Библейската позиция на църквата Увод: Позицията на църквата е против употребата на алкохол. Една оспорвана позиция на църквата



Дата13.01.2017
Размер143.72 Kb.
За” или „Против” алкохола

(Библейската позиция на църквата)

Увод: Позицията на църквата е против употребата на алкохол.

1.Една оспорвана позиция на църквата

„В спора се ражда истината”. Съгласни ли сме с тази поговорка?! За жалост естественият завършек на споровете е враждата. За това съм перифразирал поговорката така: „В спора се ражда враждата.” Ако заменим думата спор с вражда, ето как ще изглежда: „Във враждата се ражда истината.” Съгласни ли сте с тази поговорка?! Естествено, че не! Истината не може да се роди във вражда и лоши отношения.

Ето ви още една хубава мисъл: „Започват да спорят, защото не се разбират и завършват с неразбиране, защото са спорили.” Колко е вярно! В спора се ражда вражда и неразбирателство.

Започвам темата с идеята за спора, защото желая през този час да разгледаме една позиция на църквата, върху която често се спори и която често бива оспорвана за съжаление, дори от църковни членове.



2.Една притча от Талмуда – “Ной и дявола”.

Но преди да кажа за каква оспорвана позиция на църквата става дума, да разведрим обстановката с една весела история от Талмуда:

„След Потопа дядо Ной излязъл на сушата и се заловил за работа. Един ден той посаждал една лоза. При него дошъл дяволът и го попитал: „Какво садиш?” „Ами лоза. Нейния благодатен плод весели сърцето на човека.” „Браво!” – казал дяволът – „Аз искам да ти помогна. Ще ти донеса малко тор.” Ной приел с радост предложението му. Дяволът отърчал и веднага докарал една овца, една маймуна, лъв и свиня. Заклал ги набързо и полял с кръвта им земята около посадената лоза.

Човекът вече е готов.” – казал със задоволство дяволът – „Отсега нататък, заедно с виното човекът ще приема и качествата на смесената с него кръв. Щом пийне малко ще става прост и тъп като овца. Сръбне ли повечко – ще подскача и ще се криви като маймуна, и ще става за резил пред всички. Попрехвърли ли, ще става лют и див като лъв. А натовари ли се достатъчно, ще се въргаля навсякъде като свиня.” (Измамни блаженства)

Досетихте се, вярвам. Позицията, която ще разгледаме е библейската позиция на църквата против употребата на алкохол. Озаглавил съм размишленията си: „ЗА” или „ПРОТИВ” алкохола (Библейската позиция на църквата).

3.Позицията против алкохола в Църковния наръчник.

В Църковния наръчник в глава 5 Църковно членство, в точка 9 от Кръщелния обет, който се поема от всеки желаещ да бъде член на църквата пише: „Вярвате ли, че тялото ви е храм на Светия Дух? Ще почитате ли Бога като се грижите за него, отказвайки се от всичко вредно: (от нечисти храни), от употреба, (производство и продажба) на алкохолни напитки...?”

Искам да припомня, че всеки църковен член е отговорил с ДА на този въпрос, като по този начин е подкрепил категоричната позиция на църквата Против употребата на алкохол.

В глава 13 от Църковния наръчник, в основанието за налагане на дисциплинарни мерки (поставяне под дисциплина и изключване от членство) точка 9 гласи: „Употреба, произвеждане или продажба на алкохолни напитки.” Т.е. това е един от греховете, срещу който църквата застава категорично против и заради който може да освободи от църковно членство човек.



4.Позицията на световно известни личности – не сме сами.

Мнозина наричат тази позиция глупава и смешна или крайна и консервативна. Но нека преди да разгледаме основанията за нея да чуем мненията на световно известни личности за тази позиция.



„Пиещият не е вече свободен човек: той влачи най-тежкото робство, защото робува на най-злия господар.” Сократ

„Пиянството е доброволно безумие.” Аристотел

„Силата на ума зависи от въздържанието. Виното е враг на мъдростта и приятел на лудостта...” Питагор

„Човекът вкарва един враг в устата си, който му открадва ума, а после го превръща в скот...” Уилиям Шекспир

„Пиенето за организма е като пясъка за движението на машината... Пия вода, защото мозъкът ми е потребен за много по-добра работа от тази да го отравям.” Томас Едисон

„Алкохолът във всичките му форми не дава нито здраве, нито сила, нито топлина, нито щастие. Той донася само нещастие...” Лев Толстой

„Ако леността е майка на всички пороци, то алкохолът е техен баща.” Бенджамин Франклин

„Умереното пиене е всъщност алеята, която води към ада на пиянството. Всеки пияница е бил някога умерен пияч.” Професор Густав фон Бунге

„Алкохолът прави повече опустошения от трите исторически бича: глада, чумата и войната.” Уилиям Гладстон

„Народът гине от пиянство. Трябва да се направи нещо за намаляване на пиянството и отравяне на цели поколения с вино.” Достоевски

„Отстранете всички пияници... и след няколко години те ще бъдат напълно заменени с нови. Една голяма част от пияниците умират без да намалее техният брой. Но превърнете всички умерени пиячи във въздържатели и не след дълго в цялата страна не ще остане нито един пияница, защото умерените пиячи са източник на алкохолизма.” Професор Август Форел

„Алкохолът е главен парализатор на нервната система. Каква полза може да има от отрова, която довежда хората до състояние на безумие, тласка ги към престъпления, прави ги болни, отравя съществуването не само на пиещите, но и на заобикалящите ги, дори на техните потомци.” Академик Иван Павлов

(Измамни блаженства)

Едва ли някой може да нарече тези велики мъже глупаци или пък би нарекъл техните прогресивни, дори за нашето време идеи и разбирания – крайни и консервативни.

І.Позицията против употребата на алкохол е основана на Библията.

Разбира се, нашата позиция като църква не се основава на мненията на никой човек, но само и единствено на Божието мнение изразено в Словото Му. Позицията на църквата против алкохола се основава на Библията.



1.Възражения на тази позиция

И е то тук, веднага се надигат възраженията на противниците на тази позиция. Сега е времето да им дадем думата, за да изложат своите аргументи.



а)В Библията не е забранено да се пие алкохол.

Първият и основен е факта, че никъде в Библията не е забранено да се пие алкохол. Има няколко текста, които изразяват негативно отношение към алкохола, но то е преди всичко свързано със злоупотребата с алкохол, т.е. препиването с алкохол и пиянството. Но умерената употреба и пиенето по определени поводи като празници и тържества се забранява само на назирейте за времето на назирейството им и на свещениците при извършване на служба в Светилището. Следователно Библията и Бог не ни налагат пълно въздържание и алкохолната забрана не е библейска заповед.

б)Дори старейшините в християнската църква са пиели.

Вторият аргумент: мнозина добри и одобрени от Бог мъже, чиито живот е записан в Библията са пиели алкохол без да им е било забранявано от Бог. Ной си направи вино и дори се опи. Цар Соломон, Данаил също са пиели вино, а в Новия завет е записан съветът на Павел в (1Тимотей3:2,3,8). Т.е. този съвет показва, че е било допустимо в апостолската църква да се пие умерено алкохол. Пиянството им е забранено, но не им е било забранено напълно да пият вино.

в)Алкохола дори се препоръчва като лек в Библията.

Третият аргумент: В някои текстове от Библията алкохолът е препоръчван като лек (1Тимотей5:23). В този текст ап.Павел препоръчва на своя сътрудник Тимотей виното като лек за болния му стомах. (Притчи31:6,7) Този текст пък препоръчва употребата на алкохол като обезболяващо средство, а и като средство срещу подтистнатост и депресия. Това „доказва” според защитниците на алкохола, че пълната забрана е една неоснователна позиция.

г)В Библията чрез виното се представя дори благословението.

Четвърти аргумент: в Библията чрез изобилието и употребата на вино е представено дори благословението от Бога. Ето ви 2 текста: първият е в благословението на Исаак към Яков (Битие27:28). (Псалом104:13-15) Щом е използвано за да представя благословението от Бог, защо тогава ние да го забраняваме?! Това е риторичният въпрос, който ни задават защитниците на алкохола.

