TEMA 1. Основи на информатиката
|
-
Числата и техните представяния
|
2
|
1
|
1.1.1. Бройни системи
|
Нови знания и упражнения
|
Ученикът:
– разширява и обобщава знанията, свързани с числата и техните представяния: непозиционни бройни системи; същност на позиционните бройни системи; формат на числата в десетична, двоична и шестнадесетична бройна система;
– дава примери за използване на двоична и шестнадесетична бройна система.
|
Непозиционни бройни системи;
позиционни бройни системи;
експоненциален формат и неговото предназначение; двоична бройна система; шестнадесетична бройна система
|
Учениците:
– отговарят на въпроси;
– участват в дискусия;
-
решават задачи, свързани с представянето на числата.
|
Устно: обсъждане на задачи и аргументация;
писмено: решаване на задачи.
Практическа работа
|
|
3
|
2
|
1.1.2. Превръщане на числа в различни бройни системи
|
Нови знания и упражнения
|
Ученикът превръща числа от десетична в двоична и шестнадесетична бройна система и обратно.
|
|
Ученикът:
– превръща цели числа от десетична в двоична и шестнадесетична бройна система;
– превръща цели числа от двоична или шестнадесетична в десетична бройна система.
|
Устно: обсъждане на задачи и аргументация;
писмено: решаване на задачи.
Практическа работа
|
|
4
|
2
|
1.1.3. Аритметични операции в двоична бройна система
|
Практическа дейност
|
Ученикът извършва събиране, изваждане и умножение на две числа в двоична бройна система.
|
|
Ученикът отговаря на въпроси.
|
Писмено: решаване на задачи. Практическа работа
|
|
5
|
3
|
1.2. Информационни дейности и процеси
|
Нови знания и упражнения
|
Ученикът:
– обяснява предмета на информатиката и ролята ѝ в съвременното общество;
– изброява и описва основните информационни дейности: събиране, съхраняване, преработка и разпространение и общата схема на информационните потоци;
– описва „понятието информационен процес“ и дава примери на информационни процеси, свързани с решаването на житейски задачи;
– различава понятията „информация“ и „данни“;
– обяснява и илюстрира с примери връзката между информация и данни;
-
обяснява и илюстрира с примери същността на дискретното представяне на информацията за трансформирането ѝ в данни.
|
Основни информационни дейности; информация;
данни; дискретно представяне на информацията
|
Ученикът:
– отговаря на въпроси;
– работи в екип за изпълнение на практически задачи.
|
Устно: обсъждане и предлагане на примери за информация, данни, информационен процес. Практическа
работа
|
Учениците работят по двойки.
|
1.3. Алгоритми и езици за програмиране
|
6
|
3
|
1.3.1. Алгоритъм
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– дефинира понятието „алгоритъм“ и описва основните му характеристики (резултатност, крайност, детерминираност, масовост);
-
описва и проследява несложни, линейни и разклонени алгоритми с различни средства.
|
Алгоритъм
|
Ученикът:
– дава примери за алгоритми от живота;
– описва алгоритми чрез текст и блок схема.
|
Практическа работа
|
|
7
|
4
|
1.3.2. Видове алгоритми
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът описва същността, структурата и разновидностите на цикличните алгоритмични конструкции.
|
Линеен алгоритъм, разклонен алгоритъм, цикличен алгоритъм
|
Ученикът:
-
описва различни видове алгоритми;
-
работи в екип от двама.
|
Практическа работа по двойки
|
|
8
|
4
|
1.3.3. Езици за програмиране
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– обяснява същността и функционалното предназначение на език за програмиране;
– обяснява същността и предназначението на транслатор (интерпретатор, компилатор);
-
представя исторически факти, свързани със създаването и развитието на съвременните езици и среди за програмиране.
|
Език за програмиране;
транслатор
|
Ученикът:
-
участва в беседа;
-
проучва информация в интернет;
-
сравнява езици за програмиране.
|
Участие в обсъждане, практическа изследователска работа
|
|
TEMA 2. Среда за визуално програмиране
|
9
|
5
|
Тема 1. Тест
2.1. Интегрирана среда за визуално програмиране
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът проверява в каква степен е овладял изучените понятия в темата.
