Направление фетт



Дата17.10.2018
Размер152.99 Kb.
#90421
Технически университет – София
Направление – ФЕТТ

Основи на инженерното проектиране

Курсова работа №2:

Евристични методи

Разработил: Проверил:

Емилиян Георгиев Николов ас. Чалъкова

Група: 34

Факултетен №: 101211004
Метод 1 "Морфологичен анализ и синтез"

1. Търси се нов външен вид или друга реализация на функция или допълнителна функция на ТО - "тонколона"

2. Широколентова тонколона, суб буфер, активна тонколона, тонколона с пасивен филтър, тонколона със стойка

3. Усилвател, чекмедже, радио, лампа, маса, табуретка, стол, радиатор, касетофон

за 4 до 6 виж таблица 1

Таблица 1



Съставна част

Класификационен признак

Решения

Брой решения

Електроакустичен преобразувател

работна честота

високочестотен, нискочестотен, средночестотен, широколентов

4




вид

високоговорител, пиезоговорител

2




мощност

ниска, средна, голяма

3




брой говорители

1,2,3,3+

3+




комбинация

еднакви или различни говорители

2




цвят на мембраната

еднакъв с този на кутията или различен от него

2

кутия

материали

дърво, пластмаса, мрамор, други

3+




форма

елипсоид, сфера, куб, папалелепипед, призма, цилиндър, други

6+




разпределение на обема на кутията

разделен за всеки говорител, само един определен говорител е в отделен обем, общ обем за всички говорители

3




отвореност на обема

кутия; заграден, но отворен в задната страна; отворен без заграждане на обем

3




дизайн

с бас рефлекс, с хорна, запечатан обем, комбинация от горните

4+




цвят и шарка

дърво, едноцветна, многоцветна, други

3+

приспособления за носене

дръжка

0,1,2

3




презрамки

0,1,2

3

стационарна основа

крака

0, 3, 4

3




стойка

няма, с променлива височина, фиксирана височина

3




кукичи

с кукички за стена, без кукички за стена, с кукички за висяща основа (въже) или без кукички за висяща основа

4

усилвател

клас

A, B, AB, D

4




захранване

батерии, мрежата, алтернативно, от източна на сигнал, комбинирано

5




охлаждане

пасивно, активно с вентилатор, друго

2+




вход за сигнал

дигитален, аналогов

2

честотни филтри

брой

0,1,2,3,3+

4+




активни

няма, регулируеми, фиксирани

3




пасивни

няма, High-pass, low-pass, band-pass

4

механична защита на говорителите

покритие

решетка, плат, без покритие, комбинация

3+

7. Броя на всички комбинации е 4.2.3.3+.2.2.3+.6+.3.3.4+.3+.3.3.3.3.4.4.5.2+.2.4+.3.4.3+ = 2 089 711 042 560

8. Една възможна комбинация е преносима активна тонколона с 5 високоговорителя, един нискочестотен, два широколентови и два високочестотни. Мощността на нискочестотния говорител е средна, като тази на другите 4 високоговорителя е по-ниска от неговата. Високочестотните и широколентовите говорители са свързани два по два за двата стерео канала. Кутията е дървена, с форма на елипсоид, обема е разделен на 3 секции, една за едината двойка висикочестотен и широколентов говорители, втората за нискочестотния говорител и третата за другата двойка говорители. Всички секции освен тази на нискочестотния говорител са със запечатан обем, а тази на нискочестотния говорител е с бас рефлекс. Цвета на кутията е тъмносив с нюанс на синьото. Тонколоната има дръжка отгоре за лесно пренасяне, има четири малки крачета отдолу и две кукички в двата края за фиксиране към висяща основа. В тонколоната са вградени три усилвателя - два клас AB за двата стерео канала и един клас D за нискочестотния говорител, като на входа на всеки усилвател има по един активен регулируем честотен филтър. Захранването на усилвателите може да е батерийно или от мрежата, охлаждането е пасивно, като охладителните радиатори са на гърба на кутията. Всеки усилвател има отделен аналогов вход. Говорителите са покрити с решетка, над решетката е изпънат плат със светлосив цвят за завършване на естетическия вид.

Друга възможна комбинация е тонколона-табуретка. Тонколоната има един нискочестотен високоговорител с голяма мощност, кутията е от дърво, формата е правилен шестоъгълен паралелепипед, легнал на еднатаси основа. Шарката е дърво,на горната основа на паралелепипеда има възглавничка за сядане. Обемът на кутията е запечатан. На долната основа на паралелепипеда има четири крачета, между които се намира високоговорителя. Колоната е пасивна, без усилвател и без честотни филтри. Високоговорителят е защитен от решетка с фин плат пред нея.

Трета въжможна комбинация е тонколона-радиатор. Тонколоната има един нискочестотен говорител, идва средночестотни и два високочестотни. Мощността на нискочестотния говорител е голяма, а тази на средночестотните и високочестотните и средна. Цвета на мембраната на говорителите е бял. Кутията е правоъгълен паралелепипед, легнал на една от околните си стени, говорителите са околна стена, перпендикулярна на дъното. Обема е разделен на три секции, за едната двойка високочестотен и средночестотен говорители, за нискочестотния и за втората двойка високочестотен и средночестотен говорители. Всички секции са запечатани. Шарката на кутията е дърво с тъмно кафяв към черен лак. На дъното на тонколоната има четири крачета. За всяка секция със високоговорители си има отделен усилвател клас A. Захранването е мрежово. Охлаждането е активно, като усилвателите с охладителните елементи са изведени в отделна метална кутийка прикрепена към задната част на колоната. Охлаждането се състои от голям общ радиатор за трите усилвателя, като към радиатора е прикрепен голям вентилатор работещ на ниски обороти за да не създава излишен шум. Към високочестотните говорители има пасивни hi-pass филтри, а към средночестотните пасивни band-pass филтри. Пред говорителите няма механична защита с цел завършване на естетическия вид чрез цвета на мембраните им.



Метод 2 "Фокусни обекти"

1. Търси се нов вид тонколона, нова нейна реализация или допълнителна нейна функция.

2. Кутия, високоговорител, входни кабели

3. Фокус 1: "Тонколона"

Фокус 2: "нова реализация"

Фокус 3: "допълнителна функция"

4.1 автобус, вестник, човек, седалка, прозорец

4.2 автобус - син, късен, висок

вестник - цветен, интересен, скъп

човек - силен, пълен, умен

седалка - удобна, тясна, мека

прозорец - мръсен, голям, отворен

4.3 и 4.3 (фокус 1) "Синя" тонколона - опция цвета на тонколоната да се променя спрямо интериора за да се вписва по-добре в него

"Висока" тонколона - тонколона с висока кутия или на стойка

"Цветна" тонколона - шарена, подходяща за деца

"Силна" тонколона - подсилена за по-агресивна околна среда

"Умна" тонколона - с много опции за контрол над параметрите и автоматичен контрол над работата

"Тясна тонколона" - кутита е с дизайн позволяващ оптимално използване на заетото от тонколоната място

"Отворена" тонколона - контрукцията позволява лесно и многократно отваряне на кутията без опастност от повреда, за по-лесен ремонт и модифициране от потребителя

(фокус 2) "Късна" нова реализация -тонколона, направена от по-актуални материали, като фибро-стъкло, пластмаса, излята така, че да наподобява структурата на дървесина

(фокус 3) "Умни" допълнителни функции - позолява потребителя самостоятелно да променя конструкцията на тонколоната с цел получаване на нова функционалност

"Удобни/тесни" допълнителни функции - тонколоната да има предварително зададени функции, които са тясно свързани с условията при които ще се използва с цел удобство за потребителя

5.1 Стол, усилвател, екран за прожекции, проектор

5.2 Дърво, кола, телефон

5.3 Тонколона върх стол, тонколона като стол, тонколона-стол, тонколона с усилвател, тонколона-усилвател, тонколона до екран, тонколона с екран, тонколона-проектор, тонколона-дърво, тонколона на дърво, тонколона в кола, тонколона-кола, тонколона за кола, тонколона за телефон,тонколона в телефон, тонколона-телефон

5.4 (стол) - към кутията на тонколоната е прикрепена облегалка, за да може да се сяда и обляга на нея

(усилвател) - тонколона с вграден усилвател за да няма нужда от външен такъв и за по-добър контрол над звука

(екран) - тонколона с прикрепен към нея екран за прожекции

(проектро) - тонколона, към която може да се закрепя проектор

(дърво) - тонколона свъзможност за прикрепяне към дърво или дърво в което е вградена тонколона

(кола) - тонколона, пригодена за вграждане в кола, тонколона инсталирана на носещо превозно средство, която е с голяма мощност за концерти и др.

(телефон) -тонколона с възмжност за връзка към мобилен теледон за да се използвакато музикална система, тонколона свързана към телефон за да се чува разговорът от повече хора в едно помещение

6.1 Ограничавам, поправям, сигнализирам

6.2 Търся, мисля, уча

6.3 и 6.4 Тонколона, която ограничава пространството в което може да се чуе даден звуков сигнал (за да може да бъде чут само от определена част от аудиторията)

Тонколона, която се поправя лесно - не са необходими специални инструменти за ремонт или необходимите инструменти са част от самата колона

Тонколона, която сигнализира, когато входният сигнал достигне определени характеристики (честота, амплитуда, форма) или сигнализира за опастност

Тонколона, която търси изгубени хора (когато хората, които биват спасявани чуят даденият звуков сигнал знаят, че от посоката на звука идват спасителите)

Тонколона, която мисли - автоматично се настройва спрямо характериските на звука (реч, музика и др.), който звучи по нея

Тонколона, която се учи от мнението на слушащите, за да може да предава на звука по-предпочитани от слушащите характеристики.



Метод 3 "Отрицание на признаци"

Mодул"Морфологична матрица"

1. Търси се нов външен вид, друга реализация или допълнителна функция на ТО - "тонколона".

2. В таблицата от метода "Морфологичен анализ и синтез" е дадена част от морфологичната матрица на обекта

2.1. Описание чрез матрицата - ТО е описан чрез цялата матрица.

2.2. Допълнително описание, невключено в матрицата:

- електроакустичният преобразувател е с кръгла, елипсоидна или квадратна със заоблени ъгли форма

- електроакустичният преобразувател е прикрепен към предната страна на кутията, към страните на кутията, дъното, задната част или е в самата кутия

- електроакустичните преобразуватели са директно закрепени към кутията

- китуята е една на брой

- дебелината на стената на кутията зависи от мощността и честотния диапазон, който тонколоната трябва да възпроизвежда

- материалът на краката може да е гума, пластмаса или друг поглъщаш вибрациите материал

- охлаждането на усилвателите е извън или вътре в кутията

- има звукопоглъщащ материал с различна дебелина и разположение

3. Всички редове от матрицата и тези от таблицата от "Морфологичен анализ и синтез" се явяват признаци на тонколоната

4. и 5. Отречените признаци са дадени долу, като в скоби са дадени някои възможни решения:

Търси се тонколона, при която:

(от матрицата)

Електроакустичният преобразувател:

- Не е високоговорител или пиезоговорител (някакъв вид електродвигател или вибратор може да задвижва мембраната при ниски честоти)

- Формата му не е кръгла, елипсовидна или квадрат (триъгълна с обли върхове)

- Поне един от високоговорителите не е приктепен директно към кутията (поне един от високоговорителите е комбинация от няколко говорителя, при която единият говорител е основа за другите)

Кутията:


- Материала не е дърво, пластмаса или мрамор ( направена е от фибростъкло)

- Формата не е елипсоид, сфера, куб, папалелепипед, призма или цилиндър (конус или пресечен конус)

- Кутията не е една на брой(използват се няколко кутии, прикрепени една за друга посредством залепване или друг способ)

- В кутията няма звукопоглъщащ материал (обемът на кутията е достатъчно голям за да компенсира липсата на такъв материал, или дизайнът й извършва функциите на материала)

- Дебелината на стената на кутията не зависи от мощността и честотата на възпроизвеждания звук (кутията е мраморна или метална)

- Дизайнът на кутията не е с бас рефлекс, с хорна, запечатан обем или комбинация от горните (дизайнът е с пасивен радиатор и комбинация между последния и предните 3)

Усилвателят:

- Не е нито клас A, нито B, нито AB, нито D (усилвателят не е с фиксиран клас на работа, а може да превключва между няколко спрямо изискванията)

- Охлаждането не е нито пасивно, нито активно с вентилатор (охлаждането на усилвателя е водно или е споделено с други устройства, които се намират в същия обем, в който е усилвателя)

- Входният сигнал не е нито дигитален нито аналогов (входният сигнал е дигитален такъв, модулиран по амплитуда за да пренася аналогови сигнали)

Стационатната основа:

- Стационарната основа не е крака, стойка или кукички (стационарната основа е място за болт з прикрепяне към стена)

- Краката не са от поглъщаш вибрациите материал (между кутията и краката има бодложка от поглъщаш вибрациите материал или самата тонколона е поставена върху подобна подложка)

Честотните филтри:

- няма честотни филтри, но корекция на звука съществува (дизайнът на кутията позволява само желаната честота да преминава без изменение или усилена и подтиска другите честоти)

Механична защита на говорителите:

- няма решетка или плат, който да защитава говорителите, но да няма опастност да се повредят от въшни въздейдствия ( високоговорителите са изцяло в обема на кутията)

Метод 4 "Емпатия"

Модул "Универсален"

1. Нов въшен вид или допълнителна функция

2. Аз съм Тонколоната. Седя в ъгъла на стаята на колене и изпълнявам звуци, каквито поискат от мен. Някой път искат да крещя колкото мога, друг път искат да изпълнявам звуци, за които не съм предвидена, при което силно се напрягам и никой не мисли, че може да се повредя.

3. Изправям се; свивам се; лягам настрани; навеждам се назад; разпервам ръце; обгръщам се с ръце.

4. - изправям се - тонколоната е на стойка с променлива височина

- свивам се - кутията на тонколонат може да се разширява или свива за да се промени честотната характеристика

- лягам настрани - дизайнът на тонколоната позволява тя се се използва легнала или изправена в зависимост от предпочитанията на потребителя

- навеждам се назад - тонколоната може да променя ъгъла на акустичната си ос спрямо хоризонталата, за да се насочи по-добре към дадена аудитория

- разпервам ръце - тонколоната е съставена от отделни подвижни части, които могат да се раздалечават една от друга, например за по-ясно усещане на стерео сигнал

- обгръщам се с ръце - високоговорителите са закрепени към подвижни стойки, които могат да се завъртат спрямо тонколоната и да я обгръщат, за да може при необходимост тонколоната да излъчва в по-голяма пространство (например не в едно направление а в една равнина)

5. и 6. "Затварям (тонколона, която затваря)" - ако не е затворена вратата, тонколоната сигнализира за това и при липса на отговор я затваря

"Правя път (тонколона, която прави път)" - тонколона, която прави път, ако пречи на минаването

"Звъня (тонколона, която звъни)" - тонколона, която звъни, когато някой се обажда по телефона

"Грижа се (тонколона, която се грижи)" - тонколона, която се грижи за удоволствието на аудиторията от слушането и я предпазва от прекалено силни звуци

"Охранявам (охраняваща тонколона)" - тонколона, която при проникване на крадец, издава звуци имитиращи охранителна аларма или полицейска сирена

7. Тонколона-подводница - тонколона, която може да свири под вода

Тонколона-яке - тонколона, която може да се облича като яке и да пази от студеното време докато свири

Тонколона- кафе машина - свири докато се приготвя кафето, а ако готовата напитка не удовлетворява клиента, предлага да изсвири още една песен по негов избор

8. Тонколона, кутията на която е съставена от еднакви елементи - при промяна на броя им се променя размера на тонколоната

Тонколона, високоговорителят на която е съставен от еднакви елементи - при промяна на конфигурацията от тях се променят и характеристиките му

9. Тонколоната се затрупва под всякакви боклуци; поставя се на неподходящи за нея места; нивото на звука се увеличава прекалено много или самият сигнал, който й се подава може да я повреди; не се дава възможност на усилвателя й да се охлажда

- Приятно ли ще ви е да сте постоянно затрупани? - Тонколоната се поставя на свободно място, което не се използва като плот или не се поставят често неща върху него. Кутията се оформя така, че да не може да се поставя нищо върху нея

- Не е човешко да виждат че падаш постоянно, но да не те поставят на по-удобно място... - Тонколоната се поставя на достатъчно широко за нея място или се закрепя така, че при случайно бутане да няма опастност от падане.

- Пълна липса на вкус и на възпитание... кой харесва силно грачене? - В тонколоната се инсталира защита срещу претоварване, която ограничава нивото на звука до допустими граници

- Как може да ме мъчат с такива изисквания - все едно да караш куче да мяука...

- В тонколоната се изсталира система за контрол над входния сигнал, която блокира потенциално вредни за нея сигнали

- Никакво уважение към моята същност - искат да свиря, но нито се съобразяват с работното ми време, нито с работните ми условия... - Усилвателят на тонколоната се проектира да работи нормално при по-продължителна работа, като охлаждането може да го поддържа в нормална работна температура дори при по-неблагоприятни работни условия

10. Човек увеличава нивото на музиката.

Тонколоната сигнализира, когато силата на звука е опастна за слуха на слушащия, чрез специална индикация.

Човек настройва еквалайзера на колоната, но не е сигурен коя настройка е най-подходяща.



Тонколоната автоматично определя оптималния вариант за настройка спрямо музиката, която ще се слуша и го предлага на потребителя.
Каталог: Home -> Emo -> СЕМЕСТЪР%201 -> ОИП -> ОИП%20курсова%202
СЕМЕСТЪР%201 -> Обработка на масив от данни въвеждане на изходни данни и построяване на хистограми
ОИП%20курсова%202 -> Задача №2 „евристични методи і" Метод „Морфологичен анализ и синтез". Алгоритъм Уточняване на проблема
ОИП%20курсова%202 -> Задача 2 то тонколона Евристичен метод: "Морфологичен анализ и синтез" Търси се нов външен вид или друга реализация на функция или допълнителна функция на то "
ОИП -> Инженерен анализ Определяне на главната функция на се определяне на главната функция на детайлите


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница