Застъпническата молитва



Дата25.06.2017
Размер98.49 Kb.
ТипИзложение
Библейски текст: Битие 18:22-33

Заглавие: Пазарлък с Бога?

Предмет: молитвата

Тема: застъпническата молитва

Изложение на целта: характеристики

І.


ІІ.

ІІІ.


ІV.

Увод: Здравейте,

Продължаваме темата за молитвата, като днес ще разгледаме една конкретна молитва – молитвата на Авраам от Битие 18 глава. Това е типична застъпническа молитва.



Битие 18:22-33

На пръв поглед тя много прилича на пазарлък.

Случвало ли ви се е да се пазарите? В някои страни това е част от културата на купуване и продаване. Продавачът казва висока цена, купувачът казва ниска. После всеки прави някакви отстъпки, докато се стигне до някаква средна цена.

Един приятел, който беше в Египет каза, че за някои неща цената може да се смъкне до 10 пъти.

Ако ви се наложи да си купувате кола сега, трябва да знаете, че с пазарлък може да смъкнете едно 1000 лв., а дори и повече.

Как протича един пазарлък? Продавачът казва 100. Купувачът казва, давам 30. Продавачът казва, ти чуваш ли се какво говориш, дай 90 и взимай. Купувачът – 40. Продавачът – за теб, щото си ми симпатичен и те виждам, че си сериозен – 80. Купувачът, нямам 80, съжалявам. Продавачът – колко имаш, извади парите на масата. Купувачът – давам 50, не повече. Продавачът – ти искаш да ти го продам по-евтино, отколкото съм го купил, дай 70 и си стискаме ръцете. Купувачът – дай ми го за 60 или отивам при твоя колега. Продавачът – 65 – по-надолу не мърдам. Купувачът – стискаме си ръцете.

В молитвата, която прочетохме Авраам като че ли се пазари с Бог и се опитва да смъкне цената на Божието благоволение и да изпроси защита над Содом и Гомор.

Разликата между пазарлъка и тази молитва е, че Бог тук не оспорва цифрите, а ги приема и молитвата на Авраам е по-скоро едно опипване на почвата.

Каня ви да разгледаме този случай и да видим кои са характеристиките на успешната застъпническа молитва.

Авраам се е оттеглил със семейството си и живее спокойно при Мамвриевите дъбове – близо до древния град Хеврон, на юг от Ерусалим и Витлеем. Содом и Гомор е трябвало да се намират на изток, тъй като там сега е Мъртво море. В началото на 18 глава ни се разказва как се появяват странни гости, Авраам ги приема, дава им вода да си умият нозете и ги гощава. Оказва се, че това е посещение от Бог, който дава обещание, че след година, Авраам ще има син от Сара. След това Бог заявява пред Авраам намерението си да накаже Содом и Гомор. Точно тук Авраам се изправя пред Бог и започва да се застъпва за тези градове.

Когато разглеждаме характеристиката на молитвата, ние всъщност разглеждаме личността на застъпника. Защото молитвата не е някаква формула, а израз на онова, в което човек вярва и живее, на отношението му към Бог и към хората.

Първата характеристика на успешната застъпническа молитва е



І. Приятелството с Богст. 16-22

Авраам не е случаен човек. Той чувства Бог близък и Бог го приема за близък. Той е наречен Божий приятел (Яков 2:23).

И тук в този текст Бог казва, че е избрал Авраам за специална мисия – ст. 19.

Бог го чувства близък и му разкрива намеренията си – ст. 17.

Именно в това си качество на близък приятел на Бог, Авраам се осмелява да застане пред Него и да се застъпва за грешниците.

Застъпникът трябва да е в добри, близки отношения с този, пред когото се застъпва.

Представете си, че имате проблем с шефа си на работата, закъснели сте един два пъти заради проблеми в семейството, допуснали сте някаква грешка от напрежение, но някой ви е натопил и е преувеличил ситуацията. Вече сте загубил доверието на шефа си. Той ви е вдигнал мерника и е решил да ви накаже, уволни при първия удобен случай. Имате нужда от застъпник. Какво правите? Хващате най-добрия си приятел, който ви познава добре и знае, че сте сериозен човек? Отива той и започва да обяснява колко сте свестен. Или търсите някой, който е приятел на шефа ви?