Ученикът:
– отваря проект в интегрирана среда за визуално програмиране;
– редактира дизайна на графичния потребителски интерфейс на приложение в интегрирана среда за програмиране;
-
запазва проект на приложение чрез средствата на интегрирана среда за програмиране.
|
Интегрирана среда за програмиране;
свързващ редактор (linker);
програма за откриване и отстраняване на грешки (debugger);
редактор за проектиране на дизайн на графичен потребителски интерфейс
|
Ученикът решава тест за самопроверка.
Ученикът:
-
се запознава на практика с ИСП Eclipse;
-
разглежда инструмент за визуално програмиране Windows Builder в Eclipse;
-
зарежда предварително създаден проект в ИСП;
-
редактира ГПИ на приложение в ИСП;
-
запазва проект.
|
Тест за самопроверка
Практическа работа
|
В първата половина на часа се прави тест за самопроверка върху тема 1.
|
10
|
5
|
2.1. Интегрирана среда за визуално програмиране
|
Практическа дейност
|
Ученикът:
– стартира приложение с графичен потребителски интерфейс чрез средствата на интегрирана среда за програмиране;
-
разпознава основни компоненти на интегрирана среда за програмиране – графичен и текстов редактор, панел с контроли, панел за свойства на обект, панел за съобщения, панел за преглед на структурата на приложението.
|
|
Ученикът работи с предварително предоставен проект в ИСП.
|
Практическа работа
|
|
|
|
2.2. Основни етапи на създаване и изпълнение на компютърна програма
|
11
|
6
|
2.2.1. Създаване и тестване на компютърна програма
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– анализира задача с несложен математически модел;
– създава математически модел за решаване на несложна задача;
– съпоставя математически модел с програмно решение на даден проблем;
– открива основните компоненти на математически модел в демонстрирано програмно решение на даден проблем;
– стартира чрез средствата на интегрирана среда предварително подготвена компютърна програма с графичен потребителски интерфейс;
-
тества предварително подготвен несложен проект.
|
|
Ученикът:
-
участва в беседа, свързана с етапите от разработка на проект;
-
проиграва на практика основните етапи с помощта на предварително подготвен проект;
-
описва етапите от разработка на проект, решаващ конкретна практическа задача от ежедневието.
|
Практическа работа
|
|
12
|
6
|
2.2.2. Видове грешки при програмиране
|
Практическа дейност
|
Ученикът:
– разпознава видовете грешки при програмиране;
– разчита и прави предположение за естеството на синтактична грешка в даден проект;
– открива и прави предположение за причината за логическа грешка в дадено приложение;
-
открива и прави предположение за причината за грешка по време на изпълнение на приложение.
|
Синтактични грешки в компютърна програма;
логически грешки в компютърна програма;
грешки по време на изпълнение на програмата
|
Ученикът:
– разглежда и анализира в ИСП предварително подготвени проекти, съдържащи различни типове грешки;
-
разчита съобщения за синтактични грешки;
-
прави предположения за причината за грешка;
-
открива логически грешки в предварително предоставени приложения.
|
Участие в беседа.
Дискусия.
Практическа работа
|
|
2.3. Проектиране на графичен потребителски интерфейс
|
13
|
7
|
2.3.1. Компоненти на графичен потребителски интерфейс
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– знае предназначението на основни контейнери и контроли – форма, етикет, текстово поле, бутон, диалогова кутия;
– разпознава основни свойства на графични обекти-контроли – име, състояние, етикет, фон, настройка на шрифт и др.;
– проектира несложна форма, съдържаща етикет, текстово поле, бутон;
– настройва основни свойства на форма, етикет, текстово поле и бутон;
– именува обекти-контроли съгласно общоприета конвенция;
-
задава функционалност на бутон, свързана с извеждането на статично съобщение в диалогова кутия.
|
Интерфейсен компонент (контрола);
контейнер на контроли;
свойство на обект;
метод на обект
|
Ученикът:
– създава приложение с ГПИ (Hello, Java!);
– проектира чрез средства за визуално програмиране собствена форма, отговаряща на изискванията на графичен дизайн;
-
управлява свойства на основни контроли;
-
описва метод, асоцииран със събитие на бутон.
|
Практическа работа
|
|
14
|
7
|
2.3.2. Управление на разположението на компонентите
|
Практическа дейност
|
|
Ученикът:
-
усъвършенства проекта Hello, Java! чрез добавяне на функционалност на останалите бутони;
-
тества изгледи на приложение при различни разположения на контролите върху контейнер (Layouts) – променя стойности на свойства на контроли чрез програмен код;
-
създава самостоятелно прости приложения с ГПИ.
|
Практическа работа
|
|
TEMA 3. ПРОГРАМИРАНЕ
|
3.1. Основни типове данни
|
15
|
8
|
3.1.1. Тип низ
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– познава правила за именуване на константи и променливи;
– декларира, описва и инициализира променливи и константи от тип низ;
– присвоява стойност на променлива от тип низ;
– въвежда и извежда данни от тип низ в/от текстово поле;
– извежда данни от тип низ в/от етикет;
– извършва конкатенация на низове;
-
използва стандартни методи на интерфейсни компоненти за форматиране на текст.
|
Символ; низ; множество на допустимите данни; множество на допустимите операции;
име, тип и стойност на променлива;
име, тип и стойност на константа;
присвояване на стойност;
конкатенация
|
Ученикът създава с помощ приложение с ГПИ, което извежда персонализиран поздрав в текстово поле и стандартна диалогова кутия.
|
Участие в беседа.
Практическа работа
|
|
16
|
8
|
Тип низ – упражнение
|
Практическа дейност
|
|
Ученикът самостоятелно създава:
– приложение с ГПИ, което симулира работата на телевизор в хотел;
-
приложение, което извежда рекламен афиш за постановка на ученически театър.
|
Практическа работа
|
|
17
|
9
|
3.1.2. Целочислени типове данни
|
Нови знания и упражнения
|
Ученикът:
– декларира, описва и инициализира променливи и константи от целочислен тип данни;
– използва вградени функции за преобразуване на низ в цяло число и обратното;
– въвежда и извежда данни от целочислен тип;
– използва различни целочислени типове данни;
– познава целочислените аритметични операции и техния приоритет;
– конструира аритметични изрази, съдържащи само целочислени данни, спазвайки синтаксиса и семантиката на конкретния език за програмиране;
– прилага и анализира резултатите от операциите събиране, изваждане, умножение, деление, намиране на цяла част и остатък от целочислено деление;
-
реализира модел за решаване на задачи, базиран на целочислени типове данни.
|
Целочислен тип данни;
конвенция за именуване на константи и променливи
|
Ученикът:
– създава с помощ приложение с ГПИ за намиране на периметъра на правоъгълник;
-
самостоятелно преобразува приложението за намиране на периметъра на друга геометрична фигура.
|
Участие в беседа.
Коментиране на примери и очаквани резултати от изпълнението на команди.
Практическа работа
|
|
18
|
9
|
Целочислени типове данни – упражнение
|
Практическа работа
|
|
Ученикът:
– създава с помощта на упътване в учебника приложение за намиране на сумата на монетите в касичка;
-
самостоятелно създава приложение с ГПИ за пресмятане на необходимия брой опаковки с продукти за изпълнение на готварска рецепта.
|
Практическа работа
|
|
19
|
10
|
3.1.3. Реални типове данни
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– декларира, описва и инициализира променливи и константи от реален тип;
– използва вградени функции за преобразуване на низ в реално число и обратното;
– въвежда и извежда данни от реален тип данни;
– използва различни реални типове данни;
– познава приоритетите на аритметичните операции при реални типове данни;
– конструира аритметични изрази, съдържащ реални типове данни, спазвайки синтаксиса и семантиката на конкретния език за програмиране;
– прилага и анализира резултатите от операциите събиране, изваждане, умножение и деление.
-
реализира модел за решаване на задачи, базиран на реални типове данни.
|
Реален тип данни
|
Ученикът създава приложение с ГПИ за пресмятане на началната скорост при изпреварване при зададени ограничения.
|
Практическа работа
|
|
20
|
10
|
Реални типове данни – упражнение
|
Практическа дейност
|
|
Ученикът:
-
създава приложение, което пресмята скоростта и ускорението на асансьор при зададени от потребителя разстояние и време за изкачване;
-
проучва информация за асансьорите в известни сгради.
