Има 31 дни в 1-я ден на този месец



Дата08.05.2018
Размер291.56 Kb.
#69095

Месец януари

има 31 дни

В 1-я ден на този месец

Обрезание по плът на нашия Господ Иисус Христос;

и памет на светия наш отец Василий Велики, архиепископ на Кесария Кападокийска


Ако храмът е посветен на светителя или ако настоятелят поиска, извършва се бдение.

На малката вечерня


На „Господи, към Тебе викнах...“, стихири на 4. Глас 3, самогласни:

Като прие в душата си чрез чистото си житие Христа — Извора на живота, проповеднико на тайните свещени Василие, ти изля във вселената реки от благочестиви учения, от които верните църковни люде пият и като плод от славещи уста принасят благодарност на Този, Който във вечни векове прослави паметта ти. (2)

Като излято върху тебе миро те помаза благодатта чрез свещени слово и живот да благовестиш Евангелието на Царството небесно, от Бога явени Василие: бидейки благоухание на Христа, вселената ти изпълни с благовонно знание за Него, затуй приеми с благоволение гласа на твоите раби и изпроси за почитащите те велики милости.
Византиева:

Облечен в одежда на светител, поборнико на Троицата Василие, ти застана пред престола на съдията, търпейки скърби зарад вярата и като показа страдалческо противостоене, ти посрами яростта на областния началник, който се гневеше с нечестива власт и те заплашваше с безжалостно разсичане; като яви усърдна и предвидлива разсъдителност, ти, отче, стана мъченик по произволение и венец на победа получи от Христа, Който има велика милост.



Глас 2. Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Като опозна естеството на съществуващия свят и като проникна в непостоянството на всички неща, ти намери за единствено неизменчив надсъщностния Създател на всичко, към Него ти всецяло се привърза и отхвърли желанието за преходното, моли и ние с желание божествено да получим, проповеднико на свещените тайни Василие!



И сега и винаги и во веки веков, амин. Стихира на празника.

Стиховни стихири, глас 2. Подобен: „Доме Ефратов...“

Бидейки храм всесветъл на зарята на Троичното Слънце, ти озаряваш, о Василие, душите на ония, що от твоите слова се хранят.

Стих: Устата ми ще заговорят премъдрост и размислите на сърцето ми — разумност.48:4

Тръба небесна е звукът на твоя глас, и огън, който изгаря всички еретически учения, Василие!



Стих: Устата на праведния се поучават в премъдрост и езикът му ще изрече прав съд.36:30

Като разделяше на три Лица, съединени по естество, едната трисияйна Светлина, Васиие, ти преобърна Арий и Савелий.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух, И сега и винаги и во веки веков, амин.

Като почитаме обрезанието по плът на въчовечения Бог Слово и паметта на Великия Василий, на Богородица се покланяме.



Подир „Отче наш“ — тропар на светителя, „Слава на Отца и Сина и Светия Дух, и сега и винаги и во веки веков, амин“ — тропар на Обрезание. Ектения и отпуст. На голямата вечерня и на утренята и на литургията пеем цялото последование така, както то е изложено в минеята.

На голямата вечерня



Пеем „Блажен е човекът...“, първия антифон.

На „Господи, към Тебе викнах“, стихири на 8. Четири стихири на празника, глас 8, самогласни:

Като слезе при човешкия род, Спасителят се остави да бъде повит с пелени; Той не се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да пеем: Ти си нашият Бог — помилуй ни! (2)

Не се посрами Всеблагият Бог с плътско обрязване да се обреже, но Сам Себе Си показа като пример и образец на всички за спасение, понеже Творецът на закона закона изпълнява и предсказанията на пророците за Него; Господи, Който всичко в дланта си държиш и с пелени бе повит — слава на Тебе! (2)


Други стихири, на свети Василий, на 4, глас 4. Подобен: „Повикан свише...“:

Наречен едноименно на Царството, отче, когато с мъдролюбие и вещина ти се погрижи като пастир за царското свещенство — за светия Христов народ, — тогава с венеца на Царството Си те украси, Василие, Царят над царуващите и Господ на всички, Който е едно с Родилия Го, вечносъществуващият и еднакво безначален (на Отца) Син; моли Го да спаси и просвети душите ни. (2)

С одеждите на светителството украсен, ти с радост проповядваше Евангелието на Царството, Василие, и в Църквата изливаше учението на Православието; с него се просвещавани, ние богословим и прославяме единия Бог в три Лица неразделен: Отца Вседържителя, Единородния Бог Слово и Божествения Дух — моли Го да спаси и просвети душите ни!

С небесните хорове заедно ти пребъдваше и с тях се въдворяваше, отче Василие, на техния живот ти ревностно подражаваше чрез светлата чистота на твоето житие, като безплътен докле още живееше в плът заедно със земните люде, които се наслаждаваха на твоето боговдъхновено учение; Христа нашия Бог моли да спаси душите ни от бедите и от мрака на незнанието и да ги просвети!


