Европейска комисия
Съобщение за медиите
Брюксел, 15 май 2014 г.
Нова европейска стратегия за киното има за цел да стимулира културното многообразие и конкурентоспособността в ерата на цифровите технологии
Европейските филми представляват почти две трети от новите филми, пускани по екраните в ЕС, но имат дял от едва една трета от продажбите на билети. Макар че броят на филмите, създадени в Европа, се е увеличил от около 1100 през 2008 г. на 1300 през 2012 г., повечето европейски филми са показвани по екраните само в страната, в която са създадени, и рядко се разпространяват в други държави. Целта, която си поставя новата стратегия на ЕС „Европейското кино в цифровата епоха“, стартирана днес от Европейската комисия, е да се преодолее това предизвикателство, като се наблегне на нуждата от оптимално използване на възможностите, свързани с новите способи за разпространение, с цел засилване на културното многообразие и конкурентоспособността.
„По-доброто международно разпространение на европейските филми е от ключово значение — не само от икономическа гледна точка, но и от гледна точка на многообразието,“ заяви Андрула Василиу, европейски комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта. „То е една от целите на програма „МЕДИА“, която е част от нашата програма „Творческа Европа“, и представлява сфера, в която създаваме истинска добавена стойност на европейско равнище. Ясно е обаче, че трябва да се направи повече за увеличаване на публиката на европейските филми и за подобряване на трансграничното сътрудничество. Очаквам с нетърпение първото обсъждане на тази нова стратегия с представители на сектора през идните дни на филмовия фестивал в Кан.“
Според стратегическия документ на Комисията публичното финансиране следва да се съсредоточи в по-голяма степен върху разширяването на зрителската аудитория на европейските филми и увеличаването на подкрепата за създаването, промотирането и международното разпространение на филми. Понастоящем близо 70 % от националното публично финансиране се отделя за създаването на филми, а не за максималното увеличаване на зрителския потенциал. Препоръчват се също така повече гъвкавост и експериментиране, що се отнася до това кога и чрез какви способи филмите стигат до публиката, предвид нарастващата популярност на видеото по заявка и изтеглянето на филми от интернет.
Стратегията ще стимулира нов процес на диалог — т. нар. Европейски филмов форум — като целта е да се насърчи обменът на идеи за по-добри способи за взаимно допълване между националната, регионалната и европейската аудио-визуална политика и за по-добър отговор от тяхна страна на предизвикателства като цифровизацията и трудностите, срещани от много филмови компании при опитите им да си осигурят финансиране.
Форумът стартира днес с конференция на филмовия фестивал в Кан и ще събере експерти от Европейската комисия, държавите членки, национални и регионални фондове за кинематография и други представители на сектора. Той ще получи подкрепа по линия на програмата „Творческа Европа“ за провеждане на семинари, събиране на данни и транснационален обмен.
Важни данни
-
2,1 милиарда евро годишно се предоставят в подкрепа на европейската аудио-визуална индустрия чрез европейските фондове за подкрепа на кинематографията (източник: Европейска аудио-визуална обсерватория, „Public Funding for Film and Audiovisual Works in Europe“ („Публично финансиране за филми и аудио-визуални творби в Европа“). Това включва около 110 милиона евро годишно от програма „МЕДИА“, която е част от програма „Творческа Европа“.
-
През 2012 г. в ЕС са били създадени около 1300 филма в сравнение със само малко над 800 в Съединените щати.
-
Едва 8 % от европейските филми стигат до големия екран в държава извън ЕС.
-
През 2012 г. над 60 % от всички разпространявани в ЕС филми са били европейски, но само една трета от продадените билети са били за европейски филми. За сравнение 20 % от кинопремиерите са били продукции от САЩ, като на тях се е падал дял от 65 % от посещенията в киносалоните на ЕС.
-
Обикновено по-малко от 10 % от бюджета на даден филм се изразходва за разпространение.
-
Телевизията продължава да бъде най-широко използваната платформа за гледане на филми. През 2011 г. над 40 % от общо 122 000 игрални филма, показани по телевизията в ЕС, са били от Европа (8 % са били национални продукции, 15 % са били продукции на други европейски държави, а близо 20 % са били изцяло или отчасти европейски копродукции).
-
През 2012 г. пазарът в сегмента „видео по заявка“ е отбелязал ръст от 60 % в Германия и от 15 % във Франция.
-
Средният размер на бюджета на кинопродукция от ЕС е в диапазона между близо 11 милиона евро в Обединеното кралство, 5 милиона евро в Германия и Франция и 300 000 евро в Унгария и Естония. Средният размер на бюджета на кинопродукциите от САЩ е 15 милиона щатски долара (11 милиона евро).
Контекст
„Творческа Европа“
Програма „Творческа Европа“ е петото поколение на програмите на ЕС за финансиране в подкрепа на сектора на културата и творчеството. Тя стартира на 1 януари и разполага с бюджет от близо 1,5 милиарда евро за периода 2014—2020 г. Програмата ще отпусне най-малко 56 % от бюджета си за своята подпрограма „МЕДИА“.
От 1991 г. насам по линия на програма „МЕДИА“ (акроним от „Mesures pour encourager le développement de l´industrie audiovisuelle“ — мерки за насърчаване развитието на аудио-визуалната индустрия) в създаването и разпространението на филми и в обучението и иновациите в сектора са инвестирани 1,7 милиарда евро с цел засилване на многообразието и на международната конкурентоспособност на европейската филмова и аудио-визуална индустрия. В допълнение към подкрепата, която фондът „МЕДИА“ отпуска на създателите на филми, той ще подпомогне и над 2 000 европейски кина, в които най-малко 50 % от кинопрограмата се състои от европейски филми.
Днес Комисията прие съобщение относно европейското кино в цифровата епоха. То ще допълни програмата с дебат за политиката в сектора между Комисията и заинтересованите страни в държавите членки, фондовете за подкрепа на киното и други създатели на политики и кинематографистите. Целта е да се повиши степента на взаимно допълване между дейностите по подпомагане, осъществявани на равнище ЕС и на национално равнище, и да се увеличи максимално тяхната обща добавена стойност за европейското кино и неговата публика.
За повече информация:
Европейска комисия: „Творческа Европа“
Проучване на ЕС относно привличането на публика и зрителските навици
Уебсайт на Андрула Василиу
Следете съобщенията на Андрула Василиу в Twitter @VassiliouEU
За контакти:
Dennis Abbott (+32 2 295 92 58); Twitter: @DennisAbbott
Dina Avraam (+32 2 295 96 67)
|
IP/14/560
Сподели с приятели: |