|
Практическа работа
|
|
3.1.4. Аритметични изрази и вградени математически функции. Приоритет на операциите
|
21
|
11
|
3.1.4.1. Аритметични изрази в език за програмиране
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– оценява числената стойност на аритметичен израз, записан на език за програмиране;
– записва аритметичен израз със средствата на език за програмиране;
– прилага и използва вградени в езика за програмиране математически функции – абсолютна стойност, повдигане на степен, закръгляване, извличане на цялата част на реално число;
– използва приоритет на операциите в аритметични изрази, съдържащи вградени функции;
-
описва синтаксис и семантика на оператор за присвояване.
|
Аритметичен израз в език за програмиране;
вградени математически функции в език за програмиране;
съвместимост на типове данни
|
Ученикът:
– създава приложение за конвертиране на валута.
|
Участие в беседа.
Практическа работа
|
|
22
|
11
|
Аритметични изрази в език за програмиране – упражнение
|
Практическа дейност
|
|
Ученикът:
-
създава приложение за намиране на броя стандартни опаковки на хранителни продукти, необходими за изпълнението на готварска рецепта;
-
създава приложение за пресмятане на дължимите данъци и осигуровки по дадена заплата.
|
Устно: анализ и разработка на математически модел.
Практическа работа
|
|
23
|
12
|
3.1.4.2. Аритметични изрази, съдържащи различни типове данни
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– създава аритметични изрази, съдържащ различни типове данни, като се съобразява със съвместимостта им;
-
форматира изхода на реално число.
|
Форматиран изход
|
Ученикът създава приложение за намиране на най-къс маршрут в 2D и 3D пространство при определени условия.
|
Практическа работа
|
|
24
|
12
|
Аритметични изрази, съдържащи различни типове данни – обобщение
|
Обобщение
|
Ученикът:
– си припомня и затвърждава изучените в темата
понятия;
– си припомня и отработва изучените конструкции;
– работи уверено по практически задачи от темата.
|
|
Ученикът създава приложение с ГПИ за изчисляване на индекса „усеща се“ на температура при зададени реална температура и скорост на вятъра.
|
Практическа работа
|
|
25
|
13
|
Аритметични изрази, съдържащи различни типове данни – обобщение
3.1. Тест
|
Обобщение и контрол
|
Проследява се текущото развитие на ученика.
|
|
Ученикът:
-
създава приложение с ГПИ за изчисляване на индекса „усеща се“ на температура при зададени реална температура и влажност на въздуха;
-
решава тест за самопроверка.
|
Практическа работа
Тест за самопроверка
|
Тестът за самопроверка се прави в клас, а този за оценяване – в началото на следващото занятие.
|
3.2. Създаване на компютърна програма за решаване на конкретна задача
|
26
|
13
|
3.2.1. Оформяне на програмния код. Коментари
|
Практическа дейност
|
Ученикът спазва изисквания за оформяне на програмния код, включващи подравняване, коментари, именуване на програмните единици.
|
Коментари; оформяне на програмния код
|
Ученикът добавя коментари и оформя код в готово приложение.
|
Практическа работа
|
Започва се с тест върху тема 3.1.
|
27
|
14
|
3.2.2. Създаване на компютърна програма за решаване на конкретна задача
|
Обобщение
|
Ученикът:
– знае основните етапи при създаване на компютърна програма;
– анализира и проектира решението на конкретна задача;
– създава математическия модел за решаване на задачата;
– разработва алгоритъм за решаване на задачата;
– определя входно-изходни данни и техните типове;
– структурира и разработва графичен интерфейс, като използва обекти и декларира променливи;
-
създава и описва програмния код;
-
стартира, тества и валидира готовия проект;
-
открива синтактични и логически грешки в програмата;
-
отстранява синтактични и логически грешки при програмиране;
-
спазва изисквания за оформяне на програмния код, включващи подравняване, коментари, именуване на програмните единици.
|
|
Ученикът:
-
проектира и създава приложение с ГПИ – симулатор на касов апарат;
-
тества и отстранява грешки в приложението.
|
Практическа работа
|
|
28
|
14
|
3.2.3. Създаване на компютърна програма – практически задачи
|
Обобщение
|
|
Ученикът:
-
създава приложение с ГПИ за пресмятане на броя ролки тапети, необходими за облепване на стая;
-
създава приложение с ГПИ, симулиращо работата на автомат за напитки.
