Урок №10
( computer network)
1.Същност –два или повече компютъра, свързани с помощта на необходимия за целта хардуер и софтуер
А) мрежови протоколи (network protocol )– осигуряват предаването на данни в мрежата.Това са множество софтуерно реализирани правила;
Б) пример: мрежата Интернет се основава на протокол наречен TCP/IP Network
В) какво представлява мрежата – механизъм, който позволява на отделните компютри и потребители да комуникират помежду си и да споделят различни ресурси, файлове, устройства и изчислителна мощ.
Г) осъществяване на връзката между компютрите – чрез кабели и безжично
2.Категоризиране на компютърните мрежи
А) според разстоянието , на което са разположени:
-
Локални - LAN – Local Area Networks(свързва компютри и периферни устройства на относително къси разстояние – в рамките на стая, сграда);
-
Глобални - WAN – Wide Area Networks(свързване на няколко отдалечени помежду си локални мрежи . За свързването се използва устройство - рутер (Router);
-
По-високо ниво в мрежовата йерархия – няколко свързани помежду си глобални мрежи
Б) според топологията(Network topology) т.е. според начина на физическо разположение и връзка между устройствата в мрежата; Те биват:
-
Линейна(последователна или шинна) – Bus –мрежовите устройства се свързват последователно към кабел(наречен шина –Bus).Сигналът от всяко устройство достига до всички останали.Ако се повреди някъде, мрежата престава да работи;
-
кръгова топология – Ring-
всяко устройство има точно две съседни на себе си и цялата връзка може да се оприличи на кръг..Всички пакети с информация се движат кръгово в една посока, а прекъсването на кабела прекъсва работата на цялата мрежа.
-
Топология „звезда” – Star -
най-използваната в момента.При нея всеки компютър е свързан към устройство, наречено концентратор или хъб (Hub), което разпределя сигналите между отделните компютри.При този тип свързване се използва повече кабел, но ако се наруши връзката между едно устройство и концентратора(служи като свързваща точка в мрежата), това не пречи на останалата част от мрежата;
-
Дървовидна топология – tree - комбинирана от няколко топологии „звезда”, като концентраторите на отделните топологии са свързани помежду си. Този начин на свързване дава добра възможност за разширяване на мрежата на по-късен етап.
3.Мрежова архитектура – начин по който информацията се пренася по мрежата.
А)Всеки различен вид мрежова архитектура има набор от стандарти (протоколи), които определят как информацията се пренася по мрежата;
-
Най популярната и най-евтина архитектура – Ethernet.
Б)Типове мрежова архитектура
-
Ethernet – изпраща информация по мрежата с различна скорост.
-
Най разпространеният - 100BaseT.Информацията се пренася със скорост - 100Mbit/s.
-
Съществува Gigabit Ethernet, който пренася информация повече от десет пъти по-бързо.
4.Типове компютри според предназначението и функциите
А) сървър (Server) – компютър, който предоставя на другите включени в мрежата компютри данни, услуги и периферни устройства, като по този начин се осигурява функционирането на мрежата;
Б) клиент (Client) – изисква и получава информация, използва предоставените услуги;Често използван термин е „работна станция” – Workstation – потребителски компютър, който е свързан към мрежата по този начин може да използва услугите, предоставени от нея.
5.Типове мрежи според правата, които имат свързаните в мрежата компютри:
А) локални мрежи с равноправен достъп ( Peer-to-Peer)
В мрежата с равноправен достъп всеки от компютрите може да работи и като клиент, и като сървър, т.е. да предоставя собствени ресурси и да използва предоставени.Този тип мрежи са неудобни за администриране, защото споделените файлове са разпръснати на различни компютри
Б) мрежи от типа клиент – сървър (Client-server)
В мрежата от този тип правата в мрежата на отделните компютри се определят от сървъра.
5. Мрежов софтуер – терминът клиент – сървър се използва не
само за компютри, но и за програми, като водеща роля има мрежовият софтуер
а) роля – задава режима на работа на компютрите в мрежата и определя различната им роля(два еднакви компютъра могат да работят различно в мрежата в зависимост от инсталирания на тях софтуер)
6. Пренос на данни между устройствата в една мрежа:
А)осъществяване:
-
по кабел(в локалните мрежи(LAN) се използват медни кабели.Основни типове кабел:
-
коаксиален;
-
кабел тип ”усукана двойка”
-
UTP ( Unshielded Twister Pair) – неекранирана усукана двойка) – състоят се от четири двойки усукани двойки ;
Стандартният накрайник(конектор) за UTP кабелите е RJ45
-
FTP ( Foiled Twister Pair) - използват се там, където кабелите са изложени на лоши условия.Стандартният накрайник(конектор) за UTP кабелите е RJ45
-
Оптични кабели – за пренос на информация се използва светлина, което позволява достигане на много високи скорости на пренос на данни.
-
Безжични локални мрежи - WLAN (Wireless Local Area Networks)– те използват електромагнитни радио вълни за предаване и приемане на данни по въздуха;Технологията, по която работи се нарича Wi-Fi
7.Мрежова карта - NIC - Networks Interface Card - още LAN адаптатор – платка, която осъществява връзката на компютъра към локалната мрежа;
А) МАС адрес ( Media Access Control)
– всяка мрежова карта има уникален 48-битов сериен номер.В света няма две мрежови карти с еднакви МАС адреси.
8.Мрежови комуникатори – изпълняват роля, подобна на концентраторите, но правят това „по-интелигентно”.Те са комбинация от хардуерно устройство и софтуер .
9. Маршрутизаторите – хардуерни устройства със своя операционна система. Използват се за разделяне на големи локални мрежи на логически части, наречени подмрежи и така позволяват пакетите с данни да се движат по оптимален маршрут.
Копирайте и попълнете кръстословицата като използвате английските термини:
Хоризонтално:
1.Два или повече компютъра, свързани с помощта на необходимия за целта хардуер.
2.Софтуерно реализирани правила за предаване на данни в компютърната мрежа(мн. ч.)
3.Компютър, който предоставя на други включени в мрежата компютри данни, услуги и периферни устройства.
4.Потребителски компютър, който е свързан към мрежата и по този начин може да използва услугите, предоставени от нея.
5.Начин на физическо разположение и връзка между и устройства в мрежа.
Вертикално:
6.Мрежово устройство за свързване на мрежи от различен тип.
7. Мрежова топология, при която устройства са свързани към устройство, разпределящо сигналите между отделните компютри.
8. Най-популярната мрежова архитектура.
9.Компютър в мрежа, изискващ информация и използващ услугите, предоставени в нея.
Сподели с приятели: |