Гюн ъсънмая башладъ. Филистин'ин аджъмасъз бахар гюнеши йюкселиндже, сабахън сон излери ортадан кайболду: сокакларда, авлуларън кьошелеринде сакланан сон къраğъ буğуланъп кайболду



Дата27.10.2018
Размер187.97 Kb.
#101509






Гюн ъсънмая башладъ. Филистин'ин аджъмасъз бахар гюнеши йюкселиндже, сабахън сон излери ортадан кайболду: сокакларда, авлуларън кьошелеринде сакланан сон къраğъ буğуланъп кайболду. Нормал гюнлерде уйкулу, харекетсиз бир касаба олан Йерушалим, бу Байрам гюнюнде инсанларла кайнардъ. Бютюн дюнядан гелмишлерди, бир милйона якън инсанлар. Бугюн, ьоğлене доğру, ен бюйюк дин гьоревлиси Аллахън тапънаğънда Фъсъх курбанънъ кеседжекти. Сабах дуасънъ япмак ичин херкес тапънаğа доğру илерлемектейди. Орадан дьоненлерле каршълашънджа, сокаклар инсанларла долуп ташмая башладъ.

Там о анда, ьонюмюзде бир калабалък диккатимизи чекийор: кулаğъмъза гелен каба сеслер, йъллардан бери халкъмъза езийет еден ябанджъ аскерлерин аğзъндан чъкан кюфюрлердир: "Хайди, даха чабук, пис Яхуди кьопек сени!" Йюреğимизде нефрет ве хърс гиби дуйгулар доğуп, мидемизи съкъйор. Узун йъллардан бери халкъмъзън бу Ромалълардан чектиклери йетер артък! "Ах, Аллахъм, не замана кадар сусаджаксън? Не замана кадар дуаларъмъзъ джевапсъз бракаджаксън? Ески пейгамберлерин аğзъндан бизи куртараджаğъна сьоз вердин? Сенин ваад еттиğин куртаръджъ нереде?" - Бу тюр дюшюнджелерле меракланъп, топланан калабалъğън ичинден илерлийоруз. Калабалъğън ен йоğун олдуğу йере варънджа ьонюмюзе инанълмаз бир гьорюнтю чъкъйор. Орта яшлъ бир адам гьорюйоруз. Аскерлер она 'хач' денилен бир дараğаджъ ташъттъръйорлар, адам да бу коджаман йюкюн алтънда езилип йере йъкълмъш, калкамъйор. Адамън гьорюнюшю аджъ ве корку вериджи: съртъндаки гьомлеğинде камчъланманън канлъ излери гьорюнюйор. Аджълар ичинде йерде къвранъп еллери ве аякларъ аджълардан тир тир титрийор. Белли ки, о хачъ даха фазла ташъямаяджак. Аслънда ьолюме махкум едилен кишилере аджъмъйоруз, чюнкю Аллахън ланети алтъндадърлар, ама бу адам фарклъ. Аскерлерин иğренч сеслери бир кез даха кулаğъмъза гелийор: "Хайди бе! Яхудилерин кралъ! Таджъна не олду, бираз каймъш галиба!" Ве аркасъндан йерде ятан адамън йюзюне коркунч бир текме атъйор. О заман адамън кафасънда башка бир шей фарк едийоруз: бириси даха ьондже дикенлерден бир тач ьорюп онун кафасъна гечирмиш. О коркунч яралардан дьокюлен кан, бютюн йюзюнде кърмъзъ чизгилер чизди. Заваллъ адам, ама даян, биркач саат сонра аджъларъндан куртулмуш оладжаксън. Я биз, хаятта оланлар? Биз бу пис ябанджълардан даха не кадар кюфюр йийеджеğиз? Халкъмъздан даха кач киши ьолдюрюледжек? Там йюреğимиз нефрет ве интикам дуйгуларла долуркен, йерде ятан адам кафасънъ калдъръп конушмая чалъшъйор. Херхалде сон нефесле кендисине езийет еденлере ланет окуяджак, Аллахън ьофкесинин онларън юзерине инмесини дилейеджек. Калабалъкта бир сессизлик олуйор, херкес адамън сьозлерини ишитмейе чалъшъйор. Ве хепимиз бу адамън аğзъндан чъкан сьозлерине шахит олуйоруз: "Баба, онларъ аф ет, чюнкю не яптъкларънъ билмийорлар!" Буну ишитиндже йюреğимизде бир деğишиклик олмая башлъйор. Кимдир бу адам? Янъмъздакилере сорунджа шьойле бир джевап алъйоруз: "Билмийор мусун? О, Насъралъ Иса".

Евет, севгили окуйуджумуз. Бугюне кадар мутлака Иса'нън адънъ ишитип белки де онун хаккънда бир сюрю деğишик шейлер ьоğренмишсиндир. Аджаба, йукаръда чиздиğимиз сенарйо, герчектен олмуш му, йокса инсанларън уйдурдуğу бир хикайе мидир? Иса Месих'ин хачта ьолюп ьолмедиğи, ьонемсиз бир дин сорусу деğилдир, чюнкю ортада бирбирлерине терс дюшен, там фарклъ шейлери анлатан ики дин китабъ вар: Инджилде Иса'нън насъл ьолдюğюню гьорен шахитлер онун хачландъğънъ сьойлюйорлар. Ьоте яндан, Иса'дан 600 сене сонра язълан Куран 'Иса ьолмеди' дийе иддиа едийор. Икиси айнъ анда доğру оламаз. "Биз бютюн китаплара инанъйоруз" демек джахиллик олур, чюнкю китапларън бириси мутлака янлъш сьойлюйор. Ве бу кадар ьонемли бир конуда янлъшлък сьойледиктен сонра, онун бютюн гювенирлиğи ортадан кайболур, она артък башка конуларда да хич гювенемейиз.

Бу конуйу араштъръркен, ханги методу кулланмалъйъз? Аслънда бу кону бир дин конусу деğилдир. Хер 'Аллах китабъ' танръ хаккънда биртакъм шейлер сьойлейебилир, ама "фаланджа адамън хаятънда, фаланджа олай олду я да олмадъ" денилдиктен сонра, дин конусундан чъкъп тарих конусуна гирмиш олуруз. Ве тарихтеки олайлар, шахитлер тарафъндан испатланъйор. Олая шахит олан кишилерин шахитлиğини араштъръп башка шахитликлерле каршълаштърмалъйъз ве бьойледже кесин бир сонуджа варабилириз. Бир ьорнек верелим: "1873 йълънда, икинджи айън ондокузунда геджелейин Васил Левски, Софя'да османлъ аскерлер тарафъндан ьолдюрюлдю". Бу олайън герчек олуп олмадъğънъ насъл анлаяджаğъз. Орада булунанлар, онун ьолдюрюлмесини гьоренлер вар мъ? Евет вардър. Гьордюклерини китаба яздълар ве бугюне кадар херкес онун герчек олдуğуну билийор. Йюз сене сонра бир киши ортая чъкъп "Аллах бана гьостерди ки, Левски аслънда ьолдюрюлмеди" десин, она инанаджаклар мъ? Елбетте инанмаяджаклар. Ама не язък ки, Иса Месих'ин ьолюмю хаккънда Куран айнъсънъ япъйор.

Шимди де Иса'нън ьолюмю хаккънда тарихчилерин китапларъна бир гьоз аталъм. Аджаба, Иса'нън хачта ьолдюğюню сьойлейен китаплар вар мъ? Биркач ески тарихчилерин язъларънда бу кону хаккънда билги булуйоруз. Ьондже Християн олмаян тарихчилере бакалъм, сонра да Инджил'ин кендисини араштъралъм. Еğер икисинде де айнъ шахитлик булунурса, о олай герчектен олмуштур:


Йосефус Флавианус -


Бу Яхуди тарихчи 37-100 сенелери арасънда Филистин'де яшадъ. Асъл адъ Йусуф бен Мататияс иди. Йерушалим'де ен йюксек окулларъ битирди. Сонра Рома ватандашъ олуп биркач емператорун сарайънда хизмет гьордю. 93 йълънда Йосефус 20 бьолюмлюк "Яхудилерин ески тарихи" адлъ китабъ яздъ. Онун 18. китабънън 63. ве 64. параграфънда Иса хаккънда язъйор:

"О йълларда Иса адънда билгили бир киши ортая чъктъ. Давранъшларъ ве карактери ийи иди. Яхудилер ве башка халкларън арасъндан бирчок киши онун ьоğренджиси олду. Пилатус она ьолюм джезасънъ верип, хача герилмесини буйурду. Факат онун ьоğренджилери ону излемектен вазгечмедилер. "

Корнелиус Таситус -


Таситус, ромалъ тарихчилерин арасънда ен биринджи йери алъйор. 56-120 сенелери арасънда яшадъ. Сонра политикая гирип сенатор, консул ве губернатор олду. 'Аннали' (йъллък китапларъ) адлъ китабънда Романън тарихини, курулушундан башлаярак о гюнюн дурумуна кадар излийор. Онда Християнларън нереден тюредиğини анлатъркен, шьойле дийор:

"Христос'тан тюренмишлер, адларънъ да ондан алъйорлар. Тиберйус'ун краллък гюнлеринде санджакбейи Понтуслу Пилатус алтънда она ьолюм джезасъ верилди. Иште, онун ьолюмю ьойле олду." (Аннали 15:44)

Иште, йукаръда гьордюğюмюз гиби, Иса'нън заманънда калан шахитлер де, онун хача герилип ьолдюğюню испатлъйорлар. Диккат етмемиз герекен ики нокта вар:

- бу тарихчилер, Иса'нън ьоğренджилери, я да башка Християн деğилдилер: Йосефус ве Християнларън ьоğретишине каршъ гелди. Таситус да, бютюн Ромалъларън олдуğу гиби, путперест иди ве Християнлар 'девлет дюшманъ' оларак гьостерди.

- бу тарихчилер сърадан кишилер деğилди, кулактан дуйма масалларла йетинмезлерди. Диккатле араштърма япъп да бу тарих китапларъ яздълар.



Инджилин шахитлиğи

Инджил садедже Иса'нън хачта ьолдюğюню сьойлемекле йетинмийор, о олая шахит олан кишилерин адларънъ да верийор: анасъ Мерйем, аннесинин къзкардеши, Клопас'ън каръсъ олан Мерйем, Меджделли Мерйем, онун севдиğи ьоğренджиси (= Йуханна) (Йуханна 19:25-26). Табии ки, онун дъшънда даха йюзлердже къшъ Иса'нън хачланмасъна шахит олду.



