Филмовата реалност и делегираният опит в „Онирофилм“ на Лино Алдани



страница1/2
Дата14.06.2022
Размер18.45 Kb.
#114622
  1   2
Филмовата реалност и делегираният опит в Онирофилм на Лино Алдани

Филмовата реалност и делегираният опит в „Онирофилм“ на Лино Алдани.

Лино Алдани е италиански писател, автор на научнофантастични романи и повести, повечето от които все още без превод на български език. През голяма част от живота си Алдани е учител по математика, а през 1963-та основава списание „Futoro“, което се занимава преобладаващо с научна фантастика, както впрочем и самият Алдани. Двете книги, в които са поместени негови преведени на български език творби, излизат под знака на Библиотека Галаткика през 80те. Това са „Затъмнение 2000“ и „Онирофилм“.


Действието в „Онирофилм“ се развива някъде в близкото бъдеще. Науката се е развила до степен, в която може да влияе пряко върху съзнанието на хората чрез така наречените онирофилми. Това са изкуствено създадени филмови реалности със собствена история и герои, които биват пресъздавани и прожектирани в съзнанията на потребителите чрез високо технологичен шлем, който стимулира различни части от мозъчната кора – по този начин преживяването на филма е неразличимо от преживяването на реалността. Онирофилмите са под контрола на шепа хора – продуценти, режисьори, актриси и т.н., които участват в създаването на им. Тези хора са част от Системата, която всъщност е отговорна за реда в бъдещия свят.


Всъщност разказът „Онирофилм“ ни представя историята на най-популярната актриса по това време – София, която се усъмнява в наложения ред и изпитва така наречената криза, в която започва да разсъждава все по-често относно естеството на това, което прави. Доколко то е правилното и полезно нещо, както за обществото в лицето на потребителите, така и за самата нея.


Онирофилмите са изкуствено създадени филмови реалности със собствена история и герои, които биват прожектирани в съзнанията на потребителите чрез високо технологичен шлем, който стимулира различни части от мозъчната кора.
В по-голямата си част онирофилмите пресъздават сексуалното преживяване. Техният ефект не засяга единствено визуалното. Във филмите освен него присъства и разнообразие от други сетивни ефекти под формата на различни миризми, песни, физически усещания. С други думи онирофилмите пресъздават напълно оригиналната реалност, от която произлизат, но и в някакъв смисъл я надграждат, защото те не са засегнати от ограниченията на времето и пространството в нея. В тях всичко е възможно и всичко носи удоволствие. От един момент нататък за хората преживяването на онирофилмите е по-привлекателно от преживяването на реалността.
Самите потребители нямат почти никакъв контрол по време на преживяването. В някакъв смисъл можем да приемем, че те нямат контрол и над мислите си по това време. На потребителя се предоставя единствено едно примитивно, страстно преживяване на историята, което е свръхвъзбуждащо и именно заради това свръх удовлетворяващо.

Мисловната прожекция чрез амплекса се съпровождаше от кататоническо вцепенение, което елиминираше напълно всичко свързано със запаметяването на отделните факти. (…) Съзнателното „аз“, всекидневното „аз“ изчезваше, погълнато от възбудата, излъчвана от касетката; човек преставаше да бъде той и се въплътяваше в личността, която му подсказваше филмът, възприемаше нейните движения, глас, импулси.“






Сподели с приятели:
  1   2




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница