ЕКЛИСИАСТ
ДЖЕЙМС ЗАКРИСЪН
Учителски уроци за януари, февруари, март – 2007 г.
УРОК 1 30 декември 5 януари
Утре трябва да преподавам:
ИЗДИГАНЕ И ПАДАНЕ
НА СОЛОМОНОВИЯ ДОМ
Ключов текст: Лука 17:47, 48
Учете групата да:
Знае : Нашата връзка с Бога трябва да се развива.
Чувства: Самодоволството предизвиква морален и духовен упадък.
Върши: Да използва благословенията на Бога като възможности да Го прослави и да служи на другите.
План:
1. Скромното начало на Соломон /3 Царе 3:4-15/
А. Предложението на Бога: “Искай какво да ти дам” /3 Царе 3:5/ е замислено да разкрие характера и несъмнено да провери верността на Соломон. Какво кара Соломон да избере “мъдро сърце” пред всичко друго, за което би могъл да помисли? Защо е толкова трудно да помолим Бога да ни даде каквото е най-добро за нас, вместо онова, което искаме?
Б. Отговорът на Бога на Соломоновата молба показва, че Той изпитва удоволствие да направи “несравнено повече, отколкото искаме или мислим” /Ефесяни 3:20/. По какъв начин Бог ви е дал повече, отколкото сте Го молили?
2. Славата на Соломон в неговото величие и Божието наказание над Соломон /3 Царе 10:23-11:11,14,23,26/.
А. Как идва компромисът между Бога и нас? Как може да го предотвратим?
Б. Накрая Соломон получи слово от Бога, че няма да откъсне царството му “в негови дни” /3 Царе 11:2/ . Как това е апел за покаяние? Обяснете.
Резюме: Лесно е да критикуваме грешките на Соломон и за пропуснатите му възможности. Но какво правим ние с талантите, които Бог ни е поверил?
СТЪПКИ НА ИЗУЧАВАНЕ
СТЪПКА 1 Мотивирайте се!
Само за учители: Тази стъпка свързва опитностите на учещите с урока. Помогнете на членовете на групата ви да отговорят на въпроса: “Защо този урок е важен за мен?”
“Живейте така, че да не прекарвате останалата половина от живота си в съжаления за първата половина.”
Звучи иронично, но една безразсъдна, младежка първа половина от живота провали Соломон.
Нека направим сандвич от живота на Соломон:
Долна филия: една дебела /по-голямата част от живота му/, топла филия от пълнозърнест хляб от небесния живот.
Плънка: Съставките, които той разбърка, напълниха устата му и предизвикаха най-лошите колики в историята.
Горна филия: тънка изгоряла коричка от съжаления.
За разискване: Соломон беше писал: “За предпочитане е добро име, нежели голямо богатство” /Притчи 22:1/. Тогава къде намери смелост пред всички да върви в открит позор, а след това да напише своята история, за да възкликне целият християнски свят: “Колко глупаво!”
Би ли трябвало да благодарим на Соломон и да го утешим?
Пример: Соломон, ти умря уверен, че от дълбочината на твоята агония със захвърлена царска почит и добро име със съкрушено сърце ти се грижиш и тревожиш за нас: “Не правете това! Недейте! Недейте! Недейте!”.
За разискване: Какво не иска да правим Соломон?
СТЪПКА 2 Изследвайте!
Само за учители: Тази стъпка представя информация, която учещите могат да използват, за да им помогне по-добре да разберат урока. Помогнете на членовете на групата ви да отговорят на този въпрос: “Какво е нужно да зная от Божието Слово?”
БИБЛЕЙСКИ КОМЕНТАР
1. Що е суета?
Ключовата дума на Соломон, суета , е записана и повторена пет пъти в Еклисиат 1:2. Соломон беше наистина суетен, но значението, което той иска да вложи в думата, не трябва да се смесва с гордост. Вместо това, Соломоновата суета да не е безполезна, както един труд. Помнете тази разлика през цялото тримесечие.
2. Един непопълнен чек
Представете си да ви подадат празен чек, както бе даден на Соломон. Поканете членовете на групата да прочетат два текста: 3 Царе 3:5 /отправен към Соломон/и Матей 7:7 /отправен към слушателите на Исусовата планинска проповед/. Вторият текст е отправен към множество /Виж Матей 5:1/. Това трябва да включва и нас! “Бог, на Когото служим, не отдава значение на обществените различия. Той, Който даде на Соломон дух на мъдрост, желае да подари същото благословение на децата Си днес.” Елън Г. Уайт, Царе и пророци, стр. 31.
Точно как? Е добре, има няколко условия /които Соломон пропусна/. Най-малко четири покани да искаме /просим/ заслужават размисъл. Разпределете следните девет пасажа на отделни листчета, за да се прочетат:
Матей 21:22 Иска вярване
1 Йоан 5:14 Иска съгласие с Неговата воля
Йоан 4:14 Искане в Неговото име
Йоан 15:7 Искане, пребъдвайки в Него
Други текстове обясняват защо не получаваме:
Яков 4:3 Злоупотреба с дарбите
1 Петрово 3:7 Спорове в дома
Марко 11:24-26 Непрощателен дух
Псалм 66:18,19 Подхранване на грехове
Исая 1:13-17 Неискрено поклонение
За разискване: Налага ли Бог “добри” правила или търси отговорни “приематели”.
Идея: Накарайте членовете на групата да прочетат статията “Искайте, за да дадете” от Христовите притчи на Елън Г. Уайт.
3. Къде отиде това добро име?
Соломон, който по-рано беше писал: “За предпочитане е добро име, нежели голямо богатство” /Притчи 22:1/, загуби собственото си име. Той не забрави и веднага след като възхвалява едно добро име, заявява, че денят на смъртта е по-добър от деня на раждането /Еклисиаст 7:1/.
За разискване: В небето Соломон ще получи “ново име” /Откровение 2:17/; но до смъртта си той нямаше никакъв избор, никакъв начин да избяга, но да живее със старото си име своето позорно име. Дали Соломон не пожела самата смърт като единствен начин да избяга?
За разискване: Разисквайте за причината на провала на Соломон с членовете на групата.
От Елън Г. Уайт знаем, че неговото падение:
џ дойде така постепенно, че стана неусетно
џ беше водено от амбицията да превъзхожда всички други народи
џ дойде от влизане в съюз с езичниците и бракове с тях
џ беше въвлечен от езическите си жени в идолопоклонство
џ накрая падна толкова ниско, че да принася деца в жертва
џ беше неспособността му да противостои на ласкателства, и той стигна дотам да приеме фразата “Соломоновия храм”, вместо “Божия храм”.
4. Време за изповед
Малко се знае за изповедта на Соломон, освен това че беше искрена и публична. Греховете на Соломон бяха “от всеобщ характер и бяха известни на целия народ.” Елън Г. Уайт, Свидетелства към църквата, том 1, стр.639.
Забележка: За това изповедите да не се правят публично виж Елън Г. Уайт , Свидетелства том 5, стр. 645.
“В покаяние /Соломон/ започна да насочва стъпките си към възвишеното ниво на чистота и святост, откъдето бе паднал.” Елън Г. Уайт, Пророци и царе, стр.78.
Но поправянето на стъпките му трябва да е било, както неговото падение, най-малкото постепенно защото по това време той се опита да убие Еровоам, след като разбра, че той е избраният от Бога заместник. /3 Царе 11:11,40/.
За разискване: Как може някой да съгласува обрата в живота на Соломон в последния час, когато той изглежда затвърден в греха, със следния пасаж:
“Нека никой не се залъгва, че грехове, подхранвани за определено време, могат лесно да се оставят след това. Това не е вярно. Вие може да съжалявате за злото, което сте извършили и да насочите стъпките си по прави пътеки, но оформянето на ума ви и близостта ви със злото ще правят трудно за вас да различавате правилно от погрешно.” Елън Г. Уайт, Христовите притчи, стр. 281.
За Соломон ние може само да се радваме, като пеем химна на Фани Кросби, че “Най-лошият престъпник, /който вярва истински / в този момент получава прощение”, Адвентна песнарка, № 341.
СТЪПКА 3 Практикувайте !
Само за учители: Тази стъпка ще ви помогне да насочите членовете на групата да открият отговора на следния въпрос: “Как мога да приложа информацията, която току що научих?”
Въпроси за размисъл:
џ Как мога да направя някакво постепенно пригодяване към фразата “под грях”? Някъде свалял ли съм по-ниско летвата? Ако е така, къде е сега благодатта между първоначалната и настоящата летва? Или, имам ли нужда от благодат, понеже съм променил летвата според моите възможности?
џ Познавам ли някой, който е “под грях” от тази страна на небето който копнее за “ново име” сега, като например “Приятел”?
Въпроси за приложение:
Ние не знаем нищо за изповедта на Соломон, но вместо това, от разкаянието на Давид, който каза просто : “Съгреших!”, използваме ли някога следните рационализации?
џ Манипулираща фраза: Аз бях достатъчно християнин, за да се изповядам. Сега ти трябва да бъдеш достатъчно християнин, за да ми простиш!”
џ Заповедническа фраза: “Трябва да забравиш какво направих!”
џ Заплашваща фраза: “Прочети тези боговдъхновени цитати какво се случва на хора, които не прощават!”
џ Обвиняваща фраза: “Е добре, сгреших, но ти започна.”
џ Отхвърляща фраза: “За какво да се извинявам? За всичко, което някога съм правил и съм те наранявал?”
Тази последна фраза действително не казва нищо. Тя би могла дори да бъде включена в едно почтено свидетелство, по време на Господна вечеря, от един главен старейшина, който наистина няма нищо за изповядване. Така един бивш съпруг, без да признае лошото си поведение, би могъл да каже на роднините си: “Аз не зная какъв е проблемът й? Казах є, че съжалявам за всичко, така че колко пъти трябва да є го казвам?” Така разбираме мъдростта, че една “истинска изповед винаги има специфичен характер и признава определен грях.” Елън Г. Уайт, Свидетелства към църквата, том 5, стр. 639.
За размисъл: Помолете членовете на групата с молитва да размислят, дали имат нерешени проблеми, понеже са използвали такива фрази.
Свидетелстване
Вестта, която събуди Соломон, дойде “чрез пророк” Елън Г. Уайт, Царе и пророци, стр. 77.
Прочетете пред групата си следния пасаж: “ /Соломон / дълго бе измъчван от страх от пълно унищожение, поради неспособността си да се отвърне от лудостта, но сега виждаше в отправената му вест лъч на надежда. Бог не го беше отхвърлил окончателно, но беше готов да го освободи от едно робство, по-жестоко от гроба, и от което той не би имал никога сила да се освободи сам.” Пак там, стр.77,78.
Лъч на надежда! Соломон се бе предал, вероятно чувствайки, че краката му бяха сковани във втвърден цимент. Но не и сърцето му, най-малкото не всичко в него.
Ние не сме пророци. Но как може да ни използва Бог да дадем на някого лъч на надежда? Някой, когото познаваме, копнее ли да чуе, че не е отхвърлен окончателно?
СТЪПКА 4 Приложете!
Само за учители: В тази четвърта и последна стъпка ще насърчите членовете на групата ви да отговорят чрез живота си на урока. Помогнете им да отговорят на въпроса: “С Божията помощ, какво мога да направя от онова, което научих от този урок?”
Представете си надгробния камък на Соломон:
Соломон
? пр. Христа 931 г.пр.Хр.
Ще ти дам ново име
Между раждането и смъртта самият живот е просто едно тире. За мнозина от нас, без един библейски доклад, само Бог знае живота, който представлява това тире.
Брачните съветници често питат партньорите за целите им в живота или ги питат: “При пенсионирането си какво бихте искали да сте извършили? За какво ще искате да си спомняте?” Съкратете отговора си по-долу, до един ред, за вашия надгробен паметник.
За разискване: Какво бихте искали да представлява тирето във вашия живот? Накарайте членовете на групата да обмислят спокойно това у дома сами и после да се опитат да си представят техния собствен надгробен камък:
Вашето име
19.. - 20..
“……………”
Поканете член от групата да приключи с молитва.
УРОК 2 6 12 януари
Утре трябва да преподавам: “НИЩО НОВО ПОД СЛЪНЦЕТО”
Ключов текст: Еклисиаст 1:9
Учете групата да:
Знае : Истинското доволство идва от познаване и служене на Бога.
Чувства: Дори ако се сблъскат с тайни, които искат обяснения, християните се основават на една вечна реалност, по-голяма от тях самите.
Върши: Да има цел в живота в Христос Исус.
План:
1. Празнотата на живота без Бога /Еклисиаст 1:12-18/.
А. Соломон се връща назад в живота си и вижда, че неговото търсене на земни придобивки и постижения е празно и безсмислено далеч от Бога. Какви стремежи има дълбоко в душата ни, чието постигане да не е безплодно и да не удовлетворява?
Б. Често нашето внимание бива привлечено от страданието, причинено от природни или предизвикани от хората бедствия. Но ние сме също заобиколени от прости ежедневни чудеса. Избройте най-малко десет от тях.
2. Тълкуване на сезоните в нашия живот /Еклисиаст 1:3-11/.
А. Природата в падналото си състояние отразява само несъвършено Божия характер. Какви уроци за живота можем да научим от Библията, освен онези, които ни учи природата?
Б. Прочетете Еклисиаст 1:11. Каква изглежда главната грижа на Соломон?
В. Какво завещание /завети/ се надявате да оставите след себе си?
Резюме: /липсва част от файла/ ...изглеждат като мигване на око. Но и сътворението и изкуплението свидетелстват за голямата грижа, която има Бог за всеки от нас. Как би трябвало да живеем тогава?
СТЪПКИ НА ИЗУЧАВАНЕ
СТЪПКА 1 Мотивирайте се!
Само за учители: Тази стъпка свързва опитностите на учещите с урока. Помогнете на членовете на групата ви да отговорят на въпроса : “Защо този урок е важен за мен?”.
За разискване: Главен изпълнителен служител на могъща корпорация се разхождал по брега на една река и стигнал до един рибар, отпуснат на дънера на едно дърво, със захлупена шапка на очите. “Защо, ти ленивецо, и т.н. и т.н.” изгърмял служителят. “Защо не станеш и не направиш нещо?” “А защо би трябвало?” отговорил рибарят. “Така ще имаш нещо на свое име някакви собствени сметки и имоти.” “Защо?” запитал рибарят. “Така може да имаш сигурност и свободно време.” “За какво?” “Да правиш нещата, които ти харесват,” казал служителят. “Като ловене на риба?” бил отговорът.
Отговор: И двамата представят Соломон. Служителят на корпорацията го представя на върха на неговото “желание да придобива”, когато цената му се определя от неговите ценности. Рибарят обрисува Соломон след като той реши: “Каква полза? То е за нищо. В края ще умра като всеки друг.”
За разискване: Защо ни е докладвано отчаянието на Соломон?
СТЪПКА 2 Изследвайте!
Само за учители: Тази стъпка представя информация, която учещите могат да използват, за да им помогне по-добре да разберат урока. Помогнете на членовете на групата ви да отговорят на този въпрос: “Какво е нужно да зная от Божието Слово?”
БИБЛЕЙСКИ КОМЕНТАР
1. Защо е този изблик на чувства “под слънцето”?
В Еклисиаст 1:3 Соломон въвежда своята “ключова фраза”, която използва близо 30 пъти, преди накрая да се освободи от нея в последната глава.
За разискване: Какъв е проблема “под слънцето”, който чувства Соломон толкова безнадеждно, за да го закове /у дома/. /Виж Еклисиаст 12:11/.
Връзката между Соломон и Бога не беше като вашата и моята, тя беше такава на цар с Цар. Единият беше “под слънцето”, Другият горе. Когато Соломон съзря Царя горе, той разбра, че неговата роля сравнена с Триединството беше нищо повече във вселената от едно “посредствено управление”.
През това тримесечие ще проследим разсъжденията на Соломон. Вижте яростната му депресия за неспособността му да контролира живота /смъртта, сила, притежавана единствено от възвишения Цар.
2. Какво още има “под слънцето”?
Соломон проявяваше специален интерес към естествената история, от която получаваше ясна представа за Създателя. /Виж Елън Г. Уайт, Пророци и царе, стр.33/.
Човек да отхвърли или прочете повърхностно онова, което е писал той за бадемовото дърво, за скакалеца, семето, облаците, дъжда, змиите, мухите и камъните, би пропуснал да разбере какъв е бил изобщо Соломон. /Прегледайте Еклисиаст 1:3-9 с вашата група/.
Този пасаж е за природните явления слънце, вятър, реки и море; но той започва и завършва с думата “труд”. Защо? Същността на това, че всичко, което се върши, е безсмислено изтичането на енергия, отиваща някъде, за да се повтори всичко отначало и е по-лесно за схващане, отколкото още нещо неуловимо. Прочетете отново стих 4 Поколенията си отиват, “а земята вечно стои”. Казва ли наистина Соломон, че докато природата има в себе си способността да живее отново, той царят , нищо по-малко трябва да умре?
3. Вярно ли е, че няма нищо ново “под слънцето”?
В стих 9 Соломон започва да се самосъжалява.
За разискване: Къде в стихове 10 и 11 групата ви може да намери следното поведение?
џ Всичко, което има, вече е било направено от предишните времена, така че каква полза да се прави отново?
џ Нищо, което е било или ще бъде, няма да се помни кога да е.
За разискване: Ако Соломон наистина не вярваше, че нищо няма да се помни от бъдещите поколения, би ли се безпокоил да напише Еклисиаст?
За разискване: Обяснете защо депресията на Соломон не е съвместима със следното изказване:
“Хората сеят семето, от което над гробовете им след смъртта, други ще пожънат благословена жетва ... Те са доволни да знаят, че са повлияли за доброто. В бъдещия живот ще се види резултатът от всичко това.” Елън Г. Уайт, Възпитание, стр.305,306.
Ясно е, че депресията на Соломон отразява периода на неговото отстъпление. Повече теолози биха се съгласили с АБК /адвентен библейски коментар/, че думите на Соломон са предупреждение за неговото вероотстъпничество, а не пример за следване от един християнин. Такива текстове “не трябва да се разглеждат отделно от контекста им” том 3, стр.1060. Поканете групата ви да разисква.
3. Какво добро е мъдростта “под слънцето”?
Стих 12 служи като преход към друго значение на “под слънцето”
За разискване: Поканете групата да отъждестви в 15 и 18 стихове две оплаквания, които Соломон има относно “мъдростта”. Стих 15: Мъдростта не променя нищо никъде; което е направено, то е направено. Дали Соломон има предвид собствената си опитност че каквато и мъдрост да приложи към миналите си грехове, твърде късно е да направи нещо за тях? /Върнете се на думата “предупреждение” по-горе /Стих 18: Мъдростта носи скръб /печал/. Но дали невежеството е наистина блаженство?
За разискване: Един член от групата може да бъде поканен предварително да сподели лична опитност, съпоставяйки мъдрост /скръб с невежество/ блаженство. Предложените точки за обсъждане могат да включат:
џ С мъдростта идва размисъл за виновната съвест; в случая на Соломон измъчена, изтерзана съвест.
џ С мъдростта идва отговорността. Църковни членове с духовната дарба прозорливост /разпознаване/ знаят, че едно нещо е да виждат истинските подбуди на членовете, а съвсем различно е да добият куража да говорят срещу неистината /фалша/. /Вижте концепцията мълчание /говорене в Еклисиаст 3:7/.
СТЪПКА 3 Практикувайте!
Само за учители: Тази стъпка ще ви помогне да насочите членовете на групата да открият отговора на следния въпрос: “Как мога да приложа информацията, която току що научих?”
Въпроси за размисъл:
џ Гледаме ли на нашите притежания като на “наши”, за които сме работили заслужаваме или като на дарби, милостиво дадени назаем от Господа? Ако сме овдовяли, негодуваме ли срещу Бога, затова че “е отнел” онова, което е било “наше”, ли Му благодарим за годините, през които Той ни е подарявал Своите дарове?
џ “Не можете да го вземете с вас, но може да го изпратите преди вас.” Изпращаме ли нашата полагаема част от злато пред нас, под формата на фондове за мисии за обръщане на души?
Въпроси за приложение: Соломон казва, че “историята просто се повтаря” /Еклисиаст 1:9/. В следващия текст, това вярно ли е също? “Господ довежда Своите грешащи деца на същото място отново и отново, за да види дали те ще обърнат внимание на Неговите предупреждения или ще трябва да ги остави на техните слабости.” Елън Г. Уайт, Свидетелства към църквата, том 9, стр.182.За кое “място” в нашия живот, което никога не бихме искали да видим отново, ще започнем да правим нещо?
џ Има ли също в нашия живот области, които изглеждат като безкраен кръг, който не отива никъде? Ако отговорът е “да”, как променяме фокуса на “над слънцето”?
Свидетелстване
Тази глава от оплакването на Соломон не трябва да бъде най-добрия му начин да свидетелства! Звучи ли като човек, на когото току що е било простено? Баща му също каза: “Грехът ми стои пред мене” /51 глава/.
Сподели с приятели: |