Ромалъ аскерлерин диккатлълъğъ

Хер девлет, кендисине каршъ суч ишлейен кишилерин якаланъп джезаландърълмасънъ истийор ве буну саğламак ичин чок бюйюк диккатла давранъйор. Янлъш бир кишийи якаламак ве джезаландърмак, девлетин гьордюğю техликейи ортадан калдърмаз. Онун ичин бугюне кадар хер махкеме, санък кишинин кимлик араштърмасъ иле башлъйор. Кишинин кимлиğи кесин деğилкен, она джеза верилемез.

Иса Месих'ин заманънда Филистин, бир Яхуди девлети иди, ама айнъ заманда Ромалъларън контролу алтъндайдъ. Ромалълар, Яхудилери даха ийи йьонетмек ичин, Хиродес адънда бир 'кукла кралъ' гьоревли кълдълар. Айръджа, ьозелликле дин конуларънда карар верен бир Яхуди парламентосу да вардъ. Иса Месих хем Пилатус адлъ Ромалъ санджакбейи, хем крал Хиродес, хем де Каяфа адъндаки парламентонун башканънън ьонюне чъкарълдъ. Ве бу юч махкеме кесин оларак санък кишинин Иса олдуğуну тесбит еттилер.

Шимди де, Иса'нън сон саатлерини адъм адъм излейеджеğиз. Иса, кендисине ен якън олан 12 ьоğренджи иле бирликте Фъсъх йемеğини кутладъ. Бу йемеğин ортасънда Яхуда адлъ ьоğренджи гидип Иса'йъ еле вермек ичин Каяфа иле бир анлашма яптъ, ве она каршълък оларак 30 гюмюш парчасъ алдъ. Бу йемектен сонра, Иса калан 11 ьоğренджи иле Гетсемани денилен бахчейе гитти. Яхудилерин Фъсъх Байрамъ хер сене бир долунайъ геджесине раст гелирди. Демек о гедже там ай ъшъğънда хершей гьорюлюрдю. О бахчеде икен, Яхуда, полислерин ьонюнден гидип онлара Иса'нън ким олдуğуну гьостермек ичин ону ьоптю. Даха ьондже полислерле анлаштъğъ ишарет буйду. Иса кендиси де "Кими аръйорсунуз" дийе сорду, онлар да "Насъралъ Иса" дийе джевап вердилер. Иса да, "Арадъğънъз киши беним!" деди. Демек, хем Яхуда, хем де Иса'нън кендиси Иса'нън кимлиğини кесин оларак тесбит еттилер. О анда не Яхуда, не калан онбир ьоğренджи, не де Иса'нън кендиси гьоğе учуп кайболдулар. Инджил китабънда онларън башъна не гелдиğи конусунда бизе кесин билги верилийор: Яхуда, яптъğъ кьотюлюğюню анлайъп пишман олду, алдъğъ 30 гюмюш парасънъ гери чевирмейе чалъштъ, ама ен сонунда гидип кендини астъ. Ьобюр 11 ьоğренджинин садедже бири Йуханна) Иса'йъ хачландъğъ йере кадар изледилер; ьобюрлери хепси даğълдъ.

Каяфа'нън сарайъна гелиндже, бютюн 70 кишилик парламенто топландъ. Бир сюрю шахит гетирдилерсе де, онларън шахитликлери бирбирлерине терс дюшерди. Ен сонунда Каяфа сабърсъзланъп Иса'я доğрудан сорду, "Аллахън Оğлу сен мисин?" Иса, "Евет, беним" дейиндже, Аллаха кюфюр етти дийе она ьолюм джезасънъ вердилер. Ама о йълларда кендилери ьолюм джезасънъ вермек хаккъна сахип деğилдилер. Ьолюм джезасънъ геректирен давалар Ромалъ санджакбейи тарафъндан гьорюлюрдю. О йюзден Иса'йъ Пилатус'а гьотюрдюлер. Пилатус, Иса'нън девлет канунларънън ьоюнюнде сучсуз олдуğуну анлайъп, ону сербест бракмак истеди. Халбуки, Каяфа халкъ къшкъртъп Иса'я ьолюм джезасъ верилсин дийе уğраштъ. Пилатус, Иса'йъ Хиродес'ин сарайъна гьондерип орада яргъланмасънъ истеди, ама Хиродес ону гери гьондерди. Ен сонунда Пилатус, халкън аякланмасъндан корктуğу ичин, Иса'йъ ьолюме махкум етти.

Бютюн бу махкемелерин ичинде Иса ромалъ аскерлерин гьозетими алтънда калдъ. Бир ан ичин ону ялнъз бракмадълар. Бир башкасънън Иса'нън йерине гечмеси мюмкюн деğилди. Аскерлер тутуклу киши ичин сорумлуйду, тутуклу киши качарса, сорумлу олан аскерлер ьолюм джезасънъ йийеджеклерди.