2.Контра-възражения, Библейски основания и идеал.

На тези аргументи и възражения срещу пълното въздържание могат да бъдат представени контра-аргументи, които също си също си имат логично и Библейско основание. Ето ги и тях:



а)В Библията не е забранено и многоженството –

теологично разбиране или буквален прочит.

Първи контра аргумент: вярно е че библията не забранява на всички да пият алкохол, а само на назирейте. Но ако разсъждаваме по този начин, то Библията не забранява и други неща, за които знаем, че е погрешно да се практикуват. Това се нарича теологично разбиране и четене на Библията за разлика от четенето по буква. Например многоженството. Никъде Библията не го забранява за всички. Ето ви текстове: (Тит1:5,6) (1Тимотей3:2,12) Апостол Павел изрично посочва, че епископ и дякон може да бъде мъж само на една жена. Ако има повече от една не е подходящ. Но това означава, че тогава в първата апостолска църква е имало християни с повече от една жена. И това не им е било забранявано. Защо тогава почти всички християнски църкви го забраняват и са съгласни, че Бог не го одобрява?! Не е ли почти същият проблем и с алкохола?! Бог е допускал много неща в миналото, с които не е бил съгласен. А ето я причината за това допускане на много неправилни неща: (Матей19:8) Ето ви едно теологично четене и разбиране на Библията от Исус. Той издигна един нов стандарт за хората, които не беше нов, но беше забравен от тях – това, което е било в началото, когато Бог създаде човека и всичко в природата съвършено. За това ние възприемаме този стандарт от Исус и се стремим към него. За това отричаме алкохола, защото високият Божествен стандарт го отрича. „Къде е записано това?” – ще попита някой. Семейния скандал, когато Ной се опи, кръвосмешението на Лотовите дъщери, принасянето на чужд огън в Божието светилище от синовете на Аарон – Надав и Авиуд, защото бяха пили алкохол, който ги погуби. Ето ви Божието отношение: (Притчи21:1)(Притчи23:29-35)(Исая5:11,12)(Осия4:11) Не отрича ли високия божествен стандарт алкохола?!

б)Образец, висок стандарт и идеал – свещеници и назиреи.

Втори контра-аргумент: Така е, някои от старейшините християни в апостолската църква са пиели вино. Но нито Бог, нито ап.Павел издига, изтъква тази тяхна практика като наш пример. Напротив нашият пример са свещениците, на които е заповядано (Левит10:9-11) Ако желаете винаги да различавате между свято и несвято, между чисто и нечисто и да бъдете винаги „обути с готовност” (Ефесяни6:15) да благовестявате и споделяте вярата си единствено пълното въздържание е вашия образец и стандарт за поведение. (Притчи31:4,5) Назирейте са също наш пример в посвещаването на Бога. (Числа6:2,3) Каквато и да била пречка в нашата чистота и връзка с Бога трябва да се отстранява. Когато ап.Павел съветва Тимотей да започне да пие вече и по малко вино за лек, то това е защото до този момент явно Тимотей е следвал този висок образец за назирейството на пълно посвещение на Бог във всичко и не е пие дори гроздов сок. Така достигаме до...

в)Алкохолът не може да лекува стомах и депресия.

Третия контра-аргумент: Виното и алкохолът не могат да лекуват чести боледувания и разстроен стомах. Навярно Тимотей е изпитвал притеснения за отговорността, която му е била възложена. Навярно някои църковни членове са презирали младостта му и тези безпокойства са се отразили на здравето му и са му причинили гастрит или разстроен стомах. И когато ап.Павел го съветва да пие вино, то това не е алкохолно вино, тъй като алкохолното не помага на болния човек и на стомашните проблеми. Напротив то е противопоказно.