Естествено че се нуждаете от застъпник, който е близък с него.

Първата важна характеристика на успешната застъпническа молитва е приятелството с Бог. Но не защото Бог има нужда от гаранцията, думата на някой, на когото има доверие. Бог не е като шефа ви. Ние като застъпници сме като приятелят му.

Само, когато чувстваме Бог като близък приятел ще можем да се осмелим да застанем пред Него и да настояваме в молитва за нещо и да се застъпваме за някой.

Ако за вас Бог е далечен, ако за вас Той е някаква идея, сила – нещо там горе, което го има … тогава няма как да бъдете добри застъпници за другите. Необходимо е първо да се сприятелите с Него, да Го опознаете като личност, да Го приемете за Приятел.

Но какво означава да си приятел с Бога? Ако тръгнем от този текст в Яков 2:23 това означава да си му се доверил, да си повярвал в това, което ти казва, да си опитал в живота си, че заслужава доверие.

Е, преживял ли си Бог в живота си? Доверил ли му си се? Разочарован ли си от Него, или напротив, убеден си, че верен, добър, любящ? Ако е така, значи твоята молитва другите ще бъде успешна.

Но приятелството с Бог има и друга страна – не само да се довериш на Бог, но също така и да Му бъдеш верен. Това се отнася до моралната страна на характера на застъпника.

Отново Яков пише по друг повод, но за молитвата: Яков 5:16.

Молителят трябва да е праведен – това не означава безгрешен, няма такъв, а и Авраам не беше безгрешен. Но това означава да е с правилно отношение спрямо Божиите заповеди и наредби – човек, който живее според тях, изпълнява ги и учи другите на това.



Битие 18:19

Не знаем какво разбиране за Божията правда, правосъдие и Господният път е имал Авраам, но това, което е имал като познание и разбиране той го е живеел и е можел да научи дома си на тях. Само човек, който живее според Божията правда може да научи децата си поколенията след тях на нея.

Така че застъпничеството се отнася до нашият живот, до нашият морал, до нашата връзка с Бог, до верността ни.

И това е едно голямо предизвикателство за нас – застъпничеството изисква от нас да погледнем живота си, да изповядаме греховете си, да уредим отношенията си с Бог, като Негови приятели да Му бъдем верни.

Тогава молитвата ни ще бъде силна и успешна.

Приятелството с Бог е свързано и с още нещо – познаване на Божият характер.

Авраам може да застене пред Бог и да се застъпва, защото е убеден в Неговата справедливост – ст. 25.

Но той познава и Божията милост – ст. 24 – не ще ли пощадиш мястото заради праведниците?

Колкото повече опознаваме Бог, колкото повече изграждаме отношения на доверие с Него, толкова по-успешни ще сме като застъпници.

Другата характеристика на успешната застъпническа молитва е:



ІІ. Любовта към хората – ст. 23, 24

Авраам е живеел далече от градския шум на Содом, на спокойствие с дома си, сред красивата природа. Високи поляни, ниви с люлеещи се жита, гори с маслини, лозя, пасища по хълмовете.

Когато лятото правим лагерите и се отделим от мръсотията и стреса на градовете, ми се иска да остана там. Има хора, които живеят така. Но се питам, колко бих издържал така. Най-много биха ми липсвали хората.

Авраам е живял отделно със семейството си, но не е бил отшелник. Отшелниците се отделят от обществото и спират да се интересуват от другите, започват да се грижат само за себе си.

Авраам не е живеел по този начин. Той се е интересувал от другите, бил е чувствителен към техните проблеми и нужди. В Битие 14 глава когато Содом е нападнат и са отмъкнати богатствата, храната и Лот и семейството, Авраам отива да воюва, побеждава и връща всичко отново на Содомския цар, без да поиска нищо за себе си.

И сега отново Авраам стои пред Бог и се застъпва за жителите на Содом, подбуден от любов към тях. Любовта и загрижеността му са били не само към Лот и семейството му, но и към останалите, не само към праведните, но и към нечестивите.