Глас 8. Слава на Отца и Сина и Светия Дух. (Анатолиева):

Жаден за премъдрост, преподобний, ти бе, и за съжителка ти си избра над всичко съществуващо мисълта за смъртта, с което ти премина житие прекрасно, понеже с твърдостта на въздържание от плътски страсти се обкова и с поучение в закона божествен ти опаси непоробено душевното си благородство, ти и на духа си покори всичкото плътско мъдруване чрез богатството на добродетелите, ето защо, след като намрази плътта, света и княза на тоя свят, ти стоиш пред Христа: моли от Него за душите ни велика милост.


Глас 8. И сега и винаги и во веки веков, амин.

Като слезе при човешкия род, Спасителят се остави да бъде повит с пелени; Той не се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да пеем: Ти си нашият Бог — помилуй ни!



Вход, „Тиха светлина...“. Прокимен на деня. Четиво от книга Битие (!):

Господ се яви на Аврама и му рече: Аз съм Бог Всемогъщий, ходи пред Мене и бъди непорочен;

[17:2] и ще сключа Моя завет между Мене и тебе, и много, твърде много ще те размножа.

ти ще бъдеш баща на много народи,

[17:5] и няма вече да се наричаш Аврам, а ще бъде името ти Авраам, защото ще те направя баща на много народи

[17:6] и много, твърде много ще те разплодя, и ще произведа от тебе народи, и царе ще произлязат от тебе.

[17:7] И Моя завет между Мене и тебе и между твоите потомци подир тебе в родовете им Аз ще направя завет вечен, за да бъда Бог на тебе и на твоите потомци след тебе.

[17:8] И ще дам на тебе и на твоите потомци след тебе на земята, по която странствуваш, цяла Ханаанска земя, за вечно владение; и ще им бъда Бог.

[17:9] И рече Бог на Авраама: а ти запази Моя завет, ти и твоите потомци след тебе в родовете им.

И падна Авраам ничком и се поклони на Господа.

И рече Бог на Авраама: а ти запази Моя завет, ти и твоите потомци след тебе в родовете им.

[17:10] Този е Моят завет, който трябва да пазите между Мене и вас и между твоите потомци след тебе (в родовете им): целият мъжки пол у вас да бъде обрязан;

[17:11] обрязвайте крайната си плът: това ще бъде знак на завета между Мене и вас.

[17:12] На осмия ден след рождението да бъде обрязан между вас във вашите родове всеки младенец от мъжки пол...

[17:14] А необрязаният от мъжки пол, който не обреже крайната си плът (на осмия ден), тая душа ще се изтреби измежду народа си; защото той е нарушил завета Ми.

Четиво от книга Притчи:

[8:22] Господ ме имаше за начало на Своя път, преди Своите създания, открай време;

[8:23] отвека съм помазана, отначало, преди да бъде създадена земята.

[8:24] Аз съм се родила, когато още нямаше бездни, когато още нямаше извори, изобилни с вода.

[8:25] Аз съм се родила преди планините да са били поставени, преди хълмовете,

[8:26] когато Господ още не беше сътворил ни земя, ни поля, нито първите прашинки на вселената.

[8:27] Когато Той приготвяше небесата, аз бях там. Когато прокарваше кръговата черта по лицето на бездната,

[8:28] когато утвърдяваше облаците горе, когато укрепяваше изворите на бездната,

[8:29] когато даваше закон на морето, за да не преминават водите неговите граници, когато полагаше основите на земята, -

[8:30] аз бях при Него художница, и бях радост всеки ден, веселейки се пред лицето Му през всичкото време.
Четиво от книга Притчи:

[10:31] От устата на праведника тече мъдрост, а зловредният език ще бъде отсечен.

[10:32] Устата на праведника познават благоприятното, устата на нечестивите - развратеното.

[11:1] Неверни къпони са гнусота пред Господа, а право теглене е Нему угодно.

[11:2] Дойде ли гордост, ще дойде и посрама, но мъдростта е със смирените. (Праведник, умирайки, оставя съжаление; а гибелта на нечестивците бива внезапна и радостна.)

[11:3] Непорочността на простодушните ще ги ръководи, а лукавството на коварните ще ги погуби.

[11:4] Богатството няма да помогне в деня на гнева, а правдата ще избави от смърт.

[11:5] Правдата на непорочния уравня неговия път, а нечестивецът ще падне поради своето нечестие.

[11:6] Правдата на простодушните ще ги спаси, а беззаконниците ще бъдат хванати от своето беззаконие.

[11:7] Със смъртта на нечестивия човек изчезва надеждата му, и очакванието на беззаконниците загива.

[11:8] Праведникът се спасява от беда, а вместо него пада в нея нечестивецът.

[11:9] Лицемерецът погубва с уста ближния си, а праведниците чрез прозорливост се спасяват.

[11:10] Кога праведници благоденствуват, градът се весели, и кога нечестивци гинат, бива тържество.

[11:11] С благословение на праведните град се въздига, а чрез устата на нечестивците се разрушава.

[11:12] Малоумният изказва презрение към ближния си, но разумният човек си мълчи.
На литията — стихира на храма, а също на свети Василий, глас 3. Германова:

Като прие в душата си чрез чистото си житие Христа — Извора на живота, проповеднико на тайните свещени Василие, ти изля във вселената реки от благочестиви учения, от които верните църковни люде пият и като плод от славещи уста принасят благодарност на Този, Който във вечни векове прослави паметта ти.

