"ФИЛОСОФИЯ НА ИСТОРИЯТА"
ДОГОНВАЩОТО РАЗВИТИЕ
В ГЛОБАЛИЗИРАЩОТО СЕ ИНФОРМАЦИОННО ОБЩЕСТВО
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Васил Пенчев
ИСТОРИЧЕСКАТА ПРИЕМСТВЕНОСТ
В ГЛОБАЛИЗИРАЩОТО ДОГОНВАНЕ
ПЛАНОВА РАБОТА
2005 – 2007 г.
София 2005
СЪДЪРЖАНИЕ:
Уводни бележки
Глава 1
Съдба, историчност и исторически път на българския народ след Освобождението
1.1. Понятието за съдба
1.2. Концепцията на Хегел за световноисторическите народи
1.3. Хайдегер за съдбата, историчността и историческия път
1.4. Възгледите на В. Проданов за догонващото развитие
1.5. Историчност и исторически път на българския народ след Освобождението
Глава 2
2.1. Параграф 44 на “Битие и време”: “Dasein, разтвореност и истина”
2.2. Параграф 74 на “Битие и време”: “Основното устройство на историчността”
2.3. “Мойра”
2.4. “Алетейа”
Глава 3 Съдбата на битието
3.1 Последните два параграфа (82, 83) на “Битие и време” на Хайдегер
3.2. Последните два параграфа (44, 45) на “Кант и проблемът за метафизиката” на Хайдегер
3.3. “Тезисът на Кант за битието”
3.4. “Време и битие”
Глава 4
Съдбата като познание и познанието на съдбата
4.1. Познанието със сърцето и метафората
4.2. Съдба и стихотворение
4.3. Съдбата като познание и “вътрешното сетиво” при Кант
4.4. Единството на ум и сърце: идеята за фундаментална история
4.5. Символът и познанието на съдбата
Глава 5
Исторически път и противофактов (counterfactual) анализ
5.1. Историята: наука за фактите или наука за изборите?
5.2. Противофактовият анализ
5.3. Противофактов анализ и исторически път
Глава 6 Догонващото развитие като исторически път
6.1. Критиката на П. Тилих срещу “прогресивизма”
6.2. Критиката на Асен Игнатов срещу “ускореното развитие”, в частност, и просвещенската идеология на прогреса, изобщо
6.3. Р. Козелек за християнския и секуларизирания “прогрес” и за категорията “Съкращаване на времето”
6.4. “Колективният възглед” за догонването на някои български философи
6.5. Грижата като фундаментално-историческо (екзистенциално) догонване
6.6. Историческият път (съдбата) като фундаментално-историческо догонване
6.7. Догонването като двойственост на грижа и исторически път
6.8. Вместо заключение: “Ние сме във времето и времето е в нас”
Глава 7
Историческо време
7.1 Историческият екзистенциал на историческото време
7.2. Скица в тази перспектива на някои философски концепции за времето от древността до наши дни
7.3. Историческото време на събитията и на структурите
7.4. Кайросът на П. Тилих
7.5. А. Игнатов относно вложеността на безкрайното природно в крайното историческо време
7.6. Понятие за некрайност на историческото време
7.7. Вместо заключение: осевото време на Ясперс
Заключение и изводи
Бележки (към глава 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
Именен и предметен показалец
Списък на ползваната литература
Резюме
Резюме на английски език
TABLE OF CONTENTS Introduction Notes Chapter 1, Destiny, Historicity, and Historical Way of the Bulgarian People after the Emancipation from the Ottoman Empire
1.1. Notion of Destiny
1.2. Hegel’s Conception about the World-Historical Peoples
1.3. Heidegger about Destiny, Historicity and Historical Way
1.4. The viewpoints of V. Prodanov about Overtaking Development
1.5. Historicity and Historical Way of the Bulgarian People after the Emancipation from the Ottoman Empire
Chapter 2, Truth and Destiny after Heidegger
2.1. Paragraph 44 of “Being and Time”: “Dasein, Openness and Truth”
2.2. Paragraph 74 of “Being and Time”: “Basic Constitution of Historicity”
2.3. “Moira”
2.4. “Aletheia”
Chapter 3, Destiny of Being
3.1 The Last Two Paragraphs (82, 83) of “Being and Time” by Heidegger
3.2. The Last Two Paragraph (44, 45) of “Kant and the Problem of Metaphysics” by Heidegger
3.3. Kant’s Thesis about Being”
3.4. “Time and Being”
Сподели с приятели: |