Айнъ аскерлер Иса'йъ хача гериркен, онун Иса олдуğундан еминдилер. Аджаба, олабилир ми, янлъшлъкла Иса ьолмеден ону хачтан индирсинлер? Бу мюмюкюнатъ араштърмак ичин тарих китапларъна бир гьоз аталъм. Хачланмак чок яваш ве езийет вериджи бир ьолюм методу иди. Махкумлар кими дефа ики юч гюн кадар аджъ чекерди. Иса бир джума гюню сабахън саат докузундан, ьоğленден сонра саат юче кадар, яни топлам 6 саат хачта калдъ. Яхудилерин адетлерине гьоре, хафтанън кутсал гюню (Шабат), бизим джума акшамъ, гюнеш батаркен башлардъ. Иса'нън янънда онун гиби хача герилмиш даха ики киши вардъ. Гюнешин батмасъна кадар хачта джесет калмасън дийе, ромалъ аскерлер гелип онларън баджакларънъ кърдълар. Бьойледже онларън даха чабук боğуларак ьолмелерини истедилер. Ама Иса'я гелиндже, онун затен ьолдюğюню фарк еттилер. Гене де йюзде йюз емин олмак ичин, аскерлерин бири мъзракла онун бьоğрюню делди. О кескин бъчак Иса'нън йюреğине сапландъ ве о ана кадар биле ьолмемиш олсайдъ, ен геч о заман ьоледжекти. Бу шашъладжак олая шахит олан Йуханна адънда бир ьоğренджи вардъ. Онун шахитлиğи бугюне кадар китапта язълъдър:

Аскерлерден бири мъзракла Онун бошмадесини делди. Ве хемен кан ве су чъктъ. Буну гьормюш олан киши буна шахитлик япмъштър. Ве онун шахитлиğи доğрудур. Хакикатъ конуштуğуну кендиси де билийор, ьойле ки, иман едесиниз. Чюнкю бу шейлер олду, шу Кутсал Язъ йерине гелсин дийе: "Онун тек бир кемиğи биле кърълмаяджак." Ве гене башка бир Кутсал Язъ шьойле дийор: "Беденини делдиклери адама бакаджаклар."

Иса Месих, базъ пропагандистлерин сьойледиğи гиби, хачта байълъп, мезарън серин хавасънда айълмадъ. О ана кадар ьолмемиш олсайдъ биле, о Ромалъ аскер онун бьоğрюню делиндже кесинликле ьолмюштюр.

Инджили Аллахън китабъ оларак кабул етсек де, етмесек де, бир тарих китабъ оларак онда язълъ олан шахитликлери гьормемезликтен гелемейиз. Иште, бурада Иса'нън ьолюмюне шахит олан бири вар (табии ки, о ялнъз деğилди, йюзлердже киши орада дурурду). Хем де, онун шахитлиğи о кадар ьонемли ки, садедже она бакарак киши Иса'я иман едебилир.

Неден? Чюнкю Иса'нън бу бичимде ьолмеси растгеле бир олай деğилди. Йюзлердже сене ьондже, Аллахън пейгамберлери Иса'нън хачта ьоледжеğини, бир филме бакармъш гиби, гьордюлер ве геледжек олан Месих'ин ьолюмю хаккънда мюжделедилер. Йуханна не гьордю? Ьобюр ики сучлунун баджакларънъ кърдълар, ама Иса'нън баджакларънъ кърмадълар, чюнкю Иса затен ьолмюштю. Бу олай, йюзлердже сене ьондже сьойленен пейгамбер сьозлеринин йерине гелдиклерини гьостерийор.

Аллахън Муса'нън аğзъйла вердиğи буйруğуна гьоре, Яхудилер хер сене Фъсъх Байрамънда бир сенелик бир кузу кесип, етини пайлашърдълар. Бу Фъсъх кузусу, онларън халкъ Мъсър'даки кьолеликтен насъл куртулдуğуну андърърдъ. Аллах Мъсър халкъна он бела йолламъштъ. Ен коркунджу да онунджусуйду: о вакът Аллах ьолюм мелеğини йолламъштъ, хер ханеде ен бюйюк еркек чоджуğуну вурсун дийе. Ама кенди халкънъ о джезадан куртармак ичин бир йол гьостерди: хер хане о кузуйу кесип, канларънъ капъларън янларъна ве юстюне сюреджекти. Ьолюм мелеğи Исраиллилерин капъларънда о канъ гьорюндже, о евден гечеджекти, о еве ьолюм гелмейеджекти. Бьойлеликле, о кузунун канъ Аллахън халкънъ Онун ьофкесинден куртарърдъ. Бу бюйюк куртулушу анмак ичин, Муса'нън заманъндан Иса'нън ьолюмюне кадар, 1400 сене бойунджа хер сене о Фъсъх кузусу кесилирди. Ама Аллах бу кузунун кесилмеси хаккънда кесин бир шарт койду:

Сабаха дек ондан бир шей бъракълмаяджак, кемиклеринден хичбири кърълмаяджак.

Иште, бютюн бунлар садедже бир адет, бир хазърлама иди. Асъл ве сонсуза кадар калъджъ олан курбан Муса'нън заманънда верилмеди. Муса'дан 1400 сене сонра, пейгамбер Яхя, Иса'йъ гьорюндже онун хаккънда шьойле бир шахитликте булунду:



"Бакън, Аллах кузусу будур, дюнянън гюнахънъ О калдъръйор." (Йуханна 1:29)

Демек, Аллахън вердиğи асъл курбан, герчек Фъсъх кузусу, Иса'нън кендисийди. Ама онун бу гьореви япабилмеси ичин, хич бир кемиğи кърълмамалъйдъ. Йуханна, Иса'нън хачта ьолдюğюню гьорюндже, бир анда Аллахън бу мухтешем куртулуш планънъ анладъ. Ве онун шахитлиğи доğрудур. Садедже Иса о планъ йерине гетиребилирди. Месих, яни Аллахън гьондердиğи куртаръджъ одур. Не онун бир ьоğренджиси, не онун бир досту, не де онун бир дюшманъ о гьореви йерине гетирмейе лайък деğилди. Онун ичин хачта ьолен киши мутлака Иса олмасъ лазъмдъ.