Ст. 23 – застъпничество за праведните – Бог да ги пази от бедствия, нещастия.

Ст. 24 – любов и към грешните – „ще погубиш ли мястото?”

Авраам се моли за другите, за тяхното спасение, защото се чувства свързан с тях – той им е помагал, жертвал се е за тях, грижил се е. Той им мисли доброто.

Ще бъдем успешни застъпници, само ако обичаме истински хората от този свят. Ако просто се насилваме да се молим за спасение на души – няма да е искрена молитва. А за да ги обичаме, трябва да ги познаваме. За да ги познаваме, трябва да общуваме с тях.

Много християни са се изолирали от другите и допускат контакти, от които имат полза за работата си, храната си, удоволствията си. Иначе другите са нежелана и непозната територия за нас. Няма как да се молим за някой, който ни е непознат и който не желаем да е близо до нас.

Представете си, че ваш близък е катастрофирал и е на системи в болницата, в кома. Ако това е жена ви, или дете, или родител – няма да спите и да ядете и ще се молите непрекъснато. Но в същото време в момента има много хора в това състояние – ние не се молим за тях, защото не ги познаваме и не ги чувстваме близки. Ако се съобщи да се молим за такъв човек, който не познаваме, ще се помолим два три пъти и толкова.

Застъпническата молитва е молитва от любов, загриженост, а не формална.

Фактът, че Авраам е помагал на този град да се освободи също е от значение – той е бил включен в решаване на проблемите, нуждите на хората там, които са останали без домове и имущество.

Какво правим като църква в обществото? Ако сме част от решаването на проблемите на бедните, неграмотните, хората в затруднено положение, здравните, душевните нужди на хората, ако сме били близо до страдащи, болни – тогава ще сме застъпници и нашите молитви ще са силни.

Авраам в случая действа и в пълна хармония със своето призвание – Битие 18:18 – в него ще се благословят всички – към тези всички принадлежи и Содом.

Ние като потомци на Авраам също сме за благословение на другите – чрез нас Бог иска да даде спасение и нов живот на хората – вярвате ли го. Ако вярваме и живеем с тази нагласа, тогава ще сме включени в решаването на проблемите на другите, ще ги обичаме и ще се молим за тях. Само тогава ще можем да бъдем истински застъпници.

Другата характеристика на успешната застъпническа молитва, която откриваме тук е

ІІІ. Смирението – ст. 27

Смирението не е ниско самочувствие. Някои бъркат смирението с лошата себеоценка – аз съм нищо, неудачник, некадърник, провалям се, лош съм, пълен нещастник.

Не, смирението е ясна представа за себе си – „прах и пепел” – произхода и бъдещето – от пръстта и отива в небитието. Авраам осъзнава своята позиция пред Бог, Който е вечен, Всемогъщ, Велик, Достоен за прослава.

Той се моли, не защото има някакви заслуги. Той се моли като грешник за грешника.

Смирението идва, когато застанем в Божието присъствие.

Гордите хора имат много малка представа за Божието величие и се смятат самите те за велики. Но когато човек преживее Божията любов, Божията сила, Божията мъдрост, когато се сблъска с тях, той се променя, смирява, осъзнава кой е той в действителност.

Ето това се случва с Авраам по време на разговора. В началото той е разпален, дори възмутен, но после осъзнава, че стои в присъствието на Бог, Който повече от него самия обича хората и им мисли доброто – ст. 25-27.

Човек, който по един или друг начин е преживял и преживява Божието присъствие е смирен.

Исая в Исая 6 гл. – вижда Бог във видение – загинах, понеже съм човек с нечисти устни …

Петър в Лука 5 гл. – ловят риба, отнася се скептично към съвета на Исус, но хвърля мрежата след неуспешна вечер и вади пълна мрежа с риба. Тогава възкликва: Иди си от мене, Господи, защото съм грешен човек.

Смирението признава, че Бог е различен от нас, не сме Му равни. Някои смятат, че могат да заповядат на Бог желанията си, че могат да го принудят да действа според техните очаквания. Смятат, че техните молитви са средство за манипулиране на Бог. Защото не го познават. Ако общуват с Него и Го преживеят в живота си те ще са смирени. Смирението идва от ежедневното общуване с Бог.

Само смирената застъпническа молитва може да е успешна, защото само тя е истинска молитва – умоляване, а не заповядване на Бог.

И следващата характеристика на успешната застъпническа молитва, за която ще говорим:

ІV. Настойчивост, усърдие, упоритост

Джон Нокс – шотландски реформатор и баща на презвитерианството, живял през 16 век, често бил чуван да се моли на Бог така: „Господи, дай ми Шотландия, или ще умра”. И наистина Бог му дава Шотландия, тя приема презвитерианството.

Авраам се моли настойчиво като застъпник. Вижте в какво се изразява тази негова упоритост, настойчивост:

- Той тръгва от цифрата 50 – ако има 50 праведника. След това намаля с 5, пак с 5, после с 10. Това не е формална молитва, това е загрижена молитва, това е упорита молитва.

Може една такава молитва да ни изглежда досаждаща. Но Бог не отхвърля такава молитва. Той обича да му се досажда по такъв начин.

По-горе цитирахме един текст от Яков 5:16 – голяма сила има усърдната молитва на праведния. Молитвата трябва да е усърдна.

- Едно такова усърдие е белязано и със саможертва. Авраам е готов да жертва своите отношения с Бог. Той рискува да ядоса Бог – ст. 30, 32 – „Да се не разгневи Господ.”

Така Мойсей след греха и поклонението на златното теле е готов той да умре, но народът да бъде спасен.

Така и Павел е готов самият той да бъде анатема, но еврейският народ да не отпадне от обещанието – Римляни 9:3. Истинското усърдие, настойчивост включват тази саможертва от страна на застъпника. Ако искаме да сме застъпници, това означава, че сме готови самите ние да загубим, че сме готови да се жертваме за тези, за които се молим.

- Едно такова усърдие е и разумно.

Авраам тръгва от 50 и започва да сваля. Но той стига до 10 и не продължава по-надолу. Защо?

Когато четем Библията ние виждаме числото 10 често като число на минимум – 10 заповеди, Данаил 1 гл. – 10 дни, 10 пъти по-умни, 7 гл. – 10 рога.

Има един санитарен минимум, под който не може да се отиде. Авраам знае добре това. Ако в Содом са живели 10 000 души по онова време, 10 души са 0,1%. Къде по-надолу от това. Авраам знае, че не може до безкрай да се застъпва.

Божията милост, любов са големи, но когато човек или общество прекрачат границите – те трябва да се изправят пред Божията справедлива присъда.

Това звучи страшно, но това е реалността. Бог ще осъди този свят и ще погуби онези, които избрали греха и са Го отхвърлили като Спасител.

Не може да се молим Бог да спаси непокаяните грешници, въпреки тяхното упорство – това е неразумно и такова едно застъпничество няма да бъде успешно.



Заключение:

Ст. 33 – Авраам и Бог се разделят. Какво ли ще се случи? Дали Бог ще унищожи Содом и Гомор или ще ги запази?

Авраам сигурно е прекарал една безсънна нощ.



Битие 19:27, 28

Как ли се е чувствал Авраам – Содом и Гомор са заличени, всичко е изгорено, като в пещ, няма и следа от двата града – катастрофа.

Не знам дали Авраам е плакал, дали се е притеснявал за племенника си Лот, но е бил спокоен, че Бог действа справедливо.

Но – ст. 29.

Молитвата на Авраам не е била напразна – Бог спасява Лот.

В края на човешката история Бог ще унищожи греха. И Библията сравнява това унищожаване с това на Содом и Гомор. Но ще има хора, които ще бъдат избавени от пламъците.



Това ще бъдат хората, за които ние сме се молили. Това може да са твоите близки, твоите приятели, съседи, роднини. Това може да са твоите колеги, съученици, съграждани.

Бог иска да сме благословение за хората, с които живеем. Е, да бъдем застъпници пред Него и нашата най-голяма радост ще бъде да видим спасени, онези за които сме молили. Бог да ни подари тази радост! Амин!


Поделитесь с Вашими друзьями:




База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2020
отнасят до администрацията

    Начална страница