„ОПЪЛЧЕНЦИТЕ НА ШИПКА”
ИВАН ВАЗОВ
1. Творческа история- Вазов сам е означил датата на създаване на творбата-6 ноември 1883 г.-петата година след освобождението на България.Това е период , в който се утвърждава българската държавност,формилат се ценностите на нацията , утвърждава се самочувствието на българите като народ, който е заслужил своята свобода и е досотен за уважение.Одата “ Опълченците на Шипка “ се ражда като остра реакция срещу онези ,които поставят под съмнение приноса на българите за тяхното освобождение. Произведението представлява една блестяща защита на българския народ по проблема , свързан с това ,доколко той е заслужил своята свобода.
2. Тема- -отбраната на Шипченския поход.
3. Идея – основната идея на творбата е да възкреси в паметта на българина спомена за подвига на шепата български опълченци, устояли ,заедно с многобройния отряд от руски воини , на свирепите пристъпи на редовната , добре обучена и многочислена турска армия , за да останат те безсмъртни в нашето съзнание ,т.е. възхвала на подвига на шипченци.
4. Сюжет – одата представлява поетически разказ за тридневния героизъм на опълченците при защитата на връх Шипка .Но този разказ е предществан от лирически увод , в който се разглежад проблема за срама и славата.
5. Форма- синтез на две начала – историческа конкретност и лирическо изображение на събитието.Историческата достоверност предполага хронологическа последователност на разказа.В лирическия увод се долавя известна полемичност и риторика.
6. Жанр – творбата съдържа всичики жанрови особености ,характерни за одата.Основното чувство е патосът.
7.Композиция- творбата се състои от три части откроени графично и смислово:
а/ лирически увод- открояват се две смислови части-темата за срама и темата за славата ;
б/ лиро- епическа част / същинска част/ - изградена на принципа на контраста
-
първа част единоборство на физически сили;
-
експозиция - “ три деня младите дружини…”;
-
завръзка –“ Нищо.Те ще паднат , но…”
-
втора част –противоборство между материя и дух
-
кулминация – “ Този връх висок е…”;
-
развръзка – “ Изведнъж Радецки…”;
-
апосиопеза- преход между история и легенда.
в/ епилог- история – легенда.
8. Герои и образи – открояват се два образа- колективният образ на защитниците на прохода и образът на генерал Столетов.Поетът не рисува отделен персонаж от опълченците , а предпочита да създаде впечатлението за всеобщност на подвига.Природата също може де се разглежда като своеобразен герой.
9.Проблематика- за подвига и саможертвата , за духовната приемственост, за любовта и омразата ,за смъртта и безсмъртието , за свободата и робството.
10. Смисъл на заглавието – “Опълченците на Шипка “ насочва към нравствената характеристика на героите,а достоверността , документалният пласт на творбата е обвързан с второто заглавие –“ 11 август 1877”- третият от тридневните най- ожесточени боеве при Шипка.
РОЛЯТА НА ЛИРИЧЕСКИЯ УВОД В ОДАТА
“ ОПЪЛЧЕНЦИТЕ НА ШИПКА”
/ план /
1.Лирическото встъпление е изградено чрез антитеза, като в условните две смислови части се съдържат опозициите срам – слава , позор- подвиг, мрак – светлина.
2. Първата част на увода :
а/ в нея се разгръщат едни от най- мрачните страници от българското минало;
б/ въведен е мотивът за срама и позора ,които се свързват с робството и неговите знаци –бич,окови,хомот,със спомена за трагичните поражения, с клеветническото твърдение ,че свободата е дар;
в/ условното приемане на клеветите всъщност е творчески похват ,словесен жест ,зад който кипят негодуванието и гневът на лирическия герой ,включил се в колективното “ ние”;
г/ анафоричното повторение на “ нека” може да се разчете като примирение с фактите на нерадостната историческа участ,полемичното им отрицание, гневен протест срещу едностранчивото им тълкуване;
д/ чрез антонимите “ стара “ и “ новий” Беласица и Батак са сближени не само като примери за изгубени сражения ,а и като имената на неуспял саможертвен порив към свободата.
е/ противопоставянето на двете части на встъплението става чрез конструкцията “ нека” срещу “ но”.Едната й страна е свързана с допускането на мрака на миналото , на позора и пораженията , а другата – с утвърждаването на светлината ,славата, победата.
3. Втората част на увода:
а/ навлиза легендарното , налагащо отказ от реално- конкретното и хиперболизирането на обекта, който се представя;
б/ при спомена за “ едно име ново ,голямо ,антично” състоянието на болезнена потиснатост се сменя с чувство на гордост и възторг;
в/ чрез анафоричното повторение “ защото” се въвеждат най- съществените причини в защита на националната чест;
г/ епитетите “ див” и “ чутовен” ,хиперболата “ покрит с бели кости и с кървав мъх” допринасят за възприемането на върха – герой като недосегаем и драматично- величав;
д/ неназованият връх е в Балкана- стожерът на родната земя ,крепостта на българския дух ,символ на героичното в националната история.Образът му осветява трагичните страници от българската история и те добиват нов смисъл;
е/ премълчаното име е сравнено с известното ,с вписаното в световната история име Термопили.Сравнението съизмерва българската историческа съдба с примери от световната история , за да утвърди поетически истината , че всеки народ е велик по своему ,щом е дорасъл до свободата си;
ж/ саркастичното определяне на обвиненията срещу националното достойнство като “ клевета” утвърждава тезата за българската саможертва при отвоюването на свободата и за героичната слава.
4. Функции на лирическия увод:
а/ да въведе читателя в основната проблематика на произведението;
б/ да се разкрие мотивът за срама и позора ,внушавани от хулителите на българската история;
в/ да се споделят чувствата на възхищение и преклонение пред спомена за епическата Шипченска епопея;
г/ в името на българския връх е скрит отговора на всички хули и ругателства.
ПОДВИГЪТ И САМОЖЕРТВАТА
НА БЪЛГАРСКИТЕ ОПЪЛЧЕНЦИ
/план/
1.Обстоятелства ,предхождащи изобразяваната картина:”Три деня младите дружини…”Третият ден, дванадесетият час , натоварени със символиката на кулминация на усилията , подготвят чудодейното превръщане на опълченците в легендарни воини.
2. Героичната драма на опълченците , изправени пред многочислените вражески войски:
а/ срещу яростната дивашка орда са изправени шепата храбреци,които защитават българското;
б/ бездушната орда е обединена единствено от фанатичността , като на дивашкия й вик “ аллах” се противопоставя бойният вик “ура!”- възглас за обоснованата храброст;
в/ ордите остават в подножието на върха , сродени с “ урвата дива” ,с митологичното долу на ада ,от който сякаш идват, а опълченците са горе , слети с върха;
г/ със сравнението “ идат като тигри “ е означена зверската ожесточеност на поробителите,а сравнението “ кат лъвове” свързва образа на опълченците с емблемата на българската сила ;
д/ предводителите на сражаващите се също са противопоставени: Сюлеман “ безумний” – с епитета –инверсия се внушава яростта,накърнената господарска гордост и заблудата у вражеския водач, че може още да властва над устремените към свобода българи.Представата за Столетов се гради от алитерацията и хиперболата в съчетанието “ ревна гороломно”.Гласът на пълководеца заглушава грохота на битката ,словото му преобразява опълченците.Те биват мобилизирани за нови подвизи , подтиквани от родолюбието ,войнската гордост и чест.
3. Най- критичната ситуация в боя визира героичната изява на бранителите ,водени от съзнанието за важността на историческата мисия:
а/ вътрешният монолог на опълченците обяснява направения от тях избор.Върхът е “висок” като изпитание за нравствените сили , на копнежа за свобода ,на непримиримостта с робството;
б/ прозрението , че със смъртта ще изкупят греха на робското съществуване извиква у тях неподозирани сили;
в/ в ръцете на героите дървото се превръща в меч ,камъкът – в бомба;за шипченските герои дори смъртта не е краят на тяхното сражение , щом мъртвите възкръсват;
г/ апокалиптичната картина се изгражда от тавтологията “ трупове мъртви”, метафората “ фръкнаха” , сравнението “ кат демони”.Турците се оказват неспособни не само да извършат подобен героизъм, но и да го прозрат;
д/ в часа на жертвоприношението шепата спартанци избират смъртта с песен на уста , което е знак за нравствената им победа;
е/ при пристигането на Радецки изказът замлъква , обезсилен от величието на разказа.Премълчаването на завършека на битката съсредоточава вниманието върху досегашния й развой , извежда на преден план не толкова резултата , колкото начина на протичането й.
4. Ролята лирическия епилог:
а/ опорните образи на одата като Балкана ,спомена ,славата са осмислени в плана на безсмъртното;
б/ символ на славата е вечният Балкан – мълчалив свидетел, вечен пазител на героичния спомен;
в/ слуховата представа за пронасянето на ехото на подвига във времето и пространството е постигната чрез алитерацията;
г/ името Шипка се превръща в мост между времената.
Сподели с приятели: |