Иса хачта ьолдюктен сонра не олду? Иса'нън джеседи орталъкта бракълмадъ, Ромалъ гьоревлилерин гьозетими алтънда калдъ. Иса'нън заманънда гьомюлмек кишилере ийи гелмезди. Онун ичин, даха варлъклъ оланларън джесетлери каянън ичине ойулмуш кючюк маğаралара койулурду. Ариматея кьойюнден Йусуф адлъ бир зенгин адам да Пилатус'а гидип онун изнийле Иса'нън джеседини алдъ, кендиси ичин япълмъш олан йепйени бир маğаралък мезара койду. Иса'нън беденини йъкайъп кефенледилер, Ону япан да гене ону якъндан танъян кишилерди, кесинликле башка бирисини о мезара коймадълар. Мезаръ да 2-3 тонлук коджаман бир деğирменташъ иле капаттълар, хем де юзерине ромалъ бир девлет мюхюрю койдулар (ону изинсиз къран кишийе ьолюм джезасъ беклерди). Юстелик, кимсе Иса'нън джеседини чалмасън дийе, алтъ аскерлик бир корума такъмъ мезарън гиришине койдулар. Бютюн бу ьонлемлер, уğрашмалар не ичин иди? Пилатус, Хиродес, Каяфа, ромалъ аскерлер, Яхудилер, Иса'нън ьоğренджилери - херкес о мезарда ятанън ким олдуğуну билирди. Бириси Иса'нън йерини алъп да ьолсюн - о кадар сачма бир фикир бир ан ичин олсун кимсенин аклъна гелмеди. Тутукланмасъндан мезара кадар Иса гьозалтънда иди, бир ан ичин ялнъз бракълмадъ.

Пеки, ондан сонра не олду? Бютюн йукаръда сайдъğъмъз ьонлемлере каршън, Иса ючюнджю гюнюн сабахънда ьолюлерден дирилди. Даха ьондже шьойле конушмушту:



"Кимсе джанъмъ бенден аламаз. Бен ону кендимден веририм. Беним вар хаккъм ону верейим ве вар хаккъм ону гери алайъм."

Пазар гюню чок еркен сабахлайън Иса дирилди. О анда йер сарсълдъ, мезарън ьонюндеки ньобетчи аскерлер де коркудан качтъ. Мезара гелен ьоğренджилер ону бош булдулар. Кърк гюн бойунджа Иса кендини дирилмиш оларак гьостерди. Буна беш йюзден фазла шахиди вардъ, кими шахитликлери де китаба язълдъ. Къркънджъ гюн Иса гене шахитлерин ьонюнде гьоке алъндъ ве орадан текрар дьонеджеğине сьоз верди. Иште, дюнянън сону о заман оладжак, херкесин яргъланмасъ о заман оладжак. Яргълаяджак олан да Иса'нън кендисидир. Ьолюмю йенмекле, кендисинин ким олдуğуну гьостерди: кралларън кралъ ве Раблерин Рабби. Буну анламаян, я да анламак истемейен кими масалджълар, Иса'нън икинджи гелиши хаккънда бир сюрю хикайе чъкаръп, онун евленеджеğи, чоджук сахиби оладжаğъ ве ьомрюню тамамлайъп гьомюледжеğини сьойлюйорлар. Табии ки, херкес истедиğи кадар масал чъкармая сербесттир, ама биз бурада масал деğил, тарихи конушуйоруз. Ве тарихте яшамъш олан Иса шахитлерин ьонюнде шьойле конушту:



Чюнкю Баба хич кимсейи даваламаз, бютюн давалама ишини Оğул'а брактъ. (Йуханна 5:22)

Инсаноğлу (= Иса) кенди шанъйла геледжек. Бютюн мелеклер де Онунла бирликте геледжеклер. О вакът кенди шанлъ крал искемлесинде отураджак. Бютюн миллетлер Онун ьонюнде топланаджаклар. О да кишилери бирбирлеринден айъраджак, айнъ насъл бир чобан койунларъ кечилерден айъръйор. Ве койунларъ кенди саğ тарафъна, кечилери де кенди сол тарафъна кояджак. (Матта 25:31-33)

Иште, Иса Месих'ин куртулуш хабери онун ьолюмю ве дирилишинден сонра бютюн дюняя яйълмая башладъ. Йюзлердже сене инсанлар, Иса ьолдю ве дирилди дийе иман еттилер ве о иманда гюнахларъна аф, сонсуз куртулуш ве тарихсел герчеклере даянан бир инанч булдулар. Яхуди олсун, путперест олсун, чок киши Иса'нън мезардан дирилдиğини инкар еттилер; ама кимсе "Иса ьолмеди" дийеджек кадар акълсъз деğилди, чюнкю тарихсел испатлар инкар едилмейеджек кадар саğламдълар.


