ЗА СВОБОДАТА В ДРЕВНОСТТА, СРАВНЕНА СЪС СВОБОДАТА В МОДЕРНИТЕ ВРЕМЕНА
(реч, произнесена през 1827 г. в Атене Роял)
Господа,
Възнамерявам да предложа на вашето внимание известни разграничения, твърде нови, между два вида свобода, чиито несъответствия досега са оставали незабелязани или поне твърде слабо подчертавани. Едната е свободата, която толкова са ценили народите от древността; другата — онази свидна за модерните нации свобода. Ако не се лъжа, уточняването би представлявало двояк интерес.
На първо място, объркването между тези два вида свобода се превърна в извор на много злини сред нас през небезизвестните етапи на революцията ни. Франция се оказа изтерзана от безплодни опити, чиито автори, раздразнени от несигурния си успех, се опитаха да й наложат ползването на нежелани от нея блага и да й оспорят други, които тя желаеше.
Второ, призовани от нашата успешна революция (наричам я успешна, въпреки крайностите й, защото съм отправил поглед към нейните резултати) да ползваме благодеянията на изборното управление, интересно и полезно би било да се запитаме защо това управление, единственото, в чието лоно днес можем да се радваме на известна свобода и спокойствие, е почти изцяло непознато за свободните нации от древността.
Известни са ми твърденията, че някакви наченки съществуват у едни или други древни народи, в република Лакедемония например или при нашите прадеди галите, но ги намирам за погрешни. Начело на Лакедемония стояла жреческа аристокрация и в никакъв случай — изборно управление. Царската власт била ограничавана, но от ефорите, а не от хора, изпълняващи мисия, подобна на тази, с която изборите в днешно време товарят защитниците на нашите свободи. Без съмнение ефорите, чиято институция е установена от царете, били посочвани от народа. Но те са само петима на брой. Предводителството им било колкото религиозно, толкова и политическо; те участвали в самото упражняване на властта, т. е. в изпълнителната власт; така че прерогативите им, както на почти всички народни магистрати в древните републики, съвсем не били преграда пред тиранията, а понякога самите ефори се превръщали в безжалостни тирани.