© Издателство „Изток-Запад“, 2020
Всички права на български език запазени. Нито една част от тази книга не може да бъде възпроизвеждана или предавана под каквато и да е форма и по какъвто и да било начин без изричното съгласие на издателство „Изток-Запад“.
©
Димитър Денков, превод, 2020
© Деница Трифонова,
оформление на корицата, 2020
ISBN 978-619-01-0669-2
Преводът е направен по изданието
Hans-Georg Gadamer,
Gesammelte Werke, Bd. 1,
Hermeneutik I, Wahrheit und Methode
(Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik)© J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), Tübingen, 1986
СъдържаниеПредговор .................................................................................................................................................. 11
Въведение ................................................................................................................................................... 13
Първа част
Изложение на въпроса за истината при опита с изкуствотоI. Трансцендирането на естетическото измерение1. Значение на хуманистичната традиция в науките за духа ...................................... 20
a) Проблемът за метода .............................................................................................................20
b) Водещи хуманистични понятия .........................................................................................26
α) Образование .......................................................................................................................26
β)
Sensus communis...................................................................................................................35
γ) Съдна способност .............................................................................................................46
δ) Вкус ........................................................................................................................................50 2. Субективизирането на естетиката чрез Кантовата Критика .................................. 57
а) Кантовото учение за вкуса и гения ...................................................................................57
α) Трансценденталното отличие на вкуса .......................................................................57
ß) Учението за свободната и добавената красота ..........................................................60
γ) Учението за идеала на красотата ...................................................................................62
δ) Интересът при красивото в природата и изкуството ..............................................64
ε) Отношението между вкус и гений ................................................................................68
b) Естетиката на гения и понятието за преживяване ........................................................70
α) Настъплението на понятието за гений .......................................................................70
ß) Към историята на думата „преживяване“ ...................................................................75
γ) Понятието „преживяване“ ..............................................................................................79
с) Ограничеността на изкуството на преживяването.
Реабилитация на алегорията ...............................................................................................84 3. Възобновяване на въпроса относно истината на изкуството .............................. 95
а) Проблематичността на естетическото образование ....................................................95
b) Критика на абстрактността на естетическото съзнание.......................................... 102