ДКТ “КОНСТАНТИН ВЕЛИЧКОВ “ – ПАЗАРДЖИК
"Женитба" на Гогол
Кочкарьов в "Женитба" на Гогол е нещастно женен човек, обаче има възможност да задоми приятеля си - само че по любов, така както си се прави. И оттук започват перипетиите в тази иначе сериозна пиеса, която пресъздава кардинална житейска ситуация. "Женитба" разказва за неосъществените мечти на хората.
Трудът на актьора е вид наркотик. Това е магия, която се пръква от работа с големи автори, големи режисьори, с жадния за промяна зрител”.
Ако има пиеса, която всеки театрал едновременно обича и ненавижда, то това е Женитба на Гогол. Защото дори “Да бъдеш или не” на Хамлет не е толкова често срещан по кандидатстудентските изпити, колкото прочутия монолог на Агафя Трифоновна. Историята за жениха Иван Кузмич, който иска да вземе Тифоновна за жена, а тя от своя страна се колебае между неколцина други кандидати (макар да е минала 40-те), наистина е вечна класика. У нас пиесата е поставяна безброй пъти, а при последната интерпретация – на руския режисьор Юрий Погребничко, номинирана за няколко награди миналата година, сватовницата Фьокла дори беше изиграна от мъж. И тъкмо когато си помислихме, че нищо около Женитба не може да ни изненада, в Народния театър подходиха по нов начин. Без много драма, смешно, но не остро-саркастично, абсурдните герои на Гогол тук са представени като... добри, обикновени и дори невинни. Режисьорът ни дава снизходителен поглед към недостатъците им (върху които обикновено се гради целият спектакъл) и се опитва да намери истинското у тях. Обикновено те изглеждат смехотворни и почти стилизирани като персонажи, защото са четени от гледна точка на това какво имат, а не на това какви са. В едно общество, в което всичко се измерва в пари, никой не обръща внимание на останалото. Но сега в Народния ни убеждават, че пиесата всъщност третира не само проблемите на една неуспешна женитба, а и тези на човешките отношения въобще. Велика е руската класика наистина!
Сподели с приятели: |