изготвил: ПЕТЪР ИВАНОВ РАЙЧЕВ – сканиран от копие
МИКЕЛАНДЖЕЛО И НЕГОВОТО ВРЕМЕ В СВЕТЛИНАТА НА ДУХОВНАТА НАУКА
Берлин, 8 януари 1914 г.
Целта на тази сказка из областта за науката за култура и изкуствознанието е: да покаже, как Духовната Наука се опитва да проникне в същността на историческото развитие и на стоящата в това развитие човешка личност.
От наше време историята се счита като една действителна наука, както другите науки. Въпреки това една забележителна книга на нашето съвремие отрича на историята правото да бъде една наука поради това, че историята била само един сбор от отделни събития и факти, които в на- чина, по който застават пред нас, не съществуват втори или трети път. Остроумният автор на тази книга казва: Когато имаше един сбор от факти върху една дъждовна капка, ние можем да изведем от тях закони, които дъждовната капка следва, тоест да кажем нещо научно, защото другите дъждовни капки следват същите закони; ние можем да сторим това при всичко, което принадлежи на света така да се каже, повтарящо се. Историческите факти стоят отделни, за себе си; ние можем да ги разка- жем, но не можем до основем нещо върху тях, което би могло да се нарече наука в истинския смисъл на думата. Когато вземем онези понятия и идеи, които днес хората наричат научни, от които изхождайки съдим за науката, ние трябва да дадем право на този човек. Не така стои въпро- сът, когато историческото разглеждане се приема в смисъла, и който още ЛЕСИНГ се опита да направи това в своето съчинение "Възпитание на човешкия род", а именно като едно развитие, като едно възлизане нагоре на цялото човечество по такъв начин, че онова, което действува от една епоха в друга, са самите човешки души* /Виж сказка V от серията издания от 4 декември 1915г. смисълът на бес-../липсва текст/../. В историята се получава смисъл и връзка в момента, когато вече нямаме нужда да я считаме само като един сбор от редуващи се събития, които не се повтарят, а когато разглеждаме историята така, че душите постоянно се проявяват отново в редуващите се земни съществувания, така щото оно- ва, което е действувало върху душите в един земен живот, е отнесено в духовния свят от тези души през времето между смъртта и едно ново раждане, оплодено е там, за да се яви после отново в един следвал земен живот така, че да бъде възможен напредък, развитие в редуването на историческите събития. Тогава разглеждането на отделните периоди добива пълно значение. Техният характер се показва като важен също и за това, което душите идващи от минали епохи могат да поживеят като нещо ново, което по-рано не са можали да изживеят и което те отново ще
пренесат в по-късни епохи. По този път на разглеждането историята става отново една наука благодарение на Духовната Наука.
Когато човек разглежда великите епохи на развитие на изкуството и на хората на изкуството творили в тези епохи, в него може да се събуди предчувствието за един такъв ход на историята на човечеството, може би не теоретически абстрактно, но чувствено-идейно. Убеждението за един повтарящ се земен живот на човека не може да се добие по абстрактен път. Обаче който се залавя да изучава много сериозно живота, който отвсякъде иска да си даде сметка за тайните на съществуването, той ще открие, че това убеждение за повтарящите се земни съществувания ще се развие все повече и повече в душата, колкото повече той разглежда действителността в нейната цялост. Такава една тема за разглеждане на действителността бих искал да Ви представя, като се опитам да покажа, как Микеланджело се поставя в западния духовен живот. Ко- гато обгърнем с поглед този западен духовен живот, целия духовен живот на човечеството от гледна точка не повтарящите се земни съществу- вания, ние трябва да си кажем: Има си своя смисъл в това развитие на човечеството, че редуващите се епохи са основно различни една от дру- га, че душите винаги изживяват нещо различно в тези епохи. Само който разглежда повърхностно историята на човечеството може да се отдаде на възгледа, че тази човешка душа, такава каквато тя е днес, всъщност винаги е била все същата, откакто се е издигнало повече или по-ма- лко от животинството. Който вниква по-дълбоко във времената на по-старата история, особено когато се приближи със средствата на Духовна- та Наука до предихристиянските времена, той открива, че цялото основно настроение и заложба, цялото устройство на човешката душа в по-стари времена е била друго и се е изменило съществено в течение на развитието на човечеството до наши времена. Така щото конфигурацията на душата в редуващите се времена на развитието на човечеството е била винаги различна. На подобно нещо се натъкваме като твърде зна- менателно, когато вземем един забележителен човек на изкуството като Микеланджело в неговото време, в 16-то столетие, и го разгледаме заедно с други хора на изкуството, които в по-минали епохи на човечеството са създали нещо подобно в една област подобна на неговата. Разгле- ждайки историята пред нас като от само себе си застанат една до друга гръцката скулптура и това, което ни е дадено от Микеланджело. Обаче за този, който вниква по-точно в това, за което се касае тук, се явява една огромна разлика между гръцката скулптура и творенията на Микел- анджело. За да разберем това, необходимо е да разгледаме накратко начина, по който всъщност гръцката скулптура може да действува върху нас. За съжаление е, че такава една сказка не може да бъде държана с
прожектиране на картини или с други помощни средства. Обаче това, което съставлява съдържанието на развитието в изкуството, съществува в отлични репродукции, така щото лесно е човек да си състави една представа чрез образите на онова, което ще си позволя да изнеса. Когато в 50-те години на 19-то столетие Херман Грим се залови да напише своята чудесна книга върху Микеланджело, той не можеше и да помисли за това, да я обогати с илюстрации. Когато след това тази книга бе отново издадена четиридесет години по-късно, тя бе снабдена с илюстрации, благодарение, на което беше възможно да се разкрият тайни около Ми- келанджело, които не могат да се получат от това, което по-рано хората можеха да имат само от описанието на Харман Грим върху "Живота на Микеланджело". Благодарение на днешните методи за репродукция е възможно човек да си създаде поне един поглед за това, което минава през времената като конфигурация на идеите, като конфигурация на формата и други подобни в развитието на изкуството.
Когато оставим да действува върху нас гръцкото изкуство, скулптурата, ние трябва да кажем: тя действува така, че ние не можем да се освободим от чувството, от усещането: най-доброто от тази гръцка скулптура, което може би днес вече не съществува, трябва да е говорило в неговите форми на хората като едно известие, като една вест от един друг свят. Това давене на формата е направено така, че гъркът носеше в своята душа нещо, което той не е приемал непосредствено чрез своите сетива от природата. Гъркът носеше в себе си едно вътрешно чувство-знание за начина, как е изграден един човешки организъм. За това допринасяше всичко, което Гърция имаше за възпитанието на човешката душа; за него допринасяше обаче също и това, че гърците живееха в една друга епоха на човечеството, в която душата се чувствуваше срасната със своя орга- низъм, когато човекът е чувствувал по съвършено друг начин: Ти движиш твоята ръка; сега тя образува с твоята мишница един остър, един прав, един тъп ъгъл; сега твоята ръка или твоят крак опъва този или онзи мускул. Това битие в себе си, това себепроникване, това чувствуващо проникване на организма с душата можеше да чувствува и да изживява гъркът. Той имаше едно непосредствено, чувствувано знание за своя организъм и художникът създаваше своите форми не чрез външно гледане на природата, не чрез външен модел; а чрез едно вътрешно знание той добиваше познание за държането на мускулите, за положенията на мускулите и за връзката на държането на мускулите и положенията на мускулите, като проникваше своя организъм с душевно наст- роение, и довеждаше това настроение до разцъфтяване в своя душевен живот. От това, което още съществува, ние можем напълно да видим: когато гъркът изобразяваше своя Зевс, той се принасяше в настроението
на Зевс, неговата душа се проникваше с чувството на Зевс; тогава той знаеше, какви вътрешни напрежения произвежда чувството на Зевс и отвътре предаваше форма на материала. Той влагаше своята душа в материала. Много естествено е, че днешното време, няма вече никакво чувство, никакъв усет за напълно различното устройство на гръцкото чувствуване. Но понеже това беше така, за този, който може да наблю- дава, творенията на гръцкото ваятелско изкуство стоят пред него така, че те говорят за онова, което човек изживява като негово душевно дей- ствие, изразяват това, което е душевно. Всичко в гръцкото изобразително изкуство изразява това, което е душевно! Ние можем напълно да се абстрахираме, дали този е Зевс, дали тази е Хера или дали са други бо- гове, това не е важно; чрез това художественото разглеждане навлиза само в новелистичния елемент. Важното е, как гъркът е изобразил своя Зевс, своята Хера: затворени както ние се чувствуваме затворени в нашия душевен живот, когато в рефлекса на органите чувствуваме в напрежението на мускулите това, което душата прави в организма, когато тя се чувствува в това настроение. Тази по-голяма или по-малка затво- реност, проникването навън в пространството, излята в пространството, това е свойствено на гръцката пластика, - това е един свят, който иска да се изяви. Също и изображенията на групите трябва да се приемат по този начин - стигайки даже до Лаокоон. Това стои там, за да ни накара да почувствуваме нещо от един душевен свят. Наоколо в останалият човешки свят, стоим ние самите. Само когато обръщаме нашата душа към произведението на изкуството, то има отношение към нас. Но това произведение на изкуството не принадлежи на същото пространство, на същия свят, в който ние ходим, в който ежедневно говорим един на друг; това отпада от този свят.
Когато сега отвърнем поглед от това гръцко произведение на изкуството и го насочим към "Мойсей" на Микеланджело, тогава ние ще трябва наистина да си кажем: Никой художник не е изразил никога мощните действия на волята на Мойсей така, както Микеланджело. Всичко ни показва ръководителя на народа, който прониква един народ със своята духовност, който прави неговата воля да се разлее върху цял един народ и става ръководител на този народ надхвърляйки далече своя живот. Бликащ от сили, така човешки бликащ от сили е този Мойсей, че ние му вярваме и нещо, което е нереалистично: както е известно, той има на главата си два рога. Когато се казва: това са символите на силата, тогава за Мойсея не е казано всичко. Накарайте един художник по-незначителен от Микеланджело да изработи една фигура и да й постави два рога, това могат да бъдат същите символично вероятно ние не ще се удивляваме на тази фигура, защото не вярваме това. Микеланджело поставя
своя проникнат от волята Мойсей над неговото време така, че ние зна- ем: тук вътре има една сила, която може да се изяви чрез нещо чудно- вато, своебразно. Ние вярваме в рогата на Мойсей. Важното не е това, което е изобразено, а това, че ние вярваме също и на подробностите на това, което е изобразено, даже когато те са нереалистични.
Нека отвърнем поглед от "Мойсей" и го насочим към "Давид". Но нека разгледаме този "Давид" в сравнението, което се получава с гръцката пластика. Той изразява момента в неговото душевно състояние, когато съзира, какво му предстои, тъй като се готви непосредствено за изпълнение на своето действие - той хваща прашката. Онези художници, които са изобразили по-рано Давида, - Донателло /1336 -1466 г./, Верокио /1436-1468 г./, - са го представили така, че той има главата на Голиат под своите нозе. Микеланджело си избира момента, когато душата раз- бира, какво има да върши. Този момент на душата е изразен външно. Ние бихме могли да вярваме в едно улавяне и нарисуване на едно вътрешно душевно състояние. Но както при Мойсей така и при Давид не само това е предадено; изразено е още и нещо друго. Мойсей би могъл също да стане на крака и да ходи, да върви по-нататък; той е поставен в същото пространство както и ние и същото пространство, което оживява нас, оживява и него. Тези образи са взети от чисто душевното и са поставени в света, който ни заобикаля. Когато сме видели Давида, ние никак не бихме се учудили, ако в следващия момент той фактически би пристъпил към хвърлянето с прашката!
Този е важният преход от старото към новото време, и Микеланджело е от тази гледна точка неговият важен носител. Гръцките художници са създали произведения на изкуството, които някак си отричат външния свят, които стоят така за себе си и действуват върху нашата душа като от един друг свят. Микеланджело поставя своите форми, своите образи в същия свят, в който сме поставени и ние самите; те живеят в този свят заедно с нас. В един преносен смисъл бихме могли да кажем: Докато гръцките форми на боговете дишат само въздуха на боговете, образите на Микеланджело дишат въздуха на света, в който дишаме и ние сами- те. Важното не е това, дали употребяваме характерните думи идеализъм или реализъм, а това да разберем, как Микеланджело е най-знаменитият художник, който извлича формите от душата и ги поставя напълно в земното съществуване, така щото те стоят като живи същества между хората. Когато разберем, че прогресът на човечеството беше поставил на Микеланджело една особена задача, тогава вече не се учудваме, когато виждаме, как той още от ранна младост показва способностите за тази задача, които той си донася на Земята от духовния свят. Теоретиците на наследствеността трябва да се справят с това, че Микеланджело про-
изхожда от едно семейство принадлежащо на буржоазната аристокрация от Флоренция - от едно семейство, което без съмнение нямаше в себе си нищо от това, което е специфичната задача на Микеланджело. Първо той беше определен да стане ученик както другите. Но той постоянно рисуваше. Той рисуваше по твърде особен начин, така че хората не знаеха, откъде той взема това. Най-после бащата не можа да постъпи по друг начин, освен да го изпрати на училище, при Гирландайо. Но там момчето не можа да приеме много нещо, въпреки че Гирландайо беше голям художник. Това, което Микеланджело рисуваше, извираше като нещо самопонятно от неговото същество. Благодарение на това, че неговото рисуване обърна внимание върху неговите дарби, принцът Медичи го взе в своя дом и той израсна там в течение на три години. Роден беше в 1475 година. В дома на Лоренцо Медичи той живя от 1489 до 1492 го- дина. Това, което той намери там, което за него беше от особено значе- ние, бяха незначителни остатъци на древността, на древното ваятелско изкуство. Но характерното е това, че той много скоро свърза това, което виждаше и което правеше едно дълбоко впечатление върху него, с едно усърдно, интензивно изучаване на анатомията. В душата на Микелан- джело израства едно точно познание на вътрешното устройство на човешкото тяло. Ние виждаме при всичко, което е създал, как той прилага своите анатомически проучвания, как се е запознал с тази материя: когато душата трябва да изживее това или онова, когато тя трябва да има това или онова настроение и състояние, тогава е необходимо човек да знае, как се поставя този или онзи мускул. Сега ние виждаме, как в Ми- келанджело се сливат две течения, сливат се в онова, което е различно от това, което една дарба на неговото време можеше да произведе ня- кога, защото човечеството беше навлязло в едно друга епоха. Това, което гъркът беше изпитал в себе си чрез вътрешното, още живо в него чувство на живота, Микеланджело трябваше да го извлече чрез външните сетива, чрез наблюдаване на природата, на външния строеж.
При такъв един случай се показва, как душевното развитие на човечеството върви напред, как в една епоха душата не може да направи това, което може да направи в една друга епоха, и как най-великото в различните епохи трябва да бъде постигнато с различни средства. Когато на основата на това, което беше вече добил, Микеланджело завърши като съвсем млад човек /1406 г./ онова творение, което застава пред нас веднага вдясно, когато влизаме в църквата Св.Петър в Рим, неговата чудесна "Пиета", и си представим, какво е постигнал той вече със своите средства при това произведение, което още носи следи от италианската художествена традиция, от Цимабуе и Джото, което носи още почти нещо от византийския отпечатък в себе си, ние виждаме въпреки това да
се влива в това творение нещо, което следва от едно точно, действително виждане на формата на човешкото тяло. И Микеланджело успява вече при това да направи да се роди от външното наблюдение отново една пластика, която може да се мери с гръцкото изкуство.
Защо беше станало необходимо това? Ние можем да го изучаваме именно при едно такова творение като "Пиета". Ние виждаме, как в напредващото развитие на човечеството е действувало нещо съвършено чуждо на гърцизма, когато проследим това развитие от гръцката епоха насам. Онова чувство на живота, което гъркът е имал, когато е чувствувал себе си в себе си, даваше като от само себе си възможността да бъде изявено, как е изглеждала формата на тялото при едно или друго настроение. От гръцката епоха, в запада се вля онзи светоглед, който намери своя връх в Християнството, който светоглед произлезе от юдейството и непрестанно носеше в себе си нещо от онова: Не създавай никакъв образ на това, което е духовно! Не зная, колко много хора са размислили върху това, че между гръцката епоха и тази на Микеланджело се пада една такава епоха, в която става действително практично: да не си създаваш никакъв образ. Първите християни не са си представяли Христос образ- но, - те са го изобразявали символично: символът на рибата, монограмът на Христос, - както и юдеите не са си създавали никакъв образ на техния Бог. Между "Десетте заповеди" едната казва изрично: "Не си създавай никакъв образ на Господа-Бога твоего!". Когато влезем в най-забележителната капела на Християнството, Сикстинската, ние виждаме как тази заповед е престъпена от Микеланджело, когато - на върха на своето творчество - нарисува на тавана на капелата Бога-Отца.
Микеланджело можа да стигне до този подем на църковното изкуство само благодарение на пристъпването на една от десетте заповеди. Обаче между неговото време и гръцкото изкуство се падна онова време, в което всичко това трябваше тепърва да бъде подготвено. Това ни показва много нагледно, че не е никаква аналогия, когато казваме: Редуващи- те се епохи на човечеството действуват така, че между времената от дни на историята има времена от нощи, през време на които определени способности на човечеството трябва да преминат в една сънна почивка, за да могат по-късно отново да се явят укрепнали. Това, което бе създадено в гръцкото ваятелско изкуство, трябваше да мине през едно време на сън по отношение на формирането, в което и за изкуството важеше заповедта: "Не си създавай никакъв образ!" След това имаме дневното време на събуждането в друга форма в Микеланджело. Обаче докато в природата всичко се повтаря по същия начин, денят прилича на предния ден, растението прилича на своя предшественик, характерното в прогреса на човечеството е, че, пренасяйки своите плодове от една епоха в
следващата, душите изпитват същевременно едно извисяване, една про- мяна, една метаморфоза. Но трябва да се премине през една епоха на почивка на човешките способности в тази и във всяка друга област.
Така следователно ние виждаме, как след времето, в което изкуството е почивало така да се каже, ражда се християнският идеал: душевното на- строение на вътрешността, на овътрешняването. Колко несравнимо по-вътрешно е това, което се изразява в онези група на "Пиета" с младата майка, която държи в полата си умрелия син, в сравнение с всичко, което гръцките произведения на изкуството съдържат. То трябваше да бъде създадено в една епоха, в което самата душа трябваше да се овътре- шни. Микеланджело стои на изхода на новата епоха по начин различен от този на гръцките скулптори и с това същевременно на изхода на материалистичната епоха. Сетивата на хората бяха насочени навън към външната природа, за да минат през една епоха, в която тези сетива бяха впрегнати, бяха развити до най-висока степен. Обаче всичко в развитието на човечеството трябва да има една противовесна точка. Ето защо ние виждаме Микеланджело от една страна като художник, който трябва да излее своята душа във външния свят, за да създаде своите форми; но за да не изобрази само това, което сетивата виждат, той създава от напредващото развитие форми на това, което се е вляло в човечеството като вътрешно задълбочаване на душата. Той изобрази това вътрешно задълбочаване така, че го изрази с външни средства, като се вслушваше във вътрешния глас на външната природа. Когато гледаме трупа на Хри- стос, ние виждаме според камъка: да, това е едно красиво човешко тяло, така както природата го иска; това Микеланджело можа да го подслуша от самата при рода. Но пред нас застава още нещо друго, показвайки два аспекта. Първо: Какъв мир на смъртта е разлят върху този труп! Но през време когато обгърнем с поглед цялото, лицето на младата майка, която държи възрастния, мъртъв Христос в скута си, която е така млада, че никога във външната действителност не би могла да бъде майка на този мъж, ние получаваме същевременно от изваяния камък чувството: това, което е мъртво тук, то е гаранцията за вечния живот на човешката душа! Най-голямата вътрешност, най-големите тайни, които се крият зад при- родата, са реалистично изразени със средствата на природата, които Микеланджело грижливо е проучил.
Сподели с приятели: |