ТОН – звук с определен брой трептения за единица време .
ШУМ- звук с неопределена височина и
неопределен брой трептения
ТЕМПО-Бързината с която се изпълнява муз.произведение
МЕТРОНОМ- часовников механизъм с градуирано махало снабдено с подвижна тежест чрез преместването на тежестта нагоре и надолу по махалото, то отбелязва толкова удара в минута колкото е необходимо.
ДИНАМИКА- силата на изпълнение – пиано-тихо; медзо форте- умерено силно ; форте- силно ;
пианисимо- много тихо; фортисимо-много силно
СТРУКРУТЕН ЕЛЕМЕНТ НА МУЗ.ФОРМА- най-малкия елемент е МОТИВЪТ той може да заема цял такт , да преминава през тактовата черта а понякога да се състой от 1 тон.
ФРАЗАТА- се състой от няколко МОТИВА а малкото изречение е съставено най-често от 2 фрази.
НАЙ ГОЛЕМИЯТ СТРУКТУРЕН ЕЛЕМЕНТ Е –ПЕРИОДА- голямо изречение състой се от 2 малки изречение , периода служи за изложение на муз.мисъл в една тоналност или да търпи смяна на тоналност (модулация)
ПРОСТИ МУЗ.ФОРМИ –
малката Едноделна ф-ма, тя е най малката самостоятелна ф-ма. Такава
структура имат детските песни, училищни , народни песни пиеси,често се използват като тема, която се изработва ВАРИЦИОННО.
МАЛКАТА ДВУДЕЛНА Ф-МА – има 2 дяла (а-б) 1. Експозиционен х-р ; а втората внася нещо в рамките на цялата форма . началото на втория дял създава известен контраст спрямо първия. двата дяла могат да бъдат изцяло различни дори контрастни спрямо един от друг . това са песните запев и припев има широко приложение в
народни и композиционни песни, маршове.
МАЛКА ТРИДЕЛНА Ф-МА - в 2 варианта с реприза и без ; с реприза третия дял е повторение на първия, а без трите дяла са различни .
ВАРИЦИОННА Ф-МА-изключението на 1 тема, от няколко изменени нейни повторения- вариации
СЛОЖНА ГОЛЯМА ТРИДЕЛНА Ф-МА-трите дяла представляват малки двуделни или триделни ф-ми. 1 дял експозиционен- средния – контрастен неустойчив с промяна на лада; 3 повтаря съдържанието на първия дял . тя може да има встъпление (интродукция) и заключение (квота) прилага се в соната, симфония .
РОНДО- периодическо повторение на една и съща тема най-малко 3 пъти, при което темата се редува с различни междинни части.
СОНАТНА Ф-МА-камерно произведение за един или два инструмента. Контрастност – наличие на 2 теми които се противопоставят по характер и настроение, в чиито сблъсък се създава динамично напрежение и развитие. Има три части – ЕКСПОЗИЦИЯ- РАЗРАБОТКА-РЕПРИЗА
СОНАТНО СИМФОНИЧЕН ЦИКЪЛ- Най разгърната и мащабна ф-ма за изграждане на многочастни произведения
СИМФОНИЯ-циклично произведение за един или 2 инструмента
ИНСТРУМЕНТАЛЕН КОНЦЕРТ-циклично произведение за инструменти със съпровод на оркестър
ОПЕРА-голям муз.жанр който се изпълнява на сцена
ТЕМБЪР-(ЦВЯТ)-Това
св-во на тона , по което познаваме какъв човешки глас или муз.инструмент изпълнява музиката.
АРАНЖИМЕНТ- разработването на един и същ музикален мотив за различни муз.инструменти
КАНТАТА- вокално инструментален жанр, произведение с тържествен , хвалебствен или лирик-епически характер. Състой се от няколко завършени части; изпълнява се солисти и хор със съпровод на оркестър
АРАТОРИЯ-
крупно муз, произведение за хор солисти и оркестър предназначено за концертно изпълнение. Отличава се кантата по мащаб и по развита сюжетност
ЛАД- съотношението между устойчиви и неустойчиви степени, обединени около 1 тонален център
ТОНАЛНОСТ— лад с опр.височина на тониката
ГАМА-подредените по височина във възходящ и низходящ ред на
степените на даден лад
АРТИКУЛАЦИЯ-начинът по който се изпълняват различните тонове2 начина на изпълнение- свързано и отсечено
РАЗМЕР- показва на колко се брой и колко времена има 1 такт ; горе показва колко метрични времена ще има във всеки такт; а долната коя нотна стойност приема за единица време
ИНТЕРВАЛ-съотношението на височината на 2 тона ;
мелодични- когато интервалите звучат последователно ; -
хармонични-
когато звучат едновременно
МЕТРУМ- редуването на силни и слаби метрични времена (първото време е винаги по силно)
ТАКТ- съдържанието на муз.творба вкл от силно до следващо силно време.тактовете се отделят един от друг с тактова черта