Като излято върху тебе миро те помаза благодатта чрез свещени слово и живот да благовестиш Евангелието на Царството небесно, от Бога явени Василие: бидейки благоухание на Христа, вселената ти изпълни с благовонно знание за Него, затуй приеми с благоволение гласа на твоите раби и изпроси за почитащите те велики милости.
Византиева:

Облечен в одежда на светител, поборнико на Троицата Василие, ти застана пред престола на съдията, търпейки скърби зарад вярата и като показа страдалческо противостоене, ти посрами яростта на областния началник, който се гневеше с нечестива власт и те заплашваше с безжалостно разсичане; като яви усърдна и предвидлива разсъдителност, ти, отче, стана мъченик по произволение и венец на победа получи от Христа, Който има велика милост.


Глас 6. Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Изля се в устните ти благодат, преподобни отче, и ти бе пастир на Христовата Църква, като учеше словесните овце на вяра в Единосъщната Троица — в Единия Бог.


Глас 8. И сега и винаги и во веки веков, амин.

Като слезе при човешкия род, Спасителят се остави да бъде повит с пелени; Той не се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да пеем: Ти си нашият Бог — помилуй ни!


Стиховни стихири на светителя, самогласни. Глас 1. Византиева:

О божествена и свещена пчела на Христовата Църква, всеблажени Василие! Като се въоръжи със жилото на божествено желание, ти прониза хулите на богоомразните ереси и събра в съкровищница сладостта на благочестието за душите на верните. И сега като вървиш из нетленните пасбища на божествения рай, споменавай и нас пред Единосъщната Троица.

Стих: Устата ми ще заговорят премъдрост и размислите на сърцето ми — разумност.48:4

Ти съчета у себе си на всички светии добродетелите, отче наш Василие: на Моисея кротостта и ревността на Илия, изповядването на вярата на Петър и богословието на Йоана; и непрестанно като Павел викаше: „Кой изнемогва, та не изнемогвам и аз? Кой се съблазнява, та аз се не разпалям?“1 Затуй заселен с тях ведно, моли да се спасят душите ни.


Глас 2.

Стих: Устата на праведния се поучават в премъдрост и езикът му ще изрече прав съд.36:30

Като опозна естеството на съществуващия свят и като проникна в непостоянството на всички неща, ти намери за единствено неизменчив надсъщностния Създател на всичко, към Него ти всецяло се привърза и отхвърли желанието за преходното, моли и ние с желание божествено да получим, проповеднико на свещените тайни Василие!


Глас 6. Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Ти прие от небето благодатта на чудотворството и измамата на идолослужението с ученията си ти изобличи; ти, всеблажени Василие, си слава и утвърждение на светителите и огледало на учението на всички преподобни; ти имаш дръзновение пред Бога — моли Го да спаси душите ни.


Глас 8. И сега и винаги и во веки веков, амин.

Не се посрами Всеблагият Бог с плътско обрязване да се обреже, но Сам Себе Си показа като пример и образец на всички за спасение, понеже Творецът на закона закона изпълнява и предсказанията на пророците за Него; Господи, Който всичко в дланта си държиш и с пелени бе повит — слава на Тебе!


Тропар на светителя, глас 1.

По цяла земя, която словото твое прие, се разчу твоят глас, с който боголепно ти разкри (истинската вяра), естеството на всичко съществуващо изясни, човешките обичаи украси, царствени свещенослужителю, отче преподобни, моли Христа Бога да спаси душите ни!

Слава на Отца и Сина и Светия Дух, и сега и винаги и во веки веков, амин.

Ти, Който седиш на престол огневиден, заедно с безначалния Отец и с Твоя божествен Дух, си благоволил да се родиш на земята от Девицата — Твоята Майка, незнаеща мъж, Иисусе; затова и прие и обрезание като Човек на осмия ден: слава на Твоя всеблага воля, слава на Твоя промисъл, слава на Твоето снизхождение, едничък Човеколюбецо!


На повечерието се чете кондак на светителя, „Слава“, „И сега“, кондак на празника. Полунощницата се пее според обичая с катизма; След първото „Светий Боже“ се чете тропарът на празника, след второто — кондакът на празника. Молитвата „Помени, Господи...“ не се чете, но само „Господи, помилуй“ 12 пъти. И отпуст.

Утреня


На „Бог е Господ и ни се яви на нас“ — тропар на празника два пъти, „Слава“, на светителя, „И сега“ — напразника.
Седален след първото четене от Псалтира, глас 5.

Нека всички възхвалим Василий като царствено украшение на Църквата и като съкровищница на неизчерпаемо учение — с това той ни научи как да почитаме Светата Троица, съединена по естество, а разделена по Ипостаси (Лица).


Глас 1. Подобен: „Твоя гроб, Спасителю...“. Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Премъдри Василие, като стоиш пред Светата Троица, моли се ние, които те възпяваме и почитаме твоята памет, да се сдобием в Съдния ден с благодат, милост и очищение на прегрешенията, та с уста и със сърца да прославяме единствения Човеколюбец.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Творецът на всичко и Владетелят на света — Този, Който във висините пребъдва с Отца и Духа, — на осмия ден като Младенец се обрязва на земята. Наистина божествени и чудни са делата Ти, защото Ти, о Владико, заради нас се обряза, понеже Ти си Завършекът на закона.


И четем в Евангелието тълкувателно поучение от свети Василий Велики към монасите.
Седален след второто четене от Псалтира, глас 8. Подобен: „На премъдростта“:

Тайното богатство на неизказана премъдрост ти свише от Бога прие и за всички изля водите на Православието, които веселят божествено сърцата на верните, а приказките на неверните заслужено потапят. Затуй и чрез двойните трудове на благочестието ти се яви непобедим поборник на Светата Троица, светителю Василие; моли се на Христа Бога да дари прошка на греховете на ония, които с любов празнуват светата твоя памет.


Глас 3. Подобен: „На вярата божествена...“

Слава на Отца и Сина и Светия Дух.

Като с води ти цялата вселена напои с ученията твои, със събраните догмати на благочестието, защото в теб наистина се покоѐше Изворът на живота, Василие: ти имаш дръзновение пред Него — моли Го, боговдъхновений, да ни дари велика милост.
Глас 4.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Този, Който е по естество невидим, сега по плът е видим, сега несътвореният Бог Слово се сътворява, като се ражда от чиста Дева; затуй и по закона заради нас, човеците, Той се обрязва като осмодневен младенец — на Него нека да се поклоним като на наш Спасител.
Седален след полиелея, глас 8. Подобен: „На премъдростта...“

Със силата на словеса божествени ти срази мрачните ереси, всички Евномиеви дързости ти потопи, на хората ти проповядваше, че Дух Светий е Бог и с въздигане на ръцете си ти умъртви противниците. Изцяло ти прокуди Савелиевата заблуда, всички Несториеви разсъждения ти показа безсмислени, светителю Василие: моли се на Христа Бога да дари прошка на греховете на ония, които с любов празнуват светата твоя памет.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Благодатта на твоите божествени слова и тайнствената висота на догматическите ти учения за нас бяха стъба за възкачване към Бога; защото като придоби тръбата на Духа ти, отче, с нея проповядваше божествените учения. Ето защо и се всели на места с тучен злак, като получи награда за твоите подвизи, преподобни архиерею Василие — моли се на Христа Бога да дари прошка на греховете на ония, които с любов празнуват светата твоя памет.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Владетелят и Творецът на всичко съществуващо, Който прие плът от твоята пречиста утроба, те показа Застъпница за хората, о Всенепорочна; затова всички към теб прибягваме и просим очищение на прегрешенията, и да се избавим от вечно продължаващата мъка и от всяко зло, нанасяно от злобния световен княз. Затуй ти викаме: моли се на твоя Син и Бог да дари прошка на греховете на ония, които с вяра се покланята на всесветата твоя Рожба.


И четем надгробно слово от Григорий Богослов за Василий Велики, на четири части.

Песни на възлизане, 1 антифон на глас 4. Прокимен на глас 4:

Устата ми ще заговорят премъдрост и размислите на сърцето ми — разумност.



Стих: Чуйте това, всички народи, отворете слух всички, които живеете по вселената.48:2

Нека всичко, що диша, да хвали Господа.“150:6 Стих: „Хвалете Бога в светиите Му, хвалете Го в твърдинята на силата Му“.150:1 Евангелие според Йоан, зачало 36.


След 50-ти псалом, самогласна стихира, глас 6:

Изля се в устните ти благодат, преподобни отче, и ти бе пастир на Христовата Църква, като учеше словесните овце на вяра в Единосъщната Троица — в Единия Бог.


Канон на празника, творение Стефаново. Ирмосите по два пъти, а тропарите на 4.

Глас 2. Песен 1. Ирмос:

Дойдете, люде, да пеем песен на Христа Бога, Който се прослави, като раздели морето и упътваше народа, спасил го от египетското робство.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Осмият от дните, носещ образа на бъдещето, се просветлява и освещава от драговолната Ти нищета, Христе, защото в тоя ден Ти се обряза по плът според закона.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

На осмия ден от Рождеството Си Христос приема обрезание и неговата сянка Той скрива2, дарявайки сиянието на новозаветната благодат.



Друг канон, на свети Василий, на 8. Творение на преп. Йоан Дамаскин. Гласът и ирмосите съвпадат.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Достойно бе да дойде твоят глас, Василие, у нас, които искаме да почнем твоята възхвала, но, отче, приеми молбите ни и щедро благодат дарявай ни.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Ти шестваше по трънестия път на добродетелите и достигна равния и безпрепятствен възход на небесата и образец на всички се яви, Василие.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Движенията на страстта, що обезсилват плътта, ти възпита чрез жажда за премъдрост, ето защо вселяваш се в царството на нетлението, отче Василие.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Страстите на душата и плътта ти благовременно посече с меч духовен, о Василие, а себе си принесе в жертва на Владиката.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

След като проникна духом в тайни неизказани, Василие, ти стана ясен тайноведец на Царството Христово, о свещени отче, и озари ни със светлината на Светата Троица.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Кой може достойно да изкаже твоето неизречимо зачеване, че Бога ти роди по път, Всечиста, Който ни се яви Спасител и Господ.

Катавасия, първият хор пее ирмоса на Богоявление, глас 2:

На дълбините Господ дъното откри,

а своите по сухо Той преведе,

във дълбините Той заля противниците

и се прослави Силният във бран.

