12 ЛЕКЦИИ
изнесени в Хамбург
от 18. 5. До 31. 5. 1908 г.
превод от немски: д-р ДИМИТЪР ДИМЧЕВ
изготвил: ПЕТЪР ИВАНОВ РАЙЧЕВ – сканирано от книга
С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е
СТР.
1. Първа лекция, Хамбург, 18 май 1908……………........................4
Учението за Логоса.
Божествено-духовният характер на Йоановото Евангелие. Противоречия в Евангелията. Евангелието на Йоан и трите други Евангелия. „Простият мъж от Назарет" на „просветената теология". Нахлуването на материализма в религиозния живот. Учението за Логоса. Говорът като човешка способност. Човекът и другите природни същества: Всичко, което се появява в пространството и времето, е съществувало преди това в Духа. Произходът на човека от Логоса и еволюцията му до същество, надарено със слово.
2. Втора лекция, 19 май 1908…………………….............................16
Християнският езотеризъм. Божественият прачовек.
Човешкото физическо тяло и неговите метаморфози в хода на мировото развитие. Едно физическо същество не може да съществува, ако не принадлежи към едно етерно тяло, астрално тяло и към един Аз. Учение то на християнско-езотеричната школа от Атина. Смисълът от развитието в хода на инкарнациите. Днес в астралното тяло имаме вече наченките на Духът-Себе, в етерното тяло - на Духът-Живот и във физическо то тяло - на Човекът-Дух. Говорната способност се изгражда от човека в хода на Земното развитие. Човешкото физическо тяло има своя първообраз в Логоса; на „Старото Слънце" Логосът стана „живот": на „Старата Луна" „животът" стана „светлина"; на Земята към тях се присъедини Азът. Как да бъде разбиран прологът към Йоановото Евангелие.
3. Трета лекция, 20 май 1908…………………………......................29
Мисията на Земята.
Развитието на Азът, на пълното себесъзнание, развитието на Земята и на Земното човечество. Сумрачно-ясновиждащото съзнание през Лемурий- ската епоха и нашето днешно будно съзнание. Земята е планетарното състояние, където може да се развие Любовта. Старата Луна, планетата на Мъдростта или Космоса на Мъдростта. Носител на Любовта може да бъде единствено самостоятелният Аз. Духовните сили на Любовта от шестте Елохими на Слънцето и силите на Любовта, които Яхве влага в човека. Христос Исус като въплъщение на Логоса. Езотеричното християнство и първоначалния Гнозис. Христос като родоначалник на свободното „Аз-съм" - съзнание.
4. Четвърта лекция, 22 май 1908………………………....................43
Възкресението на Лазар.
За архитектониката на Йоановото Евангелие. Посвещението в древните Мистерии. Възкресението на Лазар: посвещението на ученика, „когото Господ обичаше", чрез самия Христос. За авторът на Йоановото Еванге- лие. Йоан Кръстител като предтеча на Христос. Прологът към Йоано- вото Евангелие (в превод на Рудолф Щайнер). Индивидуалният Аз и откъсването му от груповия Аз. Единородният Син. Любовта като свободен дар от Аза. За одухотворяването на любовта. В Христовия Принцип е вложено преодоляването на закона. Сватбата в Кана Галилейска.
5. Пета лекция, 23 май 1908………………………………...............59
Предхристиянското посвещение. Сватбата в Кана.
Двете части на Йоановото Евангелие: преди и след възкресението на Лазар. Седемте степени на предхристиянското посвещение. Разговорът с Натанаил. Сватбата в Кана. Мисията на Христос: да вложи в човешка та душа пълната Азова самостоятелност. Дионисиевият култ и мисията на алкохола. Разговорът с Никодим и разговорът със самарянката. Синът на царедвореца и неговото изцеление. Последното свидетелство на Йоан Кръстител за Исус.
6. Шеста лекция, 25 май 1908………………………….....................74
"Аз-съм".
Разговорът с Никодим. Човекът през Лемурийската и Атлантската епо- ха. Човекът беше роден от „въздух" и "вода" занапред това ще става от Духа „Сина Човешки" Мойсей като предизвестител на Бога, който е въплътеният "Аз-съм"."Мина",Манас или Духът-Себе и "хляба на живота", Буди или Духът-Живот.
Указания относно публикуването на езотеричните лекции от Рудолф Щайнер
За характера на тези частни издания Рудолф Щайнер (1861-1925) казва следното в своята автобиография "Моят жизнен път" (Събр. Съч. N28, гл.35):
"Съдържанието на тези издания бе предвидено да се изнесе под формата на устни, непредназначени за издаване съобщения...
Никъде и в ни най-малка степен не е споменато нещо, което да не представлява чист резултат от изграждащата се Антропософия...Читателят може напълно да ги приеме за това, което Антропософията има да каже. Ето защо...първоначално тръгнахме от условието, те да бъдат разпространявани само всред членовете на Антропософското Общество. Нека обаче се има предвид, че в тези непрегледани от мен ръкописи, има и погрешни неща.
Право за оценка на подобно частно издание обаче се признава само на онзи, който знае какво е условието за такава оценка. А за повечето от тези издания условието се състои поне в антропософското познание за човека и космоса, доколкото същността им е изложена от Антропософията и в познанието на това, което под формата на "антропософска история" се съдържа в съобщенията от духовния свят."
Сподели с приятели: |