изготвил: ПЕТЪР ИВАНОВ РАЙЧЕВ - препис от ръкопис
С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е
СТР.
Ясновидската дарба на Сведенборг. / от GA-253/
1. ПЪРВА ЛЕКЦИЯ Дорнах, 10. 9. 1915 г..........................................3
2. ВТОРА ЛЕКЦИЯ Дорнах, 11. 9. 1915 г...........................................12
3. Библията на Мъдростта от GA-68 Хамбург, 15. 12. 1908 г...........18
4. Душите на народите в светлината на Духовната наука.................33
5. Из лекции на Рудолф Щайнер..........................................................57
6. Из лекции на Рудолф Щайнер..........................................................60
ЯСНОВИДСКАТА ДАРБА НА СВЕДЕНБОРГ
ПЪРВА ЛЕКЦИЯ
Дорнах, 10. 09. 1915 г.
Днес бих искал да говоря върху трудностите за проникването в духовните светове. За изходна точка на тази тема ще си послужа с един пример. Всички Вие сте чували за ясновидеца Сведенборг. Аз самият често съм обръщал внимание върху Сведенборг и съм подчертала, че такава лич- ност, каквато е бил Сведенборг, не може да бъде пренебрегната, подцене- на. От друга страна, обаче, когато човек иска да вникне в същността на пътищата за духовните светове, той може да вникне именно в примера с един такъв ясновидец, как поради това, че някой не прониква през света на измамата, на илюзията, той може да стане жертва на всевъзможни илюзии - въпреки че в известно отношение духовният свят е отворен за него, въпреки че се намира в духовния свят.
Сведенборг е бил един ясновидец, който не се е отдал току така лекомислено на ясновидската способност. Той е бил дълбок, знаменит учен, един от най-великите учени на неговото време. В своята ученост той е обръщал всичко, което тогавашната наука можеше да даде на човека. И едно голяма доказателство за основната ученост на Сведенборг и за неговия стремеж към познание е това, че за неговите чисто научни трудове, които още не са издадени, е била образувана цяла комисия от учени, за да ги издаде. Следователно в лицето на Сведенборг имаме работа с една личност, която преди постигането на своята ясновидска дарба, преди да му се открие пътя за духовния свят е била толкова напреднала, че цялото негово знание, или по-добре казано на цялото негово знание, а само част от него е било написано в голям брой ръкописи, които днес не могат да бъдат издадени от един учен само, но за които е необходима цяла комисия от учени. А тези научни трудове нямат нищо общо с ясновидството. Може да кажем, че едва когато Сведенборг е бил на върха на световната наука, в него се събужда ясновидското сетиво, откриват му се духовните светове. Така той представлява за нас пример на един човек, който не се е издигнал до ясновиждането от обикновения вулгарен живот, а е сторил това на основата на сериозната и добросъвестна научност.
Но когато от друга страна обгърнем с поглед цялата природа на ясновидеца Сведенборг, намираме, как ясновидецът може да спре на определена степен, която не го довежда още до крайните познания. А именно при такава една изпъкваща в науката и ясновиждането личност ние имаме един добър пример, колко дълбоко добросъвестно трябва да се постъпва, когато се касае да черпим това или онова от духовните Светове. Трябва многократно да се подчертае, че в лицето на Сведенборг имаме работа с една необикновено добросъвестна личност, а от друга страна имаме работа с
едно развитие на ясновидство след като тази личност не само е обгърнала целокупната наука на своето време, но е обогатил също науката с множество научни открития. Той е бил първоразряден научен откривател, преди да стане ясновидец. Както знаете, Сведенборг разказва като резултат на своето ясновидство най-различни неща. Особено интересно е, че когато се е издигнал с душата си в духовните светове, той се е чувствувал винаги заобиколен не само от своята собствена аура, но е чувствувал тази своя аура изпълнена с духовни същества. Това е нещо особено характерно и от голямо значение. Следователно, когато у Сведенборг се е събуждало яс- новидството, той е чувствувал, че душата му се разширява като аура. И като че от самите негови органи са възлизали духовни, елементарни съще- ства, които, както той е виждал, са се съветвали помежду си и с него самия.
Така от самото начало Сведенборг е бил съветван от духовния същества, които се намират във всеки човек, които сега се явяват пред Сведенборг при неговото ясновиждане. Към тези същества, които така да се каже принадлежат на твърдата част, на вътрешната част на всяко човешко същест- во, са се прибавили други същества, които той е познавал, познавал е често пъти след като се е съветвал с излизащите от самия него елементарни същества. Така той е познавал и други същества, които един вид са долитали до него, използвал ги е като същества на останалия свят, също и като същества принадлежащи на другите планети.
И така, веднъж, когато се е съветвал със своите собствени елементарни същества, той се запознава с определени същества от неговата околност, които са проявявали една непозната до тогава нему особеност. До тогава той беше свикнал да разбира не само езика, който излизащите от самия него елементарни същества говореха, но беше свикнал да разбира до определена степен и другите същества, които идваха при него от Венера, Меркурий, Слънцето и т.н. Той беше свикнал да вярва, че духовете говорят един общ език, който се разбира. Това е езикът на идеята, езикът на вътрешната същност на оживотворените идеи. За тези оживотворени идеи аз Ви разказах в предишните лекции. Този език беше свикнал да разбира Сведенборг.
На този език се основава също и нашата Евритмия. Когато човек говори на своя език, върху органите, които съставляват неговия ларинкс /гръкля- на/ и свързаните с него други органи, е концентрирано онова, което съществува като система от сили, за да прозвучи говорът. Тогава целият човек е един вид освободен от участието му в говора. С това вътрешното чувство, съпровождащо говора става несъзнателно, подсъзнателно, и се превръща в нещо напълно земно; чрез Евритмията човекът отново трябва да стане съучастник в говора. Но за този по-дълбок смисъл на Евритмията
ще говорим друг път. Сега искам само да покажа, как Сведенборг се е чувствувал в състояние да разбира езика на духовните същества.....до определена степен. Но в даден момент при него идват определени духове, които говорят чрез различни жестове, чрез движения на своите членове, които въобще говорят духовете - или чрез движения на тяхната форма. Както казахме, Сведенборг беше свикнал да разбира този език на духовете изразен в жестове. Обаче веднъж при него идват духове, при които той добре вижда, че правят определени движения, но не можеше да ги разби- ра, за неговата душа тези движения не предаваха някакъв смисъл. Това беше за него изненадващо явление. Работата беше така, както ако бихме се намирали пред даден човек, у когото бихме виждали, че той движи своите устни, и говори, но ние не чуваме нищо. От това Сведенборг си извлича първо една важна поука. Той си извлича тази поука, след като познава, че тези същества, които той не разбира, са определени жители на Марс. След като познава, че действително има жители на Марс, които могат така да говорят, че не могат да бъдат разбрани от човека, които все пак е свикнал иначе да разбира езика на духовните същества /както казах, тук аз говоря за преживяването на Сведенборг/, Сведенборг сериозно се за- мисля. И понеже той не искаше да изтълкува тези неща произволно, а да ги изучи, постепенно му става ясно, защо не можеше да разбира тези Марсови същества, тези Марсови души. Той не можеше да ги разбира поради това, че те принадлежаха на една категория мирови същества, които бяха постигнали способността, да скриват всички свои чувства и своите волеви импулси, да не издават в думите нищо от онова, което са чувству- вали; те можеха да скриват целия си чувствен живот, да го задържат в себе си. От това Сведенборг познава, че когато човек разбира даден език, той не вижда само жестовете и не чува само думите, но че нещо се излива из чувствения живот, из съдържанието на чувствата. Той разбира, че всъщност разбирането на един език почива на вливането на чувственото съдържание и че следователно, при взаимното разбиране на съществата чрез говора се предава един скрит образ, една скрита сила. Той познава, че тези Марсови жители бяха постигнали способността да скриват своите чувства и поради това да не издават смисъла на своя говор, въпреки че говорят.
Непосредствено след това Сведенборг има друга една опитност, той има едно друго преживяване, което за него се превръща в познание. Той се Издига именно до познанието, че въпреки всичко съществата от йерархията на Ангелите разбират тези Марсови същества. Той самият и излизащите от неговото тяло духове не ги разбират, но съществата от категорията на Ангелите ги разбират, това забелязва той. Това беше за него една извънредно важна опитност. Защото сега му става ясно, че неговата ясно-
видска способност е ограничена по отношение възприемането на духовния свят, че той не може да разбере някои неща, които съществата от йерархията на Ангелите могат да разбират.
Това разказва Сведенборг и то трябва правилно да се разбере, защото може да ни доведе действително да проникнем в някои тайни на духовните светове. А сега, за да разберем връзката, нека си припомним нещо, което вече съм обяснявал. Аз Ви описах, как започва духовното ясновидство, правилното ясновидство, как при това правилно ясновидство трябва да настъпи у ясновидеца едно съвсем друго отношение към света. Аз казах: когато на физическия свят стоим срещу съществата и предметите, нещата са вън от нас, за нашето познание те са навън. Ние стоим срещу нещата и в нашето възприемане взимаме един вид нещо от предметите вътре в нас. Нашият аз знае за нещата, той застава пред нещата. А това е основното преживяване на всяко познание и възприемане на физическото поле, че аз си образувам представи за нещата на физическото поле, познавам ги.
Казах, че това основно преживяване се изменя веднага щом човек се издигне в духовните светове. Там настъпва съвсем друго отношение: там човек сам става обект. Както нещата стоят спрямо аза на физическия свят, така сега самият аз стои спрямо съществата на висшите светове: човек не възприема вече, но изпитва, че самият той е възприеман. Духовните същества на висшите йерархии го гледат. И това става изживяване: аз съм възприеман, гледат ме Архангелите и т.н.
Това е едно пълно обръщане в цялото отношение към света. И тогава човек постига съзнанието: ти си разширил своето същество върху сферата на йерархиите, йерархиите действуват в тебе и те гледат, както ти си гледал предметите в физическия свят. без това основно изживяване всяко отношение към духовния свят е изопачено, неправилно, както без основното изживяване: аз си представям нещата....всяко отношение към физическия свят би било изопачено. "Аз съм гледан, аз съм виждан" е в последна сметка правилното отношение за духовния свят.
Но на прага, при навлизането в духовния свят, има така да се каже една област, едно течение, където човек запазва цялата конфигурация, цялата особеност по отношението, което имаме във физическия свят. Човек не се освобождава тук от "аз гледам", той не може да се издигне до "аз съм гледан", по силата на вкоренения в него навик той изисква, щото духовният свят да бъде само едно копие, едно изтънчено копие на физическия свят. И не са малко хората, които са на мнение, че точно както тук вие стоите в тази зала между физическите хора, така можете да влезете и в едно събрание от духове, и че тези духове са също както хората на физическото поле, но от по-тънка материя, така че можем да си промушим ръката през тях.....Понеже човек донася със себе си в духовния свят своя навик
от физическия свят, той живее в тази илюзия, че основното преживяване от физическия свят - аз гледам мировите същества - остава, че не може да се издигне до другото преживяване - аз съм гледан от мировите същества.
Именно в тази илюзия беше изпаднал напълно ясновидецът Сведенборг, докато е бил в това прераждане, за което става дума. Той не можа никога да се издигне до изживяването: "аз съм гледан". Четете всичко, което произхожда от Сведенборг като ясновидец, Вие ще видите, че той описва висшите светове действително така, че те не са нищо друго освен тънка пара от физическия свят, но иначе съвсем приличащи на физическия свят.
Без съмнение, Сведенборг описва имагинативния свят /светът на обра- зите, астралния свят/ съвсем вярно, но не може да го разбере. Той не може да го разбере, защото по силата на своите навици от физическия свят разсъждава неправилно върху целия духовен свят. И така става, че за него всички същества на духовните светове показват само онова, което могат или искат да облекат във формата на образите които човек донася със себе си от физическия свят. с други думи казано: Сведенборг вижда от духовния свят само толкова, колкото може да бъде облечено в "заразените" от навиците на физическия свят образи. Без съмнение той вижда висши духовни същества, но ги вижда в дреха, която не е тяхна собствена, а дреха с която неговите представи ги забулват. Но когато навлиза в една област, където духовете се стараят именно да скриват своя вътрешен жи- вот, той не може вече да ги разбере. Тогава за него те са загадъчни същества, както тези жители на Марс, които са научили да скриват своя вътрешен живот, да не го издават в своя говор.
Това стои на основата на всичко, което Сведенборг така добросъвестно описва, и което трябва да се знае, за да се разбере, от какво естество е бил вижданият от Сведенборг свят. Следователно касае се за това, щото този, който действително иска да влезе в духовния свят, да се стреми така да отъждестви своето себе с нещата /- това е описано вече в последните части на моята "Теософия", там са дадени в основни линии всички настав- ления/, да свикне да се освобождава от себе си, когато наблюдава по-висшия свят; касае се той да свикне постепенно да проникне в това, което несъмнено човек не може да добие, но за което той може да добие само една представа....Другото се получава като благодат от духовния свят. Тогава го обзема мисълта: Сега ти си гледан от духовните същества на висшите йерархии, те гледат. Обаче тогава те не само го гледат, но също така, както ако тук бихме имали предмети на физическото поле, а там един човек, който ги възприема, приема го в себе си /символично казано/, приема в себе си представите на физическото поле, така и истинският ясновидец свиква да вижда как съществата на висшите йерархии се намират вън от
него и си образуват представи за него. Той свиква да вижда, как само това възприятие, представа, мисъл на съществата на висшите йерархии.
Ако Сведенборг би могъл да стори това, тогава той би могъл да каже: Аз не разбирам тези жители на Марс, но Ангелите ги разбират. Той не можеше да познава с възприятието не самите Ангели, а само със своето позна- ние. Обаче човек трябва да може това: не само да си образува представи, но и да бъде представа за други същества; той трябва не само да мисли, но и да стане мисъл, да стане една мисъл, която съществата от висшите йерархии мислят. Както мисълта се отнася към нас, така трябва да се отнасяме ние към съществата на висшите йерархии. Това Сведенборг не можеше да стори. Ако би могъл това той би казал: Да, докато оставам в себе си, аз не мога да разбера това население на Марс; обаче в момента, когато изляза от себе си и стана обект, мисъл, идея на Ангелите, тогава в моето разширено чрез Ангелите себе аз разбирам жителите на Марс. И тогава в неговото съзнание би настъпило онова разбиране, което Ангелите са имали за тези Марсови жители. Но Сведенборг не можеше да се издигне до там, защото оставаше в своето съзнание и не може да стигне до там "да бъде виждан, гледан", т.е. да бъде така виждан, щото Ангелите да изпитват своето виждане в него, а той да бъде само зрително поле на Ангелите. Тогава, каквото знаят Ангелите, ще го знае и той; защото, тогава той раз- бира, че висшите духове, духовете на висшите йерархии живеят, тъкат в него. И чрез това той познава висшите йерархии.
Много важно е да запомним: в настоящата епоха човек може да познае само онези светове /така е организиран той/, които са достойни за неговите възприемателни органи. Ако иска да отиде по-нататък със своето позна- ние, той трябва да приеме в себе си съзнанието на стоящите над него духовни същества и това, което духовните същества изживяват, трябва да стане предмет в неговото съзнание. Той трябва да се чувствува в хора на духовните същества. Това е същественото.
Така с примера на една такава знаменита личност, каквато е бил Сведен- борг, ние виждаме, че възлизането в духовните светове без постигане на истинско излизане от съзнанието и физическото поле води до илюзии: човек достига в един свят от илюзии. И можете да вземете болшинството от литературата, наситена от ясновидци, и да прочете описанията давани в нея, в повечето случаи ще намерете само такива илюзии. Човек не трябва да се оставя измамен от тези илюзии. Защото да се остави човек измамен от илюзиите на прага на духовния свят е много по-лошо, отколкото да се измами в нещата от физическия свят!
Сега се касае за това, да използуваме действително така литературата, която имаме на разположение, че постепенно да свикнем да се приспособим в цялото отношение на човека към духовния свят. Тогава имаме възмож-
ност да постигнем първо чрез това, че имаме такава една литература, и второ чрез това, че тази литература не може да бъде прочетена, без духовно да се напрягаме. Често ми се е внушавало, че книгите трябва да бъдат написани в популярна форма. Аз винаги съм се опълчвал срещу това защото фактът, че моите книги не са популярни е един техен съществен белег: такива трябва да бъдат те. Когато се излее във всевъзможни неясни форми това, което нашата духовнонаучна литература предлага, и след това тези неясни форми се предадат на публиката, защото както се казва те са популярни, от една страна се служи за удобство, а от друга страна ще се причини голяма пакост. Защото винаги, когато се яви стремеж да духовно обогатяване по-лесен начин, без усилие на мисълта се ражда нещо вредно. Работата, която извършваме, когато се стремим да разберем нещо по-трудно разбираемо, написано в трудна форма, това е едно вътрешно трениране, упражнение; а то допринася да си изработим правилно отношение към духовния свят. И така една съществена особеност на нашата литература е тази, че тя дава възможност да се постигне това по най-обхватен начин, а именно: че при възприемането на прочетените неща читателят мисли, поставя в действие своите мисли и създава всичко, което му стои на разположение от неговото предишно четене, с това, което съдържат антропософските книги. За да Ви дам един пример, за да Ви покажа, как трябва да се изучават антропософските книги при пълно участие на мисълта.
Има един цикъл лекции, в който се говори за начина, по който действуват Елохимите. Този цикъл бе държан в Мюнхен и в него се разглежда Сътворението на света - според Библията. Тази е темата на цикъла. Ци- кълът се чете. И мнозина мислят, че като са го прочели и са го схванали по свой начин, с това са направили нещо особено. Обаче не става дума само за това. На първо място важно е към такъв цикъл да се приложи една вътрешна душевна работа. Тогава някой може, например, да си каже: При тези Елохими /на чело на които стои онова същество, което по-късно се превръща в самия Христос/ аз имам работа с една категория същества, които са имали да извършват нещо особено през време на планетарно със- тояние, наречено Слънчево съществувание. Главният представител на развитието на тези същества ни насочва назад към Слънчевото съществу- вание. И причината да се счита Христос самият като едно Слънчево Съ- щество, е тази, че тези същества са свързани със Слънчевото съществува- ние. И човек ще може тогава да мисли много върху това, как Елохимите са сродни със Слънцето, наистина родствени със Слънцето. Целият тон, в който е държана сказката ще издаде че винаги се има предвид това сродство на Елохимите със Слънцето. Тази родственост със Слънцето се чувствува в сказките. А сега човек ще си изясни не в дълбочините на съня, а
след основно медитиране, как трябва да си представяме характера на Елохимите. Човек ще се потопи в характера на Елохимите. Когато върши това търпеливо, той ще се почувствува, че след известно време в него възниква из неопределеното една мисъл. Нещо възниква в ума му. За да дам само един пример, ще кажа: хрумва ми мисълта: Ето в Библията се казва, че Яхве, т.е. един от Елохимите, е заповядал на първите хора да не ядат от плодовете на дървото на познанието. И по-късно, когато става изкушението чрез Луцифер и първите хора ядоха от дървото на познанието, човекът е възпрепятствуван да яде от дървото на живота. Странно, Елохимите говорят за дърво, за дървета. Често съм казвал, че езикът на такъв един документ като Библията не трябва да се взема леко. Когато там се говори за едно дърво, това означава нещо, разбира се нещо съществено. Елохи- мите говорят за дървото. Виждате ли, още Омир казал, че всяко нещо има две имена: едното на езика на боговете, другото на езика на човеците. Ко- гато си припомним това, можем да си кажем: Да, може би фактът, че боговете говорят за дърво, е свързан с езика на боговете. Когато вникнем по-нататък в нещата, ще си кажем: но за какво всъщност говорят бого- вете, когато те говорят за дървото на познанието и дървото на живота? Какво мисли за това? сега ако вземете на помощ цялата наша литература, ще можете да си кажете: това дърво на познанието и това дърво на живота трябва да имат нещо общо с човека. забранява да се яде от дървото на познанието значи в крайна сметка /до този извод ще стигнете/: душата на човека не трябва да се стреми към такава връзка със собственото си тяло, щото да се получи сегашното сетивно схващане на нещата. Тя не трябва да яде така от дървото на познанието, не трябва да се свързва с физическото тяло така, че да се получи онова познание, над което царува Луци- фер. Следователно, когато са говорили за дървото на познанието, Бого- вете са разбирали нещо, което е свързано с човека.
И когато Боговете говорят за дървото на живота, трябва отново да мислим за човека. Чрез какво човекът вижда така както той вижда? Чрез какво възприема той един пропит от Луцифера свят? Чрез това, че неговата духовно-душевна същина консумира, изтощава физическото тяло. Това не е било определено отначало душата да бъде така настанена във физическото тяло, така както е настанена сега. Физическото тяло е дървото на поз- нанието; а дървото на живота е жизненото тяло. След като са се оставили да бъдат съблазнени от Луцифера, хората трябваше да използуват своето физическо тяло за познанието, с което сме свикнали; но те нямат още познание чрез етерното тяло; това им е забранено.
Когато човек действително мисли, той може да стигне до такъв ход на мислите. Но тогава той си казва: Но защо Боговете наричат на своя език физическото тяло дърво на познанието? Защо говорят те за дърво? А защо
пък наричат етерното тяло дърво на живота"? Ние не можем да си обясним това, когато избираме тълкуването на обикновен човешки език. И можем лесно да разберем, какво се разбира на езика на Боговете, когато помислим, че Боговете са преминали едно особено развитие през Слън- чевата епоха,- те са приели в себе си нещо съществено от Слънчевото естество. Сега помислете: Сатурновата епоха се намираше на степента на минералното, а през Слънчевата епоха всичко стои на степента на расти- телното. Ако Боговете, които наричаме Елохими, са усвоили характера на своя език през Слънчевата епоха, тогава, когато се изказват, те не ще говорят за нещо, което може да се изживее едва на Луната или Земята, но за това, до което се е развил Космосът до Слънчевата епоха, когато говорят на своя език, те говорят за дърво, защото говорят на своя космически език.
Ето до такива неща може да стигне човек, когато човек не прави нищо друго, освен да премисля това, което е дадено в циклите и книгите; когато човек не само чете и чете и чете, и след това комбинира прочетеното, но когато той мисли по-нататък, когато съпоставя нещата, които чрез своята собствена природа са родствени. Но когато човек върши това, той се напряга, в душата се освобождават сили и те са употребени. Човек върши нещо, той действително се напряга. А това напрежение има резултат. Резултатът се състои в това, че душата става самостоятелна, чрез вътрешното напрежение човек намира пътя, по който душата става самостоя- телна. Но за това се изисква действителна, правилна работа. Винаги трябва да се подчертава: човек освобождава духовния свят от физическия не като се отдава пасивно на нещата, но като действително преработва, дейно преработва наученото из своите собствени душевни сили. Това е именно важното: дейното изработване на духовния свят. Когато човек иска действително да проникне в духовния свят, той не трябва да се страхува да преработва това, което стои пред него и да го свързва с всичко, което е научил от живота. Защото иначе би могло действително да се случи, щото някой да се смята за преродения Омир, но че той не трябва да направи нищо, за да покаже, че наистина в него има нещо от Омира. Такъв би могъл да помисли: Ех, в миналото Омир е бодрувал, а сега той развива едно такова прераждане, когато трябва само да ленува в леглото на мистичния сън. Когато човек се старае да преработи активно, дейно това, което му предстои, тогава той не ще изпада във всевъзможни мистични нелепости, но ще се добере до онази точка, от която добива едно правилно отношение спрямо това, как се разбира в по-дълбок смисъл истина в духовния свят. Тогава той ще разбере, че трябва да се стреми колкото е възможно по-силно да не примесва навиците на мислене, чувствуване и усещане от физическото поле с особеностите на духовния свят.
Ето такова разбиране трябва да се добие. И това разбиране, когато действително го имаме, ни предпазва от всички нелепости относно проникването в духовния свят. Няма съмнение, че не е нужно някой да се напряга особено, когато една седмица яде сол за "да слезе в подземните светове", и друга седмица не яде никаква сол, за "да се издигне във висшите елементарни светове". За това не е необходимо особено напрежение. Но чрез него не се постига нищо, освен най-много една съвсем обикновена илю- зия! Човек може да постигне нещо действително в духовния свят само чрез вътрешна работа. А вътрешната работа от само себе си е така уст- роена, когато действително и налице, че тя никога не довежда човека до там да върши глупости и да пакости; тя го довежда до правилната мисъл. Иначе се получават действително мистични и изопачени неща и с право могат да ни се смеят.
Сподели с приятели: |