|
Практическа работа
|
|
3.3. Програмни конструкции за реализация на разклонен алгоритъм
|
3.3.1. Булев тип данни
|
29
|
15
|
3.3.1.1. Булеви изрази
|
Нови знания и упражнения
|
Ученикът:
– обосновава необходимостта от разклоняване на алгоритмичния процес;
– използва константите от булев тип данни;
– дава примери, в които се използва булев тип данни;
– декларира булева променлива;
-
присвоява стойност на булева променлива.
|
Булев тип данни;
булеви константи – false, true;
булев израз
|
Ученикът описва булеви изрази, свързани с условия за пране и гладене на дрехи.
|
Устно: участие в беседа;
писмено: описание на булеви изрази. Практическа работа
|
|
30
|
15
|
Булеви изрази. Операции за сравнение – упражнение
|
Практическа дейност
|
Ученикът записва на език за програмиране булев израз, съдържащ операция за сравнение.
|
|
Ученикът дефинира булеви изрази за проверка дали:
– дадени число е „квадратно“;
– дадено число удовлетворява условията на математически трик.
|
Практическа работа
|
|
31
|
16
|
3.3.1.2. Логически операции
|
Практическа дейност
|
Ученикът:
– изписва синтактично правилно на езика за програмиране основните логически операции – логическо отрицание, дизюнкция, конюнкция;
– познава приоритета на логическите операции;
-
пресмята без използване на компютър стойността на булев израз.
|
Логически операции;
приоритет на логическите операции
|
Ученикът описва съставен булев израз за проверка дали определени климатични условия удовлетворяват зададени изисквания.
|
Устно: участие в беседа или дискусия;
писмено прилагане на логически операции при формиране на съставен булев израз. Практическа работа
|
|
32
|
16
|
Съставяне със средствата на език за програмиране сложен булев израз – упражнение
|
Практическа дейност
|
Ученикът съставя със средствата на език за програмиране сложен булев израз, отговарящ на дадена логическа ситуация.
|
|
Ученикът:
– описва съставни логически изрази, проверяващи дали:
-
шахматна фигура „заплашва“ поле от шахматната дъска;
-
дадено поле от шахматната дъска е черно.
|
Писмено: описание на съставен булев израз.
Практическа работа
|
|
33
|
17
|
3.3.2. Условен оператор
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– описва синтаксиса и семантиката на кратка и пълна форма на условен оператор;
-
описва разклонен алгоритъм с помощта на условен оператор;
– използва условен оператор за проверка на коректността на входните данни за програма;
-
използва условен оператор за обработка на свойства на радио бутон и поле за отметка.
|
Условен оператор; съставен оператор
|
Ученикът:
-
създава приложение с ГПИ за определяне на вида на триъгълник;
-
проверява коректност на входните данни за приложение.
|
Устно: анализ и създаване на математически модел. Практическа работа
|
|
34
|
17
|
Условен оператор – упражнение
|
Практическа дейност
|
|
Ученикът:
– създава приложение с ГПИ за изчисляване на цената на услуга във фризьорски салон;
-
използва полета за отметка за избор на набор от услуги.
|
Устно: анализ и създаване на математически модел.
Практическа работа
|
|
35
|
18
|
3.3.3. Вложени условни оператори
|
Нови знания и упражнение
|
Ученикът:
– обяснява семантиката на вложени условни оператори в кратка и пълна форма;
-
проиграва изпълнението на фрагмент на програма, съдържаща
вложени условни оператори;
– записва синтактично и логически правилно вложени условни оператори;
– създава модел и алгоритъм за решаване на задача чрез използване на вложени условни конструкции;
– реализира модел за решаване на задача чрез използване на вложени условни оператори;
-
заменя вложен условен оператор с единичен и обратно.
|
Вложен условен оператор
|
Ученикът създава приложение с ГПИ за пресмятане на оценката от тест с избираеми отговори.
|
Устно: анализ и създаване на математически модел.
Практическа работа
|
|
36
|
18
|
Вложени условни оператори – упражнение
|
Практическа дейност
|
|
Ученикът създава приложение с ГПИ за:
-
определяне вида на електромагнитна вълна по зададена дължина на вълната;
-
определяне на вида на шум по зададени децибели.
|
Практическа работа
|
|