Природолечението е заемало основно място в медицината в онази епоха и ние няма да преувеличим ако кажем, че вечният пътешественик ап.Павел е научил от някой гръцки лекар (например евангелист Лука), природолечебна рецепта за благотворното влияние на гроздовия сок върху организма. Днес има стройна система от научно потвърдени методи за лекуване на хронични заболявания чрез гроздолечението, включително и на храносмилателната система. (Самоеле Бакиоки „Виното в Библията” стр.12,13)

Всеки психолог или лекар ще потвърди, че виното не лекува депресията, а я задълбочава. В този смисъл съвета на Соломон от (Притчи31:6,7) се разбира в две насоки: Първо като употребата на алкохол за болкоуспокоително, какъвто днес е морфина за неизлечимо болни и страдащи, примерно от рак. И втората насока е показване на ефекта от алкохолната употреба. (стих 7 и 5 в потвърждение на това).

Когато четем съвременните публикации можем да се запитаме – щом като лекари и учени препоръчват от 1 до 3 чаши по 150-200 грама червено вино дневно като средство за превенция срещу сърдечно-съдови заболявания, то тогава това не доказва ли, че алкохолът е полезен?! За съжаление на любителите на чашката отговорът е категорично НЕ. Не алкохолът в червеното вино, но една субстанция, вещество в люспата на червеното грозде е това, което въздейства полезно на организма. Веществото се нарича РЕСВЕРАТРОЛ и то е причина за намаляване на вредния холестерол и увеличаване на полезния холестерол в организма. (LeRoy Creasy, Cornell University)

Медицинските изследвания доказват следното за алкохола: То е протоплазмена отрова. (Всяка клетка в организма е съставена от вещество наречено протоплазма.) Попадайки в стомаха алкохолът не се нуждае от смилане, а се абсорбира директно в кръвния поток. Само след няколко минути клетките в организма са „напоени” от тази протоплазмена отрова. В различни части на тялото клетки започват да измират, а червените кръвни телца жертват себе си, обединяват се като „бодигардове” (съсирват се) и отстраняват от кръвообращението малки групи отровени клетки от различни части на тялото, особено в мозъка. Всеки път когато се погълне алкохол се погубват известен брой мозъчни клетки. А те никога не се възстановяват. (Ню старт, Върнан Фостър)

г)Бог използва дори погрешните разбирания.

Четвърти контра-аргумент: В Библията наистина се свързва употребата на вино и алкохол с благословение. Но ние знаем, че в Божието слово и тлъстото и тлъстината се свързват с благословение. (Битие45:18)(Второзакони32:14) нещо, за което от съвременната медицина ни е ясно, че и дума не може да става, че е полезно. Това, което Бог прави е да използва човешкият език и разбирания в определен период от историята, за да представи истината си. Понякога Бог използва дори фалшиви и погрешни разбирания на хората, за да представи своята истина. Например притчата за Лазар и богаташа, която Исус разказа беше основана на погрешните възгледи по това време за състоянието след смъртта.

Понякога и ние постъпваме с децата си по същия начин, за да им обясним нещо. (Примерно за торбалан, за щъркела и бебетата). Но Бог се радва, когато израстваме в разбиранията си и те вече не са по детски наивни, както и ние се радваме за децата си.

Още нещо, виното в Библията не е свързано само с благословение, но и с проклятие и гняв. (Псалом75:7,8)(Еремия25:15,16)(ОЙ14:8-10) Това идва да покаже, че има добро и лошо вино. За нашата църква доброто вино е безалкохолното, а лошото алкохолното. От личен опит може да прецените дали е така.

ІІ.Позицията против употребата на алкохол е нужна на обществото.

Освен, че позицията ни против употребата на алкохол е основана на разумно теологично четене и разбиране на Библията, тази позиция е и една обществена позиция, нужна на целия съвременен свят.



1.Обществен враг №1 - статистика

Днес алкохолът е обществен враг №1. няма по-ужасен, по-опасен масов убиец и престъпник днес от алкохола. Ако се съмнявате в това, което ви казвам, просто погледнете статистиките.



Статистика на КАТ: В следствие употребата на алкохол от водачите на ППС 2000 година има 455 ПТП, 73 загинали, 556 ранени. 2001 година има 428 ПТП, 55 убити, 531 ранени.

Годишен доклад за младежта 2002г. от Министерството на младежта и спорта: „Сериозен проблем за здравето на подрастващите е... консумацията на алкохол. Алкохолни концентрати употребяват почти половината от младите хора на възраст между 15-18 години. (В това число 18% редовно). 3/4 от младите на възраст 19-25 години (в това число 1/3 редовно).

И за да не си мислите, че това е само Български проблем, ето ви статистика на МЗ на Англия за алкохола. От събраните данни от 1978 до наши дни се отбелязва, че между 5000 и 40000 смъртни случаи годишно мога да бъдат причислени към злоупотребата с алкохол.

В доклад на организацията „Загриженост за алкохола” (Alcohol concern) се твърди, че 1 от 4 спешни приема на мъже в болница е свързан с алкохол и че алкохола играе роля в близо половината от сериозните пътни произшествия, и в около половината от инцидентите на домашно насилие. В близо 40% от насилствените престъпления извършени през 2000 година, насилникът е бил под влиянието на алкохола.

Ето ви някои цитати от статията „Алкохол и здраве” на ст.н.с. д-р Цветан Бранков и доц.д-р Люба Костова, публикувана във вестник „България”: „Световната здравна организация през 1951 година включва в списъка на човешките болести проблемите свързани с алкохола... Вече е доказано, че злоупотребата с алкохол съкращава живота на човек средно с 20 години. Сред починалите хора на възраст между 35 и 50 години, 1/3 са преки жертви на алкохола, а косвените жертви са много повече. Доскоро се считаше, че болестите причинени от алкохола са приоритет на мъжете, но в последните 2 десетилетия в някои страни 40% от засегнатите от алкохолизма са жени. Има ясна тенденция за снижаване на възрастовата граница при младежите употребяващи алкохол. Престъпността, насилието и ПТП-я също до голяма степен са свързани с употребата на алкохол. Статистиките сочат, че 64% от убийствата, 58% от умишлените пожари, 29% от побоите, 22% от сексуалните престъпления са станали под въздействието на алкохола... Илюзия е схващането, че пиенето е личен въпрос и въпрос на избор на всеки човек. На практика се оказва, че за да избираш трябва да разбираш. Много от любителите на алкохол не са компетентни, за да вземат правилно решение и навреме да прекратят вредната употреба на алкохол. Алкохолът се обвинява и за влошаване на генетичния фонд на човешкия потенциал, защото намалява работоспособността и интелектуалните способности на човека, променя характера му, води до упадък на личността и до създаване на непълноценно поколение... Алкохолът е тъканна отрова, която действа на клетките на организма и на тяхното снабдяване с кислород. [Както всички знаят, алкохолът разрушава клетките на човешкото тяло. Човек ще се отрови ако изпие 75-80 милилитра алкохол, а ако изпие 250-500 милилитра е опасно. (радио Китай на Български – CRI on-line)] Най-силно са засегнати мозъчните клетки, а в стомаха поради задържане на храната, в следствие консервирането й от алкохола се получава гастритна драма.”

Алкохолът е най-ужасният масов убиец и престъпник за света днес. Няма по-голям. Колко нещастни домове, деца и съпруги е оставил алкохола. „В чашата са се удавили повече хора отколкото в морето”. „Пиенето не прощава на никой.” Двамата ми дядовци получиха удар от пиене.

2.Алкохола – вчера и днес – 7 факта

Разбирането за алкохола и неговите характеристики днес се различават от тези от Библейски времена. Ето ви 7 факта за това:

1)Разнообразието от алкохолни напитки. В Библейски времена основните питиета, които са били познати са били виното и питие подобно на бирата. Днес броя на предлаганите и рекламирани алкохолни напитки е безброен. В много страни е прието на вечерни партита да се консумира между 8 и 10 различни алкохолни напитки.

2)Висок алкохолен градус. В библейски времена питиетата не са били с по-висок от 9-10% алкохолно съдържание. В редки случаи са достигали 15-16%. А днес концентратите са 35-40%, дори до 90% ракии и водки.

3)Асоциация с лекарство. Използването на алкохола при лекарствените смеси създава фалшива представа за полезното му въздействие върху организма.

4)Лесна достъпност. В миналото алкохолните напитки са се употребявали предимно по празници. Днес почти във всеки дом има барче за алкохолни напитки, а във всяко мазе буре с вино.

5)Ниска цена. В миналото алкохолът е бил скъп и достъпен предимно за по-заможните. Днес дори бедния човек може да си позволи да се налива с алкохолни напитки.

6)Педагогическо-възпитателно въздействие. В библейски времена не е имало днешния масиран търговски натиск върху съзнанието на хората, което да свързва употребата на алкохол с просперитет и успех. Младите са расли в патриархални семейства, където не са имали възможност да употребяват свободно алкохол както днешните млади.

7)Нуждата от по-голяма концентрация на ума. Пътувайки в библейски времена на гърба на магаре или пеша не е изисквало днешната концентрация зад волана на автомобила.

А ние християните приличаме много на шофьорите на пътя. В този свят на злото ние пътуваме към небето. Нашият път е изпълнен с много завои, опасни пропасти и капани, които дявола поставя по нашия път. За това будното ни съзнание и пълното въздържание е единственото нещо, което ще ни предпази от катастрофата.



3.Твърда позиция и пример

Законът за движение по пътищата е категоричен при шофьорите – пълно въздържание. Има и други професии, които изискват същото. Нашата професия е християни, светлина за света. По-малко важно ли е за нас тогава пълното въздържание?! Напротив ние трябва да заемем категорична позиция и тогава ще се получи това, което Бог обещава: (Второзаконие4:5-8).

Ние с нашето поведение сме пример в този свят. Живота ни е наблюдаван под лупа. За това трябва да даваме категоричен пример, а не да бъдем извинение за греховете на другите. Чували ли сте думите: „Ами то брат еди-кой си го прави това, значи и аз мога.” Ще носим тежка вина, ако заради нашите малки компромиси допринесем за гибелта на други хора.

Знаете ли как Спърджън спрял да пуши. Той бил най-известният християнски проповедник и оратор за времето си. Стотици хора се стичали в църквата, за да го слушат как проповядва. Един ден той прочел една реклама за тютюн със следния кратък текст: „Пушете тютюна, който Чарлз Спърджън пуши!” От този ден нататък той спрял изобщо да пуши.

Нашето влияние е огромно и не бива никога да допускаме да бъдем инструменти в ръцете на дявола за погубването на други хора. За това нашата позиция като църква е категорична – пълно въздържание от алкохолна употреба. Това е библейска позиция, която е изключително нужна на днешния опиянен, болен и загиващ свят. Това е една позиция с вечни последици.

Заключение: Христос – личен пример и висок идеал

(Марко14:23-25) Исус ни даде личен пример. Той ни даде един висок идеал, който да следваме. И ние го следваме като църква, защото всичко, за което копнеем като християни е да бъдем с Него в небето. И всяко нещо голямо или малко, или нищожно (на пръв поглед), което би ни възпряло от това прекрасно нещо, считаме го за измет, боклук. (Филипяни3:7,8)

Христос е нашата цел, нашия пример, нашия живот.


Увод: Позицията на църквата е против употребата на алкохол.

1.Една оспорвана позиция на църквата

2.Една притча от Талмуда – “Ной и дявола”.

3.Позицията против алкохола в Църковния наръчник.

4.Позицията на световно известни личности – не сме сами.

І.Позицията против употребата на алкохол е основана на Библията.

1.Възражения на тази позиция

а)В Библията не е забранено да се пие алкохол.

б)Дори старейшините в християнската църква са пиели.

в)Алкохола дори се препоръчва като лек в Библията.

г)В Библията чрез виното се представя дори благословението.

2.Контра-възражения, Библейски основания и идеал.

а)В Библията не е забранено и многоженството – теологично разбиране или буквален прочит.

б)Образец, висок стандарт и идеал – свещеници и назиреи.

в)Алкохолът не може да лекува стомах и депресия.

г)Бог използва дори погрешните разбирания.

ІІ.Позицията против употребата на алкохол е нужна на обществото.

1.Обществен враг №1 - статистика

2.Алкохола – вчера и днес – 7 факта

3.Твърда позиция и пример

Заключение: Христос – личен пример и висок идеал


База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2016
отнасят до администрацията

    Начална страница