Вторият хор пее другия ирмос:

Израил шества посред морската

шумяща бурно дълбина,

която мигом стана суша зарад него,

Червеното море покри обаче

египетските колесници вкупом

като застлан с водите гроб

от силата непобедима на Господната десница.


Песен 3. Ирмос:

Утвърди ни в Тебе, Господи, Който в древност умъртви греха и Твоя страх всели в сърцата на нас, които Те възпяваме.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Надестественият въплътен Бог Слово се обряза, за да отмени закона, и Той ни даде начало на благодатта Божествена и на живот нетленен.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Изпълнител на закона се яви въплътеният (Месия) Христос, а не като противник Богу, и драговолно Той прие обрязване на осмия ден.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Твоята памет дойде и просия заедно с Христовото Рождество, чието тайнство неизказано ти, отче, с твоите слова изказа ясно.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Укрепян от страха Господен, който е начало на премъдростта, ти от премъдростта с любов по-прекрасна бе окрилен, о Василие.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Изпълнен със всестранни знания — не само за земния и лесно презираем свят, но много повече за по-прекрасния, ти се показа светлина на света, Василие.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Василие премъдри, ти влезе чрез деятелен живот и правилното житие ти показа вход към пребожественото съзерцание, и се сдоби с ясно разбиране на съществуващото.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

В утробата си ти безсеменно зачена Бога и неизказано раждаш Въплътения, Когото не смеят да погледнат силите небесни, Чиста Вечнодево!



Катавасия, първи хор:

Господ, даряващ сила на царете ни

и на помазаниците Си издигащ рòга

се ражда от Девицата и идва да се кръсти,

на Него, верни да запеем:

Не е свят никой като нашия Бог!



А вторият хор пее:

Всички, които се избавихме от древните окови,

(които бяхме) храна на лъвовете с челюсти (сега) строшени3:

нека се радваме и широко да отворим устни,

плетейки слово от сладкопойни словеса,

на Този, Който с наслада дарове (ни дава).


Кондак на празника, глас 3. Подобен: „Девата днес...“

Господ на всички днес търпи обрезание и като Благ обрязва греховете людски, и на света спасение дарява, а в небесата радва се и архиереят на Създателя — облеченият в светлина божествен тайноведец на Христа Василий.


След това седален на светителя, глас 8. Подобен: „На премъдростта...“

След като усвои словото на премъдростта и (игото на) писмения закон отхвърли, на всички ти проповядва словото на благодатта и с твоите слова изглади скрижалите на душите, върху които начерта божествени учения. Затуй като премина мрака под облака на покривалото телесно, ти духом просия, светителю Василие: моли Христа Бога прошка на греховете да дари на нас, които честваме с любов светата твоя памет. (2)

На празника, глас 4. Подобен: „Днес Ти се яви...“ Слава на Отца и Сина и Светия Дух, и сега и винаги и во веки веков, амин.

Понеже Сам си бездна на човеколюбието, Ти се облече, о Владико, в рабски образ и прие обрязване по плът, като на всички хора подари великата Си милост.


Песен 4. Ирмос:

Чух, Господи вестта за Твоя промисъл и Теб прославих, единствени Човеколюбецо.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Край бе положен на обрязването, откакто волно се обряза Христос, спасявайки с благодатта Си многобройните народи.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

(Осмият ден), в който Владиката обрязан бе по плът, изобразява бъдещия осми век на вечния живот.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Църквата, Невеста на Христа, се украсява както с Рождеството Му, тъй и със паметта ти, всеблажений.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Водейки бран заради Бога, ти се яви непобедим, като се покоряваше на Неговите повеления във всичко.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Ти даден бе на Църквата от Бога за ограда и стена корава, о Василие преблажени.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

За Божиите противници ти се яви секира поразяваща и огън, що заблудата пояжда, отче Василие.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Чиста (Дево), заченала без семе Бога, молим те винаги да Му се молиш за рабите си.



Катавасия:

Чух, Господи, гласа, за който рече

това гласът е на зовящия в пустинята:

Ти загърмя над многото води,

като свидетелствуваше за Сина,

той викаше, облечен цял в слезлия Дух:

„Ти си Христос, Премъдрост Божия и Сила!“
А вторият хор пее:

Очистен в огъня на съзерцание на тайните

възпявайки духовната обнова на човека,

пророкът глас издига, тържествува във Духа,

и неизказаното Въплъщение на Словото явява,

Което съкруши властта на силните.


Песен 5. Ирмос:

Дарителю на светлината и Създателю на вековете Господи, напътствай ни чрез светлината на Твоите заповеди, понеже друг бог, освен Тебе не познаваме.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Приел неизразимо плът от Девата и Майката, Ти, Господи, не се отказа да се облечеш и в образа човешки като Младенец, и Сам закона (Твой) законно Ти изпълни.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Оприличи се на нощта родилата Израил, понеже бе привързана към сянката законова, (ала) сияйно от нея се яви Светлината на света — Христос.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Днес Църквата наистина празнува двоен празник — на Обрезанието на Владиката, Който като младенец на земята се яви, и паметта на (Неговия) мъдър и преблажен раб (Василий).

