ЦИКЪЛ от 11 ЛЕКЦИИ
изнесени в Хамбург
от 16. 5. До 28. 5. 1910 г.
превод от немски: д-р ДИМИТЪР ДИМЧЕВ
изготвил: ПЕТЪР ИВАНОВ РАЙЧЕВ – сканиран от книга
С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е
СТР.
1. ШЕСТА ЛЕКЦИЯ, 21 май 1910..…………………......................5
Житейските катастрофи в хода на Кармата.
Външни болестотворни причини и Карма. Наследствени заложби: метаморфоза на „външните факти" от предишния живот във „вътрешни каче- ства" през сегашния живот (напр. музикалното ухо). Болест и здраве и отношението им към спането и будността. Заспиването и пробуждането като вътрешни човешки изживявания: Разширяване на астралното тяло и Азът, и свързаната с това загуба на съзнание (при заспиване); прибиране на астралното тяло и Азът, и поява на егоистичното съзнание (при про- буждане). Човешкото съзнание и неговата зависимост от съотношенията между четирите съставни части на човека. Болестта като абнормна будност на астралното тяло; болката като израз на повишено астрално съз- нание. Болести с липсващ болков синдром: прекомерно плътна връзка между етерното тяло и астралното тяло. Човешкото съзнание по време на дълбок сън без сънища. Рефлексиите движения. Съзнателни изживявания само в рамките на астралния свят (удоволствие и страдание) и само в рамките на Азовото съзнание (разсъдъчна способност). Въпросът за „позволеното" отбягване на болестите чрез „горното съзнание" (напр. с помощта на хигиенни мерки).
2. СЕДМА ЛЕКЦИЯ, 22 май 1910 ......................……....................19
Природните катаклизми, вулканите, земетресенията и епидемиите с оглед на Кармата.
Преодоляване на луциферическите и ариманически въздействия чрез болестта. Болката като възпитател. Ариманическото въздействие като последица от луциферическото; колебанията на човека между двата вида въздействия. За необходимостта от изграждане на човешкия характер в хода на окултното развитие. Моралът и здравата разсъдъчна способност като средства против луциферическите и ариманическите изкуше- ния. Разрушителни процеси в органите като защитно средство против прекомерно силните ариманически процеси. Истинността на окултните източници: Митът за Прометей и легендата за Рая. Изоставането на луциферическите Същества по време на Старата Луна и на ариманическите Същества по време на Старото Слънце. Изкушението на Ангелои през епохата на Старата Луна чрез ариманическите Същества; изкушението на човека през епохата на Земята чрез луциферическите Същества; последиците от двата вида изкушения. Природните катаклизми като
градушка, вулканични изригвания, земетресения като необходими „ко- ректури" в Земните ритмични процеси чрез старите Лунни сили. Същ- ност и проблеми на пропедевтичните средства.
3. ОСМА ЛЕКЦИЯ, 25 май 1910 ................……………………......34
Кармата на висшите Същества.
Взаимодействията между луциферическите и ариманически сили. Ари- манически увреждания на свръхсетивните човешки обвивки чрез луциферически „ дефекти" в душевната сфера през последния живот: налудни идеи за величие, идеи за преследване и как да се отнасяме с тях. физиогномични промени чрез приемането на основните антропософски истини. В търсене на ариманически процеси (удар от мълния) като последица от луциферически грешки. Кармата не е фатална съдба: възможността за нови изживявания. Сливане на индивидуалната Карма с общочовешката Карма: осъществяване на определени еволюционни импулси чрез определени личности и събития в индивидуалната Карма (Мартин Лутер, природни катаклизми, преждевременно прекъсване на инкарна- циите). Отражението на Древноегипетската култура, напр. египетският култ към чистотата в съвременните хигиенни норми. Необходимост от допълване на външната помощ (имунизация против шарка) чрез вътрешна по мощ (духовно възпитание).
4. ДЕВЕТА ЛЕКЦИЯ, 26 май 1910 .......…………………...............49
Смърт и раждане от гледна точка на Кармата.
Как съвременните хигиенни средства премахват определени кармически възможности за изправяне на грешките от миналите инкарнации. Душе- вното опустошение в резултат на физическите удобства. Търсене на нови ценности; спиритуалните възгледи като „мода". Кармически последици от различните душевни изживявания при жената и мъжа; мъжкият организъм като следствие от прекомерно емоционални изживявания през миналата инкарнация в женско тяло; женският организъм като сле- дствие от прекомерно интелектуални и материалистично оцветени изживявания през миналата инкарнация в мъжко тяло. Различната степен на свързване с физическия организъм, която показват мъжа и жената, както и последиците от този факт за проникването в духовните светове. По- върхностният характер на съвременната наука и невъзможността да свързваме отделните факти. Последиците от луциферическото влияние върху човека през Лемурийската епоха; засилената връзка с материалния свят и загубата на спомен за духовния свят. Смъртта като кармическа последица от раждането. Принципната разлика между човешката и животинската смърт.
5. ДЕСЕТА ЛЕКЦИЯ, 27 май 1910........…………………...............60
Двете сили в бъдещата еволюция на човечеството: свободната воля и Кармата.
Кармата и нейното подпомагане от страна на човека. Същност на материалното и на душевното битие. Научни теории за същността на мате- рията. Материята като кондензирана светлина; душевният свят като един вид „разредена" субстанция на любовта. Мисията на Земята. За луциферическите Същества и за това, как те внасят светлина в любовта. Любовта, пронизана от мъдрост, импрегнира материята и в определени случаи се явява като причина за боледуване. Лечебното изкуство на човека: чрез себе си, лечителят „внася" преобразената сила на любовта, а чрез лечебните средства от трите природни царства - чистата светлина. Съблюдаване на връзката между телесните обвивки и отделните природни царства. Понятието „отрова". Непрекъснатото нарушаване и възстановяване на равновесието между противоположните елементи на свет- лината (материална субстанция) и любовта (душевна субстанция) в Зем- ното съществувание, илюстрирано в прехода от Средновековието към новото време и в т.нар. „вести от мъртвите".
6. ЕДИНАДЕСЕТА ЛЕКЦИЯ, 28 май 1910......……………...........75
Индивидуална и универсална Карма.
Войните на персите и съотношението между индивидуалната Карма и общочовешката Карма. Преходни и трайни елементи в хода на културното развитие. Луцифер и Ариман в хода на културното развитие: Ен- тусиазъм и идеали, копнеж към надмощие на отделните култури; частичното разрушение, което постига Ариман спрямо успехите на Луци- фер. Ариман като Карма на Луцифер. Елохимите и Луцифер. Непрекъс- натите разочарования на луциферическите Духове. Приносът на Луци- фер за покълването на свободната воля у човека. Себепознанието и познанието на външния свят като единствените оръжия срещу Луцифер и Ариман. Бъдещите човешки способности: етерното ясновидство и предвиждането на кармическите отговори в състояние на будно съзнание. Мъдростта като душевно отражение на светлината. Преодоляването на Луцифер и Ариман чрез мъдростта и любовта. Разочарованията на Лу- цифер и тяхното „обезщетение" чрез „неизразходваната" любов. Любов- ните изблици като душевни жертви; намесата на магични сили. Живата Антропософия като духовен източник на сили.
Сподели с приятели: |