Гаргантюа и Пантагрюел. Аспекти на смеховата култура
в романа.
Ренесансът в Испания
Пикаресков роман. Жанрови белези и моделираща роля в европейските
литератури.
Мигел де Сервантес Сааведра. Знаменитият идалго Дон Кихот де ла
Манча. Жанр, пародия и стратегии на четене.
Испанска ренесансова драма.
Ренесансът в Англия
Английска ренесансова драма – характеристика и представители. Уилиям Шекспир. Жанрове, източници, образци, драматургични модели и техники.
ІІІ. Класицизъм и барок
Принципи на разновидности на западноевропейската барокова литература.
Френски класицизъм. Социокултурна ситуация, философски и естетиче-
ски предпоставки.
Нормативност и вариации в класицистичната трагедия: сюжетна схема,
персонажна система, разгръщане на конфликта. Пиер Корней, Жан Расин.
Комедията през класицизма. Типология на мотиви, персонажи и похвати
в комедиите на Молиер.
ІV. Просвещение
Литературни, философски и социални процеси в западноевропейското
Просвещение.
Трансформации на жанра и публичността в просвещенската лите-
ратура.
Диалогът между литературни и паралитературни жанрове в романа
през ХVІІІ век. Фантастично и гротескно, дневниково и автобиографично
начало: Даниел Дефо, Джонатан Суифт, Жан-Жак Русо. Епистоларен роман.
Провокиране и демаскиране на наративни техники: Кандид на Вол-
тер, Хенри Филдинг, Лорънс Стърн и Дени Дидро.
Йохан Волфганг Гьоте. Светът, литературата и съотношението
между тях. Фауст: книгата, традицията, културният сюжет. Вилхелм
Майстер: Bildungsroman и херменевтиката на самопознанието.
Фридрих Шилер. Естетически и етически принципи. Особености
на драматическия характер. Коварство и любов, Вилхелм Тел, Разбойници.
V. Романтизъм
Хронологично и теоретично дефиниране в западноевропейските
литератури. Естетически и литературни идеи и школи.
Йенска школа на немския романтизъм и Фридрих Шлегел.
Реалистичният и нереалистичният разказ. Новалис и Хофман:
приказката и романът.
Историческият роман на Уолтър Скот и готическият роман -
два типа разкази за миналото.
Английска романтическа поезия. Уърдсуърт и Коулридж,
Лирически балади. Възвишено и иронично: в поезията на Байрон, Шели
и Кийтс.
VІ. Западноевропейска литература през ХІХ век
Класическият роман през ХІХ век и разнообразието на миметичните
техники в него. Стендал, Балзак, Дикенс, Флобер.
Символизмът в западноевропейските литератури. Предшественици:
Едгар По, Шарл Бодлер. Възгледи за символа: Жан Мореас, Стефан Маларме.
Верлен, Рембо и Лотреамон. Отзвукът в други жанрове и европейски лите-
ратури.
VІІ. Модернизъм
Обща характеристика и хронология на модернизма. Дебатът за нача-
лото и края на модерността.
Експресионизмът в Германия.
Западноевропейският авангард. Дадаизъм, сюрреализъм, футуризъм.
История и теории на модерната драма. Хенрик Ибсен. Аугуст Стринд-
берг. Алфред Жари. Бертолд Брехт.
Драма на абсурда - Самюъл Бекет, Йожен Йонеско, Жан Жьоне.
Романът на модернизма. Марсел Пруст. Франц Кафка. Джеймс Джойс,
Вирджиния Улф, Самюъл Бекет.
Екзистенциализъм и отчуждение. Жан-Пол Сартър, Албер Камю.
Новият роман във френската литература. Ален Роб Грийе. Натали
Сарот. Мишел Бютор.
VІІІ. Постмодернизъм
Постмодерната ситуация. Времето сега и краят на историята.
Постмодерният роман: разновидности и дебати. Джон Фаулз, Умберто
Еко, Патрик Зюскинд, Джулиън Барнс.
Катедра “Теория и история на литературата”
Сподели с приятели: |
|
|