Династията Пршемисъл



Дата02.06.2018
Размер44.67 Kb.
#70966
Династията Пршемисъл
Това е династията, която изгражда първите хр. паметници – доказано е, че Спитихнев и Борживой отделят от собствените си имоти, в/у които да се строят църкви. Те полагат основите и на храма на Божията майка, за който храм пишат всички средновековни пътешественици. Болеслав 2 Набожни създава първия чешки манстир като последователно той се управлява от 2 негови дъщери. Първият женски манстир е Бенедиктински. Вацлав и Людмила са първите чешки християнски светци. Те полагат основата на големи манастирски комоплекси. Освен това образите на двамата са трайно в чешката легендаристика. Борживой се жени за Людмила, която не е от чешките племена. Съществуват 2 основни твърдения – че Людмила е от източните славяни (киевска рус), втрата теория е, че Людмилка е от южните сдлавяни. Техният син Спитихнев умира при съмнителни обстоятелства без да остави наследници. След династични противоречия начело на славянските племена от областта Бохемия застава най-малкият им син Вратислав, които показва добри политически и военни умения и успява да обедини чешките племена и земи в единно княжество. От Вратислав започва наименованието Бохемия. Вратислав се оженва за Драхомира. Тя е от полабските славяни. От брака м/у Вратислав и Драхомира се ражда бъдещият св. Вацлав. Вратислав умира също при неизяснени обстоятелства и синовете му са много невръстни. Драхомира става официален регент и свиква своите дружинници и започва да управлява. Людмила предлага да възпитава малките наследници, за да може младата княгиня да управлява спокойно. Драхомира се съгласява и отпраща от двора слугинята и децата си. Проблемът е във факта, че когато Драхомира се жени за Вратислав тя идва непокръстена. Нейното име преди наречена Драхомира не е запазено, но на 2-3 места се споменава, че било езическо име, което носело нещастие. Идвайки на трона Драхомира започва да протежира старите форми на религия. Нейните дружинници са ежицници и получават правото да се молят и почитат своите богове направо към княжеския палат. Езическите нрави и обичаи стават толкова ярки, че Драхомира се облича за това изключителното набожната Людмила, която възпитавала малките князе изцяло в строг християнски дух, се връща в столицата, но тъй като зад нея няма военна сила, Людмила бива удошена по заповед на снаха си докато спяла в покоите си. С нейната смърт назрява конфликт м/у Драхомира и най-големия и син Вацлав. Тъй като Драхомира замисля повторен брак с баварски княз, династичните проблеми се изострят до толкова, че Драхомира загива също тъй мистериозно докато спи докато спи. Драхомира не получава погребение и бива заклеймена в историята като предателка. Младият княз Вацлав започва дълги войни за отвоюването на загубените територии. В началото си връща земите от баварския княз. Но също тъй Вацлав губи последователно няколко битки срещу сакския крал Хенрих 1.стига се до там, че Вацлав трябва да се признае за васал на саксите и да плаща данък. Неговото бъдеще изглежда безрадостно, но той се оказва изключителен дипломат и стратег, който успява да укрепи държавата и вместо с войни, да приложи интензивни и културно-търговски взаимоотношения. Първото, което осъзнава Вацлав е, че неговата държава се намира на стратегическо място, т.е. в центъра на развиваща се Европа. Именно чрез този център той се надява да укрепи властта си. Дава изключителни права на всички познати досега християнски ордени. Развива култа към държавническо християнство. Той полага началото на сакрализацията на мощите на владетеля. Започва с баба си Людмила, чийто пленни останки той пренася от Тетин в Прага и това прави Людмила християнска светица наредена на първо място в пантеона на чехите. Превръща пршемисловската династия в династия на светци и най вече започва обмена с културно-религиозни ценности. Най-големият акт в тази насока е получаването на част от мощите на св. Вит, който се смята за славянин по произход, и става личен покровител на чешките династии. Част от мощите на св. Вит са получени от цурквата Сент Дени. Историческият парадокс е, че по-късно мощите на светеца в Париж се изгубват и това става единствената реклива от св. Вит в Прага. Възниква култът към св. Вацлав още приживе. Той става внук на светица и покровителстван от св. Вит. За първи път при Вацлав биват изработени от италианските майстори и осветени в Рим и донесени в Прага символите на царската власт. Това са скиптърът и кръстът, както и първата корона на чешките крале, т.н. тронна корона. Осветено е и първото хералдическо знаме, където се появява и чешкият лъв. Първото знаме на св. Вацлав е било с раздвоена опашка, символизираща двете области, които той лично присъединява към княжеството. Части от аристокрацията продължават да искат връщането към езичеството и това води до братоубийство - 935г. Вацлав е убит от брат си Болеслав, който е вторият син на Вратислав. Болеслав действа най-вече в съюз с вуйчо си, който е началник на стражата на княза. Започва да се изгражда култа към Вацлав, който бива канонизиран от сина на Болеслав, Болеслав 2. Болеслав 2 прави постъпки за канонизацията, признава за свой духавен баща Вацлав, а не Болеслав и заповядва да се напише първата история на Вацлав и неговото убийство, което след това се повратя, разширява и многократно драматизира в чешката литература. В чешката историография отношенията в династията Пршемисловци най-често се наричат тройната стъпка на историята, т.е. синовете се отричат от преките си предшественици, т.е. от бащите или майките си, и се позовават на дедите си. Вацлав отхвърля майка си Драхомира и възстановява баба си Людмила. Болеслав 2 отхвърля баща си Болеслав1 , нарича го Болеслав Жестоки и канонизира вуйчо си Вацлав 1. С тази си дейност бива наречен Болеслав Благочестиви, което не му пречи да избие всички преки роднини от майчиния си род. Именно той покалугерява голямата си дъщеря (Млада). Дава и като зестра земите на Бенедиктийския манастир и тя става първата игуменка, която си е позволявала да развива и обществена дейност. Неговият син Болеслав 3 отхвърля благочестивостта на баща си, Болеслав 2. Връща се към част от езическите традиции, давайки за пример Болеслав1. по негов пример жестоко се разправя с другите възможни наследници. Изпраща и втората си сестра в манастир. От петимата братя, освен Болеслав 3, оживява само още един, който Болеслав 3 кастрира. Този семеен геноцид се обръща с/у рода и поради липса на преки наследници, именно поради Болеслав 3, династията губи своята мощ и сила. След него има няколко князе с аристократично потекло, които нямат връзка с династията Пршемисъл. След сериозни междуособни борби на престола идва следващата чешка династия. Владислав 1 и Владислав 2. При Владислав 1 отпада майоратното право, т.е. земите се разпределят на синовете по равно. Владислав 2 получава чешкия престол, тъй като е бил владетел на Регенсбург. Опитва се да възстанови майоратното право, но не успява. Титлата продължава да се получава като втора титла. След Болеслав 3 започва времето на втора (съвладетелска) корона. 1158г. спира втората корона. По времето на първата чешка династия чешката държава укрепва. Започва да се формира и съзнанието за народностна идентичност. Принадлежността към аристокрацията започва да става първостепенна. Това води до жестоки междуособици и за войната между четири аристократични рода. В Чехия се пише в почти всички паметници по това време. Това е враждата м/у рода Славковци, от който е и архиепископът на Прага и родът Пршемисъл. Св. Войтех е от рода Славковци. Втората вражда е м/у рода Сватопулковци и рода Връшовци.
Каталог: files -> su files
su files -> "Икономиката е история на човешката трудова дейност." Маршал
su files -> Календар и хронология Астрономични основи на календара
su files -> 1. предмет и задачи на историчната геология
su files -> Икономика на околната среда: Преглед
su files -> Регулиране на пазара: информация и несигурност
su files -> 1. Същност предмет и задачи на екологията. Етапи на формиране място сред другите науки, подразделения, основни методи и значение
su files -> Отлики и единство на цивилизациите От праистория към история
su files -> Карл Велики е един забележителен за времето си властелин
su files -> Панславизмът е културно-политическо движение, имащо за цел освобождението, а след това политическото, културното и икономическото обединение на славяните


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница