Епопея на забравените



Дата27.10.2018
Размер35.39 Kb.
#101712
ЕПОПЕЯ НА ЗАБРАВЕНИТЕ”- идейно съдържание, тематичен ориентир и цели на творбата

1. Ролята на творбата в самосъзнанието и самопознанието на нацията
- „Епопеята” и досега поддържа в значителна степен живота на своите текстове
2. Повод на възникването и предназначение на творбата
а/ тежките разочарования на Вазов от следосвобожденската действителност
б/ нуждата да се запази споменът за тези, които през епохата на Възраждането и на националните борби са давали образци на патриотична доблест и нравствена сила
в/ целта да отвори очите на българина за собствените му подвизи


  • щедростта, с която историята е дарила България с борци и герои, е високата цена, която народът плаща за своята свобода

  • независимостта на народа ни не е само подарък


г/ голямата цел на „Епопея на забравените”: запазването и защитата на българското национално достойнство


  • знаменитото встъпление към „Опълченците на Шипка” – „Нека носим йоще срама по челото...” – се отнася за целия цикъл, защото той като цяло се стреми да „строши зъба” на клеветата, че българинът не заслужавал да бъде свободен


3. Подход към историческия факт
а/ „Епопея на забравените” не следва, а предхожда историческите оценки
- първа капитална заслуга – тя сама намира стойността на подвизите и ги утвърждава в съзнанието на нацията
- предварителната информация, с която Вазов е разполагал, когато е пристъпил към написването на първите оди - оскъдна

изключение на Паисий, братя Миладинови и отчасти Васил Левски, той е имал само откъслечни сведения за събитията – историята на нашето националноосвободително движение тогава не е била написана./
б/ за да изпълни задачата си, Вазов трябва да активизира специфичното за тогава съотношение между минало и настояще


  • пролуката между епохите - разширява се от особената им несъизмеримост

    • бляновете за освобождение, бунтовете, героичните действия, гигантите на духа и делото, загинали за България - придобиват един особен знак за непостижимост




  • чувството на благоговение като специфична връзка между епохите

    • това чувство помага на автора, оставайки „на колене”, да отправи поглед към образците на недостижимост

    • възторгът и свързаният с него поетически патос са не само „черта”, „особеност”, емоционален пълнеж – те са ПОЗИЦИЯ, която осигурява изпълнението на задачите на цикъла


4. Основни принципи в изграждането на одите
а/ обобщените характеристики на героите


  • Паисий е началото – будителят, насочил поглед и към миналото, и към бъдещето, който за първи път е обхванал в цялост историческото ни битие;

  • Раковски е идеологът на борбата – от четирите определения /”мисъл и желязо, лира и тръба”/ три говорят за идея, съзряване, съзнание;

  • Левски – освен като гениален идеолог /оттук и „светлинните сигнали” в характеристиката му – „мисълта, що грей”, „носеше съзнание, крепост, светлина на робите слепи”/, е представен и като незаменим стратег на революцията, който за първи път е превърнал така ясно идеята в дело;

  • Бенковски въплъщава и отговаря – макар за минута – на неимоверните изисквания, които върховният момент поставя пред водача;

  • Кочо Честеменски е редовият боец;

  • Опълченците не излъчват индивидуален герой. Дори Столетов – висш военен, представител на руското командване – е наречен „наший генерал” – максимално е приближаването му до войнишката маса, която е извършила подвига;


б/ героят е поместен в контурите на историята – с ролята си и с влога си в нея


  • личностно-биографичните елементи са поднесени по-пестеливо, а често и с подчертана условност /например предсмъртните думи на Караджата или известният монолог на Левски/;

  • житейските” сведения за героите влизат в сложно и понякога конфликтно съотношение с документалната автентичност:

    • Девет годин той скита се бездомен...” – Левски е обикалял пет години с организаторската си задача;

    • Окован и кървав, във тъмница ръгнат, / Апостола беше на мъки подвъргнат ужасни...” – Левски не е бил изтезаван, а и в отношението на съдиите към него не е трудно да се усети уважението към големия противник;

    • Той биде предаден и от един поп...” – тезата за предателството на поп Кръстю не е доказана и не се приема в повечето нови изследвания за Левски;

    • Кочо ножа си извади кървав из гърди и...” – Честеменски, както и другите герои на Перущица, е застрелял близките си с револвер, а не ги е убил с нож

    • Бенковски „гръмна се в челото и сред гъстий дим падна мъртъв, хладен и непобедим...” – Захари Стоянов, когото Вазов следва в одата си, сам ревизира версията си за смъртта на Бенковски, поставяйки под съмнение /в „Записки по българските въстания”/ самоубийството му;




  • художественото явление не се стреми „да следва” историческото – а по самата си природа се стреми да го надраства, да доведе до истини от друг порядък




  • събитийно-биографичното и оценъчно-историческото са два градивни пласта с индивидуално съотношение в отделната творба, но с несъмнено предимство на втория



Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница