ИЗВЪРВЯНИЯТ ПЪТ НА БОРБАТА И НОВОТО БИТИЕ
НА БОТЕВИЯ ГЕРОЙ
1.ТВОРЧЕСКА ИСТОРИЯ:
- Къде е написана и публикувана творбата?
- Какъв е конкретният повод за създаването й?
2.ТЕМА НА ПРОИЗВЕДЕНИЕТО
- Тълкувайте смисъла на заглавието?/”ключови думи”/
3. ЖАНРОВО ОПРЕДЕЛЕНИЕ НА ПРОИЗВЕДЕНИЕТО
- обяснение на избора на жанра и връзката на вида с
4.ИДЕЯТА НА СТИХОТВОРЕНИЕТО:
- физическата смърт е начало на духовното безсмъртие за онзи, който е посветил себе си на борбата за свобода и правда; цялата природа, свидетелка, съдник и закрилник се прекланя, коленичи пред жертвоготовността на един българин, възпява неговата душевна мощ и препраща спомена за него през вековете.
5.НАЧАЛЕН СТИХ
- като продължение на мълвата
- в опозиция на официалното твърдение
6.ХАРАКТЕРИСТИКА НА МЯСТО, ВРЕМЕ, УСЛОВИЯ, В КОИТО СЕ НАМИРА ЛИРИЧЕСКИЯТ ГЕРОЙ
- ролята на Балкана/място, където……;НОВ ДОМ../
- сам, без другарите си
- елементи от заобикалящата го среда
- значения на „слънцето сърдито пече”
7.ФИЗИЧЕСКО СЪСТОЯНИЕ
- детайли, разкриващи външния вид
- изразни средства, употребени за описанието на юнака
- значението на хиперболата, анафората, градацията
8. ЧУВСТВА И МИСЛИ НА ЛИРИЧЕСКИЯ ГОВОРИТЕЛ
-наблюдения над 4. и 5. строфа
- тълкуване на прякото и преносно значение на „жътва е сега….”и апосиопезата след израза, на повелителните глаголи ; обяснения на съюза „И” в израза „ще да загине и тоя юнак”
- ПЪЛНО ОБЯСНЕНИЕ НА ПОАНТАТА/тон, ритъм, антитеза, градация; етимологична фигура/”ключова дума- пеят, певци/
- загиналия в битка с народните врагове, пожертвалия се в името на свободата и всеобщото щастие, след физическата си смърт няма да бъде забравен, а ще се превърне в пример за родолюбие, героизъм;
- той ще бъде увековечен чрез песните, преданията на сънародниците, т. е. ще продължи да живее, в смъртта ще възкръсне за духовно безсмъртие
- природата е символ на вечността; земята, небето, животните, звездите, небесния свод, слънцето, гората и вятърът се свързват с устойчивото, вечното; Балкана –въплъщение на гордия и независим бълг. дух, на вековните борбени традиции
9.ТРАДИЦИОННОТО И „ПРЕОБЪРНАТО” ЗНАЧЕНИЕ НА МИТОЛОГИЧНИТЕ И ФОЛКЛОРНИ ПЕРСОНАЖИ
- укротени, покорени от нравствената сила на юнака
- възприемат го като „брат”,т. е. сродни, близки
- опитват се да помогнат, да облекчат страданията
10.ХУДОЖЕСТВЕНОТО МАЙСТОРСТВО ПРИ ИЗГРАЖДАНЕ НА ПЕЙЗАЖА В 7.КУПЛЕТ
- асонанс на гласната „Е”/ролята на гласната/
- акцентуване на „Балканът пее хайдушка песен”
- различия между видовете песни в творбата/ на робините, жътварките,…/
11.ДУШЕВНО СЪСТОЯНИЕ НА ГЕРОЯ
- притеснения, очаквания
- значения на „кажи ми/ пък ми вземи душата/аз искам,сестро, тук да загина/
- „сестра”
- баладичното /”и с песни хвръкнат…”/
12.ИДВАНЕТО НА ДЕНЯ И ПРЕСЕЛВАНЕ В ОТВЪДНИЯ СВЯТ, В СВЕТА НА ВЕЧНОЖИВИТЕ, НА ГЕРОИТЕ
- последният куплет прилича на първия, т. е. внушава се кръговратът, вечното движение, преходът от живота към безсмъртието…
13.ИЗВОДИ ЗА ГЕРОЯ И ТВОРБАТА, ЗА ХУДОЖЕСТВЕНОТО МАЙСТОРСТВО НА ПОЕТА
- оценки на литературни критици
Сподели с приятели: |