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Твърде неясно написаната от Мойсей в Синай книга „Битие“ ти обясни на всички, черпейки слова от съкровищата Божии, о преблажени Василие.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Нито Моисей законодателят, нито живелият преди закона Йосиф дадоха храна, подобна на Храната, Която ти раздаваше: защото ти сам раздаваше Божествената Плът, Василие.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

На тебе, що роди Създателя на всички, викаме: радвай се, Чиста, радвай се ти, от която светлина изгря за нас, радвай се ти, която в себе си побра невместимия Бог.



Катавасия:

Иисус, Творецът на живота идва да разкъса

присъдата над първосътворения Адам,

макар че Сам, бидейки Бог, от очищение не се нуждае

в грях падналия Той очиства във Йордан

като уби враждата в него, Той дарява

мир, който всеки ум човешки надвишава.

Вторият хор пее:

Измити от тъмната и скверна отрова на врага

чрез очищението на Духа,

на нов път, на съблазън чужд, застанахме,

що води към недостъпна радост —

единствено достъпна за ония,

които с Бога са се примирили.
Песен 6. Ирмос:

Бездна на много грехове ме е погълнала, и като подражавам на пророка, Теб зова: от тлението, Господи, ме извади.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Законът бе завършен, откак Христос като младенец, Сам изпълнявайки закона, обрязване прие и клетвата законна изкорени.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Пазенето на съботата и обрязването — предмет на еврейската надменност, бяха мигом отменени от явилия се Христос, и пролетта на благодатта изгря.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Душите бедни, чезнещи от глад, ти изобилно, о Василие, нахрани и гладните сърца изпълни с всякакво божествено веселие.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Богато ти насити със храна небесна гладните, затуй че словото ти беше ангелски хляб и ти раздаваше го като превъзходен разпределител на пшеница.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Цветът на всяка добродетел трудолюбиво ти като пчела, Василие, събра и като стана изкусен в това, блажен те наричаме.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Побърза от света да се отлъчиш и с Бога да живееш, ето защо, като остави непостоянното и тленното, Василие преблажени, ти като мъдър се сдоби с пребъдващото вечно.

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Спаси от беди рабите си, Богородице, защото след Бога всички ние прибягваме към тебе като към неразрушима крепост и застъпница.



Катавасия:

Гласът на Словото, светилникът на Светлината,

зорницата на Слънцето, Предтечата

в пустинята на всички люде вика:

покайте се и очистете се по-скоро,

защото ето, предстои Христос,

Който от тлението света избавя.

Вторият хор:

С глас всеблажен Отец яви ни Въжделения

Когото от утробата Си отрони

Да, казва, този е Синът (Ми) еднакъв по природа (с Мен),

Той, Светозарният, роди се от човек,

Живо е Словото Ми и стана Човек по (Моя) промисъл.


Кондак, глас 4. Подобен: „Днес Ти се яви…“

Ти се яви на Църквата непоклатимо основание, като на всички хора даваше господство неприкосновено, което запечата с твоите учения, небесното разкриващ Василие преподобни.



Икос:

На целомъдрието чаша, уста премъдра и на църковните учения основа, Великият Василий духовно всички озарява. Дойдете, прочее, да застанем в Божия дом, с горещи сърца очи да вдигнем, като се наслаждаваме на чудесата му, с лъчите на житието му облени светло, и с чистия му дух прохлаждани, на вярата му нека подражаваме, на пламенността и на смирението му, заради които той стана дом на Божието естество; възпяваме те с тия думи, небесното разкриващ Василие преподобни!


Песен 7. Ирмос:

Докато всички служеха на златния истукан на поле Деира, тримата Твои отроци нехаеха за безбожната повеля, но хвърлени посред огъня, пееха оросявани: благословен си, Боже на нашите отци!

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Светло и пресветло е Рождество Христово, (а) и днешното тайнство, което изобразява бъдещото обновление, защото по реда на закона Спасителят се обрязва не като Бог, но като Човек и изпълнение на закона.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Образ на Отца е Син, а на Сина — Духът, а ти на Духа си непорочно огледало, о Василие, и дом на цялата Света Троица. Благословена е паметта ти и прославящите я се прославят свише.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Ти углъби ума си в непостижимите Божии дълбини и като събра драгоценните бисери на знание духовно, света изпълни с премъдрост и го научи да пее: благословен си, Боже на отците ни!

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

О, еднакво вдъхновение на ума у тази двоица свещена, като една душа неразделимо в две тела, в Григория — Василий, съединени от желание божествено, а във Василия — Григорий, молете сега Христа за вашето паство.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Баща на сиротите и на вдовиците защитник, на бедните — богатство, на болните — утеха, а на богатите — напътственик, на старите опора беше ти, на младите вразумител, и на монасите — пример за добродетелност, Василие.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Като очисти своя ум от всяка тинеста нечистота, Василие, с духа, с божествено желание изпълнен, ти проникна в духовните неща; ето защо, възпявайки Светата Троица, ти с дръзновение зовеше: благословен си, Боже на отците ни!

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Като къпина в огнен пламък пророчески видя те Моисей на планината Синайска, Чиста, която без да изгориш прие недостъпната светлина на Неизречимия и Един от свещените Лица (на Троицата), Който се съедини с грубата плът.



Катавасия:

Духът запази невредими

благочестивите момци в разпалената пещ,

покривайки ги с шумолящо покривало от роса

при слизането на божествения ангел.

И в пламъците оросявани,

те с благодарност пееха: възпяван Господи

и Боже на отците ни: благословен си!



Вторият хор:

Чрез струите (Йордански) изгори змийската глава

Този, Който усмири високите пламъци,

обхванали благочестивите момци;

а с росата на Духа Той разпилява всецяло

трудноуловимата мъгла на греха.


Песен 8. Ирмос:

Бог Слово, Който с мъдрост неизказана от нищото създаде всичко съществуващо, създания, благославяйте Го като Господ и превъзнасяйте Го във всички векове.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

В осмия ден Владиката като младенец се обрязва и името Иисус приема, защото Той е на света Спасителят и Господарят.

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

С осмия ден след Рождество Христово достойно се съчета всеславната памет на светителя, която с вяра почитаме и Господа възпяваме и превъзнасяме во веки.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Господа, Който по неизказан промисъл дарува на света Василия — на благочестието светлина, на богословието тръба, — благославяйте Го, създания Господни.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Господа, Който обилно действайки се всели в мъдрия Василий и чрез него изля благочестиво богословие, — благославяйте Го, създания Господни.

Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Като се наслаждаваме на божествените ти слова, Василие, ние тържествуваме в деня на паметта ти и не преставаме да пеем: благославяйте Господа, създания Господни!

Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

С лъчи от словеса ти озари света, Василие, които чрез светлината си ни учат да почитаме като едно божественото естество на Троицата: благославяйте Господа, създания Господни!

И сега и винаги и во веки веков, амин.

Родения преди вековете от Отца и безлетен Бог Слово, Който в последните времена от Девата изгря: благославяйте Го, творения Господни!



Катавасия:

Преславна тайна показа пещта Вавилонска,

която стана извор на роса:

че Йордан ще приеме в струите си невеществения Огън

и ще приеме в обятията си кръщавания по плът Създател,

Когото благославят и превъзнасят хората във всички векове.



Вторият хор:

Създанията видяха себе си свободни

и от древност тънещите в мрак — на светлината синове,

единствен стене князът на тъмнината.

Преди окаяно, всеобщото наследие на всички народи

нека сега усърдно благославя Донеслия (такава благодат).


На 9-та песен не пеем „По-почитана от херувимите...“, но пеем припевите на Обрезание:

Душо моя, величай Господа, Който по плът се обряза според закона.



Песен 9. Ирмос:

Теб величаем, Богородице благословена и всечиста, която Бога — Светилник, сиящ преди слънцето и в плът дошъл при нас — ти въплъти в утробата си девствена.


Душо моя, величай Приемащия обрезание на осмия ден. (2)

Днес Владиката обрязва се по плът като Младенец, изпълнявайки Закона.

Днес по плът Владиката обряза се и се нарече Иисус.

Като превъзмогна всички предели да човешкото естество, Христос се ражда свръхестествено от Дева, и както повеляват предписанията на Закона, по плът Той се обрязва и се явява изпълнител на Закона.

Дойдете в святост да тържествуваме славното именуване на Владиката Христос, защото днес Той боголепно се нарече Иисус; ведно с това и празника на светителя величаем.

След това припеви на светителя към тропарите на канона му.

Душо моя, величай великия сред йерарсите Василий. (2)

Душо моя, величай пресветлия светилникът на вселената. (2)

Душо моя, величай Великия Василий от Кесария. (2)



Този, вместо „Слава...“

Душо мой, величай украсителя на Църквата Христова.



И вместо „И сега...“

Душо моя, величай по-почитаната от войнствата небесни пречиста Дева Богородица.

Като вярно Христово агне ти, Василие, последва живоносните стъпки на Първия Пастир, защото живота си предаде на мъчителя, о отче, като великодушно пръв търпеше бедствие заради Църквата, о всеблажений.

Като видя всесвещеното църковно събрание Христово, украсено от твоето светителство, мъдрий, пагубният мъчител падна като от гръм ударен, защото не можеше да изтърпи зарите на Духа, живеещ в тебе, о Василие.

Ти се удостои с апостолско седалище, с лика на страдалците Христови, със скинията патриаршеска, с насладата на праведните и радостта на пророците, Василие, защото бе служител на Богородица и тайнозрител на Светата Троица.

Богородичен:

Единият Господ, Който с води покрива свода наднебесен, морето в пределите му удържа и бездната превръща в суша, като прие от тебе плът, о Чиста, бърза от Витлеем да дойде на Йордан за да приеме кръщение по плът.



После двата хора се събират заедно и пеят първия припев на празника и ирмоса:

Всеки език недоумява как с благи думи

достойно тебе да възхвали, Богородице.

Изнемощява всеки ум, дори и ангелски,

да те възпее; но като блага, приеми

нашата вяра, понеже знаеш нашата любов към Бога,

защото Ти си закрилница на християните

и тебе величаем.



След това припев:

Душо моя, величай по-почитаната от войнствата небесни пречиста Дева Богородица.



И ирмоса:

О, непосилни за разума чудеса

на рождеството (на Христа) от тебе!

Невесто всечиста, благословена Майко,

като получихме всесъвършено спасение чрез тебе,

тебе достойно хвалим, като Благодетелка,

принасяйки в дар благодарствено пение.
Светилен. Подобен: „В светилището духом...“

Покривалото на душата си ти, отче, обряза чрез любовта към премъдростта и се показа на света като слънце чрез чудесата, и мислите на верните ти озари, о богомъдри тайнозрителю на Троицата, мъдри Василие и на Богородица служителю. (2)

Слава на Отца и Сина и Светия Дух, и сега и винаги и во веки веков, амин.

По плът обрязва се Творецът на вековете като осмодневен Младенец, изпълнил Закона; и като Човек с пелени се повива и с мляко се храни Този, Който като Бог държи цялото творение с безмерна сила и го управлява с всесилна длан.


Хвалитни стихири на 6, глас 5. Подобен: „Радвай се...“

Този, Който като Бог от Бога произлезе от Отца без отделяне и като Слово без тление неизказано роди се, търпи обрязване по плът, пребъдвайки неизменно Бог; ето защо, като изпълни законното, стоейки над Закона, Той всички избавя от законното проклятие и дарява благословение свише. Затуй, като възхваляваме преблагото Му снизхождение, ние възпяваме и с благодарност Го славим и Го молим да дарува на душите ни велика милост. (2)

Бидейки син на Бога по благодат чрез възрождението в божественото кръщение, ти преподобний изповяда Сина Божий като предвечен Бог и Слово, по естество и наистина единосъщен на Отца и безначален като Него; а зиналите уста на еретичите ти запуши с блясъка на словата си, затуй и в горните царства ти се пресели, където заедно с Единия царстващ по естество Христос, Който излива над света богата и велика милост.

Вътре в небесния храм, като светител свещен, ти се засели облечен в деяние и съзерцание — начала на премъдростта, — като в свещена одежда. И сега, като свещенодействаш пред небесния жертвеник, преподобний, и стоиш пред Бога в невеществено богослужение, споменавай милостиво, о Василие всеблажени, нас, които празнуваме свещената и всечестна твоя памет, и моли за нас Христа, даряващ на света велика милост.

Всецяло посветен на Бога и всеотдайно привързан към него от детство, ти с блясъците на премъдростта божествена се озари, смисъла на съществуващия свят изясни, разкривайки със светли и мъдри думи пребожественото дело на познанието и въдворявайки благообразен ред във всичко. Затова те назоваваме божествен проповедник и учител, и светоносен светилник на Църквата, който моли Христа, даряващ на света велика милост.

В Божия страх ти укрепна, като разбра, че той е начало на премъдростта, Василие, ала страха с премъдрост и праведен живот ти надмогна, отче, чрез любовта се съедини с Бога и много близък с Него стана. Затуй като се научи на божествените наредби и съдби, ти изучи човешките обичаи и украси умовете на верните, обяснявайки събраните духовни закони. Прочее, моли Христа да дарува на душите ни велика милост.


Глас 6. Слава на Отца и Сина и Светия Дух!

Изля се в устните ти благодат, преподобни отче, и ти бе пастир на Христовата Църква, като учеше словесните овце на вяра в Единосъщната Троица — в Единия Бог.


Глас 8. И сега и винаги и во веки веков, амин.

Като слезе при човешкия род, Спасителят се остави да бъде повит с пелени; Той не се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да пеем: Ти си нашият Бог — помилуй ни!

След това голямо славословие. След трисветое тропар на светителя, „Слава...“ „И сега...“ тропар на празника. Ектении и отпуст.

Богомолците се помазват с елей от кандилото на светителя, ако поиска настоятелят, и пеем самогласната стихира. На 1-я час се чете тропар на празника, „Слава...“ на св. Василий, „И сега...“ богородичен на часа. След трисветое се чете кондакът на празника и останалото както следва. Прави се пълен отпуст.



На часовете се редуват кондаците на празника и на светителя.

На литургията блаженствата са на 8: от канона на празника — песен 3, и от канона на светителя — песен 6. След входа се пеят тропарът на празника и на светителя, „Слава...“ кондак на светителя, „И сега...“ кондак на празника. Прокимен на глас 6: „Спаси, Господи, Твоя народ и благослови Твоето наследие.“ Стих: „Към Тебе, Господи, възнесох душата си.“ И на светителя, глас 1: „Устата ми ще заговорят премъдрост и размислите на сърцето ми — разумност.“ Апостол, към Колосяни, зачало 254. И на светителя, към Евреите, зачало 318. Алилуя, глас 8: „Ти, Който пасеш Израиля: вслушай се“; Стих: „Устата на праведния се поучават в премъдрост и езикът му ще изрече прав съд.“ Евангелие от Лука, зачало 6; на светителя, зачало 24. И всичко останало. Служи се божествена Василиева литургия. Вместо „Достойно е...“ се пее „За тебе се радва...“ Причастен: „Хвалете Господа от небесата, хвалете Го във висините!“ На светителя: „ Вечен ще бъде споменът за праведника; от зла мълва не ще се уплаши.“

1 2 Кор. 11:29

2 Отменя старозаветното обрезание, което е предобраз („сянка“) на новозаветното Кръщение, в което християните получават драгоценната благодат на Св. Дух. — Б. пр.

3 Срв. Пс. 57:7.




Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница