1
Тема 1. Възникване на психологията като самостоятелна наука. Класификация на психическите явления – псих. процеси, псих. състояния и псих. свойства. 1. Възникване на психологията като наука
Обект на психологията е психичният живот като цяло, психичните явления и поведението на индивида.
Предметът на психологията се отнася до отделни нейни части от самия обект.
Предмети на изучаване могат да бъдат: отделни страни от поведението,
нагласите, стереотипите, предразсъдъците, емоциите,
възприятията, мисленето, паметта, волята, сфери от емоционалното или моралното развитие и др. Общата психология изучава особеностите и закономерностите на психиката за отделните психически явления, като същевременно отчита техните връзки и взаимната им обусловеност. Чрез прилагане на структурния подход се разкриват
трите компонента на психиката -
психически процеси, психически състояния и основни психически свойства. Психологията (от гръцки: душа, дух, пеперуда и наука) е наука, която изучава закономерностите на психическата дейност, както и учебен предмет по тази наука.
Първото философско учение за душата се нарича
анимизъм (от латински: anima –
душа). Според него
душата е независима същност, отделена от тялото и способна да управлява всички живи и неживи предмети. Древните хора считали, че душата е напуснала мъртвия завинаги, а при заспалия душата му временно се е изселила и се връща при него на сутринта.
По-късно възниква
натурофилософското тълкуване за душата. Според него
душата е материално явление, наред с всички други такива. Основава се на схващането за света като изграден от три основни начала - вода, въздух и огън. За носител на душата се считало огненото начало и на нея се приписвала функцията на движението.
Според основоположниците на
атомическото учение светът е изграден от множество малки неделими частици, наречени атоми. Атомистите отричали божествената намеса в
сътворението на всичко, твърдейки, че светът е изцяло създаден от физическо взаимодействие на тела и частици. Аристотел в своя трактат "За душата" обяснява чрез динамиката на атомите процесите на възприятие, памет, мисъл, сънища
Почти по същото време възниква и
идеалистическото обяснение на душевните явления. Според него душата е
безсмъртна и нематериална, тя усеща, мисли, помни преживява. Душевните явления се разделят на разум (в главата), мъжество, или воля (в гърдите) и въжделение, или мотивация (в коремната кухина).
Защитава идеята, че психиката е свръхествествено явление, което не може да бъде обяснено с материална причина.