Яклашък 600 сене гечийор. Арабистан'да Мухаммед кендини пейгамбер илан едип къса бир заман ичинде бир арап дин девлети куруйор. Онун заманънда Арабистан'да чок Яхуди яшардъ, Християнлар да аз деğилди (месела, Мухаммед'ин амджасъ Абу Варака Инджил китабънъ арапчая терджюме едерди). Мухаммед, Яхудилерле Християнларън арасънда сък сък гечен 'Месих' тартъшмаларънъ ишитти. 'Месих' денилен киши, Исраил халкънън кралъ, хатта бютюн миллетлери гюден бюйюк бир куртаръджъ оладжактъ. Яхудилер бугюне кадар о кишинин гелишини беклийорлар. Християнлар аслънда йени бир дине инанмъйорлар, Иса'нън о Месих олдуğуна инанъйорлар. Месих хаккънда Теврат ве Зебур'да йюзден фазла пейгамберлик сьозю булунуйор. Яни, Аллах даха йюзлердже сене ьондже Месих'ин насъл геледжеğини, нереде доğаджаğънъ, насъл ьоледжеğини, хатта не заман геледжеğини билдирди. Яхудилер, Месих'ин гючлю бир крал оладжаğънъ беклерди, онун ичин де Иса'йъ Месих оларак кабул етмедилер, чюнкю Иса'нън хачтаки ьолюмюню, онун о кадар хор гьорюлмесини Месих'ин йюджелиğине якъштърамадълар. Ьобюр тарафтан, Християнлар Месих'ин бютюн дюня ичин курбан олдуğуна инанъйорлар.

Мухаммед херхалде бютюн бу тартъшмаларъ ишитти, ама Месих'ин анламънъ там анлаямадъ. Буну Куран'ън шу айетлеринден анлъйоруз



Бу, бир де инкâрларъндан Мерйем'е бюйюк бир ифтирада булунмаларъндан ве: "Мерйем оğлу Иса Месих'и, Аллах'ън елчиси ьолдюрдюк" демелеринден ьотюрюдюр. Ойса ону ьолдюрмедилер ве асмадълар, факат онлара ьойле гьорюндю. Айрълъğа дюштюклери шейде доğрусу шюпхедедирлер, бу хусустаки билгилери анджак санъя уймактан ибареттир, кесин оларак ону ьолдюрмедилер, билакис Аллах ону кенди катъна йюкселтти. Аллах Гючлю'дур, Хаким'дир. (Ниса 4:156-8)

Мухаммед йукаръдаки айетлерде Яхудилере, санки ьовюнерек, "Биз Месихи ьолдюрдюк" дедиртийор, халбуки не Иса'нън заманънда, не Мухаммед'ин заманънда, не де бугюнлерде хич бир Яхуди кесинликле ьойле бир шей сьойлемеди, сьойлейемез де. Чюнкю затен Иса'йъ Месих оларак кабул етмийор. Иса'нън заманъндаки Яхуди гюдюджюлер де, санджакбейи Пилатус'а шьойле итираз еттилер:



"Хачън юзерине 'Яхудилерин Кралъ' (бу Месих'ин гьоревийди) дийе язма. Ама 'Яхудилерин Кралъ беним деди' дийе яз."

Демек, Куран'даки айет, Мухаммед'ин о 'Месих тартъшмаларъ'нъ янлъш анламасъна даянъйор. Мухаммед герчек пейгамбер олсайдъ, бу кадар бюйюк бир тарих янлъшлъğъ япмаяджактъ. Исламийети хем Яхудилере, хем де Християнлара чекиджи кълмак ичин, ики позисйонун ортасънда бир йол аръйор: Иса'нън Месих олдуğуну сьойлюйор, ама айнъ заманда хачта ьолдюğюню инкâр едийор. Буну япмакла хем Християнларъ, хем де Яхудилери мемнун етмейе чалъштъ - ики куш бир ташла. Ялнъз, буну япмакла хем тарихчилерин ачък шахитликлерине каршъ гидийор, хем де Иса'нън насъл хачта ьолмедиğини там ачъкламайъп каранлъкта бракъйор. Йукаръда дийор ки, "ону ьолдюрмедилер ве асмадълар, факат онлара ьойле гьорюндю" - ама бу насъл олду? 'Ьойле гьорюндю' сьозю не анлама гелийор?

Тарих бойунджа, мюслюман тефсирджилер бу ачъğъ капатмак ичин Иса'нън ьолюмю хаккънда тюрлю тюрлю теорилер чъкардъ. Онларън арасънда ен яйгънъ да шудур: сьозде, Аллах, севгили пейгамберини Иса'йъ хачтаки ьолюмюнден куртармак ичин, ону дири оларак, хич ьолмеден янъна алдъ, сонра да башка бир кишинин гьорюнюшю ве сесини ьойле деğиштирди ки, йюзде йюз Иса'я бенземиш. Яхудилер де сонра о 'икинджи Исайъ' хача гермишлер. Табии ки, Иса'нън йерине гечен кишинин ким олдуğу хаккънда да тюрлю тюрлю теорилер вар: базъларъ онун Иса'йъ еле верен Яхуда адлъ ьоğренджиси олдуğуну сьойлюйорлар; яни Аллах Яхуда'йъ яптъğъ хаинлик ичин джезаландърмъш. Башкаларъна гьоре, Иса якаланмак юзере икен ьоğренджилерине демиш ки, "Ким беним йериме ьолмейе разъ оладжак? О федаркарлъğън каршълъğъ оларак, о киши даха бугюн дженнети казанмъш оладжак". Бунун юзерине ьоğренджилеринден бири, курбан олуп Иса ьолмесин дийе кендини феда етмиш.

Бютюн бу теорилер белки инсанън кулаğъна хош гелийор, ама ортак бир зайъф тарафларъ вар: хепси уйдурмадър ве йукаръда гьордюğюмюз тарихсел герчеклере терс дюшюйорлар. Мюслюман язарларън иши бу конуда чок зор: Куран'а гьоре Иса хачта ьолмемиш, ама тарихте хачта ьолен бири вардър. Бу терслиğи ачъкламак ичин бу тюр хикайелер уйдуруйорлар. Ама гене де бирчок мюслюман язарлар бу дюшюнджейе каршъ чъкъп тарихсел герчеклери инкâр етмийорлар.

Шимди де "Иса'нън йерине башкасъ гечип хачта ьолдю" теорисине каршъ чъкан чок юнлю ве ьонемли бир мюслюман язаръна кулак верелим. Рази, 11. йюзйълда яшамъш олан бугюне кадар бютюн мюслюманлъкта чок сайгъ гьорен бир язардър. "ат-Тафсир ал-Кабир" адлъ китабънда мюслюманлъğън ен бюйюк язаръ ве филозофу, 'йер деğиштирме теориси' неден сачма олдуğуну чок ачък бир бичимде гьостерийор. Онун китабънда шьойле окуйоруз:
1. Бу тюр дюшюнджейи кабул едерсек, хич бир шей хаккънда кесин билги сахиби оламазйъз. Дийелим, Заид адънда бир адамъ гьорюйоруз; ама о аслънда Заид деğилдир, бирисинин бензерлиğи онун юзерине гечирилди. О заман "Заид фаланджа кадънла евленди", я да "Заид фаланджа тарланън сахибидир" гиби сьозлер анламсъз калъйор. О заман тарихсел шахитликлере де гювенемейиз. Ьойле каръшъклъклара капъйъ ачарсак, пейгамберлер хаккънда биле хич бир кесин билгийе сахип оламайъз.

2. Куран'а гьоре Аллах, Иса'йъ башмелек Джебраил'ле дестекледи. Рази'нин сьозлерине гьоре, "Джебраил, канатларънъ чърпмакла бютюн дюняйъ йок едебилир". Мадем ьойле, Джебраил насъл Иса'йъ Яхудилерден куртарамаяджак? Айръджа, Иса'нън кендиси де, хасталаръ ийилештирмек, ьолюлери дирилтмек гиби хер тюрлю муджизе япардъ. Онда бу гючлер варкен, насъл кендини Яхудилерден куртарамаз?

3. Мадем Аллах Иса'йъ кендине йюкселтирип дюшманларъндан куртарабилди, Иса'нън бензерлиğини башкасъна такмая не герек калдъ? Ону япмакла не казанаджак?

4. Еğер Иса гьоке алънъп онун бензерлиğи башкасъна гечирилмиш олсайдъ, о заман Аллах кишилери алдатмъш олурду, чюнкю хача герилмиш кишийи истер истемез Иса сандълар. Аллах инсанларъ ьойле алдатабилир ми? Ьойле бир олай Аллахън хикметине терс дюшюйор.

5. Доğуда олсун, батъда олсун, бютюн Християнлар Иса'я каршъ дерин бир севги хисседерлер, ама гене де онун хачта ьолдюğюне шахитлик япарлар. Онларън шахитлиğини кабул етмесек, бютюн тарихсел шахитликлерине шюпхе атмъш олуруз. О заман Иса'нън пейгамберлиğи, хатта Мухаммед'ин пейгамберлиğи хаккънда шюпхемиз оладжак, чюнкю яшайъп яшамадъкларънъ биле билемейиз.

6. Тарихи кайнакларда язъйор ки, хача герилмиш олан киши узун заман орада асълъ калдъ. О киши Иса деğил де башка бириси олсайдъ, "Бен Иса деğилим" дийе баğъръп кендини инсанлара инандърмая чалъшаджактъ. Тарих китапларънда ьойле бир шей окумадъğъмъза гьоре, хача герилмиш олан киши, Иса'нън йерине гечен бири оламаз.

Йукаръдаки Рази'нън сьозлеринден ен чок диккатимизи чекен шудур: онун кадар бюйюк бир мюслюман язар Инджил'ин шахитлиğини кабул еттиктен сонра, бугюнкю пропагандаджълар да ким олуйор, ону гьормемезликтен гелсинлер?
Онун дъшънда, Куран'ън ичинде биле Иса'нън ьолдюğюню, ьолмеден гьоке алънмадъğънъ гьостерен базъ айетлер вар. Куран'а гьоре Иса, хенюз бебеккен, шьойле конушмуш:

Доğдуğум гюнде, ьоледжеğим гюнде, дириледжеğим гюнде бана селам олсун" (Мерйем 19:33)

Бу айете гьоре Иса, хер инсан гиби, доğду, ьолдю ве дирилишини беклемектедир. Онун 'ьоледжеğи гюн' гечмиштедир, даха олмамъш бир олай деğилдир. Бу айете башка анлам верилемез. Айнъ суреде, он бешинджи айетте тъпкъ сьозлер Яхя пейгамбер ичин кулланълъйор:



"Доğдуğу гюнде, ьоледжеğи гюнде ве дириледжеğи гюнде она селам олсун." (Мерйем 19:15)

Мадем айнъ суреде, айнъ сьозлер, ики пейгамбер ичин кулланълъйор, онлара фарклъ анлам верилемез. Айнъ о айетлерде Иса шьойле конушмуш:



Яшадъğъм мюддетче намаз кълмамъ, зекат вермеми ве аннеме ийи давранмамъ емретти. (Мерйем 19:31)

Мадем кими пропагандистлере гьоре Иса бугюне кадар ьолмемиш, дири оларак Аллах катънда булунурмуш, о заман, йукаръдаки айете бакарак. бугюне кадар Иса зекат мъ верийор, 2000 сене ьондже ьолмюш олан аннесине ийи ми давранъйор?


Бу кармакаръшък дурумун ичинден чъкмак ичин ики теори ьоне сюрюлдю:

1) Биринджи теорийе гьоре, Иса хачта ьолмемиш ама нормал бир ьолюмле еджелини булмуш, бютюн пейгамберлер гиби ьолмюш. О заман соруйоруз: мадем Иса хачта ьолмеди, о заман нереде, не заман ве насъл ьолдю? Онун хачтаки ьолюмюне гьоз шахитлери вардър. Пеки, башка заман, башка йерде, башка бичимде ьолдюğюню сьойлейен гьоз шахитлери вар мъ? Елбетте йоктур. Херкес кенди кендине шуну сормалъ: "Бен нейе инанмак истийорум, сонсуз яшамъмъ нейе даянтъраджаğъм: хикайелере ми йокса тарихсел герчеклере мъ?"

2) Икинджи теори йукаръда адъ гечен Рази'ден гелийор. Рази'йе гьоре, Иса ьолмеден Яхуди дюшманларънън ьонюнде гьоке алънмъш. Аллах бьойлеликле Яхудилерин планларънъ бозмуш. Яхудилер буну гьорюндже, хърсларънъ аламайъп, Иса'нън йерине башка бирини алъп хача гермишлер Затен Иса, калабалъğъ севмейен, халк арасънда аз танънан бири имиш. О киши Иса'нън йерине хача герилмиш ве мезара конулмуш. Ама ючюнджю гюнде Иса гьоктен дьонюп, кенди аннесини ве ьоğреджилерини теселли етмиш.

Бу теори йукаръдаки зорлуклардан качмая бакъйор, Аллахъ инсанларъ билерек алдатан бир дюзенбаз гиби гьостермектен качънъйор. Халкбуки Рази'нин бу теориси башка зорлукларла каршълъйор. Биринджиси, бьойле олсайдъ, санки Аллах гючсюз бири гиби гьорюнеджекти, Яхудилер Аллахтан даха гючлю гьорюнеджекти. Сонра, дюшман Яхудилер онун гьоке алъндъğънъ гьордюлер де, онун ьоğренджилери шахит олмаяджак мъ? Рази, бир тарафта ьоğренджилерин шахитлиğини, яни Иса хачта ьолдю дийе, доğру олдуğуну кабул едийор, ьобюр тарафта, Иса'нън аслънда ьолмедиğини билдиклерини санъйор. Хангиси шимди?

Ама ен ьонемлиси Иса'нън аннеси, Мерйем'ин дурумудур: башка бир киши хача герилмиш олсайдъ, о хаджън дибинде дуран Иса'нън ьоğренджилери ве аннеси буну фарк етмейеджеклер мийди? Бир анне кенди евладънън йюзюню ве сесини танъямаз мъ? Ьобюр тюрлю, бир ан ичин дюшюнелим ки, Аллах Иса'нън бензейишини башкасънън юзерине гечирмиш. О вакът Мерйем'и де алдатмъш олурду, чюнкю о кишинин бютюн аджъларъна шахит олду, ве о кишийи кенди оğлуну санмак зорундайдъ. Мерйем, Куран'да чок сайгън ве ьонемли бир йер алъйор. Бютюн Куранда гечен кадънларън арасънда бир тек онун адъ гечийор. Куран"да Мерйем хаккънда шьойле язълъйор:

"Ей Мерйем! Аллах сени сечип темизледи. Дюняларън кадънларъндан сени юстюн тутту." (Ал-и Имран 3:42).

Аллах неден бир тарафта Мерйем'и о кадар йюкселтирсин, ьобюр тарафта ону алдатъп оğлу Иса'нън хачта чектиğи аджъларъна шахит олмасъна изин версин, еğер хача герилен Иса деğилсе? Бу насъл бир Аллах? Бу насъл бир тутарсъксъзлък ве мантъксъзлък?

Хайър, аклънъ тарафсъз бир бичимде чалъштъран бир киши, Иса'нън хачта ьолдюğюню кабул етмели. О халде, аджаба неден кишилер она каршъ чъкъйор? - Чюнкю, Инджилин дедиğи гиби...

...хачън хабери перишан оладжак кишилер ичин акълсъзлъктър. Ама бизим гиби куртуланлар ичин Аллахън кувветидир. (1.Коринтлилер 1:18)

Аллахън сонсуз куртулуш планъна гьоре, Иса Месих'ин хачта ьолмеси герекирди, Онун ьолюмюнде, она иман еден киши яшам булур:



Евет, бютюн кабахатларъмъзъ О аф етти. О, борч кâğъдъ, бизе каршъ олан, бизе терс дюшен буйрукларъ, силди. Ону хача мъхлайъп ортадан калдърдъ. Онда рух хюкюметлерини ве гючлю рухларъ йенди, онларъ сойунтурду, онларъ херкесин ьонюнде резил етти. (Колоселилер 2:13-15)

Евет, севгили окуйуджумуз, герчек, асъл ве сон курбан Иса Месих'тир. Биз Аллаха хич бир шей гетиремейиз, чюнкю онун бир шейе ихтияджъ йоктур. Бизе калъйор, Онун гьондердиğи курбанъ кабул еделим.








Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница